Reklama

Lidé s diabetem se na letní prázdniny těší úplně stejně jako všichni ostatní. Diabetes však znamená, že člověk musí věnovat stálou pozornost svému těla, a to jak v oblasti správného stravování, tak v oblasti, které lékaři říkají „režimová opatření“.

A právě tato režimová opatření bývají lidmi s diabetem ignorována ještě více než správná strava. Tipy na to, jak bezpečně zvládnout dovolenou i s diabetem, připravila MUDr. Bára Doležalová, lékařka se specializací na léčbu diabetu a hormonálních poruch a jeden z odborných garantů edukativní kampaně Hlídej si zdraví.

1.     Dostatečný příjem tekutin

Příkaz ohledně sledování příjmu tekutin platí zejména pro ty, kteří nemají pocit žízně. V létě je skutečně nutné na příjem tekutin dbát, ale současné názory se kloní spíše k cca 2 litrům tekutin denně než k dříve doporučovaným 3 a více litrům. Vyšší příjem tekutin je nutný u lidí, kteří si svůj diabetes léčí takzvanými glifloziny – tabletkami, které vedou ke zvýšenému obsahu cukru v moči a tím i k větším ztrátám tekutin (cca půl litru denně).

2.     Vhodné nápoje

Nejvhodnějším nápojem pro diabetiky je čistá voda! Pokud jde o umělá sladidla, odborný názor na jejich prospěšnost, eventuálně škodlivost není zcela jednoznačný. Obecně lze říci, že umělá sladidla rozhodně nejsou pro zdraví nezbytná ani přínosná a pokud to zvládnete bez nich, bude to rozhodně lepší! Alternativní cukry, jako je třeba fruktóza, jsou k doslazování zcela nevhodné!

 K létu patří ovoce a dobře vychlazené ovocné šťávy, ale pozor. Ačkoli ovocný džus je tekutý, nedá se považovat za nápoj vhodný k zavodnění. Džus nemá tolik vlákniny jako ovoce, z něhož byl vyroben, zato má všechen cukr, který v ovoci původně byl. Osobám léčeným pro diabetes proto džusy rozhodně nejsou nedoporučovány.

3.     Alkohol

Nezbývá, než opakovat: Všeho s mírou! Zejména destiláty mohou u lidí na inzulínu vést k velmi závažné a špatně léčitelné hypoglykémii.

4.     Vlastní proviant

S létem jdou ruku v ruce party, grilování a posezení s přáteli, kde je obvykle k ochutnání spousta dobrot. Připravte na takovou akci vlastní dia pohoštění, nejenže budete mít jistotu o hodnotách konzumovaného jídla.

5.      Selfmonitoring

Důležitý je zejména tehdy, když člověk na inzulínu zvýší svou fyzickou aktivitu a současně jí méně, než je zvyklý. Je důležité počítat s tím, že fyzická zátěž zlepší reakci na inzulín na mnoho dalších hodin. Hypoglykémie tedy nemusí nastat během aktivity ani bezprostředně po ní, ale třeba i během následující noci. Je vhodné se předem poradit s lékařem o eventuálních úpravách dávky inzulínu. Vím z různých historek, kolik lidské tělo vydrží. V žádném případě však nejsem příznivcem „pštrosí politiky“, kdy si pacient na dovolenou záměrně nevezme glukometr, aby se během dovolené nestresoval.

S většinou situací je možné si poradit, pokud má člověk dostatek informací – a hodnota glykémie je informací naprosto základní. Nezapomeňte si proto na léto pořídit spolehlivý glukometr, pokud ho zatím nemáte.

6.     Vysoká teplota a inzulín

Inzulín má skutečně garantovanou účinnost pouze při správném skladování. Vyzvedla bych zejména ponechání inzulínu (byť v penálu) v zaparkovaném autě, kdy při teplotách až 70°C dojde téměř jistě k denaturaci inzulínu a následně snížené účinnosti roztoku, i když nemusí být patrné žádné změny barvy nebo zkalení roztoku v inzulínovém peru. Použití termo obalu nebo chladícího obalu je vhodné zejména při dovolené, na které je plánován dlouhý přesun autem. Pokud parkujete vozidlo mimo podzemní garáže, vždy doporučuji při opuštění vozidla na dobu delší než hodinu inzulín vzít do batohu s sebou.

Tip:Zároveň jsou horka nebezpečná i pro samotného diabetika. Hrozí mu zejména dehydratace a s ní jde ruku v ruce hyperglykémie. Při nedostatečném zavodnění organismu se totiž inzulín z podkoží, kam si ho nemocný obvykle aplikuje, jen velmi obtížně vstřebává do organismu a hrozí tak jeho nedostatek v těle a ruku v ruce zvýšení hladiny glukózy v krvi, tedy hyperglykémie, která s sebou nese vážná zdravotní rizika. 

7.     Aplikační místa

S aplikací inzulínu v létě také souvisí vhodná volba aplikačního místa. Dbejte na to, abyste aplikační místa správně střídali a vyhýbali se oblastem, které jsou fyzicky zatěžovány. Například během cyklistické dovolené je jistě vhodnější aplikace inzulínu do břicha než do stehna. Pokud se rozhodnete aplikovat inzulín do paže, vždy se pečlivě podívejte, zda inzulín neaplikujete do modřiny nebo místa poškozeného předchozími aplikacemi – mějte na mysli, jak málo místa na paži je a kolik injekcí jste tam v poslední době aplikovali!

8.     Nepřeceňujte své síly

Léto je mimořádný čas, který si chce každý užít naplno, je ale třeba mít na paměti, že diabetes je onemocnění, které je samo o sobě zátěží pro organismus, natož pak v letních teplotách, kdy je i pro „zdravého“ člověka každá aktivita, obzvlášť pak na přímém slunci, opravdu vyčerpávající. Užívejte si, sportujte, buďte aktivní, ale “s rozumem”. Vhodnou aktivitou je třeba plavání, turistika, lehké projížďky na kole.

9.     Pozor na záněty a zranění

Letní období svádí k chození bez ponožek nebo úplně bez bot. Pokud se takto rozhodnete, je nezbytná pravidelná kontrola plosek nohou, a to i pokud Vás nic nebolí. Otevřená rána na noze diabetika je rozhodně tím nejhorším suvenýrem. Pěší cesty plánujte s rozvahou předem, na delší vzdálenosti vždy noste ponožky z přírodních materiálů a správnou obuv. Volné pantofle z umělé hmoty v kombinaci se zpocenýma nohama a třeba ještě zbytkem písku nebo kamínků z pláže mohou vést k rozvoji kožní rány již během několika desítek kroků!

10. Plánujte!

Pro dovolenou s diabetem platí více než jindy, že „kdo je připraven, nebývá překvapen“. Letní aktivity proto vždy plánujte, myslete na správné uchovávání inzulínu a léků, na dostatek vhodných nápojů a jídla, správné obutí a dostatečné pojištění. Pokud cítíte, že Váš plán přesahuje Vaše fyzické možnosti, včas aktivitu ukončete a požádejte o pomoc ty, kdo cestují s Vámi. Pamatujte na větu z legendárního českého filmu S Tebou mě baví svět: „Lepší malé ústupky než vážné komplikace!“

Více informací o problematice diabetu – jak mu předejít i jak s ním žít, když už přijde, najdete na komunitním webu edukativní zdravotně-preventivní platfotmy www.hlidejsizdravi.cz.