Poznali jsme sympatickou letušku Veronikou Hitchman a povídali si s ní o jejím zajímavém povolání. Jak se dostala k British Airways? Neobává se někdy, že letadlo spadne? Jak často bývá doma? Měli jsme prostě spoustu všetečných otázek...

Když vystoupíte z letadla, na co pomyslíte jako první?
Mám radost, že jsem zpátky na zemi. Těším se domů, převléct se z uniformy a žít jako ostatní lidé.

Jak se vlastně člověk stane letuškou?
Přiznám se, že mě vždycky lákalo cestování. Už od dětství jsem snila o tom, že bych chtěla létat. Když jsem letěla poprvé, to mi bylo šest let, říkala jsem si: „Tohle je úžasné povolání – to by se mi líbilo!“ Poté jsem vystudovala práva, ale po vysoké škole jsem si řekla, že bych mohla zkusit povolání letušky.
Podala jsem přihlášku, přijali mě a začala jsem létat.

Je těžké získat práci letušky?
Ano, hlavně u British Airways. Výběrové řízení se skládá ze dvou částí. První je skupinové interview, kde je v jedné místnosti asi dvacet lidí a dostáváte různé otázky – tazatelé sledují, jak reagujete. Projdete-li úspěšně tímto kolem, pozvou vás na interview, kde jste vy a dva lidé, kteří vám kladou další otázky. Je to celkem intenzívní pohovor a samozřejmě pracují i nervy.
Poděkují vám, odejdete domů, a pokud máte to štěstí, ozvou se a nabídnou vám šestitýdenní kurz. To ale ještě neznamená zisk místa. Kurz musíte úspěšně absolvovat.

Co všechno se při takovém kurzu naučíte?
Kurz je hodně náročný. Musíte znát všechny typy letadel, na kterých létáte. Já teď létám na Airbus 319, 320, 321 a Boeingu 757 a 767. Skládáte zkoušky ze všech těchto letadel, zkoušky ze zdravovědy, musíte znát servis, který se na palubě provozuje. Samozřejmostí jsou znalosti o společnosti British Airways. Všechny tyto zkoušky musíte úspěšně absolvovat, některé na 90 %, jiné na 95 %. Celou dobu kurzu je vaše studium sledováno a pokud v kterékoli části kurzu mají lektoři pocit, že nezvládáte, musíte ho opustit.

Jaký je to pocit, když celé školení úspěšně absolvujete?
Úžasný. Čeká vás první let, při kterém jste extra členem posádky a máte čas na to, abyste se se vším seznámil. Musíte zvládnout manipulaci s dveřmi, zorientovat se, jak probíhá servis... Dostanete formulář, který vyplníte. Zvládnete-li první let, stanete se právoplatným členem posádky. Každý rok ovšem skládáte zkoušky znovu, nesložíte-li je, nemůžete létat.

Jakého vzdělání je třeba dosáhnout , aby se člověk mohl stát letuškou nebo stevardem?
V Anglii je to A levels, což je v podstatě ekvivalent naší střední školy.

Když jste řekla, že musíte znát letadla, na kterých létáte, hned jsem si představil situaci jako z autoškoly: „Tak nám otevřete motor a řekněte...“ Co všechno musíte o letadle znát? Musíte třeba umět opravit základní vady v motoru?
(Smích) Opravovat motor nemusím. Nejdůležitější je manipulace s dveřmi. Učíme se evakuovat letadlo během několika sekund, dát povely cestujícím... Na palubě nejsou požárníci, takže kdyby vypukl požár, musíme ho uhasit. Na palubě jsou různá zdravotní vybavení, takže jsem trénovaná i na to, abych uměla použít defibrilátor, i na to, abych zvládla porod na palubě...

Vy jste i porodní báby?
Jsme i porodní báby. Každý rok se narodí na palubě letadel naší společnosti několik miminek. Mně se to sice ještě nestalo, ale musíme být na to připravení a vybavení. Osobně jsem už na palubě měla srdeční zástavu, epileptiky, infarkt.

A taková hypotetická situace: Jste připravená v krajní nouzi letadlo řídit?
Máme dva piloty a oba jsou velice schopní. Při dálkových letech létají dokonce tři piloti.

No, dobře, ale řekněme, že jeden zkolaboval a druhý si zlomil nohu...?
To by byla opravdu katastrofická situace, snad bychom ji ale s pomocí autopilota zvládli. Ale být pilotem, na to potřebujete samozřejmě školení. Každý pilot je školen na typy letadel, se kterými létá, takže kdyby si měl najednou sednout do jiného letadla, musel by také nejprve zjistit, kde jsou jaké věci. Dokázal by samozřejmě přistát, ale určitě by měl sám co dělat.

Takže raději na takovou situaci nemyslet...
Doufám, že se taková situace nestane. Pokud ano, nejdříve bych zjišťovala, jestli není nějaký pilot mezi pasažéry.

Jak byste to cestujícím oznamovala? „Vážení cestující, naše letadlo se řítí bez pilotů vzduchem, všichni naši piloti jsou momentálně neschopní řídit letadlo, není mezi vámi nějaký pilot?“
Raději si to představovat nechci. Ale samozřejmě bychom to museli zvládnout.

A neláká vás stát se z letušky pilotkou? Stává se to občas, že letuška přejde na post pilota?
Stává. Já třeba létám doma, protože manžel je blázen do letadel. Máme dvousedadlové letadlo, takže létám soukromě.

Kdy poletíte profesně?
Profesně mě baví povolání letušky, především kontakt s lidmi.Létání si nechávám na svůj volný čas.

Jaký máte nejlepší a nejhorší zážitek z letadla?
Těch zábavných mám hned několik. Pasažéři si dokáží přinést na palubu skutečně neskutečné věci. Jeden pán si vzal například na palubu umyvadlo.

Co tam s ním chtěl dělat?
To nevím, ale nechtěl pochopit, že ho nemůže mít jako příruční zavazadlo. Měl strach, že se mu s umyvadlem v zavazadlovém prostoru něco stane. Nakonec jsme ho přesvědčili, že na palubě umyvadla máme.
Nebo jednou, při nočním letu, jeden cestující z ničeho nic vstal a začal dělat striptýz. Všichni jsme na něj koukali, ztuhli jsme, nevěděli jsme, co se děje. On se jen převlékal do pyžama.

Takže to nebyl dárek pro letušky od personálu. A ten nejhorší? Už jste padala?
Naštěstí ne. Nejhorší bylo, když mi odešla pasažérka z letadla s mým kufrem. Na kufru žijeme, máme v něm veškeré osobní věci..

Přesto, nebojíte se, že vaše letadlo spadne?
Ne, bojím se jen, že zaspím svůj let.

Řekla jste, že žijete na kufru. Když přiletíte někam, kde jste ještě nebyla, co vůbec děláte? Jaké to je, být stále turistou?
Já se celkem těším. Ráda poznávám nová místa. Ve všech zemích, kde zůstáváme, bydlíme v hotelích, které nám zajišťuje společnost. British Airways je na nás v tomhle ohledu velice hodná, protože jsou to všechno většinou pětihvězdičkové hotely v centru města. Starají se i o naší bezpečnost. Všechno prověřují, a pokud se stane nějaké neštěstí, jako nedávno v Keni, hned nás přemístí na bezpečné místo
Ráda chodím po památkách, na nákupy nebo za kulturou.

Kde se vám líbilo nejvíc?
Kromě Prahy, do které létám ráda, protože se ráda vracím do rodného města do Plzně, tak mám hrozně ráda Řím. Tam letím zítra.

Jé, hned bych letěl s vámi...
Pojeďte, schovám vás do kufru (smích), místo umyvadla.
V Římě bydlíme v nádherném hotelu nedaleko fontány di Trevi, je to i kousek do Vatikánu. Opravdu nádherné místo.
Také miluji Hongkong. Ta pestrost, mix kultur, světel... Krásně se tam nakupuje. Je to velmi zalidněný ostrov, ale jakmile vyjedete za město, objevíte krásné pláže, přírodu.. Hongkong nabízí všechno.

Bála jste se někde? Třeba místních obyvatel?
Musím se přiznat, že mám štěstí. Nedávno jsem měla strach o kolegy při atentátu v Islamabádu, ale společnost na to okamžitě reagovala a suspendovala lety. Měla jsem trošičku strach, jestli nezůstávají v tom hotelu. Mně osobně se nic hrozného nestalo, jen  jednou v noci někdo spustil požární alarm a my jsme museli vyběhnout v pyžamech před hotel.

Váš manžel je pilot, jak často se vídáte?
Viděla jsem ho dnes ráno, než mi odletěl do Toronta.

Po jak dlouhé době?
Neviděli jsme se pět dní.

Je to tedy takové manželství na víkend...
Snažíme se zkorigovat naše lety tak, abychom měli společné dny volna.

Můžete létat ve stejném letadle?
Heathrow je hodně velká základna, máme kolem čtrnácti tisíc letušek, je tedy velmi těžké potkat se na stejném letu.

Vím o vás, že nemáte děti. Plánujete je?
Jsem čerstvě vdaná, na děti máme ještě čas. Samozřejmě když přijdou, bránit se nebudeme. Určitě bych ale chtěla létat dál.

Co jste možná nevěděli

Létat v těhotenství je rizikové. Například u British Airways můžete jako pasažérka letět do 28. týdne těhotenství bez jakéhokoli lékařského potvrzení. Od 28. do 36. týdne můžete letět pouze s potvrzením od lékaře. Od 36. týdne už letět nemůžete.

Jak by to potom fungovalo, když jste oba ve vzduchu? Měla byste miminko, byla byste s ním nějaký čas doma, a co potom...?
U nás je to tak, že jakmile zjistíte, že jste v očekávání, nesmíte létat. Je to z důvodu, aby žena nepotratila, protože tlak v kabině není stejný. Těhotné letušky pak pomáhají pozemnímu personálu, v kancelářích... Poté jdete na mateřskou dovolenou a následně si můžete třeba požádat o částečný úvazek.

Vezla jste prince Williama, jaký byl pasažér?
Velice sympatický a velice tichý.

Ani jste si nevšimla, že ho vezete...?
Samozřejmě jsem si všimla, ale nechtěl být oslovován svým titulem. Byla to soukromá cesta, chtěl letět nenápadně. Kdyby tak všichni pasažéři byli jako on.

Koho zajímavého jste ještě vezla?
Tak třeba Donatellu Versace, která je velice sympatická. Ona i její dcera. Několikrát jsem vezla rodinu Beckhamů, když ještě David Backham hrál ve Španělsku, často s námi létali. Z Prahy s námi jezdí i české celebrity. Nedávno jsem měla na palubě Jiřího Hudlera a létá s námi i Nikol Vaidišová. Z Prahy létáme třikrát týdně do Heathrow, odkud je vynikající spojení na další lety.

Ještě jsem se nezeptal, jak dlouho už létáte?
Sedm let.

Napadlo mě ještě, může se do letadla dostat černý pasažér?
(Smích) Nemůže. V dnešní době a při stavu současné ochrany to prakticky není možné.

A neobáváte se terorismu? Když člověk vzpomene na 11. září...
11. září byla velice smutná kapitola. Od té doby a vlastně i díky tomu se natolik zpřísnily bezpečnostní pravidla, že věříme, že by bylo pro teroristy velice těžké o něco se pokusit. Doufáme ale, že se nic takového už nestane.

Jste na takovou situaci nějak školení?
Jsme, ale nemohu vám do podrobností říct, jak.

Pojďme ještě nakonec k nějaké veselejší otázce: Řekněte mi, na kterém letišti se vám líbí nejvíce?
Každé letiště má jiné zázemí. Krásné a velmi čisté letiště je třeba v Singapuru. Mám samozřejmě ráda náš Terminál 5, který byl na Heathrow otevřen letos v březnu britskou královnou

Proč?
Vynikající věc je třeba Self Checking, což jsou takové odbavovací kiosky, kde se můžete odbavit sám. Na Terminálu 5 je množství obchodů. Všechno je tu přehledné.

A co nejhorší letiště, na které jste kdy přistála?
Každé letiště má svá pro i proti, ale asi... jsou letiště, která jsou špinavá a nepěkná, například Domodedovo v Rusku. Naštěstí tam nezůstáváme, Moskvu létáme jen tam a zpátky.
Nelíbí se mi ani na letišti Charles de Gaulle, na to, že je tam všechno nové, přijde mi hodně nepřehledné.

Když jsme u toho chaosu na letišti, řekněte mi, jak dlouho se na pasažéra čeká?
Gate zavíráme 35 minut před odletem. Pokud nějaký pasažér chybí, vyvoláváme ho. Problém nastává, když má na palubě zavazadlo. Musíme ho najít a vyložit, to chvíli trvá. Ale snažíme se létat na čas.

Takže romantické filmy, kdy pasažér dobíhá letadlo na dráze, nejsou příliš realistické...
To není moc reálné. Ráda bych poprosila pasažéry, aby se do letadla dostavovali na čas. Nakupování na letišti je úžasná věc, ale když se někde zapomenou, zdržují všechny ostatní. Když někdo spěchá na návazný spoj a propásne ho, může ztratit i několik dní.

Dělají se třeba speciální nakupovací lety, pro neposlušné pasažéry?
Nedělají. Ale máme lety pro nervózní pasažéry, kteří se bojí letět. Při takovém letu se jen krouží okolo Londýna a na palubě je psycholog s pilotem, kteří vysvětlují, co přesně se děje v kokpitu, všechny zvuky...

A poslední otázka: Co se vám na létání nejvíc líbí?
Mám tu nejlepší kancelář s nejlepším výhledem na světě (smích).

Co pořála letuška Veronika Hitchmanová čtenářkám?

A protože u rozhovoru byla náhodou i Veroničina maminka, nemohli jsme se nezeptat i jí, jestli má o dceru strach, a jak často se s ní vídá...

Bojíte se o dceru?
Já nemám ráda létání, i když občas letím. Ze začátku jsem z toho neměla radost, říkala jsem si, že když spadne letadlo, znamená to konec. Ale pak jsem si řekla, že letadla tolik nepadají a i na chodníku se může člověku stát cokoli. S dcerou se vídáme často, takže už jsem si zvykla.

Chtěla jste se někdy stát letuškou? Cestujete ráda? Letěla už jste někdy letadlem? Pokud ano, bála jste se? A pokud ne, bála byste se?

Reklama