Domácnost

Letní pneumatiky – pozor na aquaplaning!


Jakmile se venkovní teploty ustálí kolem deseti stupňů nad nulou, je čas navštívit nejbližší pneuservis a nechat zkušené experty vyměnit zimní obutí za letní. Ideální je takový servis, kde zimní pneumatiky zároveň uskladní a zkontrolují jejich stav. Není to zbytečnost. Před letní sezonou se vyplatí udělat něco pro svou bezpečnost!

Při výběru letních pneumatik si nechte poradit od odborníků. „Já osobně doporučuji přizpůsobit výběr pneumatik vlastněnému automobilu, jeho výkonu a charakteru provozu. Rozhodně nezanedbatelné není ani hledisko finanční. Každý chce ušetřit, ale v žádném případě nedoporučuji nákup tzv. ojetých pneumatik za výhodnější ceny. Ale pokud navštívíte značkový pneuservis, tak vám naštěstí takovou nabídku neučiní. Při nákupu na internetu zase nezapomeňte, že může dojít k záměně, a v pneuservisu vám neposkytnou žádnou slevu na montáž. Když si to v klidu sečtete, zjistíte, že cena se rázem vyrovná nabídce kamenné prodejny,“ říká Pavel Pachman, vydavatel odborného čtvrtletníku o pneumatikách.

Letní období není rozhodně tak náročné jako zimní, přesto by bylo chybou podceňovat právě obutí automobilu. Letní pneumatiky se od zimních liší nejen svým dezénem (vzorkem), ale také směsí, a výrobci je vyvíjejí pro podmínky, které v tomto ročním období panují. Tedy sucho, horko, ale také vytrvalý déšť. A právě voda v tomto skupenství je největším nebezpečím pro každého řidiče. Zatímco suchá vozovka poskytuje automobilu nejvyšší možnou přilnavost, kluzký, mokrý povrch přináší mnohem větší nebezpečí. Hrozí riziko smyku a tzv. aquaplaningu. To je stav, ve kterém pneumatika na několik okamžiků ztratí kontakt s vozovkou. Doslova létá po vodě (z angl. aquaplaning – létání po vodě). Příčinou bývá vodní hladina držící se na silnici například ve vyjetých kolejích či velká louže. Na dálnici s dokonalým povrchem, kde běžně jezdíme stotřicetikilometrovou rychlostí, by sice k takovým situacím docházet prakticky nemělo, ale vzhledem k tomu, že kvalita těchto silnic je u nás mnohdy nedostatečná, hrozí aquaplaning často právě zde.

Aquaplaning vzniká v rychlostech nad 80 km/h. Zda nás překvapí, či nikoliv, ovlivňuje rychlost automobilu a hloubka dezénu letní pneumatiky. A právě návštěva pneuservisu a konzultace s odborníky před sezonou napoví, jestli v létě budeme jezdit bezpečně.

Z hlediska legislativního žádný postih nehrozí, i když jedete na ojetých pneumatikách, ale takové paradoxy jsou u nás běžné. Můžete totiž jezdit na pneumatice s hloubkou dezénu 1,6 mm. Ve skutečnosti tato minimální hodnota představuje obrovské riziko a jde o hazardování s vlastním či spolujezdcovým životem. Při této hloubce dezénu hrozí aquaplaning a smyk téměř na každém kroku. Brzdná dráha na mokru je neuvěřitelně dlouhá a zastavit před přechodem může být problém.

„Aquaplaning se nejčastěji projevuje totální ztrátou kontaktu s vozovkou, automobil doslova plave na vodě a je naprosto neovladatelné. Je to jedna z nejnebezpečnějších situací v silničním provozu. Ale zvládnout se dá,“ vysvětluje Pavel Pachman a dodává: „V žádném případě nesmíme brzdit ani se snažit automobil řídit. Je třeba zachovat klid, vyšlápnout spojkový pedál, samozřejmě ubrat plyn a čekat. Aquaplaning vysílá k řidiči své tradiční signály – otáčky motoru vyletí nahoru (kola ztratí kontakt s vozovkou a protáčejí se ve vodě), často dochází k velkému nárazu vody na přední kola, což se projeví prudkým nárazem do řízení a volantu. Leknutí je na místě. Každá rada je dobrá, ale leknutí většinou řidiče ochromí - hlavně nebrzdit, sundat nohu z plynu, použít spojkový pedál a držet přímý směr.“

Také letní pneumatiky vyžadují pravidelnou kontrolu. Minimálně jednou za týden při tankování přeměřit tlak a prohlédnout bočnice pneumatik. Optická kontrola může včas odhalit závadu, poškození pláště od obrubníku nebo výmolu. „Není třeba zdůrazňovat, co hrozí při jízdě v rychlosti 130 km/h. Pneumatiky rozhodně nepodceňujte. Pro vašeho čtyřkolového miláčka představují důležité obutí a mají minimálně stejný význam, jako vaše elegantní a pohodlné letní střevíčky. A mohou být dokonce i krásné,“ říká Pavel Pachman.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz. 
Soutěž: 2-kluci to kreslí na záchodcích, ale trochu to vylepšují

   
07.05.2007 - Dům a byt - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. [4] Marika11 [*]

    pre mna je top continental ale necham si poradit aj v pneuservise. :)

    superkarma: 0 02.10.2015, 12:19:28
  2. [3] monikaa [*]

    V zimě bych na letní pneu nevyrazila, to radějí levné zimní pneumatiky nebo nejezdit vůbec!

    superkarma: 0 28.02.2011, 14:18:02
  3. avatar
    [2] Amálie [*]

    Sorry Goodyeare, jezdím na pneu Michelin.



    Díky aquaplaningu hodí řidič auto na střechu, i když se rozjíždí za mokra/deště do zatáčky, ve které stojí vrstvička vody. Takže hlody, které vyzní jako: *aquaplaning dostanete, když pojedete rovně 80km/h a víc*, si nechte pro stádní tupce, kteří jezdit neumí, tudíž nepatří na silnice a tím nepotřebují pneu. Ale zafilosofovat si s nimi můžete.

    superkarma: 0 07.05.2007, 09:23:47
  4. avatar
    [1] Lotka [*]

    Aquaplaning dostávám většinou právě hlavně na našich krásných dálnicích

    superkarma: 0 07.05.2007, 06:46:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme