Rodina

Létání miminek - jste pro?

baby

Myslím, že velký rozruch ohledně létání miminek zaznamenal snad každý. Pro připomenutí: reportéři České televize natočili skrytou kamerou, jak probíhají kurzy létání miminek. Děti tam hystericky, zoufale pláčou, protože jejich vlastní matky s nimi mávají ve vzduchu jako s hadrovými panenkami.

Řada lékařů se shodla, že při „cvičení“ dětem hrozí vážné poškození zdraví, někdy i s trvalými následky. Dokonce byla podána trestní oznámení.

Domnívám se, že je zbytečné opakovat to, co řekli jiní. Reportáže a rozhovory jsou krom jiného na internetových stránkách ČT, napříkladzde ,tady a tady .

Přiznám se, že argumenty zakladatelky kontroverzního kurzu Blanky Kolářové-Sudíkové (viz např. první odkaz) mě nepřesvědčily. V rozhovorech mluví o tom, že je obětí jakéhosi „spiknutí“, které ji má zničit. Tvrdí, že vše dělá pro děti, pro jejich dobro, a jen kvůli novinářům a jejich „desinformacím“ to nevidíme.

Nesouhlasím s ní. Napadlo mě totiž hned několik argumentů. Dva si dovolím uvést.

Paní Kolářová-Sudíková tvrdí, že maminky bývají v manipulaci s děťátkem nejisté. Neví, jak dítě uchopit, bojí se jeho „křehkosti“, ..., a kurzy jim pomohou zbavit se těchto obav. Ovšem kurzy jsou vhodné pro děti až od dvou, tříměsíců! Od dvou tří! Co do té doby dělala máma dítěte, když si i po dvou měsících není jistá? O dítě se staral někdo jiný? Nevěřím, že matka dvouměsíčního dítěte má strach z manipulace s ním. Já sama jsem před porodem neměla možnost si manipulaci s miminkem vyzkoušet. Přesto jsem již druhý den po porodu s naším děťátkem manipulovala zcela beze strachu, s jistotou mámy pěti dětí. Věřím, že snad každé ženě její mateřský instinkt napoví, jak s dítětem zacházet.

Paní Kolářová-Sudíkovátaké argumentuje tím, že matky si díky létání konečně začnou mateřství užívat. To mi ale přijde jen jako liché plácnutí do vody. Copak si „nelétající“ matky mateřství neužívají? Ano, někdy to s novorozeňátkem bývá těžké. Šestinedělí může být pro mnoho maminek a jejich děti  náročným obdobím. Ale ze zkušeností své i maminek v mém okolí vím, že když už byl začátek těžký, na konci šestinedělí přišel zlom. Dítě se začalo usmívat, reagovat na podněty, lépe v noci spát, ... Mateřství, ač zpočátku nemuselo být zrovna snadné, se pro ženu stalo krásnou životní etapou. Nedokáži proto uvěřit, že mohou být mámy, které dva měsíce, ne-li víc, mateřstvím „trpí“, a sotva začnou s dítětem „létat“, vše se v dobré obrátí.

V poslední době je obrovský boom nejen dětí, ale i kurzů pro těhotné ženy, maminky a jejich děti. Mnoho žen-prvorodiček chce pro své nenarozené dítě i pro sebe udělat jen to nejlepší. Začne proto chodit na předporodní kurzy nebo na cvičení pro těhotné. Během kurzů ženy dostanou pozvánky na další a další kurzy – jiné cvičení pro těhotné, kurzy péče o miminko, o výživě kojící matky, cvičení po porodu, cvičení s miminky, nošení dětí v šátku, angličtina pro děti, ... Těhulku velmi pravděpodobně některý další kurz zaujme, k lektorkám kurzů získá důvěru, ... A centru, které kurzy pořádá, plynou do kasičky penízky.

Také jsem navštěvovala kurzy. Také jsem chtěla pro naše dítě udělat jen to nejlepší. Nakonec jsem dospěla k poznání, že nic se nemá přehánět. Věřím, že spoustu věcí zvládne maminka sama, že nepotřebuje chodit do nějakých center a utrácet tam peníze.

Podstatnou část informací by měl poskytnout pediatr. Internet je zaplaven množstvím článků o porodech, kojení, výchově dětí, tvoření s dětmi,... Vše zdarma. Jinou možností je zajít si do knihovny a půjčit si tam potřebnou literaturu. K dispozici bývají často i poslední čísla časopisů pro maminky. A pokud přesto ženě chybí některé informace, vznést dotaz v některé internetové diskuzi. Rady ostatních žen-maminek jí určitě pomohou. Myslím si, že „máma, co si mateřství užívá“ nemusí chodit každý den s dětmi do nějakého kroužku.  Ano, jeden dva kroužky mohou být fajn. Žena i dítě tam mohou najít nové přátele, děti si pohrají někde jinde než doma, zvykají si na kolektiv, ...

Ale stejně tak je možné domluvit se s kamarádkami-maminkami, že se budete scházet a společně s dětmi podnikat nejrůznější aktivity. Bez placení drahých kurzů, ve svém vlastním tempu a rytmu.

Předtím, než se rozhodnete pro nějaký potenciálně „rizikový“ kurz, pro jistotu se poraďte se svým pediatrem či dětským fyzioterapeutem. Obzvlášť u kurzů vázání miminek do šátku, cvičení či plavání s miminky a podobně. Tady by „Důvěřuj, ale prověřuj“ mělo platit dvojnásob.

Nemusíte chodit na těhotenskou jógu. Nemusíte chodit s dítětem na angličtinu už od jeho tří měsíců. Zkrátka a dobře nemusíte navštěvovat každý kurz ve vašem okolí. A přesto můžete být svému dítěti tou nejlepší mámou. Nejdůležitější je totiž láska a respekt. Ne to, kolik kurzů jste s dítětem navštěvovali.

   
19.02.2010 - Děti - autor: Markéta Matlová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [65] Izzy [*]

    Líbí se mi spíš jiné techniky, než zrovna to létání, přijde mi to i celkem nebezpečné. Také mi nepřijde až tak vhodné brát miminko do letadla, já bych se bála. Počkáme s manželem až bude moci hlídat babička a užijeme si poznávací zájezdy do Pobaltí, to je náš sen.

    superkarma: 0 26.02.2015, 09:06:23
  2. [64] kávěnka [*]

    Mně se opravdu nelíbí. Každá žena by si měla představit, že je v podobné situaci. Určitě by se jí to nelíbilo. Nedovedu pochopit matky, které točí svojím miminem za ruku, ono bříská, říká jí, že se mu to nelíbí, ale na jeho protest nejsou brány žádné připomínky. Vždyť si to maminka zaplatila, ale moudrá maminka by chtěla vrátit svoje peníze zpět.

    superkarma: 0 23.02.2010, 10:08:39
  3. avatar
    [63] Blueberry [*]

    Ve stredoveku lidi (i doktori) verili, ze je denni umyvani zabije...

    superkarma: 0 22.02.2010, 21:14:49
  4. avatar
    [62] denkas [*]

    mio — #61 Přesně! To si taky řikám.A i se divím jí,i kdyby to byla dobrá věc-jako že tomu nevěřim!!- Tak že se ona nebojí,Vždyť každý je jinak šikovnej! tak že se nebojí ,že některý tý mamince to mimčo upadne! kdo by nesl odpovědnost? A taky nevěřim ,že se to těm dětem líbí! Některý dítě-už větší-jen zatočíte a už ječí.  Podle mě ,z toho musí mít šoky!

    superkarma: 0 22.02.2010, 17:12:31
  5. avatar
    [61] mio [*]

    denkas — #58 kareta — #59 taky to stále nechápu, i přes její či synovy obhajoby, jak do toho někdo může jít. Když přejdu všechny ty Shaken Baby syndromy apod. já bych měla minimálně obavu o to, že se mi prostě dítě vysmejkne a poletí z 2 metrů na zemSml15

    1. na komentář reaguje denkas — #62
    superkarma: 0 22.02.2010, 15:45:17

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] magdaj [*]

    Blueberry — #50 a co třeba,že ty miminka nemají ještě dostatečně vyvinuté svalstvo,neudrží hlavičku a ty nány s nima mávají??to mi nepřipadá úplně normální,mluvili o tom lékaři a myslím,že mají naprostou pravdu,instinkt neinstinkt!!

    superkarma: 0 22.02.2010, 15:24:18
  2. avatar
    [59] kareta [*]

    mio — #57 přečetla jsem si vyjádření toho ubohého synka a lituju ho. S těmi problémy měl dělat jiné cviky a ne lítat jako hadr...tak po tomhle tu matku nechápu ještě více!Sml15

    1. na komentář reaguje mio — #61
    superkarma: 0 22.02.2010, 13:58:09
  3. avatar
    [58] denkas [*]

    mio — #57 Syn jí obhajuje,tvrdí ,jak to sestře dělalo dobře,ale! sám s dětma lítat nebude!! hmm zajímavý!  Vůbec celá jeho "obhajoba" je taková zajímavá!Máma vše dělá dobře ,ale on to dělá jinak!Sml80

    1. na komentář reaguje mio — #61
    superkarma: 0 22.02.2010, 11:51:39
  4. avatar
    [57] mio [*]

    Rikina — #56 s 1.dítětem neprovozovala, s 2.už ano. Viz obhajující reakce jejího syna na létání na této stránce:

    http://www.plavacek-deti.cz/plavani-s-detmi/pg-hmenu.php?ID=18

    Já, jak jsem psala již níže, jsem proti tomu..

    1. na komentář reaguje denkas — #58
    2. na komentář reaguje kareta — #59
    superkarma: 0 21.02.2010, 23:57:30
  5. [56] Rikina [*]

    denkas — #55 Informaci, jestli paní Kolářová - Sudíková takto zachází s vlastním dítětem, jsem neobjevila. Sml80 Ovšem ty kurzy prý dělá už 8 let, to už by její případné dítě teď bylo asi podobným praktikám odrostlé, kdyby začínala praxi právě s ním.

    1. na komentář reaguje mio — #57
    superkarma: 0 21.02.2010, 23:41:32
  6. avatar
    [55] denkas [*]

    Jo proč to dělá ta Kolářová-Sudíková dělá,to je jasný. Ale proč to dělaj ty maminy!?!?! To nechápu! A ona tam máchá se svým dítětem?

    1. na komentář reaguje Rikina — #56
    superkarma: 0 21.02.2010, 23:21:20
  7. avatar
    [54] denkas [*]

    Blueberry — #52 Rikina ti už odpověděla!

    superkarma: 0 21.02.2010, 23:18:12
  8. [53] Rikina [*]

    Blueberry — #52 Která paní - Kolářová - Sudíková? No protože je to dobrý kšeft. Sml57 Náklady minimální, a mediální propagace taky zafungovala, že... Cituji: "Já nepotřebuji studie, mně stačí vidět, jak to dětem pomáhá" - to ve mně příliš důvěry nevzbuzuje, neb to naznačuje, že ona v podstatě neví, co dělá. Jen někde něco odkoukala, zalíbilo se jí to, a ejhle, kurzy byly na světě. Co až některá míň šikovná matka dítě upustí a ono bude mít následky na celý život? Sml80 Následnou lékařskou péči zaplatíme všichni, a zodpovědnost, tu za to ovšem neponese nikdo, neboť to bude "nešťastná náhoda". Jeví se mi to jako nepřiměřené riziko, vzhledem k přínosu spíše spekulativnímu.  

    superkarma: 0 21.02.2010, 23:12:27
  9. avatar
    [52] Blueberry [*]

    denkas — #51 A proc to ta pani asi dela?

    1. na komentář reaguje Rikina — #53
    2. na komentář reaguje denkas — #54
    superkarma: 0 21.02.2010, 22:58:08
  10. avatar
    [51] denkas [*]

    Blueberry — #50 Právě! tady instink a zdravej rozum řiká NÉ!! Mávat s miminkem ,jak s kusem hadru!! A vůbec mě nepřipadá ,že miminka leží jak balíky!Sml80Asi si nikdy žádný mimča nesledovala!

    1. na komentář reaguje Blueberry — #52
    superkarma: 0 21.02.2010, 22:03:16
  11. avatar
    [50] Blueberry [*]

    Rikina — #47 Ono se vzdycky necha argumentovat pro a proti. Na tehle diskusi je videt, ze nove trendy specialne ve zdravotnictvi se prosazuji velice tezce a lidi, kteri o tom vedi naprosto kulove, se hned desi a metodu zavrhuji. Mne se to uz netyka, ale kdybych mela male deti, neco si o tom zjistim, nez neco kompletne zavrhnu. Sama na sobe jsem se nekolikrat v zivote presvedcila, ze je lepsi verit instinktu nez doktorum.

    1. na komentář reaguje denkas — #51
    2. na komentář reaguje magdaj — #60
    superkarma: 0 21.02.2010, 21:43:21
  12. avatar
    [49] spiderlorka [*]

    Reportáž jsem také viděla a dost mě to vyděsilo. Vůbec bych to se svým chlapečkem nepodnikla a nikomu to neschvalovala.Sml54Sml32

    superkarma: 0 21.02.2010, 15:54:18
  13. avatar
    [48] denkas [*]

    Rikina — #47 Sml67Sml67 plně s tebou souhlasím! Jsme lidi a né opice! Každý tvor má svý!

    superkarma: 0 21.02.2010, 15:01:57
  14. [47] Rikina [*]

    Blueberry — #44 no, jestli to třeba nebude tím, že miminka, na rozdíl od některých zvířecích mláďat, se rodí málo vyvinutá na to, aby mohla provozovat nějaký sport. Sml57 Zatímco kupříkladu tele se postaví na nohy skoro hned, a je schopno chodit i běžet, dítě špatně vidí, špatně slyší, nemá pohybovou koordinaci, termoregulaci atd. prostě spousta věcí u něj nefunguje, a je třeba mu dát ten čas na dokončení vývoje. To, že nějaký čas převážně jenom leží, je celkem přirozené, a stejně  většinu času prospí. Sml80 Silně pochybuji, že by mávání potomkem ve vzduchu mohlo být nějak přínosné, kromě toho je to pohyb spíš pro tu matku, než pro dítě, to se ostatně týká i těch zmíněných opic. Ty sice skáčí s potomkem na zádech, ale ten se jich pevně drží a sám neskáče, je pouze pasivně nesen. Nakonec i kdyby opice svými mladými mávaly, nemyslím, že je třeba to hned napodobovat. Sml57 

    1. na komentář reaguje denkas — #48
    2. na komentář reaguje Blueberry — #50
    superkarma: 0 21.02.2010, 14:15:58
  15. [46] Hepydej [*]

    Blueberry — #44 Souhlasim, ne ze bych pani Blanku obdivovala, ale respektuji jeji nazory a zkusenosti. Je to proboha KAZDYHO VEC. Proc hned nekoho odsuzujete za to, ze dela veci, ktery se zrovna Vam nelibi, aniz byste s tim mely nejake zkusenosti ? Ja sama osobne bych to v zivote neudelala, ani neudelam - letani s miminkem (miminko bude v cervenci) a nikdo me ani nebude nutit to delat, takze nemusim ani nebudu nikoho odsuzovat za tyrani deti !

    superkarma: 0 20.02.2010, 23:09:11
  16. avatar
    [45] Tulinka [*]

    Bugy — #43 Pamatuji si,že mi rodiče dělali letadlo a já z toho měla fobii Sml28

    Syn byl od mala velmi lekavý a jen jednou s ním zkusit hodit,tak by asi zešílel.Stačilo projít okolo postýlky a celý se oklepal Sml80

    Znám jednoho blázna,co takhle trestal syna(1rok)házením do vzduchu Sml68ještě ve 3letech se pokakal do kalhot.

    superkarma: 0 20.02.2010, 17:29:17
  17. avatar
    [44] Blueberry [*]

    Reportaz jsem videla a moc pani Blanku obdivuju. Samozrejme ze nikdo nechce sve deti tyrat, a jestlize jim to pomaha, proc ne... Naopak zda se mi nenormalni ze miminka lezi cele dny a noci jak baliky a krome obcasneho pochovani zadny jiny pohyb nemaji. A k tem opicim, ktere pan profesor zminuje: Ted jsme meli moznost je pozorovat na dovolene v Kostarice - na nasi plazi jich zilo asi 50 - mamy opice s malymi opicatky na zadech litaji ze stromu na strom, takze naopak bych si dovolila tvrdit, ze se tento fenomen ve zvirecim svete vyskytuje.

    1. na komentář reaguje Hepydej — #46
    2. na komentář reaguje Rikina — #47
    superkarma: 0 20.02.2010, 16:57:57
  18. avatar
    [43] Bugy [*]

    denkas — #38 Mně se ty záběry taky nelíbily. Vypadalo to děsivě!

    S většími dětmi , tak rok, se dělává  letadlo, kdy se s dětmi točí. Ale to se drží pevně za ručičku a nožičku a jenom do doby, co se dítě směje.

    1. na komentář reaguje Jitulinka — #45
    superkarma: 0 20.02.2010, 14:29:29
  19. [42] bublinka31 [*]

    Kamarádka na kurz létání s mimčem chodila a moc si to pochvalovala. Říkala ale, že člověk musí dodržet určitou techniku, kterou naučí lektorka, nikdo s tím nesmí experimentovat sám. Rozhodně bych neprovozovala cvičení, u kterýho mi dítě pláče, to je asi na nic a spíš jen na škodu.

    Já jsem si to netroufla, protože jsem si, asi k autorčíně překvapení, jistá nebyla v držení miminka dost dlouho. A není to tak, že bych první dva tři měsíce nic nedělala. Prostě nemám na malý děti takovej grif, i když jsem sama máma.

    superkarma: 0 20.02.2010, 12:53:27
  20. [41] sludka [*]

    Nesouhlasím. Jde o zdravotní potíže dítěte, které se můžd projevit v pozdějším věku.Sml68Sml68

    superkarma: 0 20.02.2010, 12:22:17
  21. [40] Org.cinnost [*]

    S létáním miminek nesouhlasím, nepřijde mi to ani trochu bezpečné, kdysi dávno jsem vyděla z podoného dětského hraní vyvrknuté rameno. Toto bych se svými děti opravdu nedělala.

    superkarma: 0 19.02.2010, 22:30:01
  22. avatar
    [39] Severacka [*]

    blesksoft — #4 Blesksoft, znám dost maminek, které rodili doma a jsou mezi nimi i lékařky, ale ŽÁDNÁ z nich by případný neúspěch neházela na nikoho jiného, totiž jsou to ženy, které to mají v hlavě srovnané a se spoustou věcí prostěě musejí počítat, protože vědí, že rodit doma nemusí nutně znamenat dorodit doma.

    Ale ten kurz, no já nevím, ale za sebe bych do toho nešla, i když některé "cviky" jsem s dětma dělala taky třeba to na těch kolenou, ale to už byli o todt starší a žádná miminka, ale to pohazování, co dělala ta paní na kurzu, tak to teda nee

    superkarma: 0 19.02.2010, 19:47:29
  23. avatar
    [38] denkas [*]

    KOUKLA SEM SE NA TO VIDEO,TO JE ŠÍLENOST!   Jak někdo toto může dělat s miminem!? To nechápu! Ani nechápu nějakej smysl .Ted se už vážně nedá věřit ničemu!

    1. na komentář reaguje Bugy — #43
    superkarma: 0 19.02.2010, 16:43:47
  24. avatar
    [37] enka1 [*]

    mio — #36 ..já běhala rychle, ona pomalu..

    superkarma: 0 19.02.2010, 16:38:43
  25. avatar
    [36] mio [*]

    kareta — #35 tak určitě je to roztomilejší, než zblblá matka, prozpěvujíc si "Chytila jsem na pasece žížalu"Sml54

    1. na komentář reaguje enka1 — #37
    superkarma: 0 19.02.2010, 15:34:17
  26. avatar
    [35] kareta [*]

    mio — #34 já jim samozřejmě Rammsteiny a Ozzy Osborna pouštěla- proto mají dnes vynikající vkus, Dáda a spol. nám nesměly do hi fi, děti si broukaly od malička DU HAST, Ich will.....Sml80

    1. na komentář reaguje mio — #36
    superkarma: 0 19.02.2010, 15:29:08
  27. avatar
    [34] mio [*]

    kareta — #33 ano, mají takové ukolébávací písničky..možná, kdybys ty sluchátka předala na uši řvoucímu kojenci, bylo by ticho. Jen si nejsem jista, zda ne navždy..Sml57 smrt šokem..

    1. na komentář reaguje kareta — #35
    superkarma: 0 19.02.2010, 15:22:36
  28. avatar
    [33] kareta [*]

    ToraToraTora — #30 já na to mívala sluchátka a do uší mi buráceli Rammsteini. Je to má oblíbená kapelaSml57

    1. na komentář reaguje mio — #34
    superkarma: 0 19.02.2010, 15:08:49
  29. avatar
    [32] mio [*]

    ToraToraTora — #30 Sml67Sml30 sousedům jsi taky rozdala??

    superkarma: 0 19.02.2010, 14:04:03
  30. avatar
    [31] enka1 [*]

    ToraToraTora — #30 Sml30

    superkarma: 0 19.02.2010, 14:03:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme