Už vám někdy kamarádka doporučila k pěstování prapodivně a nevzhledně vyhlížející hmotu v oranžové tekutině? Mně ano – a je to báječná věc… Ta slizká masa je totiž houba, jejíž pomocí se vytváří chutný a hlavně velmi zdravý kvašený nápoj kombucha. Jeho původ bychom hledali s největší pravděpodobností kdesi ve vzdálených asijských končinách. Tam se kombucha začala používat jako léčebný prostředek už v pradávných dobách. Z Asie pak její obliba pronikla přes Rusko do západní Evropy. Zejména v desetiletích před druhou světovou válkou byla hojně využívaná jako lék také v Československu, Rakousku a Německu. Pro své někdy až zázračné léčebné účinky si vysloužila přívlastek magická houba.

 

Co to tedy vlastně je

 

Kombucha je nápoj, který vzniká fermentací čili kvašením několika druhů bakterií a kvasinek v čajovém nálevu. Na tom, jak dlouho kombuchová kultura v čaji kvasí, závisí konečná chuť i barva nápoje. Chuťově jde v závislosti na čase o stupňování sladkokyselé příchuti a barevně o spektrum od světlé žluto-oranžové až po tmavě hnědou. Jak jsme si řekli, tak kultura je pevné houbovité povahy, bíle průsvitná a sama o sobě není nijak cítit, ani byste si na ní nepochutnali. Základem je mikrobiální celulóza bakterie druhu Acetobacter Xylinum. Jedná se vlastně o druh octových bakterií. Samozřejmě další nezbytnou součástí jsou zmiňované kvasinky.

 

Během fermentace kombuchová kultura spotřebovává živiny z čaje, cukr a kyslík a díky tomuto procesu vzniká řada organických kyselin (L–mléčná (+), glukuronová, glukonová, octová, šťavelová, usninová, listová (B4), uhličitá, máselná, nukleová, citrónová, jablečná) a některé aminokyseliny s pH v rozmezí 2,6-3,2. Pozadu nezůstává ani tvorba vitamínů, z nichž jsou nejvíce zastoupeny B1, B2, B3, B6, B12 a vitamín C. Z dalších produktů kvašení můžeme uvést enzymy, proteiny (přibližně 15 g na litr tekutiny), oxid uhličitý a také alkohol v maximálním množství do 1 %. Nakonec nesmíme zapomenout na minerály, třísloviny a kofein obsažené v samotném čaji a nespotřebované množství cukru (asi 30 %).

 

Kobucha jako všelék

 

Pro své univerzální účinky lze užívat kombuchu v podstatě proti všem neduhům. Její komplexní působení je navíc výborným prostředkem prevence a zlepšení fyzické kondice. Jako nejčastější prospěšné vlivy se kromě podpory obranyschopnosti organismu uvádí detoxikační účinky, neboť má schopnost z těla odstraňovat jedovaté látky, těžké kovy, nikotin a odbourává i alkohol. Dále působí při regeneraci organismu tím, že je prospěšná při znovuobnovování buněčných stěn. Napomáhá látkové přeměně, reguluje střevní mikroflóru a podporuje trávení. Trpíte-li neurózami, stresem a nespavostí, pomůže vám opět oranžový nakyslý nápoj. Její využití je skutečně široké, a tak můžeme medikaci kombuchou zaznamenat při léčbě obezity, alergií, rakoviny, vysokého krevního tlaku,  žláz a vylučovacího ústrojí, kloubů nebo v podobě obkladů při kožních onemocněních.

 

Příprava nápoje

 

Výroba nálevu není nijak složitá, i když má své zásady a do začátku se musíme vybavit nutnými pomůckami a ingrediencemi. Určitě nejdůležitější je pořídit mateční násadu kultury, kterou můžete sehnat i pod názvem SCOBY (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast). Pokud takovou možnost nemáte, může k založení kultury posloužit i sklenka čerstvého nápoje. Převařte litr vody (nebo libovolné množství, podle kterého budete řídit i poměr přísad) a udělejte čaj. Doporučuje se sypaný zelený a černý v poměru 1:1 nebo oolong. Naopak nevhodné je použití ochucených čajů. Čaj nalijte do větší zavařovací sklenice a přidejte asi 80 g cukru, nejlépe sacharózy, kterou pak kombuchová kultura rozštěpí na fruktózu a glukózu. Až bude čaj zchladlý, přidejte násadu kombuchy a hrdlo sklenice překryjte čistou látkou, sterilizovanou přežehlením. Tu zafixujte gumičkou a kvašení může začít. Pro sklenici vyberte raději tmavější místo s pokojovou teplotou. Co se týká doby fermentace, tak ideální je přibližně týden. Po deseti dnech už je nálev více kyselý a vhodný spíše k ředění. Necháte-li kombuchu kvasit déle, vzniká kombuchový ocet. Trvání fermentace má vliv i na množství kyselin obsažených v nápoji. Platí, že čím více kyselin, tím méně cukru.

 

 

Všeho s mírou

 

V podstatě ideální je pít kombuchu třikrát denně v množství nepřesahujícím 1 litr. Ráno působí velmi příznivě nalačno, poté už ji pijte raději po jídle. Je třeba si hlídat pitný režim, protože kombucha odvodňuje organismus, čímž se připravte i na zvýšenou potřebu vylučování. Rozhodně je lepší zpočátku užívat menší množství a postupně ho zvyšovat, až organismus novým látkám přivykne. Aby zase naopak nepřivyknul příliš, je dobré jednou za čas na týden vysadit.

 

Máte nějaké zkušenosti s kombuchou? Chutná vám anebo nechutná? Podělte se o zkušenosti s jejími účinky.

 

Reklama