Zdraví

Magda: Nedávám dětem antibiotika

Děti a nemoci k sobě rozhodně patří. Každá matka už určitě se svými dětmi někdy zažila teploty, kašel, rýmu, zánět uší nebo angínu. Některé z nás jsou na návštěvě u doktorky poměrně často. Anebo tam naopak nejdou vůbec.

tabletsNedávno jsem slyšela vyprávění Magdy, matky dvou dětí - pětileté holčičky a dvouletého kluka. Když přišla řeč na nemoci a návštěvy dětské lékařky (libovala jsem si, že naše děti letos nejsou moc nemocné, že už naštěstí dlouho neměly antibiotika), byla jsem překvapená její prudkou reakcí. „Cože? Ty jim dáváš antibiotika? Vždyť jim tím můžeš ublížit, mají tolik vedlejších účinků!“ Řekla jsem jí svůj názor, ale jen jsem ji utvrdila v tom, že jsem špatná matka. „Já bych svým dětem antibiotika nikdy nedala,“ ujistila mě.

Donutilo mě to k přemýšlení. Nejsem člověk, který by dětem hned dával léky. A naštěstí máme skvělou dětskou doktorku, která má stejný názor. Když jsou děti nemocné, udělá jim test CRP, jestli nemají zánět, a teprve pak jim případně nasadí antibiotika. Párkrát už řekla, že dcera má trošku větší mandle, ale angína to ještě není, takže jsme čekali, jestli se její stav zhorší. Za svůj život měla dcera antibiotika možná čtyřikrát a syn jen jednou. Nemyslím si tedy, že bych jim nějak ubližovala...

Nedáváme antibiotika zbytečně

Nedat dětem antibiotika, když je nutně potřebují, bych si netroufla. Ptala jsem se dvou dětských lékařek, jaké mají v tomto směru zkušenosti, a obě mi potvrdily, že se občas najde matka, která antibiotika odmítá. „Dnes už se o antibiotikách hodně ví, zkušenosti s nimi jsou dlouhodobé a je jasné, že nemá smysl dávat je na všechno, účinné jsou jenom na nemoci bakteriálního původu. Většina rodičů mi věří, když jim řeknu, že je to nutné. Problém jsem měla jen párkrát, pamatuju si na jednu maminku, která mi vynadala, když jsem jejímu dítěti zjistila angínu a chtěla napsat recept. Odmítla to. Pak už ke mně nikdy nepřišli,“ řekla mi paní doktorka Nováková. Podle ní je lepší, když se dítěti během tří dnů uleví díky antibiotikům, než aby se z nemoci 14 dní dostávalo samo. To je totiž také velká zátěž pro organismus, nehledě na to, že třeba neléčená angína může mít později negativní vliv na srdce.

Tohle všechno určitě ví i moje známá Magda, je to chytrá a schopná ženská. A proto její postoj moc nechápu. Připadá mi, že svým dětem ubližuje spíš ona. A jak to dělá, když jsou její děti nemocné? „Naštěstí moc nemocné nebývají. Občas mají teplotu, tak jsou v klidu doma, aby se vyležely. A když mají kašel, nechám je prostě vychrchlat. Používám bylinky a homeopatické léky, k doktorce nechodíme, ta by nám akorát tak předepsala prášky.“ Chtěla bych ji vidět, až budou její děti nějaké léky opravdu potřebovat...

Zatím má Magda asi štěstí, že její děti nebyly vážněji nemocné. Pětiletá dcerka ještě nechodí do školky, takže zatím není v kolektivu, kde se různé nemoci mezi dětmi vyskytují často, a možná ani chodit nebude, protože Magda má v úmyslu ji doma i učit, až bude mít věk na školu. No a dvouletý syn je samozřejmě taky ještě doma.

Jen mě zajímalo, když Magda tak odmítá antibiotika, jestli má stejný názor taky na očkování. „Dcera je očkovaná na všechno, to jsem ještě neměla dost informací a nechala jsem ji očkovat. Syn ale očkovaný není. A nebude.“ Tohle téma je taky zajímavé - některé matky očkování dětí odmítají, i to povinné. O tom si ale povíme příště.

Pozn. red.: Jména v článku byla na přání změněna.

Anketa: Dáváte svým dětem antibiotika, když lékař rozhodne, že jsou nutná?

Jarka: Ano, samozřejmě, našemu doktorovi věřím. Nenechala bych dítě třeba se zánětem ucha trpět, aby ho to přešlo samo...

Linda: Naše děti naštěstí nejsou moc často nemocné, spíš mívají jen různé virózy. Ale kdyby doktorka rozhodla, že potřebují antibiotika, vůbec bych se s ní nehádala.

Kamila: Naše děti trpí na záněty průdušek. Vždycky s doktorkou čekáme, jestli se to nezlepší samo, ale nakonec skoro vždycky nasadí antibiotika, protože se bojí, aby jim to nesedlo na plíce. Občas mají i zápal plic. Za antibiotika jsem vděčná.

Bára: No jistě, věřím, že je lékařka rozumná a nepřehání to. Dělá nám testy CRP, když si není jistá, že je v těle zánět.

Zdeňka: Doktor snad ví, co dělá. On mi taky nemluví do mojí práce...

A co vy, milé čtenářky, jaký máte názor na antibiotika?

Dáváte svým dětem antibiotika?

Možnost%
Ano, pokud jsou nutná.71,4
Ano, ale občas se doktorky zeptám, zda by to nešlo bez nich.22
Ne, nedávám, jsou škodlivá.2,2
Nemám na to názor, jiná odpověď.4,4

Četly jste v našem magazínu:

   
12.06.2013 - Nemoci - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [34] Monika43 [*]

    My se jim taky snažíme vyhnout. Nedávno nám na průdušky pomohlo Psí sádlo od Dr. Weisse. Nechala jsem si v lékárně poradit a jsem za to ráda. Vyřešilo to vše za nás a malá se už konečně netrápí.

    superkarma: 0 19.03.2014, 08:37:53
  2. avatar
    [33] Alka1 [*]

    linde — #32 Jak kteří, jak kde a jak komu...Sml57

    superkarma: 0 12.06.2013, 21:44:37
  3. avatar
    [32] Linde [*]

    Moje Sml69 mívala hrozně agresívní a horečkové angíny, nebýt atb v kapačce v nemocnici, dávno bych ji snad neměla. Vždy jsem děsně vystresovaná, jen když má teplotu, natož ji nechat doma s čajíčky a čekat, co se dál vyvrbí Sml6. Nechápu tento přístup....Lékaři nám pomáhají, ne škodí.

    1. na komentář reaguje Alka1 — #33
    superkarma: 0 12.06.2013, 21:22:13
  4. avatar
    [31] RosaGloriaDei [*]

    nedat antibiotika, když jsou potřeba, je podle mě krajně nezodpovědné

    superkarma: 0 12.06.2013, 20:54:02

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] daska59 [*]

    Zdalipak bude děti posílat do školy. Nebo na to má taky jiný názor? Sml30

    superkarma: 0 12.06.2013, 20:14:24
  2. [29] magic11 [*]

    dávám, ale až po výsledku výtěru v krku Sml22, 2 dny to vydržíme, ale atb jsme neměli už 5 let, tak snad to vydrží i dál

    superkarma: 1 12.06.2013, 14:35:33
  3. avatar
    [28] Suzanne [*]

    Altamora — #25 I homeopat ti řekne, že na anginu jsou potřeba antibiotika a na zlomeninu sádra Sml22

    superkarma: 0 12.06.2013, 13:58:24
  4. avatar
    [27] Suzanne [*]

    Já jsem u syna taky preferovala přírodní prostředky a homeopatika. Ale když v pěti letech dostal spálovou anginu, tak to prostě bylo jasné, že atb jsou potřeba. Ať má paní názor jaký má, až přijde problém, třeba mozek zafunguje.Sml58

    superkarma: 0 12.06.2013, 13:56:12
  5. avatar
    [26] ekleinovka [*]

    Jakmile měly horečky,vysokou sedimentaci/teď stačí crp/,dala jsem jim je vždycky,ono není legrace,když se zánět začne nekontrolovatelně šířit po těleSml32

    superkarma: 0 12.06.2013, 13:48:25
  6. avatar
    [25] Altamora [*]

    Nejhorší na těch alternativních matkách je to, že pak problémy svádějí na klasickou medicínu. Nejprve léčí angínu čajíčky a homeopatiky, a když už je pořádně rozjetá a dítě skončí na ATB a má následky způsobené pozdní léčbou, tak to je pro ni potvrzením toho, že ATB jsou jed, protože předtím dítěti nic nebylo a hezky mu zabírala alternativní léčba. Sml57

    Brát pilulky na každé kýchnutí je nesmysl, ale úplně zrušit návštěvy u lékaře je nesmysl ještě větší. Kdyby ta lidová medicína byla takový zázrak, vyvinula by se současná medicína? Nebyl by důvod, babky kořenářky by stačily. Jen je třeba léčit adekvátně nemoci, nechodit s kanónem na vrabce, ale taky ne s kudličkou na slona.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #28
    superkarma: 2 12.06.2013, 13:43:52
  7. avatar
    [24] Chica [*]

    Dokud děti nechodily do školky, taky jsme se bez atb obešly, ale se školkou přišla třeba spálová angína a tu bych čajíčkami těžko přesvědčovala....

    superkarma: 0 12.06.2013, 13:03:59
  8. avatar
    [23] Makynka [*]

    Mám dvě děti, pětiletý antibiotika nikdy v životě neměl, protože je nepotřeboval a rok a půl malé batole je mělo bohužel 2x. Ono se to dobře povídá, že je nedá, dokud prckovi není nic moc vážného. Já také nejsem velký nadšenec do léků pro malé děti, ale svojí doktorce důvěřuju.

    superkarma: 0 12.06.2013, 12:24:12
  9. [22] Heriette [*]

    Já brala antibiotika snad dvakrát v životě, jednou jako mimino nevím na co, a potom až jako dospělá na zánět močového měchýře. Jinak jsme taky jeli na bylinkách a homeopatii a nijak nám to neuškodilo. Je ale pravda, že jsme nikdy neměli hnisavé angíny ani borelku nebo podobné chuťovky, to by asi i na ty ATB došlo častěji Sml22.

    superkarma: 0 12.06.2013, 12:21:58
  10. avatar
    [21] Alenka0010 [*]

    Lukáš Čejka — #19 Děti jsou malé a dosud nepřišly do kolektivu, takže léčit paní ještě nejspíš nemusela, asi jen banální nachlazení...ale ono to přijde.

    superkarma: 0 12.06.2013, 11:46:15
  11. avatar
    [20] Lukáš Čejka [*]

    tauferova monika — #5 ted koukam, ze mas v podstate stejny dotaz Sml16

    superkarma: 0 12.06.2013, 11:30:40
  12. avatar
    [19] Lukáš Čejka [*]

    a cim leci treba zapal plic? Sml80

    1. na komentář reaguje Alenka0010 — #21
    superkarma: 0 12.06.2013, 10:56:06
  13. avatar
    [18] Pentlička [*]

    Tyto matky naprosto nechápu. ještě chybí, aby byla veganka nebo makrobiotička a děti taky tak živila. Podle mě magor.

    superkarma: 0 12.06.2013, 10:22:38
  14. [17] step1 [*]

    Vybrala jsem pro děti p. doktorku, která byla i homeopatička. Ale někdy to bez antibiotik nešlo.

    superkarma: 0 12.06.2013, 10:14:19
  15. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    paní redaktorko Luice, měla jste se dotyčné zeptat, co svým dětem tedy v případě nutnosti podává....to by bylo zajímavé vědět.

    superkarma: 3 12.06.2013, 09:48:12
  16. avatar
    [15] Alenka0010 [*]

    To jsou zase ty přírodní matky...nejvíc mě pobavila paní, která odmítá dát dceři atb na angínu, ale přitom HA do ní cpe s odůvodněním, že dceřin přítel jí nesedí, tak aby s ním náhodou neotěhotněla Sml28

    superkarma: 0 12.06.2013, 09:46:49
  17. [14] cilani [*]

    tak snad paní nebere léky na bolest a řeší i sebe jen a pouze bylinkami a homeopatiky. Udělat si z dětí pokusného králíka a doufat, že všechno vyřeší bylinky, když by stačilo jen najít si doktora, kterému věřím a se kterým se může radit zda ještě přírodní léčba nebo už je čas na chemii, je podle mě na hlavu.

    superkarma: 0 12.06.2013, 09:36:47
  18. avatar
    [13] blesksoft [*]

    i když CRP stojí 70,- klidně ho zaplatím ať mám jistotu jak na tom děti jsou

    superkarma: 0 12.06.2013, 09:20:06
  19. avatar
    [12] kobližka [*]

    Já tyhle "ortodoxní" odmítače antibiotik nějak nemusím a taky nechápu.Jistě,je spousta nemocí,kde es bez nich dá obejít,ale když není zbytí,prostě je nasadím.Věřím tomu,že moje doktorka nestudovala takové roky úplně zbytečně a není totálně blbá.Jestli takové matky raději těší dívat se na svoje dítě,které se zmítá ve vysokých horečkách s nějakým zánětem a maximálně použije bylinky,či zápálí obřadní svíčku,to už je jejich věc...ale sama za sebe si moc dobře pamatuju na x svých hnisavých angín,kde bych asi byla bez antibiotik v čudu.

    superkarma: 1 12.06.2013, 08:58:56
  20. avatar
    [11] blesksoft [*]

    máme rozumnou doktorku dává antibiotika jen když jsou nezbytně nutná někdy radši poradí homeopatika než klasické léky

    superkarma: 0 12.06.2013, 08:55:43
  21. [10] Pavla_b [*]

    Rikina — #4 souhlasímSml22

    superkarma: 0 12.06.2013, 08:54:44
  22. [9] Anime Otaku [*]

    Jo neléčená nebo špatně léčená angína je pěkná sviňárna, kamarád jednu angínu přechodil a bere ve svých necelých třiceti stejné léky na srdce jeko jeho otec kterému je přes 60, má spoustu omezení a to jen kvůli tomu, že si včas nezašel k doktorovi Sml15

    superkarma: 0 12.06.2013, 08:49:56
  23. avatar
    [8] kozicka [*]

    A co taková spála, šla by do toho bez atb? Co borelka? Hm?

    superkarma: 1 12.06.2013, 08:31:48
  24. avatar
    [7] peetrax [*]

    No potěš. Pak bude zas ječet, že děcka mají trvalé následky a kdesi cosi. Sml6 Jo, souhlasím s Rikinou.

    superkarma: 0 12.06.2013, 08:15:45
  25. avatar
    [6] Hanula [*]

    Sml16nejsem zastáncem antibiotik, ale někdy musí být...

    superkarma: 1 12.06.2013, 07:56:12
  26. avatar
    [5] tauferova monika [*]

    Občas  v práci vidím jak zanedbaná léčba vypadáSml68Nikdo v dnešní době antibiotika zbytečně nedává.Z zánětu průdušek je často zápal plic a pochybuji že na to bylinky hned zaberou.Homeopatika a čajíčky jsou dobrá věc,ale vždy nezaberou.Bohužel Magda není jediná maminka,která se tak chováSml68a někdy se normálně domluvit je nad lidskou sílu.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #20
    superkarma: 2 12.06.2013, 07:47:38
  27. [4] Rikina [*]

    Alternativní matka. Sml57 Nejhorší, co se dětem může přihodit. Sml80 Sml68

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #10
    superkarma: 3 12.06.2013, 07:44:15
  28. [3] lidicka [*]

    Samozřejmě když je to nezbytně nutné k léčbě, tak antibiotika dítěti dám, důvěřuji lékaři, taky nerad předepisuje antibiotika, jen když je to opravdu nezbytné.Sml22

    superkarma: 0 12.06.2013, 06:49:43
  29. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    Sml15 jsou nemovce, bez kterých se to neobejde, tento názor považuji za blbost Sml15

    superkarma: 0 12.06.2013, 05:46:26
  30. [1] kf [*]

    opravdu by nedala detem antibiotika, ani kdyby mely takovou anginu, ze by pres otekle mandle nemohly nejen jist, ale ani poradne dychat?? dala by jim bylinky a cekala, az to prejde? A co zapal plic? Dostala jsem ho jako novorozene a podle logiky Magdy bych byla nejspis mrtva...pani proste hresi na to, ze ma deti celkem zdrave, preju ji to, ale myslim si, ze by bylo lepsi si spis najit nejakeho detskeho lekare, ktery antibiotika predepisuje opravdu v oduvodnenych pripadech a ktery vam potvrdi, ze ty lehke virozy lecite spravne. O ockovani diskutovat nebudu, to bych se akorat nastvala..

    superkarma: 0 12.06.2013, 05:36:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme