Bulvár

Logo na výrobku pomůže vybírat známé zboží

Referendum o vstupu naší republiky do Evropské unie klepe na dveře a my, byť věřím, že jsme mnohé již dávno rozhodnuty, stále ještě vážíme pozitiva i negativa tohoto kroku. Nechci nás, ženy, zařadit pouze do kategorie těch, které se starají jen a pouze (?) o teplo rodinného krbu a především dostatku na kuchyňských stolech. Vím, že dávno toto ženské privilegium ztratilo svůj “monopol“ a patří stejně tak dobře i do mužských rolí a úkolů. O tom, se rozepisovat nebudu a ani diskutovat v tuto chvíli nechci.

Napadají vás ale otázky typu: Zvýší se po vstupu ČR do EU ceny potravin? Zaplaví evropská produkce potravin náš trh? Nezmizí tradiční české potraviny z našich obchodů? Pak se pokusím vám i sobě odpovědět pomocí vyjádření ministerstva zemědělství.

„Bylo by krátkozraké se domnívat, že i po připojení naší země k EU bude všechno, jako dříve,“ uvádí brožura Naše potraviny v rozšířené Evropě vydané MZe ČR a doplňuje: „Na trh přijdou další potraviny ze stávajících, i současných zemí EU, což znamená rozšíření nabídky, ale také konkurenci pro domácí producenty potravin. Jejich cena nebude moci zůstat stejná, ale odměnou by nám měla být vyšší bezpečnost a kvalita potravin.“
Změna nabídky potravin, o které je tady zmínka, s sebou patrně přinese i změnu stravovacích návyků.
Jako příklad lze uvést již probíhající vzrůst spotřeby nealkoholických nápojů (voda z vodovodu již prakticky jako nápoj ustupuje), naopak (doufejme, že ne trvalý) pokles spotřeby mléka a mléčných výrobků (což s sebou, bohužel, přináší vyšší výskyt osteoporózy).

Fenoménů změn stravovacích návyků je ale celá řada počínaje například menší konzumací živočišných tuků a nárůstem poptávky po tucích rostlinného původu, přes pokles spotřeby červeného masa a nárůst využití masa drůbežího, zeleniny, ovoce spolu s poklesem spotřeby bílého pečiva.

Možná jste se již setkali s výroky, že EU nám zakáže svíčkovou, jiné naše tradiční omáčky, slivovice se již nebude moci jmenovat slivovice a dokonce skončí i výroba olomouckých tvarůžků, nemluvě o tom, že neseženeme zkroucené banány. Jaká je pravda?

Evropská unie nezakazuje žádné regionální kulinářské speciality, trvá však na tom, aby provozovatelé stravovacích zařízení dodržovali společné normy vztahující se k přípravě jídel, skladování, hygieně v kuchyni apod. Pokud je nedodrží, nebudou smět prodávat nejen hotová jídla (jako uvedenou svíčkovou), ale ani bifteky, hamburgery, atd.
Milovníky slivovice vstup do EU  asi nepotěší. Klasický mok totiž opravdu nevyhovuje normám daným EU. Katastroficky však problém vidět nemusíme.
Tradiční slivovice se u nás vyrábí tak, že se po první destilaci k ovocnému základu přidává malý díl čistého lihu. Protože se však v zemích EU do ovocných destilátů líh přidávat nesmí, bude muset mít naše slivovice na etiketě uveden dodatek upozorňující na tuto skutečnost. Evropská unie nezakáže dle ministerstva zemědělství ani prodej olomouckých tvarůžků, ale bude klást velmi přísné hygienické požadavky na jejich výrobu a skladování. Je-li to tedy vaše pochoutka, nemusíte se obávat, že o ni budete připraveni.
Obávat se nemusíme prý ani toho, že bychom nekoupili křivé okurky, či zkroucené banány. Mýtus vyvrací opět výše uvedená brožura s tím, že vznikl pravděpodobně v okamžiku, kdy se zjistilo, že do beden na přepravu okurek se vešlo více těch „rovných“. EU v tomto směru pouze stanovuje evropské standardy kvality ovoce a zeleniny, což umožňuje jednodušší obchodování a záruku nakoupeného zboží. Nepůjdou-li vám tedy prodat křivé okurky, nebude na vině EU.
Trochu jiné je to s banány, protože zde je stanovena norma, uvádějící přímo velikost a kvalitu tak, aby nebylo komplikované další obchodování. Banány, jež tuto normu nesplní, však neskončí na smetišti, ale budou zařazeny do nižší a levnější kategorie. Tolik k mýtům.

Vaší pozornosti by však nemělo uniknout to, že ministr zemědělství Jaroslav Palas představil 4. června značku, kterou budou označovány kvalitní domácí potravinářské a zemědělské produkty oceňované v rámci Národního programu pro podporu domácích potravin. Podmínkou k propůjčení značky, ve všech případech na tři roky, je splnění sedmi přesně definovaných kritérií.(www.mze.cz). Toto vlastnictví může být prodlouženo i po stanovené lhůtě, ale také při porušení podmínek kdykoli odebráno.

„Značku bude jednotlivým produktům propůjčovat osobně ministr zemědělství,“ uvedl Martin Severa, tiskový mluvčí Mze a dodal: „Očekáváme, že první výrobek nesoucí značku domácí kvality, bude představen na 30. ročníku Země živitelka na konci srpna v Č. Budějovicích.“ Národní program podpory kvalitních českých potravin je obdobou nejrůznějších státních a polostátních prezentačních a propagačních systémů národní potravinářské produkce v zemích Evropské unie, kandidátských a dalších zemích. Jde o marketingový nástroj, který není v rozporu s mechanismy WTO (Světové obchodní organizace) a slouží především k lepší orientaci spotřebitele (třeba při cestě do zahraničí nebudeme vydáni na milost a nemilost při koupi cizího výrobku, když koupíme ten, který důvěrně známe..?)

Podle šetření TNS Factum se po srovnání údajů za poslední dva roky ukazuje, že u nás stále zůstávají vysoké preference českých výrobků v oblasti piva, vína, potravin a nealkoholických nápojů. Zatímco v roce 1993 k preferenci výrobků vedla nejčastěji a jednoznačně cena, ukazují další roky tendence k návratu a upřednostnění znalosti výrobce, tradice a dobré zkušenosti s výrobkem. Věřme tedy, že tento zatím jedinečný program, všichni (a všechny) jako spotřebitelé podpoříme.

O vítězné logo těchto výrobků, podle kterého je bezpečně poznáme skoro v celé Evropě, běželo urputné soutěžní klání, ale nakonec bylo rozhodnuto, že si prvensví odnese značka-logo, které vidíte na obrázku.
Další najdete na stránkách www.mze.cz , spolu s podrobnějšími informacemi o celém projektu.

Takže…. Je to na nás, milé dámy!  

             
   
10.06.2003 - Společnost - autor: Alena Hechtová

Komentáře:

  1. avatar
    [3] *daisy* [*]

    Rekla bych, ze je sice krasne, ze ty dodatky a kvalita a tak, jenze jestli se vsechno zvedne, ale jako obvykle neumerne nasim platum, tak nakrasne mi muzou tvaruzky nebo zahnuty ci rovny okurky, prip. rozsireny vyber strkat pod nos, jak chteji
    Ale na druhou stranu: ve stredu Evropy zustanme mimo

    superkarma: 0 10.06.2003, 10:58:38
  2. [1] louže [*]

    To je fajn, ale měly by být v prodeji jen kvalitní výrobky (klasa!!), protože jinak ty neoznačené budeme muset považovat
    za II. jakost.
    A druhou otázkou zůstává, zda vůbec na výběrové zboží budeme mít korunky či eura???

    superkarma: 0 10.06.2003, 09:18:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme