Také každou chvíli na něco zapomenete? A máte pocit, že se tento nešvar zhoršuje? Pak vítejte v klubu. Zoufat ovšem nebudeme, ale naopak si prozradíme, jak si díky mozkocvičně svou paměť zase vylepšit. Průvodce nám bude dělat autorka knížky s všeříkajícím názvem: Jak si zlepšit paměť a koncentraci.

Lenku Šnajdrovou jsem poznala před časem díky svému webu o cvičení www.aerobic.cz, protože je lektorkou Zumby, tedy cvičení, které svého času přilákalo do tělocvičen mnoho žen a tak nějak navázalo na ten „náš“ aerobik.

Už nějaký ten rok tedy sleduji její aktivity a zjišťuji, že její rejstřík nadání nezahrnuje jen to cvičení. Naopak - umí opravdu velké množství úžasných věcí. Před pár dny jsem třeba zjistila, že jen tak mimochodem napsala knihu. A to ne jen tak ledajakou. Její kniha obsahuje pěknou řádku návodů na trénování paměti, která - v naší přetechnizované a přeinformované době - slábne a slábne. Aspoň já to u sebe s poměrně velkými obavami pozoruji...

Lenka Šnajdrová: Jak si zlepšit paměť a koncentraci

Jak jsi na tom s pamětí ty, Lenko?
Dobře. Bývám obviňována ze všeho možného, ale ze zapomnětlivosti ne.

No proč tedy vůbec v tvé hlavě vznikl nápad na to, aby ses zabývala touto problematikou?
To bylo už roce 2010. Něco jsem úplně totálně zazdila a pak jsem hledala způsob, aby se mi to nestávalo. Podrobnější příběh je v úvodu mé knížky.

Dobře. To si tedy případní zájemci přečtou. Ale mohla bys prozradit, jaká jsou základní doporučení ohledně trénování paměti, aby se čtenářky dozvěděly něco z praxe, co se jim třeba bude hodit.
Je jich víc, ale podle mě jsou nejdůležitější tři, ačkoli zdánlivě s pamětí vůbec nesouvisí. Ta první dvě jsou - nebát se učit nové věci a dělat různé věci! Můžu být vynikající luštitelka švédských křížovek, ale tím už se moje paměť nijak nerozvíjí. Chce to další krok, třeba osmisměrky nebo sudoku. A to třetí je mít zájem o svoje okolí, o svět, i sám o sebe.

A myslíš, že s touto strategií se dá začít i v pozdějším věku? A kolik času je tomu týdně nutné zhruba věnovat, aby se konal nějaký pozitivní výsledek?
Nikdy není pozdě. A s tím časem to je zapeklitá otázka... Jiný čas potřebuje člověk s onemocněním mozku, jiný člověk, který trénuje na paměťovou soutěž a jiný člověk naprosto zdravý bez paměťových poruch. Kdybych měla specifikovat, tak je lepší půlhodina denně, než hodina týdně.

Pro mě osobně je trénování paměti součást životního stylu a cokoli dělám, snažím se dělat ve prospěch své paměti. Nedělám nic navíc, jen dělám některé věci jinak.

Lenka Šnajdrová: Jak si zlepšit paměť a koncentraci

Do trénování paměti můžeme zahrnout jazykové kurzy, týrání hudebních nástrojů, učení se na zkoušku, nákup bez seznamu, jízdu do práce nevyzkoušenou trasou, oblékání se potmě - prostě to, co běžně děláme.

Aha. Tak to mám - asi jako většina lidí dnes - docela zásadní nedostatky. Telefonní čísla jsou v mobilu a všechny podstatné úkoly na množství lístečků kolem počítače... A ty pozoruješ díky výše uvedeným „drobnostem“ úspěchy na sobě, případně ve svém okolí?
Ano. Trénování paměti mi výrazně pomáhá při organizaci času, jsem schopná si zapamatovat poměrně dost dat a dále se mi hodně zlepšila orientace v neznámém prostředí. Určitě mám i větší slovní zásobu. Rychle si zapamatovávám nové Zumba choreografie. No a od účastníků svých seminářů mám pozitivní signály.

Naši paměť a soustředěnost určitě také poškozuje to, že se denně na nás valí hromada informací, z Lenka Šnajdrová: Jak si zlepšit paměť a koncentracikterých by se jeden zbláznil. Co podle tebe dělat, aby se tak nestalo?
Vypnout příjem (smích). Jít někam, kde se toho přívalu zbavím. Ponořit se do knihy nebo do vany s vodou - úplně nejlepší je oboje dohromady. Vylézt na skálu, zaběhat si, jít na lekci Zumby... Prostě relaxovat. Dělat si malé radosti.

Když jsme u té tvé milované Zumby, říká se, že fyzické cvičení zlepšuje rovněž paměť... Je to pravda a za jakých podmínek?
Více studií prokázalo kladný vliv pohybu na paměť. Podmínkou je, aby pohyb byl pravidelný a nepřetěžující. Pohybem se lépe prokrví nejen celé tělo, ale i mozek, který pak lépe pracuje.

Tak aspoň tohle pro svou paměť dělám... Pojďme se ještě na závěr podívat na tvou knížku. Pro koho je určena a co v ní vlastně vše čtenáři najdou?
Knížka je pro lidi různého věku, vzhledu, pohlaví a náboženského vyznání. Je určena všem, kdo se se svou pamětí chtějí více seznámit a získat realistická očekávání. Najdete v ní informace, jak funguje paměť, podpořené reálnými příklady z praxe, a některé strategie, které nám mohou pomoci paměť zlepšit. Skoro polovinu knížky zabírají praktická cvičení a výsledky ke kontrole. Je tam také poměrně těžká hádanka. Těším se na prvního úspěšného řešitele. Knížka není tlustá (protože já nenávidím psaní), takže si ji mohou koupit i ti, co nenávidí čtení.

Děkuji za rozhovor a přeji, ať se dobře prodává a ať nám všem paměť co nejlépe slouží.

Přečtěte si také:

Reklama