Vztahy

Má cenu žít se skrblíkem?

Pamatujete si na dětský kreslený seriál Kačeří příběhy, kde vystupoval kačer „strýček Skrblík“, kterému se v očích vždy objevoval symbol amerického dolaru a bylo znát, že by si pro korunu (tedy dolar) nechal koleno (tedy plovací blánu) vrtat? Nebo pro podobný charakter můžeme sáhnout do klasiky: Lakomec - ať už v podání vynikajícího herce jménem Louis de Funès nebo našeho Františka Filipovského.

Absurdní příběhy, u kterých člověk vnímá až patologické šetření hlavních hrdinů, nás bavily v dětství i dospělosti, ovšem jen proto, že jsme je neprožívali my. Co když se ale stane, že se podobný lakomec vyklube z vašeho životního partnera? Zde už zřejmě veškerý smích přechází...

skrblík

Své o tom ví také pětatřicetiletá Zdena. Ze začátku prý v rámci svého emancipovaného přístupu k partnerství o tom moc nepřemýšlela, i když zpětně si vybavuje, že už před tím měla pochybnosti... O pravém vztahu k penězům svého partnera se pak v plné míře přesvědčila v době, kdy byla na mateřské dovolené s dvěmi malými dětmi.

  • Ano, peníze jsou v mnoha rodinách předmětem sváru, mnohdy oprávněně (v případě, že jeden z partnerů utrácí přespříliš), na tom není nic výjimečného, ale co dělat, když se jejich užívání, resp. šetření vymkne zdravému rozumu?

„S Radimem jsem začala chodit během studií na vysoké škole,“ vzpomíná Zdena, která se s námi podělila o historky ze svého života. „On byl starší a vydělával, jak se říká, celkem slušné peníze, ale proto jsem s ním nechodila. Naopak. Prožívala jsem tehdy takové to rovnoprávnické období, takže jsem nějaké placení příliš neřešila. Když jsem měla peníze - a ty jsem většinou díky dobré brigádě a stipendiu měla, tak jsem zaplatila. Nevadilo mi to.“

Ze začátku prý prožívali celkem idylické období. Radim ji zval na večeře a sem tam Zdena připravila jídlo do piknikového košíku a povečeřeli někde v přírodě. Romantika každým coulem.

Časem večeří v restauracích ubývalo, ale i to považovala Zdena za normální, není třeba přece utrácet za drahé jídlo, když ona může něco uvařit ze surovin, které nakoupí levněji. Podobně to dopadlo s návštěvami kina, které ze začátku platil galantně vždy Radim. Pak však bezelstně navrhnul, že by se mohli střídat. I to Zdena vzala s pochopením. Proč by za sebe měla nechat stále platit chlapa? S penězi na tom sice byla už trochu hůře, jak výdaje stoupaly, ale nakonec si na společné aktivity finance vždy nějak vyšetřila - i když na úkor svých potřeb.

Po promoci Zdena nenastoupila do práce, protože už byla těhotná, a s dětmi, které přišly celkem rychle za sebou, začala brzy pociťovat, co je to finanční závislost na partnerovi. Radim, ačkoliv stále dobře vydělával, platil jen to, co bylo podle něho nutné (nájem, energie a technické hračky pro sebe), stravoval se většinou mimo domov a absolutně nepřijal možnost dalších vydání, jako jsou potraviny pro další členy rodiny, oblečení pro malé děti aj. Zdena byla zdrcena a vítala každou pomoc ze strany svých rodičů, kteří jí mimochodem Radima na začátku známosti rozmlouvali, ale znáte to...

Nakonec si Zdena našla práci, kterou mohla vykonávat vedle péče o malé děti, aby si nemusela Radimovi o každou korunu na běžný nákup říkat. Práce ji bavila, ale stejně se začala na Radima dívat jinýma očima. Najednou viděla, jak kolikrát tráví večery přepočítáváním peněz, které pak pečlivě zavíral do trezoru, ke kterému měl přístup jen on, a jí říká, že jí nemůže dát peníze na nové boty pro děti, jak si nechá vždy vše vrátit do posledního haléře (když ještě byly) a odmítá dát peníze na cokoliv prospěšného. „Vždy si vzpomenu na tu scénu z filmu Lakomec, jak Louis de Funès prchá z kostela, aby nemusel přispět do kasičky,“ usmívá se hořce Zdena, která se naučila žít život sama za sebe a jen kvůli dětem a iluzi funkční rodiny zůstává s mužem, kterého si dávno přestala vážit.

„Vím, že spousta lidí si nemůže třeba vůbec návštěvu restaurace dovolit, tak mi přijde úplně trapné to zde vytahovat, ale stále mám před očima naši poslední dovolenou, na které se manžel oddával svému nákladnému koníčku, ale když děti chtěly džus, koupil jim dohromady malou dvoudecovou skleničku, a tu pak pečlivě téměř po kapkách rozlil na dvě stejně velké dávky, o které se měly podělit,“ vypráví Zdena, jež přiznává, že v tu chvíli nechtěla dělat scény, ale pak se s manželem na staré téma opět pohádali. „Pokáral mě, že jsem měla koupit dětem něco k pití v samoobsluze, kde je to levnější, což má jistě pravdu, ale už mu nedochází, že pitomej džus stojí tisícinu toho, co utratí za sebe,“ rozčiluje se mladá žena, která však už podobné věci vzdala a táhne domácnost prakticky sama.

  • Nejvíce jí prý vadí, jak v dětech zasévá pocit, že si to a to nemohou dovolit, protože je to drahé, a přitom ví, že jejich finanční situace není zdaleka tak špatná. „Nechci, aby děti měly pocit, že si nemohou na školní výletě koupit ani limonádu!“

„Když vidím ten jeho skelný a téměř horečnatý pohled, když má náhodou zaplatit něco, co není pro něho, uvažuji, zda nejde o nějakou nemoc, která by se měla léčit,“ přemýšlí nahlas Zdena, která od manžela nedostala nikdy kytku, protože podle jeho slov je to škoda peněz, když stejně zvadne. „Ano, jde o blbost, kdo by řešil květinu, když vím, že jsou lidi, kteří bojují na konci měsíce se zaplacením složenek, ale člověk by si měl někdy dopřát, radost, ne? uzavírá otázkou dnešní téma Zdena.

A co si o tom myslíte vy? Jak byste ustály život se „strýčkem Skblíkem“, jenž za sebe utrácí, ale na ostatních šetří?

Přečtěte si také:

   
23.07.2014 - Příběhy - autor: Marcela Macáková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [46] KARLA KREPELKOVA [*]

    Znam taky jednoho.A ziji s nim 46let.Mela jsem plat pomerne vyssi ,ale clovek si zvykne.Je zase neuveritelne pracovity.Kdysi jsem probrecela cele noci a dnes se otocim a myslim si sve.Ale mame dospele 3deti,6vnoucat ,mame kde bydlet,na dovolene jsme jezdili a stale jezdime.Zivot vas nauci jednat i s takovym skrblikem.Staci "vydrzat".S usmevem jde vsechno lip.

    superkarma: 0 01.08.2014, 15:02:46
  2. [45] molly [*]

    Než bych podala žádost o rozvod a odstěhovala se, prodala bych mu všechny ty jeho "technické hračky" co má jako koníčka a z toho bych financovala advokáta co by z něj vytlouk superalimenty.Sml57

    superkarma: 0 25.07.2014, 16:39:49
  3. avatar
    [44] Julča [*]

    Řekl někdo té paní, že není povinnost žít s chlapem? Občas se divím, s kým jsou ženské ochotné sdílet domácnost.

    superkarma: 0 23.07.2014, 18:51:16
  4. avatar
    [43] diblice [*]

    Anai — #40 já teda znám "kdo šetří, má za tři", u nás doma držím kasu já a mám ráda, když je něco našetřeno na "kdyby", jak se to loni hodilo, když manžel dlouhodobě marodil

    superkarma: 2 23.07.2014, 17:42:25
  5. [42] Anai [*]

    Altamora — #41 Přesně tak!!!

    superkarma: 0 23.07.2014, 13:35:15
  6. avatar
    [41] Altamora [*]

    Anai — #40 S tím pořekadlem nesouhlasím. Jsou lidé, kteří nemají takové příjmy, aby šetřit nemuseli. Rozházet všechno, co člověk vydělá, je taky pěkná blbost. Na zadní kolečka je taky třeba myslet. Je ale rozdíl mezi šetřením a lakotou. Muž z článku je lakomý a sobecký, ne šetrný.

    1. na komentář reaguje Anai — #42
    superkarma: 2 23.07.2014, 13:28:12
  7. [40] Anai [*]

    Otřesné... hrozné... šílené! Víte, jak poznamenány budou ty děti v životě? Okamžitě pryč, souhlasím, že lepší žádný otec, než takový!

    Říká se, že kdo šetří, nežije a něco na tom je! Sml57

    1. na komentář reaguje Altamora — #41
    2. na komentář reaguje diblice — #43
    superkarma: 1 23.07.2014, 13:15:40
  8. avatar
    [39] paníliška [*]

    Anime Otaku — #32 Važ si toho, takových je málo. Sml67

    superkarma: 0 23.07.2014, 13:11:37
  9. [38] slávenka [*]

    OlgaMarie — #37 vidíte, a stále si to pamatujete, i v těch dětech to "zůstane" a bude jen na nich, jak se budou ony chovat k penězům ve své vlastní rodině...

    superkarma: 0 23.07.2014, 12:02:56
  10. avatar
    [37] OlgaMarie [*]

    U nás doma také dělal táta kravál, když nám máma koupila něco nového na sebe a o botách tvrdil, že by nám na celý rok mohly stačit šněrovací "pionýrky". Sice to dávám občas "k lepšímu", ale líto mi to bylo...

    1. na komentář reaguje slávenka — #38
    superkarma: 0 23.07.2014, 11:47:28
  11. avatar
    [36] Kadla [*]

    v.poho — #34 Kdo nezažil, nepochopí ... Tihle pánové přitvrzují pomalu a postupně... Ten můj na to šel třeba fikaně... když jsem měla rizikové těhotenství a musela pár měsíců ležet, vyžádal si přístup k mému účtu, takže měl pak pod palcem všechny finance, převedl je na svůj účet a už mě k nim nikdy nepustil....  A to jsem celkem dlouho vydělávala víc než on... A ve finále se jeho láska k penězům projevovala třeba i tím, že synek od něj dostal k vánocům místo dárku namalovaný obrázek bundy, kterou dostal téhož roku na jaře (páč ta minulá mu byla už malá)... Jak říkám, kdo nezažil, nepochopí...

    superkarma: 0 23.07.2014, 11:35:17
  12. avatar
    [35] rusalka2008 [*]

    mařinka — #33 přesně tak, škudlit i na pití pro děti, to je hnus... on z toho nikdy "nevyroste" - spíš naopak, bude to jen horší

    superkarma: 0 23.07.2014, 10:08:38
  13. avatar
    [34] v.poho [*]

    By mě zajímalo, jakého že to nákladného koníčka pán má? Znala jsem jednu, která tomu svému taky vyčítala, že si koupil kolo v bazaru, že to mohl dát spíš do dětí. Že kdyby jezdil po městě MHD, projede do roka totéž, co dal za to kolo, to už si spočítat nedokázala. Inu měl koníčka - cyklistiku.Sml80

    Jinak těžko říct, normální ženská by si se sobcem a skrblíkem, kterého navíc už ani nemá ráda, víc jak jedno dítě nepořídila. Rozvedla by se a nechala si stanovit alimenty, při rodičovské a mateřské i pro sebe.

    Jenže ono to možná nebude tak horké, jak to vypadá. Manžel na nic krom energií a nájmu nepřispěje, ale přitom jsou na dovolené v zahraničí? Kdo ji platil a z čeho?

    Dětem nekoupil ani džus v restauraci...., že prý jim ho mohla koupit v marketu. No, já bych jim ho tam nejspíš koupila taky.Sml80  A pochybuju, že si ve směnárně rozměňovali každý zvlášť.

    Chlap taky může platit hypotéku a to je potom i slušný příjem poněkud tenčí. Nebo na vlastní bydlení teprve šetřit....

    A jak Zdena píše na začátku, peníze (dokud je měla) příliš neřešila....

    Opravdu bych si ráda vyslechla i názor protistrany.

    1. na komentář reaguje Kadla — #36
    superkarma: 4 23.07.2014, 10:03:51
  14. [33] mařinka [*]

    Je-li výše uvedené pravda, pak by paní měla podat žádost o rozvod. Hned by měla slušné alimenty, myslím, že existuje i něco jako "manželé mají nárok na stejnou životní úroveň". Než takhle ničit dětem dětství s prachobyčejným sobcem... Jestli má prachy na drahé věci pro sebe, ale dětem nic nedopřeje, není to skrblík, ale hnusný sobec. Jo, kdyby krotil manželku, která si musí 3x týdně koupit nové boty za pár tisíc, ale na dětech by se extrémně škudlit nemělo. Neříkám koupit kdejakou kravinu, ale pokud na děti nedá ani korunu, je to přes čáru. Pryč od takovýho...!

    1. na komentář reaguje rusalka2008 — #35
    superkarma: 0 23.07.2014, 09:28:51
  15. [32] Anime Otaku [*]

    Jak to tak čtu, tak jsem čím dál vděčnější za svého manžela, asi se mi podařilo najít si opravdovýho chlapa pro život Sml16

    1. na komentář reaguje paníliška — #39
    superkarma: 0 23.07.2014, 09:18:09
  16. [31] čistič [*]

    S takovým člověkem bych nemohla žít.

    superkarma: 0 23.07.2014, 09:14:27

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Brixik [*]

    Chudáci děti, to je kráný základ do budoucna. Jasně, že se nemá přehnaně utrácet, ale ani šetřit. Všechno tak nějak normálně. Být paní, tak se sbalím a už tam nejsem. Stejně na něm není finančně závislá, tak co  a navíc, když se rozvede, tak bývalý bude muset platit na děti, tak na tom bude asi i líp. A navíc tam už ani není láska.

    superkarma: 0 23.07.2014, 09:07:15
  2. [29] Elis19 [*]

    Tak já bych to tedy neustálaSml80jsem názoru, že o financích by měli rozhodovat oba partneřiSml22

    a tohle nemístné šetřeníSml23Sml23Sml23

    superkarma: 0 23.07.2014, 09:05:02
  3. avatar
    [28] Kadla [*]

    Měla jsem to doma v bledě modrém 15 let. Až na to, že u nás to, na co MOHLO vydávat peníze, nebyly technické hračky, ale sportovní vybavení. Jinak to bylo, jako by ten článek psali o mně. Nyní jsem, zaplaťpánbu, již 8 let šťastně rozvedená  Sml30

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:46:05
  4. avatar
    [27] ladouch [*]

    Tady asi žádné domluvy nepomůžou, je to taková povaha, já bych s ním nebyla.Sml23Sml23Sml23

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:41:35
  5. avatar
    [26] ToraToraTora [*]

    Takže záměrně kazí dětem dětství, protože nechce čeřit vodu. I s alimenty by na tom bylyy lépe než s otcem neotcem

    superkarma: 3 23.07.2014, 08:40:34
  6. avatar
    [25] Pentlička [*]

    Pán z článku není skrblík, je to obyčejný sobec. Skrblík šetří na všem, i na sobě. Tenhle si sám dopřává, ale jak je potřeba zaplatit něco někomu jinému, než jemu, tak je mu to zatěžko.

    Jinak já taky šetřím, mám to zafixováno od dětství, protože maminka vždycky hodně šetřila, zažila krizi ve 30. letech, válku, 50. léta... A nikdy jsem neměla tolik peněz, aby mi bylo fuk, kolik a za co je vydávám.

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:38:28
  7. [24] hlavička [*]

    To já naštěstí vedla finance v rodině já.....exmanžel poslední roky co jsme byli spolu nepracoval ,byl na pracáku a rodinu jsem živila já......a on rozvrátil rodinu,já zůstala se synem(trochu postiženým)přestěhovala se a měla jsem co dělat a on ještě k tomu požadoval u rozvodu abych mu platila vyživovací alimenty

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:37:21
  8. avatar
    [23] pájinek [*]

    nemá....bych nezvládlaSml80

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:19:18
  9. [22] ruzka [*]

    ne,nemá

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:16:37
  10. [21] Maria28 [*]

    Také pamatuji dovolené v cizině pod stanem a s paštikami a zavařeným jídlem (vlak jako nádražáci jsme měli zadarmo), kdy jsem si s dcerami dala jeden kopeček zmrzliny dohromady, abychom věděly, jak chutná...Už je to pryč a dnes si ze svého mrzkého platu (oproti panu strojvedoucímu) dopřávám dovolené letecky a s plnou penzí (letos i s vnoučkem). Manžel neustále hořekoval, jak je všechno drahé, já mu věřila (sám si štupoval u TV ponožky),ale sotva jsem se pochlubila  mimořádnými prémiemi, tak byla potřeba nová TV,přehrávač apod. Na děti jsem vše šila... Slyšela jsem, že soud určí výživné na děti i když manželé nejsou rozvedení a nehodlají se rozvádět....

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:16:15
  11. avatar
    [20] Milala [*]

    U nás jsou peníze na jednom místě,manžel si vezme na benzín a na svou potřebu a se zbytkem disponuji já.A i na mně záleží kolik vyberu z účtu.

    superkarma: 0 23.07.2014, 08:04:15
  12. avatar
    [19] blanca [*]

    určitě by bylo dobré znát i názor druhé strany, nicméně je asi dost na pováženou, pokud si manžel utrácí za svého nákladného koníčka a svým dětem nekoupí ani "pitomou" limonádu Sml28

    superkarma: 2 23.07.2014, 07:51:11
  13. [18] slávenka [*]

    buď je to sobec, anebo spíš tento muž v takové rodině vyrůstal a teď to "praktikuje" v rodině svéSml80, pryč od něho, pokud se nehodlá domluvit...

    superkarma: 1 23.07.2014, 07:46:22
  14. avatar
    [17] řeřicha [*]

    Šetřit je dobrý....ale nic se nemá přehánět...do hrobu si peníze nevezmu.

    superkarma: 0 23.07.2014, 07:46:08
  15. [16] DCOlga [*]

    rendvo — #1 Souhlasím, to by na moji povahu nebylo.

    superkarma: 0 23.07.2014, 07:25:07
  16. [15] vladka60 [*]

    Manžel je taky šetřivý a já mu pořád říkám jestli si chce vzít ty peníze do hrobu, že tam už mu budou k ničemu.

    superkarma: 0 23.07.2014, 07:03:49
  17. [14] Rikina [*]

    Jinak dle popsaných příznaků jsem asi taky skrblík, sakra pes. Sml57 Utrácím za nájem a věci, co já pokládám za nutné, když jsem byla na víkend v cizině, šla jsem si koupit jídlo do Sparu a konzumovala ho na lavičce v parku, poněvadž restaurace mi přišly v oné cizině nehorázně drahé na moje poměry, a řezané květiny si taky nekupuju, protože brzo zvadnou a je to škoda peněz. Maximálně občas tak jednu růži, a jsem zklamána, když nevydrží ani týden. Sml80 No a do kostelních kasiček taky nepřispívám. No, asi dnes půjdu do práce kanálem...

    superkarma: 0 23.07.2014, 06:53:22
  18. avatar
    [13] buldok [*]

    Otřesný příběh, chudák paní a děti.

    superkarma: 0 23.07.2014, 06:46:03
  19. [12] Rikina [*]

    Mno, já bych chtěla slyšet i druhou stranu, neboli "skrblíka", jak to vidí on. Sml80 Kdybych tady začala popisovat účetní praktiky mého otce, a jak moje máti musela každý týden předložit soupis nákupů včetně účtenek, taky by se leckdo děsil. Sml57 Ovšem ono to někdy jinak nejde. Někdo těm financím šéfovat musí, a já jsem nakloněna názoru, že má rozhodovat o utrácení především ten, kdo v převážné míře ty prachy vydělává. A to i přesto, že v mé rodině tomu bylo jinak, výrazně víc vydělával můj muž a o penězích jsem přitom rozhodovala výhradně já. Nutno podotknout, že mi to nebylo příjemné, ačkoli moje rozhodnutí byla vždy respektována, i ta špatná. Výše popsaný případ nemusí být tak černobílý, jak jest předložen. Sml80

    superkarma: 2 23.07.2014, 06:45:02
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    Manžela kamarádky málem vezla od rozvodového soudu rychlá, když mu řekli, kolik má rozdělením majetku vyplatit manželce a kolik bude platit na děti...

    superkarma: 0 23.07.2014, 06:39:52
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    paníliška — #8 ano, nechápu, proč trpí. Když nedokáže udělat radost ani vlastním dětem, je lepší takového nelidu poslat kamsi. Aby to děti nepokládaly za vzor do života.

    superkarma: 1 23.07.2014, 06:36:52
  22. [9] gwador [*]

    rendvo — #1 souhlas Sml22

    superkarma: 0 23.07.2014, 06:33:01
  23. avatar
    [8] paníliška [*]

    Co ji u něj drží, když i tak je na vše sama? Po rozvodu by na tom byla rozhodně líp - finančně i psychicky.

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    superkarma: 0 23.07.2014, 06:14:35
  24. avatar
    [7] gerda [*]

    Upřímně, čekala jsem, že na konci příběhu se bude mluvit o BÝVALÉM manželovi. Je pěkné, když chlap peníze nerozhazuje, jenže chovat se takhle k vlastní rodině? Jsou to jeho děti i jeho domácnost a mají se mít všichni stejně.

    superkarma: 0 23.07.2014, 06:07:30
  25. avatar
    [6] glady [*]

    vladka321 — #4 přesně tak, takového člověka se vyvarovat Sml22

    superkarma: 0 23.07.2014, 05:42:28
  26. avatar
    [5] IRISS215 [*]

    Sml15Sml15s takovým člověkem NIKDYSml23Sml23

    superkarma: 0 23.07.2014, 01:37:41
  27. avatar
    [4] vladka321 [*]

    To není skrblík, ale sobec!!!

    1. na komentář reaguje glady — #6
    superkarma: 0 23.07.2014, 01:17:22
  28. avatar
    [3] Altamora [*]

    Co ji u tak sobeckého chlapa drží kromě setrvačnosti? Kdyby byl jen skrblík a šetřil i na sobě, to bych ještě brala, i když velmi nerada. Ale on za sebe utrácí a o svoji rodinu se nestará. Co s takovým mužem?

    superkarma: 1 23.07.2014, 00:32:23
  29. [2] dvoři [*]

    šetřit se musí,ale tohle je příliš. Musí si s ním Zdena o tom promluvit.

    superkarma: 0 23.07.2014, 00:25:16
  30. avatar
    [1] rendvo [*]

    jsem výbušné povahy, takže bych to jistě neustála. Řekla bych mu že buď začne přispívat dětem na oblečení a jídlo nebo půjdeme od sebe. No a jelikož má pěkný příjem jak Zdena píše tak by mu soud jistě vyměřil patřičné dávky na děti a měla by se určitě líp. No ale nejdříve bych si s ním promluvila ať se k věci vyjádří. Určitě bych nebyla stichaSml16

    1. na komentář reaguje gwador — #9
    2. na komentář reaguje DCOlga — #16
    superkarma: 1 23.07.2014, 00:23:52

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme