Novinky

Lissey: Toho bohdá nebude, aby český král z boje utíkal

Velmi nás těší, že dnešní téma zaujalo i manžela naší čtenářky s nickem Lissey. Nelenil a „vzal si její slovo“ J Více již ve velmi pěkném a optimistickém příspěvku.

Malé vysvětlení na úvod: Koukal jsem manželce přes rameno a téma mě velmi zaujalo. Zabavil jsem jí notebook a s dovolením bych výjimečně přispěl do diskuze. Petr.

Česká dívka se v roce 2006 stala nekrásnější na celém světě, čeští sportovci, nejen hokejisté, ale tenisté nebo atleti jsou proslavení nejen v Evropě ale i za „velkou louží“. Čeští vědci jako pan profesor Holý nebo Banka Říhová hravě obstojí v konkurenci světových mozků. Říká se, co Čech to muzikant a také znám rčení zlaté české ručičky…

Toho bohdá nebude, aby český král z boje utíkal, to řekl panovník, který dal celé středověké Evropě na vědomí, jak statečného mají Čechy panovníka ( no dobrá, rodokmen Jana Lucemburského není zrovna ryze český), ale jeho syn, Karel IV byl nejen králem českým, ale také císařem římským, tak schopný to byl panovník.

České pivo, české sklo.. to všechno je nebo ještě nedávno bývalo pojmem. Na celém světě poslouchají Janáčkovu, Dvořákovu či Smetanovu hudbu. V celém kulturním světě znají Formana, Kunderu, ale taky Zrzavého, Čapka nebo Filu. Mohl bych takto ještě dlouho jmenovat slavné Čechy, kteří přispěli k tomu, aby se lidem lépe a snáze žilo, kteří dali světu vědět, že nějaké Čechy v srdci Evropy vůbec leží.

A proto jsem rád, že jsem Čech. Fandím nejen sportovním týmům, ale všem, kteří dávají o nás všech vědět i dnes. Samozřejmě mám na mysli ty, na které se bude jednou vzpomínat jako na Čechy, kteří přispěli k dobré pověsti České země. 

Lissey

pozn. red.: Text nebyl redakčně upraven

___________________________

Moc hezky jste to napsal. Až jsem poskočila radostí na židli a moje hrdost na to, že jsem Češka, povyrostla.
Pozdravujte vaši manželku a klidně nakukujte přes rameno častěji :)
Pěkný den oběma
Saša

Téma dnešního dne 9. května:
Na co jste v historii naší země hrdé?

(anebo nejste)

Vaše články budou jistě silná káva – a tu ode mě i dostanete. Mám ji už připravenou tady na stole.
Jde o dárkové balení Douwe Egbert

kava

Pište na redakční e.mail: redakce@zena-in.cz

   
09.05.2012 - Čtenářské příspěvky - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. avatar
    [24] kobližka [*]

    Hmmmm....tak to se povedlo!Super!A kde vedle takových skvělých Čechů stojí jeden ubohý "Viktorův" Krejčíř....

    superkarma: 0 09.05.2012, 23:35:26
  2. avatar
    [23] ekleinovka [*]

    pěkně napsáno. Lidí,na které může být národ hrdý je mnoho. Ve všech možných odvětvíchSml67

    superkarma: 0 09.05.2012, 20:18:35
  3. avatar
    [22] peetrax [*]

    free — #15 to ale není jen u nás.

    superkarma: 0 09.05.2012, 18:41:40
  4. avatar
    [21] Lukáš Čejka [*]

    Jala — #20 Lucemburkove  misto Jana prosadili Ludvika Bavora - ten byl pruchozi a slaby a tehoz Ludvika pak odstranili, kdyz dorostl Karel  - vpodstate si slabym Ludvikem to misto ohlidali Sml54Sml80

    superkarma: 0 09.05.2012, 17:21:39
  5. [20] Jala [*]

    Lukáš Čejka — #19 Nepolemizuji a je mi známá i skutečnost, že Jindřich VII. Lucemburský, Janův otec a Karlův děd, který ovšem zemřel tři roky před Karlovým narozením a na trůně se bohužel moc neohřál, byl císařem. Zemřel ovšem příliš brzy na to, aby mohl ev. protlačit na trůn i Jana.

    Při Karlově volbě římským králem by ale jen dva lucemburské hlasy - slepého Jana a Balduina - nestačily.

    Klika byla, že markrabě braniborský a falckrabě rýnský nevolili a nepřetáhli tedy na svou stranu zbývající 3 kurfiřty, kteří se asi rádi nechali podmáznout.

    To je ale spekulace a historie nezná kdyby...

    Je ale - pro nás - moc dobře, že to tak dopadlo!Sml16

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #21
    superkarma: 0 09.05.2012, 17:07:46
  6. avatar
    [19] Lukáš Čejka [*]

    Jala — #16 ono to ve skutecnosti zacalo uz za jeho deda,slo o soupereni tri rodu - Habsburku, Lucemburku a Wittelsbachu o postaveni v Risi,

    puvodne tim cisarem mel byt i Jan , ale nemel takovou podporu u volitelu (jiste mel jen hlasy arcibiskupa Balduina trevirskeho  a mohucského arcibiskupa Petra z Aspeltu ).

    Ke Karlovi snad bude stacit kdyz uvedu, ze pro Karla pri volbe rimskym kralem hlasovalo 5 z 5 pritomnych kurfirtu - z nichz 2 - kral Jan (ten predesedal) a Balduin,arcibiskup trevirsky - byli primo Lucemburkove - Jan byl  otcem Karla a  Balduin prastryc  a zbyle tri si koupili Sml80

    Skutecne si myslim, ze bez Lucemburku by to Karel jen z pozice ceskeho krale na cisare nedotahnul Sml16

    1. na komentář reaguje Jala — #20
    superkarma: 0 09.05.2012, 15:01:27
  7. [18] Roland [*]

    Moc hezký příspěvek od Petra. Zase jiný pohled na vše - spíše optimistický, Líbí se mi hlavně poslední 2 odstavce. Sml67

    superkarma: 0 09.05.2012, 14:37:39
  8. avatar
    [17] vladka006 [*]

    free — #15 Toho bohdá nebude, aby český politik od koryta utíkal.

    superkarma: 0 09.05.2012, 13:51:58
  9. [16] Jala [*]

    Lukáš Čejka — #7 Možná by byl císařem i bez Jana (tím byl korunován teprve roku 1355, tedy 9 let po smrti svého otce).

    Karel byl - jak známo - skvělý diplomat, ostatně ale Jan taktéž!

    Nicméně máš pravdu, že jeden z pěti kurfiřtských hlasů  při volbě Karla na římského krále (2 kurfiřti volbu bojkotovali) roku 1346 patřil ještě žijícímu králi Janovi.

    Ale o zásluhách dalších Lucemburků ve prospěch Karla toho moc nevím.

    Ono to bylo trochu složitější!

    ToraToraTora — #8 Tos napsala moc hezkySml67!

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #19
    superkarma: 0 09.05.2012, 13:40:45
  10. [15] free [*]

    Není to k vzteku, že nám ten dobrý dojem kazí politici?!?!

    1. na komentář reaguje vladka006 — #17
    2. na komentář reaguje peetrax — #22
    superkarma: 0 09.05.2012, 13:06:32
  11. avatar
    [14] Jindriska8 [*]

    Musím jenom souhlasitSml67

    superkarma: 0 09.05.2012, 12:47:50
  12. avatar
    [13] Kytinkak [*]

    dadma — #1 to máš pravdu, je těch jmen tolik, že by se sem ani nevešli

    superkarma: 0 09.05.2012, 12:44:14
  13. avatar
    [12] delfi.na [*]

    přesně tak, je spousta čechů na které můžeme být hrdi Sml22Sml59

    superkarma: 0 09.05.2012, 12:43:15
  14. [11] Trefa [*]

    Trefa:hezky jste to napsala,diky za to .ale dekuji i dnes lidem kteri proslavuji nasi zemi.

    superkarma: 0 09.05.2012, 12:42:00
  15. avatar
    [10] rusalka2008 [*]

    ano, Otec vlasti byl jen jeden...

    superkarma: 0 09.05.2012, 12:41:43
  16. [9] lissey [*]

    Samozřejmě, sňatky se uzavíraly hlavně z rozumu a brali se poměrně blízcí příbuzní. V Evropě nebylo tolik panovnických domů a dvorů, aby bylo úplně jasné kdo je kdo rodem. V každém opravdu urozeném člověku kolovala trocha krve habsburské, štaufské, wettinské, lucemburské.. polská a česká šlechta do toho, to všechno "říznuto" Arpádovci či jinými Uhry... Takže u Karla máme jasno aspoň tou "echtčeskou" mamkou Eliškou Přemyslovnou, toho jména poslední.

    superkarma: 0 09.05.2012, 12:40:43
  17. avatar
    [8] ToraToraTora [*]

    Lucemburk nás vyplenil, ale vyžehlil si to karlíčkem, to zase jo. A vy jste si to, milý Petře, vyžehlil u mě zase tím pivema sklem Sml67

    1. na komentář reaguje Jala — #16
    superkarma: 0 09.05.2012, 12:37:02
  18. avatar
    [7] Lukáš Čejka [*]

    Jala — #6 Bez nej a ostatnich Lucemburku by hlavne Karel nebyl tim cisarem. Sml16

    1. na komentář reaguje Jala — #16
    superkarma: 0 09.05.2012, 12:16:48
  19. [6] Jala [*]

    Ano, máme opravdu silné osobnosti!

    Jen ten vztah Jana Lucemburského k Českému království trochu pokulhává.

    Byl to spíše Evropan, který se až tak u nás nezdržoval. V posledních letech se sice trochu upravuje pohled na něj v tom smyslu, že si do Čech nejezdil jen pro peníze, jak nám to historikové dříve líčili.

    Nicméně znáte to ...

    Ale bez něj bychom neměla Karla a to by byla škoda!

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #7
    superkarma: 1 09.05.2012, 11:56:40
  20. avatar
    [5] rusalka2008 [*]

    Sml67  mám ráda tuto dobu a zrovna jsem dočetla knihu o Jindřichu z Lipé z doby Václava II. a Jana Lucemburského, Elišky Rejčky...  "První muž království". Moc se mi to líbilo.

    superkarma: 0 09.05.2012, 11:50:53
  21. avatar
    [4] Lubička [*]

    hezký výčet osobností našeho národaSml22

    superkarma: 0 09.05.2012, 11:47:24
  22. [3] Danulka K. [*]

    Pane Petře - dobře jste to vystihl. Hrdost není jen pojem, skrývají se za tím slovem mnohé osobnosti, na které můžeme být právem hrdi. Vá příspěvek dnes zatím hodnotím jako nejpřirozenější a kdyby to šlo, hlasovala bych - kávička by vám jistě připomněla i další osobnosti našeho národa. Díky.

    superkarma: 0 09.05.2012, 11:45:22
  23. avatar
    [2] ladouch [*]

    Hezky napsané a musím s Vámi souhlasit.Sml59Sml59

    superkarma: 0 09.05.2012, 11:37:58
  24. [1] dadma [*]

    Díky za Váš příspěvek.Měli jsme a máme hodně lidí na ,které můžeme být právem pyšní.Vzešli z malé země uprostřed Evropy a zařadili se mezi světové velikány.

    1. na komentář reaguje Kytinkak — #13
    superkarma: 0 09.05.2012, 11:36:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme