Když se řekne sezónní deprese, většina z vás si vybaví deprese zimní či podzimní. Málokdo také trpí depresemi na jaře nebo v létě. Ale přiznejme si, léto nám už dává sbohem. Buďte na případné neduhy připravená. Řekneme vám, co na ně zabírá.

Dny se zkrátí, slunko se schová za temný mrak a vy možná budete častěji usedat k televizi. A z televizních reklam se dozvíte, že jiné jsou mnohem hezčí, štíhlejší, a navíc jste určitě špatná matka a přítelkyně, protože jste si na letošní vánoční nadílku nepůjčila milion, což jen znásobí vaši už tak posmutnělou náladu.

„Dnes mám depku.“ Takhle si občas postěžuje každý. Ve skutečnosti jde většinou jen o špatnou náladu. Ta opravdová deprese je mnohem vážnější problém. Má-li člověk depresi, pak má setrvale smutnou náladu, je otupělý a ztrácí potěšení z drobných životních radostí. Depresí trpící člověk špatně spí a připadá si neustále unavený. Depresivní jedince pronásledují pocity bezmoci, je nesoustředěný, podrážděný, ztrácí motivaci a dělá chyby, což jeho depresi prohlubuje. Chmurné myšlenky dohánějí k pláči a pocitu zoufalství. To všechno v mezním případě může vyústit v úvahy o smrti a skončit sebevraždou.

Následky deprese se velmi často projevují zejména v oblasti metabolismu. Někdo začne trpět nechutenstvím, jiní zase léčí „depku" jídlem a alkoholem. Objevit se mohou i bolesti hlavy, bušení srdce, ženské potíže, zácpa či průjem.

Zimní či podzimní deprese, neboli sezónní afektivní porucha, pramení z nedostatku slunečního záření. Lidé, žijící na severu, lidé citliví na světlo i ti, kteří se narodili v zimních měsících, mají k depresivním stavům mnohem větší sklony. Nedostatek slunce u nich vyvolává smutek, letargii a únavu, postižení se uzavírají do sebe. Tento stav může u někoho přijít už během prvních týdnů v září a neodejde dříve, než se den opět prodlouží.

Jak na věc?

Podle vědců mají lidé s depresí často nedostatek kyseliny listové, a to je jedním z faktorů, které způsobují vznik depresivních nálad. Chcete-li se depresím vyhnout, měli byste proto jíst více chřestu, červené řepy, avokáda, zelí, kapusty, fazolí, čočky a pomerančů.

Chcete-li se podzimním chmurám vyhnout nebo se jich zbavit, musíte zejména víc chodit ven v hodinách, kdy svítí slunce. I při zcela zatažené obloze stačí intenzita světla, aby se nervový systém aktivoval. Domácí umělé světlo vám může být někdy na obtíž. Jako výborný pomocník se ale ukázala fototerapie, tedy terapie světlem.

Účinky fototerapie spočívají ve využití speciálních svítidel, která stimulují sluneční světlo. Zatímco běžné žárovky produkují nejvíce žlutého a červeného světla, v těchto svítidlech je obsažené celé barevné spektrum. Navíc umí stimulovat vycházející či zapadající slunce, můžete si tedy dopřát prosluněné ráno třeba i o půlnoci.

Velmi výrazně může ovlivnit náladu člověka hudba. Umí odstranit depresivní pocity, i když nikdo přesně neví, jak vlastně působí. Její léčebné účinky jsou už dnes využívány v nejrůznějších sanatoriích a nemocnicích. Stejně může působit procházka parkem nebo lesem, a jdete-li se svým psem, je o to účinnější. Důležitý je i sex. Aktivní sexuální život podle průzkumů nejen zvyšuje imunitní schopnosti, ale vede ke zvýšení hladiny serotoninu v mozku, a tím zlepšuje náladu i pracovní schopnost.

Zaháníte-li melancholickou náladu nejraději horkou lázní, určitě vyzkoušejte bylinnou koupel s rozmarýnem. Je vynikající jako povzbuzující koupel při melancholických stavech. Má stimulující účinky. Ulevuje od bolestí hlavy, povzbuzuje paměť a nervový systém. Koupel je vhodná k celkové regeneraci a relaxaci po celodenní fyzické či duševní práci.

Připravuje se ze 150 g čerstvých nebo sušených listů rozmarýnu, které se zalijí dvěma litry vařící vody a nechají dvacet minut louhovat. Nálev se následně scedí přes látku do vany. Je možné také listy vložit do plátěného pytlíku a zavěsit ho přímo do proudu vody. Koupel ale není vhodná před spaním pro své stimulující účinky. Pokud si chcete dopřát klidnící koupel pro rychlé usínání, vyměňte rozmarýn za meduňku.

Příznivcům alternativních léčebných metod se nabízí jóga, akupresura, masáže či aromaterapie. Proti depresím je velice účinná vůně levandule, růže nebo bazalky.

Trpíte sezónními depresemi, nebo si naopak druhou polovinu roku užíváte? Jak s depresemi bojujete?

Reklama