Pokud si chcete udržet pevné zdraví a vitalitu po celý rok, je nutné věnovat se sportu i během horkých letních dní. Nabídka aktivit pro letní sportovní vyžití je široká, a proto záleží čistě jen na vašem aktuálním zdravotním stavu a časových možnostech. Určité zásady však dodrženy být musí.

žij zdravě

Letní sluníčko a teploty překračující 30 °C jsou pro náš organismus velkou zátěží. Hlavně pro kardiovaskulární systém a pro rovnováhu vody v těle. V létě proto hlídejte především příjem tekutin. V průběhu dne popíjejte vodu, nejlépe čistou pramenitou. K uhašení žízně mohou posloužit i minerální vody, ředěné ovocné šťávy či čaje. Ty však konzumujte jen v rozumné míře. Pozor si dávejte na kávu a alkohol, které dehydratují organismus. Na každý šálek kávy vypijte alespoň 3 dcl vody. Máte-li problém s příjmem tekutin při sportování, zařaďte do jídelníčku polévky, ovoce či zeleninu. Nenásilným způsob tak doplníte nezbytný pitný režim.

V pohodě venku i ve fitness centru

žij zdravě

Co se týče sportování v letních měsících, raději si přivstaňte a vyrazte ráno, nebo k večeru. Vyvarujte se pohybu na ostrém sluníčku mezi 10 a 15 hodinou. Toto doporučení platí především pro běh a jiné fyzicky náročné sportovní činnosti, kdy se vystavujete riziku dostat úžeh. Pozor je nutné si dát i při pohybové aktivitě ve stínu. Rovněž zde, ve zdánlivém bezpečí před slunečními paprsky, může dojít k přehřátí organismu a možnému úpalu. Když se i přes tato zmíněná rizika rozhodnete sportovat v nejexponovanější dobu, nezapomeňte na opalovací krém, pokrývku hlavy a hodně pití. Pokuste se rovněž najít místo, trasu, která je alespoň trochu krytá před sluncem, například les. Ideálním prostředkem, jak zůstat v kondici i v létě, jsou vodní aktivity, ale rovněž i během nich nezapomínejte na ochranné sluneční prostředky.

Rady Žij zdravě na závěr:

Pro ty, kteří raději cvičí ve fitness centrech, volte je obezřetně a necvičte v překlimatizovaných prostorech. Velké změny teplot mezi venkovním a vnitřním prostředím nejsou pro tělo prospěšné a vystavujete se nebezpečí nastydnutí, proto radši navštěvujte fitness centra s přirozenou ventilací.

Vaše tělo si samo řekne, co mu svědčí a vyhovuje. Poslouchejte jej, vnímejte pocity a nesnažte se dohnat celoroční lenost během několika mála horkých dní. Přes poledne si užívejte vnitřní prostory, nejlépe fitness centra, sklepy a jeskyně (v některých opravdu velkých jeskyních se výborně „skáloleze“) a ven se vydejte až odpoledne a k večeru. Důsledně dodržujte pitný režim.

Specifika letního sportování vám přiblížíl instruktor pohybových aktivit projektu Žij zdravě Mgr. Jan Větrovský. Další odborníci projektu realizovaného Všeobecnou zdravotní pojišťovnou čekají na vaše otázky na webu ŽijZdravě.cz.

žij zdravě

Reklama