Bulvár

Lexikon slušného chování: Jak správně telefonovat


Pozastavujete se nad sedícími náctiletými, kteří v dopravních prostředcích nepouští sednout ani skutečně letité starce o berlích? Vadí vám vulgární chování mladých, sotva školou povinných slečen, pokuřujících v parku či kolem samoobsluhy? Trápí vás agresivní chování opilých teenagerů hojně pobíhajících nočními ulicemi, které potkáváte cestou z divadla?

Jak praví indické přísloví: „Člověk má být zdvořilý, květina má vonět!“ Přestože máme v sobě zažité určité standardní situace, mnohdy – když dojde na lámání chleba – si nevíme rady.

Kapitola 1.: Jak správně telefonovat
Telefon – speciálně ten mobilní – se už neodmyslitelně stal každodenní součástí našeho života. Ať se to volanému líbí či ne, voláme v jakoukoliv denní či noční dobu. Telefonujeme z postele, ve vaně, ráno cestou do práce, ale i z obchodu, z auta, esemeskujeme na poradě, dokonce i z vězení… A nějaká pravidla slušnosti, která proklamoval už Guth-Jarkovský, jsou dávno tabu. Ale je to tak správně?

Denní doba není zas tak nedůležitá, jak by se mohlo zdát. Je například nevhodné volat přes poledne, po desáté večer či brzy ráno – to je nám snad všem jasné. Méně už si uvědomujeme, že můžeme někoho rušit například i při sledování večerních zpráv či hlavních pořadů v televizi. Proto voláme jen tehdy, kdy je to skutečně neodkladné.

Hovor by měl mít určitá pravidla. Když někomu voláme soukromě, měli bychom pozdravit, představit se a pak sdělit, proč voláme. Když někdo telefonuje soukromě nám, měli bychom se ohlásit slovními termíny „haló“, „prosím“ či „ano“, není nutné se představovat jménem. Pokud však telefonujeme pracovně, pozdravíme, uvedeme název firmy, případně oddělení, potom se teprve představíme a sdělíme důvod.

Mluva by měla být zřetelná a ne příliš rychlá, též se jasně a srozumitelně představíme. Pokud musíme telefonovat v přítomnosti jiného člověka, omezíme hovor na minimum. A když třeba právě s někým mluvíme (například s ohlášenou návštěvou na pracovišti) a vtom zazvoní telefon, osobní rozhovor má přednost. Volajícího proto slušně informujeme, že jsme momentálně zaneprázdněni, a navrhneme, aby zavolal později, nebo že se sami ozveme. Čím déle telefonujeme v přítomnosti jiné osoby, tím nepříjemněji se cítí. Vždy se jí omluvíme.

Mobil se u nás nesmí používat za volantem. Mnohá pracoviště už mají na dveřích při vstupu upozornění, aby si laskavě majitel mobilu přístroj vypnul. Důvody jsou jasné. Nevkusné je však také mít mobil zapnutý na návštěvě, ve společnosti přátel, u baru, v divadle, na koncertě, ve vlaku, v kostele, v nemocnici, případně na hřbitově.

Záznamník je pro někoho nepostradatelný, pro jiného protivný přístroj. Jeho majitel by měl zformulovat krátký vzkaz – příliš dlouhé texty znervózňují a navíc zvyšují telefonní účet volajícího. Soukromý záznamník může, ale nemusí hlásit jméno, stačí číslo. Volající by měl mluvit stejně jako se skutečným volaným. Až na to, že se soustředí na to podstatné. Uvede také den a hodinu, kdy volá. Záznamník bývá i ochranou před nežádoucími hovory. Volající se však může cítit nepříjemně, když pochopí, že se ozveme až po naší „kontrole“, kdo je na drátě.

Štvou vás kolegové hlasitými telefonáty? Zazvonil vám někdy v kině mobil? Telefonujete při řízení auta?

   
06.02.2008 - Společnost - autor: Marie Šrámková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [48] Vivian [*]

    Suzanne: protože chudáci pacienti, kterým je šoufl a ještě musejí furt poslouchat ty šílený vyzváněcí melodie . V nemocnici to chce trochu ohleduplnosti

    superkarma: 0 07.02.2008, 14:28:24
  2. avatar
    [47] verlit [*]

    Co mi hrozně vadí v kině je posílání a přijímání SMSek se zářícím displejem. I když je zvuk vypnutý, ono se to nezdá, ale drobný displej telefonu šajnuje jak reflektor a oslní půlku sálu. Fujtajbl.

    superkarma: 0 06.02.2008, 19:29:55
  3. avatar
    [46] Suzanne [*]

    Babička teď byla týden v nemocnici a bez zapnutého mobilu by nevydržela Proč taky?
    V kině, divadle, na koncertě či v kostele telefon samozřejmě vypínám (min.zvuk), ovšem ve společnosti přátel, v baru nebo ve vlaku ne. A v nemocnici, pokud je to v pracovní době, nevidím důvod, pakliže tedy nestojím u pacienta na přístrojích. Možná to někomu přijde nevkusné, ale to je holt jeho příhoda.

    superkarma: 0 06.02.2008, 18:50:21
  4. avatar
    [45] ginile [*]

    Irad: na návštěvě, ve společnosti přátel co je na tom neslusneho, kdyz jdu ke kamosce, tak mam mobil s sebou, protoze se hrozne zakecam a muzicek mi pak vola, kdy ze minim prijit domu

    superkarma: 0 06.02.2008, 17:08:58
  5. avatar
    [44] Irad [*]

    "Nevkusné je však také mít mobil zapnutý na návštěvě, ve společnosti přátel, u baru, v divadle, na koncertě, ve vlaku, v kostele, v nemocnici, případně na hřbitově." - nesouhlas, jistě jsou chvíle, kdy je opravdu nevhodné mít zapnutý zvuk u telefonu, ale nevidím důvod, proč by to mělo být např. nevhodné v baru, ve vlaku..

    superkarma: 0 06.02.2008, 16:28:37
  6. [43] mindulinka [*]

    Manx: mně si nikdo nedovolí, ale manželovi pracovně - hned teď okamžitě potřebujeme něco. Na zabití, učím ho telefon vypínat - zatím bez úspěchu, je fakt, že nás to živí.

    superkarma: 0 06.02.2008, 16:13:26
  7. avatar
    [42] verlit [*]

    Bébina: Na jakékoli nabídky zavěšuji okamžitě, manžel se neobtěžuje ani s tím prvním ne, já obvykle aspoň to "nemám zájem" řeknu, než s tím třísknu.
    Kamarádka, která byla na brigádě a jejím úkolem byl právě telemarketing, se na mě rozhořčovala, že to není slušné. Nevím, proč by to mělo být neslušné. Neslušné je obtěžovat někoho telefonátem. Na schránku si mohu dát nápis "nevhazovat reklamu", na telefon to nejde a nevím, proč bych měla ztrácet i pět vteřin času zdvořilostní debatou.

    superkarma: 0 06.02.2008, 15:51:12
  8. [41] Bébina [*]

    Manx: Nejlepsi jsou telefonaty ruznych dotazovacich agentur, kdyz je clovek nemocny. To jsem nevydrzela a vyvesila pevnou linku. Nebo kdyz vola operator v nedeli v 9 rano . Dost nesnasim, kdyz nekdo neco nabizi a ani me nekolikate ne pro nej neni odpoved. Na to nemam silu a bez vysvetleni a rozlouceni zavesuju.

    superkarma: 0 06.02.2008, 15:31:05
  9. avatar
    [38] Amálie [*]

    Manx: Jo, i spousta klientů volá anonymně, neb mají třeba v práci takhle nastavenou ústřednu

    superkarma: 0 06.02.2008, 15:21:07
  10. avatar
    [37] Meander [*]

    Manx: Mně kdyby někdo volal v neděli v sedm ráno, nikdy se nedozvím, kdo to byl.

    superkarma: 0 06.02.2008, 15:19:15
  11. [35] mindulinka [*]

    A nejlepší jsou telefony v neděli v 7 ráno - za tych bych vraždila.

    superkarma: 0 06.02.2008, 15:12:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] Kassy [*]

    Amálie: Však já je zvedám taky. Akorát chci, aby se mi dotyčný představil, když nevidím jeho číslo a jméno na displeji. Pokud to neudělá a tahá informace ze mě, nelíbí se mi to. Vyzvu ho k tomu a nedočkám-li se odpovídající reakce, pak zavěšuju. Je snad logické, že o sobě nebudu poskytovat informace, i kdyby šlo jen o banality, když nevím, komu je dávám.

    superkarma: 0 06.02.2008, 15:09:09
  2. avatar
    [32] Petique [*]

    zamlada sem byla na brigádě v takový velice zajímavý firmě, a jednou sem zvedla telefon, a ozvalo se, ´´ahoj, to sem já, seš to ty??´´ To je geniální

    superkarma: 0 06.02.2008, 14:07:25
  3. avatar
    [31] MEK [*]

    moc netelefonuji,spíš píšu sms,a telefon vypínám,tam kde musím

    superkarma: 0 06.02.2008, 13:45:05
  4. avatar
    [30] Amálie [*]

    Kassy: Anonymy zvedám, neb například Policie volává utajeně a nikdy nevíš, co se kde stalo a proč tě shánějí.

    superkarma: 0 06.02.2008, 13:42:18
  5. avatar
    [29] Kassy [*]

    Amálie: Nápodobně. Obvykle to dělají různí "nabízeči blbostí" a "průzkumníci trhu". Nepředstaví se a vyptávají se, jestli jsem to já. Taky se vždycky nejdřív tážu, s kým mluvím a o co mu jde. Když mi to nesdělí dostatečně jasně, slušně se rozloučím a zavěsím.

    superkarma: 0 06.02.2008, 13:32:38
  6. [28] Zaffira [*]

    Kuře: hezký

    Mě vadí volající anonymy ze skrytých čísel, ale nezvedám je, ať se laskavě identifikují
    A když někdo volá, a ozve se tím "haló kdo tam je" tak reaguju "a kdo volá" - jen a´t se představí první

    superkarma: 0 06.02.2008, 13:29:20
  7. avatar
    [27] Amálie [*]

    Když mi volá číslo, představím se, když anonym, nepředstavím se. A štve mě, když se anonym zeptá, jestli jsem to já. To odpovídám "a vy jste kdo a telefonujete odkud, že si troufáte se takhle vyptávat?"

    superkarma: 0 06.02.2008, 12:58:47
  8. avatar
    [24] Ch.Z. Kochanská [*]

    Jak se správně telefonuje jsem poučena od Járy Cimrmana. Hola, hola, tam Weigel! Chtěl bych vycházkové hole asi takhle dlouhé!

    superkarma: 0 06.02.2008, 12:18:19
  9. avatar
    [23] Kuře [*]

    Bébina: Kamrádka si na dveře ložnice večer dávala cedulku: "nerušit - souložíme". Tchýni pak večerní návštěvy rychle přešly.

    superkarma: 0 06.02.2008, 12:17:53
  10. [22] Pavla_b [*]

    Žábina: nebo že ten člověk někde na druhém konci je daleko:-))a když ho nevidí, tak musí křičet
    mám pár známých, kteří do telefonu ječí, takže položím sluchátko nebo mobil na stůl a krásně je slyším, držet to u ucha to bych přišla o bubínky

    superkarma: 0 06.02.2008, 11:35:27
  11. avatar
    [21] Žábina [*]

    Manx: no oni si myslí čím menší telefon, tím víc se do něj musí křičet, asi

    superkarma: 0 06.02.2008, 11:33:50
  12. [19] Bébina [*]

    O telefonovani v nevhodnou dobu bych mohla napsat roman. Ja po desate vecer nevolam uz ani sestre, ne tak skorotchan. Ten klidne vola v 22:45 a kdyz mu mobil nikdo nezveda, nezdraha se a tuka v tuto dobu na dvere od loznice. Rozhovor na tema kazisuk uz jsme meli, ale chytremu napovez, hloupeho kopni. Pomoc

    superkarma: 0 06.02.2008, 11:09:26
  13. avatar
    [18] Meander [*]

    ginile: Tak tohle znám. Nesmyslně ukončuje hovory můj chlap a mně to pokaždé zkazí náladu.

    superkarma: 0 06.02.2008, 11:04:45
  14. avatar
    [17] ginile [*]

    co opravdu nesnasim je, kdyz nekomu volam ( dela to hlavne tchyne) a on ukonci hovor, bez nejakeho duvodu hovor ma ukoncovat, ten ,kdo vola, nebo ma ten volany rict sorry jsem na odchodu,apod....

    superkarma: 0 06.02.2008, 11:01:10
  15. [16] počítačka [*]

    A ještě něčemu nerozumím, třeba dostanu radu. Ke slovenským hranicím to máme cca 30? km. I když jsme celá rodina u stejného operátora, dost často nám příjde SMS, vítejte na Slovensku....bla, bla, bla. Ale příjde to jen někomu, nikdy ne všem. A i když jsme na Slovensku, někdy i 3O km hluboko, teprve přijde tomu poslednímu SMS. Podotýkám, nemáme stejné mobily, co se týká kvality a "úžasnosti" přístroje. Dík.

    superkarma: 0 06.02.2008, 10:59:02
  16. [15] počítačka [*]

    Podělím se s vámi o zvonění na mobil. Kamarádce zvoní mobil tak, že "jako mňouká kočka". Její problém. Ale... den před Štědrým dnem byli u nás na návštěvě, povídáme, povídáme a najednou slyším kočku. A znovu. A protože dcera si kočku hrozně přeje, já hrozně nesouhlasím, hned mne napadlo, že je kočka doma, bude zítra pod stromečkem a já zpitomělá štědrovečerní náladou zmlknu. Už jsem si připravovala řeč, jak to vyřešit před návštěvou a vyřešit to hned.... a do toho úleva, kamarádka vzala telefon a kočka zmlkla. Asi jsem musela vypadat dost divně , protože se všichni na mě dívali s tím, co ti je? Po vysvětlení jsme se sice zasmáli, ale mladá to vzala jako výzvu, že to příští rok takto udělá. Mám se bát? Ale to už je diskuze k jinému tématu.

    superkarma: 0 06.02.2008, 10:54:49
  17. avatar
    [14] Meander [*]

    Nejvíc nejhorší jsou lidi, co do telefonu řvou. Co jsem všimla, v MHD to dělají "matky od rodin", když svoje bližní komandují na dálku.

    superkarma: 0 06.02.2008, 10:36:59
  18. avatar
    [13] femme [*]

    ne, sedím s kolegou, který při hovoru odchází z kanclu, stejně tak i já
    ne, buď ho vypínám, nebo vypnu aspoň zvonění
    jen přes handsfree

    superkarma: 0 06.02.2008, 10:31:18
  19. [12] Lindaa [*]

    Me lidi moc netelefonují a ani já jim, na pokecání máme e-mail, messenger atd. A dcery mi posílají smsky-ty mají zadarmo, za hovor musejí platit.
    Co me u mobilu vytácí do neprícetnosti je cesta pres hranice, zvlást do a z CR. Vsichni operátori musejí poslat uvítací a rozlucovací sms a mobil pípá a pípa, naposledy jsem mezi Drázdanama a Ustím napocítala 18 a pak jsem to vzdala. A nejlepsí je ze to poslou nejdrív cesky a za dve minuty to prijde znovu od stejného operátora anglicky. Já vím, ze se jim jedná o kseft, ale já si nevyberu s cizí SIm-kartou operátora, signál chytá mobil automaticky tak proc vsichni otravujou.

    superkarma: 0 06.02.2008, 10:18:09
  20. avatar
    [11] Kassy [*]

    Na pevné lince se hlásím "prosím" nebo "ano", na mobilu podle toho, koho vidím na displeji - více méně stejně, jako bych dotyčného zdravila osobně. Neznámým číslům se hlásím stejně jako na pevné lince.

    Jednou jsem zažila docela humornou situaci, když přítelovi zvonil mobil, zrovna ho nemohl vzít, tak na mě zavolal, ať se podívám, kdo to je a kdyžtak to vezmu. Byl to jeho brácha, tak jsem to vzala, pozdravila ho a na druhém konci se ozvala bráchova přítelkyně Tak jsme si pokecaly z telefonů svých drahých

    superkarma: 0 06.02.2008, 10:15:27
  21. avatar
    [10] Žábina [*]

    když mi zazvoní mobil, někdy se ani nestihnu podívat co je na displeji a řeknu proto jednoduše - prosím - a teprve potom třeba ahoj jano nebo tak
    pokud volám služebně, samozřejmě se představím jménem firmy a svým jménem
    hodně lidí ale fakt telefonovat neumí a nejvíc mě dovedou vytočit ti, kdo se nepředstaví, ale chtějí pro někoho nechat vzkaz
    vždy se jedovatě zeptám, jestli mi tedy laskavě sdělí své jméno, abych věděla, od koho vzkaz vyřídit...

    superkarma: 0 06.02.2008, 09:59:04
  22. avatar
    [9] verlit [*]

    Pokud vidím na displeji jméno volajícícho, tak na ně logicky zareaguji, ne? Když je to kamarád(ka), nebudu pochopitelně říkat „Halóó“, ale „ahoj Simčo.“
    Ovšem pokud mi volá neznámé číslo, pak se rozhodně nepředstavuji jménem ani číslem, ale právě něčím neutrálním, obvykle tím „prosím,“ nebo někdy taky „dobrý den,“ pokud jde o služební telefon, ale volání mimo obvyklou pracovní dobu.

    Jestli něco opravdu NESNÁŠÍM, tak jsou to vtipné vzkazy na záznamníku. A když už jsem u toho, tak humorná vyzvánění na mobilech jsou taky obvykle vtipná jednou, ale když na kolegu v práci mobil popáté za hodinu vyřvává „Jsem tvůj mobíííííííl, zvedni měěěěěě,“ tak mám chuť prohodit oknem telefon i s kolegou.

    superkarma: 0 06.02.2008, 09:38:59
  23. avatar
    [8] Alisa [*]

    Mě vůbec děsně vytáčí když někdo zvedne telefon a odpoví: Nóóó ahoj.. Nóóó co chceš, Nóóó čau... Kdo říká "Nóóó" při pozdravu, nemá u mě šanci. To je to tak těžký nahradit jenom jednoduchým Ahoj nebo Čau?

    superkarma: 0 06.02.2008, 09:29:41
  24. avatar
    [7] Solei [*]

    Já měla kolegyni, která 90% pracovní doby protelefonovala s kamarádkama nebo přítelem. To její uchání, vzdychání a soucitná samohlásky mne vytáčely. U ní je to prostě o něčem jiném, ona měla těžkě dětství. Jsem ráda, že už tu není

    superkarma: 0 06.02.2008, 09:28:41
  25. [6] dibl [*]

    Určitě je to dobrý nápad, článek o etiketě, takových víc, etiketa podle mě není přežitek. Ohledně telefonování, mě zas může vzít vztek, když si někdo nechá zapnutý mobil při divadelním představení nebo v kině, koncertě apod. Je mi normálně trapně za toho člověka. Nebo, když někomu volám a on se mi ozve: Jóóó nebo Nóóó, tak mám hned po chuti se s tím dotyčným vybavovat.

    superkarma: 0 06.02.2008, 09:19:54
  26. avatar
    [5] Ťapina [*]

    Evikus: Takže zvedneš telefon a neřekneš nic? To dělala moje skorotchýně v počátcích sklerózy, to byly telefonáty Já si teda nepamatuju, kdo ze známých mě má uloženou v seznamu, takže se radši představuju.

    superkarma: 0 06.02.2008, 09:15:50
  27. [4] Majkii [*]

    Keď niekto telefonuje súkromne mne, tak je to moja súkromná vec, ako sa do telefonu ozvem nie? Nikdy nekričím HALÓÓ. Raz som sa do telefonu ozvala prosím.... a kolega na mňa vybafol: čo si prosíš? A moj šéf má taký blbý zvyk ozývať sa: NO prosím! až človek zabudne prečo mu vlastne volá

    superkarma: 0 06.02.2008, 08:19:59
  28. avatar
    [3] Evikus [*]

    Hovor by měl mít určitá pravidla. Když někomu voláme soukromě, měli bychom pozdravit, představit se a pak sdělit, proč voláme. Když někdo telefonuje soukromě nám, měli bychom se ohlásit slovními termíny „haló“, „prosím“ či „ano“, není nutné se představovat jménem.
    Tohle zřejmě platí, když voláme z pevné linky na pevnou linku, ne? Jinak nevím, proč bych se měla představovat, když se tomu dotyčnému na mobilu objeví moje jméno. A proč bych měla říkat "haló" nebo "prosím", když vím kdo mi volá

    superkarma: 0 06.02.2008, 07:58:01
  29. avatar
    [2] teb [*]

    Dobrý článek.
    A taky mě ještě úplně vytáčí, když někdo volá a místo toho, aby se představil, tak vybafne: "Nóó, kdo je tam?" Tak to bych

    superkarma: 0 06.02.2008, 07:55:12
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    Dobrý nápad, článek o etiketě Škoda, že si dnes spousta lidí myslí, že je to zbytečnost...

    Telefonování nemám ráda, radši všechno řeším písemně, přes maily, nebo osobně. A do toho článku bych ještě připsala (a tlustě podtrhla), že je krajně dementní mluvit na někoho, kdo telefonuje Tenhle zvyk měla např. jedna moje nadřízená (naštěstí bývalá) staniční sestra. S někým jsem něco řešila po telefonu (něco důležitého!) a ona do toho, co mu mám ještě říct a na co se ho mám ještě zeptat a co říkal Nevím, asi nejsem typická ženská, ženy údajně zvládají víc věcí najednou, ale já fakt nedokážu vnímat dva lidi najednou

    superkarma: 0 06.02.2008, 00:16:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme