Sladkosti vždy patřily k dětství a cucavé bonbony u malých mlsalů hrály prim. Zato jejich rodiče z nich byli nadšení podstatně méně. Koho by také bavilo neustále umývat upatlané dětské ruce a čistit zalepené kapsy u kalhot, kam si ratolesti odkládaly nedojedené cukrovinky? Jenže zakázat je dětem, to zkrátka nešlo. Ze začarovaného kruhu všechny vysvobodil až v padesátých letech minulého století španělský cukrář Enric Bernat.

Konec ulepených rukou
Přemýšlel, jak dětem mlsání co nejvíce zpříjemnit a usnadnit, ale zároveň vyjít vstříc požadavkům rodičů na čistotu. A pak dostal geniální nápad! Vyrobí cukrovinku na dřevěné vidličce, později tyčce. Jak prosté, viďte? Ale právě takové ty nejúžasnější věci zkrátka bývají. A tak se v roce 1958 děti dočkaly prvních lízátek.

Jak se bude jmenovat?
Sladký vynález byl na světě, jenže jak lízátko pojmenovat? Prvotní název „Gol“ vlnu nadšení nevyvolal, a tak Bernat přemýšlel dál. Nakonec svou cukrovinku překřtil na líbivější „Chups“. Když pak ale v rámci reklamní kampaně zazněla píseň vybízející k ochutnání lízátka se slovy „chupa, chupa, chupa un Chups“ (chupa je v překladu „lízej“), bylo zaděláno na třetí a poslední přejmenování cukrovinky. Lidé si totiž tuto chytlavou melodii oblíbili natolik, že by byla věčná škoda onen popěvek „chupa“ nezvěčnit v názvu. A tak se lízátka v roce 1960 začala prodávat pod názvem „Chupa Chups“.

Logo od Salvadora Dalího
Lízátka se stávala celosvětovým hitem, ale vizionář Enric Bernat opět přemýšlel o změně. Tentokrát nebyl tak úplně spokojen s logem, na kterém byla roztomilá copatá dívenka. Chtělo to něco snadněji zapamatovatelného, výrazného. A tak v roce 1969 oslovil toho nejpovolanějšího. Vydal se za samotným Salvadorem Dalím, světoznámým, úspěšným malířem! Ten nemeškal a už během jejich schůzky na ubrousek načrtl dnes už tak ikonický obrys kopretiny. Od vytvoření loga Dalím došlo v následujících letech už jen k jeho drobným změnám.

Lízátka stále na očích
Jenže ani na první pohled viditelné logo úspěšnému cukráři nestačilo. Potřeboval, aby na očích byla i samotná lízátka. A tak přišel s převratnou novinkou. Namísto schovávání cukrovinek kdesi pod pultem je vystavil zákazníkům na odiv. Do speciálních, barevných stojanů, které poutaly pozornost. A prodeje zase rostly.

Věděli jste, že:

  • V roce 1965 se denně vyrobilo 800 lízátek, o sedm let později to byly už 3 miliony lízátek za den.
  • Dnes se lízátka Chupa Chups prodávají už ve více než 150 zemích světa.
  • Lízátko Chupa Chups je typické svým kulatým tvarem a prstencem jako má planeta Saturn.
  • V některých zemích vůbec nepoužívají slovo „lízátko“, říkají mu tu totiž jednoduše Chupa Chups.
  • Kdyby všechna lízátka snědená v jednom roce utvořila řetěz, dokázal by dvanáctkrát omotat Zemi kolem dokola.
  • Salvador Dalí nezůstal jedinou známou tváří spojenou se značkou Chupa Chups. Své jméno jí propůjčily i takové hvězdy jako hudební skupina Spice Girls, Michael Jackson nebo Madonna.


Nezůstalo u klasických lízátek

Rodina lízátek Chupa Chups se v průběhu své historie neustále rozšiřuje, takže mají malí i velcí zákazníci rozhodně z čeho vybírat. Nejde přitom jen o rozmanité příchutě klasických kulatých lízátek (např. jahoda, cola, jablko, cherry, jahoda – smetana, malina –vanilka), ale například také o jejich velikost. Věděli jste, že máte na výběr z lízátek v různých velikostech? Nejtypičtější lízátko má 12 g, pro malé mlsaly je určeno to o velikosti 6 g a ti největší labužníci si mohou vychutnat 29 g sladkosti, která v sobě ukrývá navíc žvýkačku. Do portfolia Chupa Chups však patří také speciální lízátka, například pískací Melody Pops, Crazy Dips s praskacím práškem nebo Surprise s překvapením v podobě postavičky do sbírky. Pochutnat si ale můžete i na nejrůznějších Chupa Chups žvýkačkách. Značka zkrátka neustále přichází s originálními trendy, které baví děti i dospělé na celém světě. Také si dětství bez nich neumíte představit?

 

Reklama