Bulvár

Lucie Holánková: Jak jde balet dohromady s Jarkem Nohavicou

Dnes vám představím mladou, úspěšnou choreografku, baletní tanečnici a také budoucí maminku Lucii Holánkovou. Byť vám na rozdíl od předchozích hereckých tváří ta její asi povědomá nebude, doufám, že vás výsledek našeho setkání zaujme.

sluckouS Lucií Holánkovou se známe už dlouho, ale ještě déle jsme se neviděly. Vzpomněla jsem si na ni jednoho deštivého odpoledne, kdy jsem si na DVD pustila oblíbený televizní film: Hodina tance a lásky, natočený podle vynikající předlohy stejnojmenného románu Pavla Kohouta. Ve filmu se v hlavních rolích představili Boris Rösner, Zlata Adamovská, Ester Geislerová... a Lucie Holánková.

Luci, omlouvám se, že začínám tím filmem, když tvou profesí je především balet a choreografie, ale jak víš, tak ho miluju a vždycky si u něho na tebe vzpomenu.
To jsi hodná, děkuji. Nezlobím se, i já mám ten film moc ráda, a přece v něm více tancuju, než hraju, takže jsi mou profesí vlastně začala.

Jen na vysvětlenou, kdo film nebo knihu nezná, Hodina tance a lásky je příběh z roku 1944 a hlavní děj se odehrává v koncentračním táboře v Terezíně, v rodině velitele pevnosti. Tomu se vrací z internátu osmnáctiletá dcera, které její matka najme z dalšího tábora židovskou učitelku tance.
Ano, měla jsem tam krásnou roli maďarské Židovky, bývalé primabaleríny Anny Balontay. Film to byl sice velmi smutný a depresivní, neboť se natáčel přímo v prostorech koncentračního tábora Terezín, ale samotná práce byla nádherná. Skamarádila jsem se tam i s hlavní představitelkou Ester Geislerovou a nikdy také nezapomenu na obrovskou profesionalitu, dnes už bohužel nežijícího herce, Borise Rösnera. Vůbec celý ten film měl skvělé herecké obsazení a ještě dodnes se setkávám s krásnými ohlasy.

sester

s Ester Geislerovou v TV filmu Hodina tance a lásky

hodina

ještě jednou Hodina tance a lásky

Jak ses k té neobvyklé roli dostala?
Napřed probíhal taneční casting a vzhledem k tomu, že moji choreografii v tom filmu měl dělat Pavel Šmok, tak jsme byli nakonec přizváni oba a myslím, že i jeho jméno mi otevřelo dveře k této krásné roli.

Pomalu jsme se tak dostaly k velmi důležité etapě tvého života, a to ke spojení se světoznámým baletním mistrem, choreografem Pavlem Šmokem, po němž jsi na nějaký čas převzala štafetu coby umělecká vedoucí Pražského komorního baletu. Byla jsi ještě hodně mladá, to musela být velká pocta.
To byla opravdu velká pocta stát v čele jeho souboru a převzít tradici jména Pavel Šmok. V době, kdy jsem nastoupila jako tanečnice do Pražského komorního baletu, jsem už začala malinko pomýšlet i na choreografii. Pavel Šmok mě po celou dobu tak zpovzdálí „pozoroval“, a když se přesvědčil, že můj zájem je opravdu velký, tak jednou přišel a povídá: „Podívej se, já tady mám svoji ochrannou známku Pražský komorní balet Pavla Šmoka, tak si ji vem, já budu rád, když budeš pokračovat.“

spavlemsmokem

Lucie Holánková s baletním mistrem a choreografem Pavlem Šmokem

Chodil se pak dívat na vaše představení?
Chodil, když mu to zdravotní stav dovolil. Pak už se nastálo přestěhoval na svoji chalupu v Nekoři, kde bydlí dodnes. Letos mu bude už 85 let a je rád, že má svůj klid. Ve svém životě udělal pro českou baletní scénu opravdu hodně. Ale já už v tom souboru také nejsem.

Aha, tak to je tím, že jsme se tak dlouho neviděly, já měla zato, že ho stále vedeš. Proč jsi odešla?
Nebylo to lehké rozhodnutí, ale mezi mnou a manažerským vedením souboru došlo k vnitřním rozporům, které nechci rozvádět. Neodcházela jsem s lehkým srdcem, to opravdu ne, ale nemohla jsem pokračovat ve stávající situaci a změny, které jsem navrhovala, nebyly přijaty.

A co na to Pavel Šmok?
Mistr Šmok je velmi racionální člověk. Já s ním o tom několikrát mluvila, sdělila jsem mu své stanovisko a plány. Myslím, že mě chápe, ale se současným výsledkem nic nenadělá ani on, ani já.

Ty ses věnovala choreografii i mimo tento soubor?
Ano, choreografii jsem se věnovala (a doufám, že zas budu) i mimo PKB. Měla jsem štěstí, že jsem byla už několikrát přizvána různými tvůrci ke spolupráci pro česká divadla. Nejvíc pro Městské divadlo Brno, které má velmi dobré podmínky. Velmi si vážím práce tamního ředitele a režiséra pana Moši, díky němuž se mi dostalo možnosti dělat choreografii pro muzikály Peklo a Balada o lásce, anebo světoznámé Mary Poppins, Kvítek z horroru či Jekyll a Hyde, které získaly spousty ocenění, včetně Ceny Thálie. Jsem moc hrdá, že jsem se na těchto muzikálech mohla podílet. V jiném divadle, v Ústeckém, jsem se zase věnovala operním choreografiím Traviata, Madama Butterfly, Prodaná nevěsta nebo Trubadur. No a také jsem asistovala čtyři opery v pražském Národním divadle, kde jsem nedávno dokončila i svoji vlastní choreografii k opeře Jakobín, ale to už jsem byla těhotná.

popelka

v baletním představení Popelka

Ano, i podle fotografie jde poznat tvoje už hodně velké bříško. Kdy máš termín?
1. května, ale může se stát, že tento rozhovor budu číst už v porodnici. (smích)

Jejda, ještě mi chvilku vydrž. (smích)
Luci, když jsi byla v tom brněnském divadle, to jsi dojížděla do Prahy?

Ano, dojížděla jsem, ale většinou ne denně, byla jsem tam třeba 2–3 dny, a pak jsem zase jela zpátky. Když pracuješ na volné noze, tak si nemůžeš vybírat, jestli dojíždět, nebo nedojíždět, jsi ráda, že je ti nabídnuta příležitost k nějaké pěkné práci, a tu mi brněnské divadlo vždy nabídlo.

Nechci, aby to vyznělo, že nějak rozděluji lidi na Brňany a Pražany, to rozhodně ne, ale přece jen mi nedá, abych se nezeptala, zda jsi pociťovala při své umělecké práci rozdíl mezi Brnem a Prahou.
Je to trošku jiné, ale to neříkám proto, že jsem se narodila v Brně, ale ty lidi se mi tam prostě zdají tak nějak víc v pohodě, klidnější, nejsou v takovém stresu jako tady v Praze. Většinou tě pozdraví, já vím, je jich tam „o špetku“ míň, ale přece jen neprojdou kolem jako vzduch. Když pak přijedu sem do Prahy a třeba nasednu do metra, už to na mě padne. Nikdo se na nikoho nepodívá, automaticky vystoupí, nastoupí, nepozdraví, je zamračený. To v Brně tak viditelné není.

Jestli to nebude tím, že v Brně není to metro. (smích)
Možná. Tam jsou všichni na denním světle v šalinách. (smích)

Když už jsme v Brně, pojďme k tvému dětství. Tanci se věnuješ od čtyř let, to už mluvíme o baletu?
Začínala jsem rytmikou a gymnastikou. Poté mi profesorka gymnastiky doporučila, že by byl pro mě lepší balet, který je tanečnější, něžnější. Začala jsem v baletní přípravce I. V. Psoty v Brně a dodnes na to vzpomínám. Vyučovala tam paní profesorka Kateřina Gratzerová, která byla velmi přísná, avšak na koho taková byla, ten jí za to stál, poznala, že by z něj mohlo něco být. Dokázala z člověka doslova „vybít“ maximum. Co já se nabrečela, kolikrát jsem toho chtěla nechat, ale vydržela jsem a dnes jí za všechny ty rány děkuji.

Dokončila jsi taneční konzervatoř a hned nato ses objevila na prknech Národního divadla. Tomu říkám „baletní skok“.
To byl. Bylo mi čerstvých osmnáct a hurá do světa. (smích) Ale víš co, šla jsem normálně na konkurz do Národního divadla. Uměleckým šéfem byl tehdy Vlastimil Harapes, který mi hned nabídl smlouvu na angažmá. V Národním divadle jsem působila dva roky a odtancovala jsem tam spoustu krásných věcí.

bal

Time of pain

Došlo ti vůbec, že stojíš, tedy spíš tancuješ, už v osmnácti letech na prknech Národního divadla?
Ano, asi ano. Ale nevím, jak to vysvětlit, ne že bych si to neuvědomovala, ale prostě mi to přišlo tak nějak normální, jako přirozený vývoj, ke kterému po těch tvrdých hodinách tréninku prostě došlo. Ale jinak je to samozřejmě zážitek a velká úcta, to ano.

Ty jsi na prknech Národního divadla nejen tancovala, anebo teď nedávno dělala choreografii, ale v této budově se ti dostalo i té cti, že ses dostala do nejužší nominace na Cenu Thálie 2009 v oboru balet-pantomima. Nakonec ti utekla o vlásek. Bylo to velké zklamání?
Ne, nebylo. V širší nominaci jsem byla už několikrát a to, že jsem se dostala do té nejužší, bylo pro mě velkým překvapením a zároveň vzácným oceněním.

Smanzelem

s manželem na udílení cen Thálie 2009

Jsi ještě mladá, třeba ta Thálie pořád čeká někde v koutě.
Tanečně mladá už nejsem (smích), a vzhledem k tomu, že více než tanci se věnuji choreografii, tak zřejmě nečeká…

Které ze svých dosavadních představení, ať už tanečně, nebo choreograficky, pokládáš za nejúspěšnější?
Tak objektivně nejúspěšnější představení je Mary Poppins a choreografie, kterou jsme hráli s PKB nesčetněkrát, tak to jsou Divocí koně na hudbu Jarka Nohavici.

marypopins

Mary Poppins / nominace na Thálii

Tady bych tě přerušila, protože právě na druhé jmenované představení, na které jsi mě před lety pozvala, jsem si říkala, jak jde balet dohromady s Jarkem Nohavicou? Přiznávám, že balet jako takový mě nikdy moc neoslovil, ale Divocí koně... to se snad ani nedá nazvat baletem.
Ano, já vím, co chceš říct. Ono je zavádějící pojmenování „balet“ a to, co si pod ním kdo představuje… Moje choreografie nejsou klasický balet (špičky, baleríny atd.) Spíš jsou každá jiná, s jinou hudbou, délkou, počtem tanečníků, námětem, dějem, bez nákladné scény a okázalých kostýmů. Jsou vážné, humorné, nebo speciálně pro děti, jako například Staré pověsti české. Ale ještě k tomu Nohavicovi, bohužel on byl vždy tak zaneprázdněn, že nemohl přijít naživo, ale záznam Divokých koní shlédl a napsal mi pochvalný mail, že se mu to moc líbilo, a video z tohoto představení si dal i na jeho webové stránky.

Sestřih z představení Pražského komorního baletu na písně Jaromíra Nohavici - Divocí koně

Kde a jak čerpáš náměty?
Tak v tomto jsem po Pavlu Šmokovi - především v hudbě. V takové, která se mi zalíbí a ve které jdou prostřednictvím tance vyjádřit veškeré pocity. To, co v tobě hudba evokuje. Dnes je toho strašně moc, člověk si může dovolit na jevišti prakticky cokoliv, otázkou zůstává, zda je to ještě umění. Tu hranici vkusu bych nechtěla překročit.

sen

Sen noci svatojánské

zjasnenanoc

Zjasněná noc

Když už jsme u toho vkusu. Pohybuješ se na mnoha operních, baletních, ale i divadelních scénách. Jaký je tvůj názor na návštěvníky, kteří přijdou třeba v džínech a s batohem na zádech?
Nelíbí se mi to a zásadně s tím nesouhlasím. Je to taková až neúcta k celému tomu prostoru i události. Na druhou stranu chápu a tak trochu i omlouvám například zahraniční turisty, kteří když sem přijedou, tak s sebou nemají zrovna obleky a večerní šaty, a to představení by chtěli vidět. Tak je dobře, že aspoň přijdou. Ale samozřejmě by na sobě neměli mít to, v čem chodili celý den po Praze.

Má podle tebe balet, byť s prvky moderny, budoucnost? Chodí mladí lidé?
V dnešní době se rozjelo tolik možností, že i kulturní zájem lidí je hodně roztříštěn. Už dávno neplatí, že si vyberete támhle jeden soubor, jednu operu, jeden balet. Mladí to mají úplně jinak, chtějí více extravagance, nebo takové ty komerčnější záležitosti, nevím, nedokážu na to zcela odpovědět. Já bych si samozřejmě přála, aby chodili, ale musíme je umět přitáhnout, zaujmout a umělecky vychovávat.

vesela

Mluvíš o mladých lidech, ale ty sama jsi také ještě mladá. Čekáš svoje první miminko, chlapečka. Viděla jsi Billyho Elliota? Úžasný film z baletního prostředí, kde si chlapec z drsné hornické rodiny prosadil, že chce být baleťákem. Co váš chlapeček? Bude po mamince?
(smích) Film jsem viděla, je krásný, ale můj manžel by to nechtěl, protože ví, co to obnáší. Prý bude náš syn dělat všechny sporty, co existují, jen ne balet (smích). Ale to se teprve uvidí… a pokud by se za tanec pral tak jako Billy, tak já mu bránit nebudu a tátu přepereme (smích).

Jak se bude váš chlapeček jmenovat?
Matěj.

chlapecek

chlapeček se bude jmenovat Matěj

To je hezké jméno. Říká se, že tanečnice rodí lehce, tak ti přeju klidný a bezproblémový porod. A po porodu se vrátíš k baletu?
Jé, kéž by to bylo, jak říkáš. A jestli se vrátím k baletu? Ano, doufám, ale ve formě choreografie, ta je pokračováním mé taneční práce. A také není omezena věkem.

Na závěr jsem si pro tebe připravila otázku, zda ses ve svém dosavadním životě řídila nějakými vzory.
Myslím, že ne. Nechávám se inspirovat a ovlivňovat od mnoha lidí, to ano, ale vzory? Myslím, že člověk by se měl umět poučit z toho, co prožil on sám, a měl by umět pracovat s vlastními, většinou tvrdě získanými, zkušenostmi.

Tak to je pěkná tečka na závěr. Děkuji ti za setkání a hodně štěstí v nadcházející dny.
Já děkuji za pozvání a všechny srdečně zdravím. A držte mi prosím palce. :)

vizitkaVizitka

  • Lucie Holánková se narodila 3. července 1979 v Brně
  • 1989–1997 studium na Taneční konzervatoři Brno
  • 1997–1999 členka baletního souboru Národního divadla v Praze
  • 1999–2006 sólistka Pražského komorního baletu a baletu Státní opery Praha
  • 2003–2008 studium na Hudební akademie múzických umění v Praze - obor choreografie
  • 2007–2011 pedagog na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy
  • 2007–2011 umělecká vedoucí a choreografka Pražského komorního baletu Pavla Šmoka
  • Jevištní zkušenosti: PKB – choreografové Pavel Šmok, Libor Vaculík, Petr Zuzka,  Jiří Kylián, Robert North, Patrick Delacroix, Bruce Taylor, Jan Kodet, Ján Ďurovčík a další.
  • Filmové zkušenosti: Hodina tance a lásky – 2002, Sestra Paskalína – 2002, Golem, Slovanské dvojzpěvy, Šibeničky, Sonáta, Holoubek – natáčení pro ČT
  • Lucie Holánková spolupracuje s Městským divadlem Brno, Národním divadlem Praha a Severočeským divadlem opery a baletu Ústí nad Labem.
  • Její vlastní choreografická tvorba čítá na desítky děl.
  • Je vdaná, brzy porodí syna Matěje

Ocenění

  • 2009 Nominace na Cenu Thálie za sólo v duetu Lyrická (Okna do duše)
  • 2007 1. Mezinárodní choreografická soutěž Plzeň 2007 - Prémie za nejlepšího choreografa soutěže a Prémie za nejlepší zpracování povinné choreografie
  • 2006 širší nominace na Cenu Thálie za sólovou roli Ona v baletu Má vlast
  • 2005 účast ve finále mezinárodní soutěže pro mladé choreografy Hannover 2005
  • 2004 širší nominace na Cenu Thálie za roli Ženy v baletu Lože krvavá
  • 2001 širší nominace na Cenu Thálie za roli Ráchel v baletu Golem
  • 1997 Mezinárodní baletní soutěž ve Vídni 1.místo
  • 1997 Baletní soutěž v Brně 3.místo

poskytnuté fotografie: Lucie Holánková

Čtěte také:

   
20.04.2012 - Rozhovory - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. [25] Jarkkka [*]

    Balet je krásný, loni jsme byli na Romeo a Julie u Križíkovy fontány, moc hezké.

    superkarma: 0 16.01.2013, 20:30:22
  2. avatar
    [24] xx-b [*]

    balet se mi moc líbí - ale "naživo" jsem ho ještě nikdy neviděla....

    superkarma: 0 15.11.2012, 16:59:46
  3. avatar
    [23] Krupová [*]

    Krásný rozhovor Saši. V tom životopise jde vidět, že toho stihla opravdu hodně. Šikovná holčina. A jak jde život dál? Chtělo by to další rozhovor s ní i foto miminka

    superkarma: 0 15.09.2012, 19:04:02
  4. [22] kocicih [*]

    sympatická

    superkarma: 0 24.04.2012, 19:22:06
  5. [21] hanak [*]

    Krásná, sympatická holčina, v životě se prosadila. Přeji hodně zdraví a pohody do budoucna v rodinném i pracovním životě.

    superkarma: 0 22.04.2012, 14:49:54
  6. avatar
    [20] peetrax [*]

    Šikovná holka, navíc Brňačka, rozhovor jako vždy super! Sml67

    superkarma: 0 22.04.2012, 14:00:54
  7. [19] jithule [*]

    moc hezký rozhovor

    superkarma: 0 22.04.2012, 09:55:26
  8. [18] sieglinde [*]

    Saso, tvoje rozhovory je to nejlepsi, co se tady da cist.

    Meli by te platit zlatem, abys neodesla, pak uz tu nic nezbyde.

    Jarek ma dar od Boha, to se musi nechat.

    superkarma: 0 22.04.2012, 01:18:07
  9. [17] Trefa [*]

    Trefa:krasne fotky,zajimavi rozhovor,preji Vam aby porod dopadl dobre.hodne zdravi.

    superkarma: 0 21.04.2012, 18:05:25
  10. avatar
    [16] hubajda [*]

    zena tot zajimava a ta fotka predposledni je moc hezka

    superkarma: 0 21.04.2012, 13:40:17
  11. [15] Jala [*]

    Saši, opět bezvadný rohovor - ostatně jako vždy!Sml16Sml16Sml16

    Ráda jsem si rozšířila obzory!

    L. Holánková je moc sympatická  a navíc - z Brna!Sml16Sml16Sml16

    superkarma: 0 20.04.2012, 22:22:08
  12. avatar
    [14] ladouch [*]

    Zajímavá žena a pěkný článek.Sml58

    superkarma: 0 20.04.2012, 19:42:31
  13. [13] Lydia001 [*]

    Moc pěkný rozhovor!

    superkarma: 0 20.04.2012, 17:46:15
  14. [12] Roland [*]

    Zajímavý rozhovor, pěkné fotky. Sml67

    superkarma: 0 20.04.2012, 15:32:18
  15. avatar
    [11] HankaPU [*]

    Skvělé páteční interwiew, krásné fotky i ukázka z vystoupení ...a ať se Lucii vše jen daří  .

    superkarma: 0 20.04.2012, 15:22:22
  16. avatar
    [10] capkova [*]

    Myslím že tohle přitáhne i lidi kteří balet moc nemusí. Sml16

    superkarma: 0 20.04.2012, 14:55:57
  17. avatar
    [9] ekleinovka [*]

    Moc krasny rozhovor,mne moc zajimaji tyto životní epizody.....výborně zpracovano

    superkarma: 0 20.04.2012, 13:52:18
  18. avatar
    [8] margot [*]

    nádherný rozhovor, opět velmi zajímavý a pěkně vedený Sml67

    Lucii přeji hodně štěstí s maličkým a taky v profesi choreografky - sestřih představení na písničky J. Nohavici se mi opravdu moc líbil. musí to být krásná práce - když to člověk umí.

    v tomhle směru mě ohromovaly i spartakiády - kdo kam přeběhnout, skočit, jak zamávat rukama..

    superkarma: 0 20.04.2012, 12:28:30
  19. avatar
    [7] Tina5 [*]

    Děkuji za krásný páteční rozhovor. Sml29Řekla bych úžasná tečka na konec týdne, už mám rituál, kávu, klíííídek a rozhovor, na který se fakt těším celý týden. Žádný bulvár, žádné spekulace, ale velice příjemné rozhovory s populárními i méně známými lidmi.

    Lucii přeji rychlý a bezproblémový porod, zdravého Matěje(já chtěla Matěje nebo Matouše a máme MarkétkuSml30) a krásný čas mateřstvíSml7Sml7Sml7

    superkarma: 0 20.04.2012, 11:03:53
  20. [6] MichaelaPol1 [*]

    Blaet je krásný sport, ale je to neskutečná dřina...

    superkarma: 0 20.04.2012, 09:30:54
  21. [5] tetička25 [*]

    Saša rozhovory umí, pěkné.

    superkarma: 0 20.04.2012, 08:22:29
  22. avatar
    [4] Jindriska8 [*]

    Hezký rozhovor!

    Přeji Lucii zdravíčko a po narození syna Matěje i další profesní úspěchy.Sml22

    superkarma: 0 20.04.2012, 07:46:40
  23. [3] jithule [*]

    moc hezký rozhovor

    superkarma: 0 20.04.2012, 07:46:22
  24. [2] lidicka [*]

    Hezká a   inteligentní mladá žena přeju ať se ji daří v pracovním i soukromém životěSml16

    superkarma: 1 20.04.2012, 06:52:50
  25. avatar
    [1] denkas [*]

    Hezký rozhovorSml59

    superkarma: 0 20.04.2012, 00:19:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme