Měníte zaměstnání? Zkrachovala vaše firma, kde jste dlouhá léta pracovala a znala kolegy téměř jako členy své rodiny? Bojíte se, co vás čeká? Jak se budete zamlouvat novému „potencionálnímu“ šéfovi? A zaměstná vás vůbec?

První návštěva v „budoucí“ firmě, kde se ucházíte o práci, je hodně důležitá. Může dokonce ovlivnit váš budoucí život. Vybavte si proto všechna pravidla, jak vystupovat, která aspoň jakž takž znáte, srovnejte třas kolen a vyrazte…

Oblečení
Pro personalisty či samotného šéfa je důležitý už první dojem. Proto si nejprve vyberte vhodné oblečení. To je velmi důležité a mnohdy bývá i rozhodující. Nejprve si přivstaňte, abyste vybírali s rozvahou. Určitě zpátky do skříně (na křeslo) vraťte džíny, byť to nejsou ty, ve kterých jste se včera – dokonce s předstihem a včas – vrátili z oblíbené hospůdky.

Zvolte střízlivé, decentní, solidní oblečení a doplňky, nezapomeňte ani na úpravu vlasů. A protože nestíháte kadeřníka, o něco si přivstaňte, aby i make-up byl dokonalý a ne jen načmáraný ve spěchu u zrcadla na poslední chvíli kdesi ve výtahu či v autobuse…

Líčení zvolte nenápadné a jemné, nikoliv jako do nočního podniku (co kdyby vás uváděla blonďatá sekretářka, která se bude k vašemu skoro budoucímu šéfovi až příliš důvěrně naklánět a její štiplavé poznámky budou evidentně určeny vašemu zevnějšku). Muži zvolí kvalitní deodorant, ženy lehčí parfém. Samozřejmě budete mít upravené nehty a žvýkačku vyplivnete ještě před vrátnicí…

Včas a v klidu
Do „budoucího“ zaměstnání dorazte včas, rozhodně s takovou časovou rezervou, která umožní důstojně vstoupit do správné místnosti a v ten správný čas. Žvýkačku už naštěstí nemáte, a tak bez problémů můžete zdravit všechny kolemjdoucí, které na chodbách i v přijímací místnosti potkáte. Pozor na servilnost!

Naposledy se zkoukněte v zrcadle – knoflíček u krku zapnut, kravata utažena, zip u kalhot zatažen, botky nezablácené, nos přepudrovaný a sukně skasaná a – a můžete vstoupit. Nikdy už nebudete mít šanci udělat lepší první dojem. Hlavně musíte nasadit úsměv od ucha k uchu!

Tajný trik
Dobře si zapamatujte jména členů přijímací komise a v průběhu konkursu je používejte. Účinek je zaručený! Mimochodem, pokud jste kuřák, raději nekuřte, i když členové komise (či jeden jediný člen = předseda = šéf personalistiky = majitel firmy) budou kouřit, a i vám nabídnou!

V průběhu pohovoru se usmívejte, jinak výrazně negestikulujte, aby vaše nervozita nebyla nápadná. V ruce stále cosi žmoulejte – tužku, kapesník… Vhodný není ani hřeben, ani lžička, ani rtěnka, Tužkou si totiž jakoby můžete psát poznámky!

Posez
Způsobů, jak se posadit je několik. Poloha při sezení o nás totiž mnohé vypovídá, aniž by nás to těšilo.

Sedící dáma by měla mít kotníky i kolena u sebe, případně si může přehodit nohu přes nohu, ale nevyzývavě. Pozor! Křeslo je zrádnější než židle – nemůžete si do něj lehnout, i když vás to svádí. Proto usedněte co nejvíc dozadu a seďte vzpřímeně!

Konverzace
Abyste ale kvůli oblečení a správnému usednutí nezapomněli, proč tu vlastně jste! Co a jak říci? Nikdy není na škodu si doma před zrcadlem nacvičit své vystoupení! Vyzkoušejte si celou mimiku i s gesty. Budete se pak cítit mnohem jistější a nebudete dělat chyby!

Konečná
Na závěr pohovoru neskákejte členům komise do řeči a případné dotazy typu: „Dostanu auto?“, „Jaký je telefonní kredit?“ a samozřejmě „Kolik mi dáte?“ si nechte až na závěr pohovoru.

Mimochodem, velmi příbuzná pravidla platí i pro jakékoliv přijímací zkoušky, ač se při nich neptáte, co vám univerzita – snad vyjma koleje a ubytování – může poskytnout.

Přijímací pohovor VŽDY končí personalista (osobář/ka, šéf/ka či majitel/ka firmy), nikoliv uchazeč!!! I kdyby se mu někdy hodně nechtělo…

Zdroj: Etiketa

Udělala jste někdy nějaké pořádné faux pas? Za co se nejvíc stydíte? Připadá vám přijímací pohovor nedůstojný?


Reklama