Patříte-li k těm, které údajný hlad budí ze spánku a nutí je hledat cokoli vhodného ke konzumaci, pak máte problém. Absolutně nejhorší doba pro přejídání je podle mnoha odborníků právě v noci, kdy má naše tělo nejnižší spotřebu energie. Kila pak naskakují neuvěřitelnou rychlostí.

V rozvinutých zemích je běžným zlozvykem, že nejbohatším jídlem dne je večeře – toto preferují zejména lidé s nadváhou a obezitou. A to není jediný problém. Odpoledne je sice nejčastější dobou dobrot a mlsání, ovšem večer je v tomto směru hned na druhém místě. Podle nedávné studie odborníků z Univerzity Texas El Paso jsou večerní a noční svačinky rizikové pro přejídání, protože v pozdější denní době nás jídlo méně uspokojuje. A jaká jsou další zajímavá fakta o stravování?

hlad

  • Velikost porcí má během dne tendenci se zvyšovat a vrcholit večeří. Jeden z výzkumů ukázal, že respondenti přijali 42 % kalorií právě během tohoto jídla.
  • Večerní strava bývá ve srovnání s ostatními pokrmy bohatší na tuk.
  • Čím je delší rozestup mezi večeří a předchozím jídlem nebo svačinou, tím větší porce na talíři bývá.
  • Lidé, kteří jedí na sklonku dne lehce, přijmou celkově méně kalorií a gramů tuku než ti, kteří zkonzumují velkou večeři a po ní ještě mlsají.

V čem chybujeme 

Jádro problému však údajně není v tom, že ve spánku spalujeme méně kalorií, ale že noční jídlo je výsledkem špatných stravovacích návyků. Tři nejčastější chyby jsou tyto:

  • Lidé nejedí přes den a pak jsou vyhladovělí a přecpávají se večer a v noci.
  • Jídlo je přijímáno z emocionálních důvodů na konci pracovního dne (k relaxaci, zábavě, rozptýlení apod.).
  • Strava je součástí sedavého způsobu trávení volného času – například při sledování televize nebo sezení u počítače se považuje za normální něco jíst. A tyto aktivity provozujeme většinou právě večer.

Jak vyzrát nad nočním mlsáním

  1. Zvykněte si na to, že je požitek uvařit si večer šálek horké kávy bez kofeinu nebo dobrého čaje. Čaj může mít tolik různých chutí, že vás nikdy nezačne nudit. V létě si ho můžete zchladit ledem.
  2. Mnoho lidí večer a v noci hodně jí, protože se nudí. Hledejte si jinou zábavu a bude daleko snadnější vyhnout se bezmyšlenkovitému mlsání. Jděte si zacvičit, přihlaste se na večerní jazykové kurzy, najděte si zajímavý koníček nebo dobrou knihu.
  3. Jste-li naučení jíst u televize, zvolte raději jiné místo a pijte jen nápoje bez kalorií. Nebo si berte k seriálu pouze ovoce a zeleninu. Zaměstnejte ruce jinak – jezděte na rotopedu, cvičte s rehabilitačním míčem, něco hezkého si upleťte nebo napište vzkaz přátelům.
  4. Protože večer máme sklon k volbě tučnějších pokrmů, je nutná obezřetnost. Když už musíte jíst, vybírejte si stravu, která má dostatek skutečných živin, vlákniny, nějaké bílkoviny a kvalitní tuky – např. olivy, avokádo nebo ořechy.
  5. Dáte-li si příliš chudé poslední jídlo, může se stát, že právě to způsobí večerní a noční hlad a celou situaci ještě zhorší. Konzumujte vyvážené večeře s vlákninou. Když později dostanete chuť, snězte svačinku, jako jsou třeba nízkotučný jogurt s trochou celozrnných vloček, ovoce s tvarohem nebo vločky s mlékem.
  6. Dopřejte si vyvážený oběd s dostatkem vlákniny a odpolední svačinu, které vám pomohou zabránit večernímu přejídání. 
  7. Nevynechávejte snídani. Pokud na ni nemáte chuť, posuňte ji. Lidé, kteří záměrně nesnídají, si to přes den „vynahrazují“ jídly s vysokým obsahem tuku a cukru.
  8. Jezte častěji menší porce. Omezíte tak příjem kalorií i tuků a budete se cítit lépe.  
  9. Pokud máte ve zvyku dávat si po jídle dezert, zkuste jeho velikost minimalizovat. Prvních několik soust stejně chutná nejlépe. Odborníci tvrdí, že malý kousek sladkosti, který máme rádi, nás uspokojí. Užijte si proto každé sousto.

Zdroj: U lékaře

Reklama