Také vás nyní v létě trápí otoky nohou? Ráno vstanete svěží a večer máte pocit, že vás neunesou nohy, které za celý den přibraly na objemu? Možná tyto pocity znáte. Není to příjemné – míra otoku nohou je různá, od pocitu těsných lodiček až po „nohy jako konve“.

Tyto problémy jsou spjaté s žilním systémem. Pokud trpíte chronickou žilní nedostatečností, pak zrovna otoky nohou jsou typickým projevem tohoto zdravotního problému. Jaké další projevy, zejména v nohou můžete pozorovat?

žíly

  • těžké nohy, snadno unavitelné
  • tlak a teplo v nohou
  • mravenčení
  • křeče, pocit „neklidných nohou“
  • bolesti, svíravé a palčivé
  • otoky – v začátcích zejména kolem kotníků, postupují směrem nahoru. Na počátku jsou měkké, později tuhnou
  • křečové žíly, jejich vnik a přítomnost, mohou jasně viditelné a hmatatelné pod povrchem pokožky nohou

V létě se mnohdy stav pacientů s křečovými žilami zhoršuje. Těžké, oteklé nohy, bolest. Ještě více než v chladných ročních obdobích. K otokům také přispívá nedostatek pohybu, sezení v jedné poloze – ať už v práci nebo na cestách.

Křečové žíly jsou nejčastějším žilním onemocněním a v současné době se řadí mezi civilizační choroby. Jejich výskyt se výrazně zvyšuje s věkem, takže zatímco děti a mladí lidé na varixy trpí zřídka, u populace nad 60 let věku se jejich výskyt zvyšuje až na každého druhého jedince.
Nejčastějšími pacienty, co se varixů týče, jsou ženy. Statistiky dokonce uvádí, že u žen je dvakrát větší výskyt varixů než u mužů.

Co ovlivňuje tyto problémy?

Potíže s dolními končetinami ovlivňují i rizikové faktory, které můžeme rozdělit na neovlivnitelné a ovlivnitelné.

Mezi neovlivnitelné patří například věk. I když výskyt obtíží se stupňuje s věkem, není výjimkou, že potíže s dolními končetinami mohou postihnout i mladé lidi mezi 20.–30. rokem. Vlivem těhotenství či vlivem hormonálních výkyvů jsou ženy těmito problémy postiženy 2–3x častěji než muži. Je také prokázáno, že významnou roli hraje genetika – tedy dědičnost.¨

Faktory, které naopak můžeme sami ovlivnit, a tím preventivně předcházet onemocnění dolních končetin, jsou v podstatě poměrně jednoduché a snadno dostupné pro každého z nás. Stačí, když se budeme vyhýbat nevhodným pohybovým aktivitám, jako je například dlouhé sezení a stání, doskoky „natvrdo“, zvedání těžkých břemen, když si budeme hlídat svou tělesnou hmotnost a přiměřeně sportovat a v neposlední řadě našemu zdraví prospěje správně vyvážená strava. Víte, že zácpa zvyšuje nitrobřišní a nitrožilní tlak, a tím se zvyšuje riziko žilního onemocnění dolních končetin?

Také vás tento problém trápí? Jak ho řešíte?

Náš tip: Zajímavé stránky, kde najdete mnoho informací a poradnu:  www.zilniporadna.cz

Reklama