Zdraví

Lékaři vs. pacienti: Je zájem o nadstandard?


Internetový portál lekari-online.cz, který po půl roce testovacího provozu zahájil tento týden svoji činnost, zadal před několika měsíci exkluzivní výzkum, jehož cílem bylo získat přehled o tom, jak jsou čeští pacienti spokojeni se svými praktickými lékaři, a zároveň získat podrobnější informace o problematice objednávání pacientů na konkrétní hodinu.

„Z výsledků vyplynulo, že celých 44 procent českých pacientů je spokojeno s přístupem svých praktických lékařů,“ říká Pavel Hilbert, zástupce internetového portálu lekari-online.cz. Pouze pět procent dotázaných pacientů uvedlo, že je nespokojeno, a čtyři procenta jsou velmi nespokojena. „Tato situace svědčí o tom, že na českém zdravotnickém trhu je již dostatečný výběr praktických lékařů, a díky tomu si pacienti mohou zvolit lékaře, který nejlépe vyhovuje jejich individuálním potřebám,“ dodává Hilbert. „Ukazuje se, že relativně spokojenější jsou mladí lidé do 25 let, svobodní, bezdětní, vysokoškolsky vzdělaní a lidé s vysokými příjmy. Lze říci, že se jedná o skupiny lidí, kteří jsou zvyklí vybírat si, a není pro ně problém v případě nespokojenosti lékaře změnit,“ vysvětluje Pavel Hilbert.

Zajímavá je analýza spokojenosti s praktickým lékařem podle měsíčního příjmu domácnosti. Vidíme, že lidé s vysokými příjmy jsou se svým lékařem spokojeni více než lidé se středními či nižšími příjmy. „Tato skutečnost může souviset s faktem, že lidé s vysokými příjmy si mohou připlatit za nadstandardní služby, které jim vyhovují. Důvodů k nespokojenosti tak budou mít pravděpodobně méně. Lidé s vyššími příjmy jsou daleko ochotnější připlatit si i za objednávání k praktickému lékaři na konkrétní hodinu,“ říká Hilbert.

Dvě třetiny praktických lékařů objednávání neumožňují, nebo nedodržují. Podrobnější analýza ukázala, že lékaře, u kterého systém objednávání na konkrétní hodinu funguje, si častěji volí mladší lidé (zejména do 19, resp. 25 let), svobodní pacienti (systém funguje u 61 % praktických lékařů svobodných pacientů), lidé s vyššími příjmy, studenti a podnikatelé. Jak uvidíme dále, Pražané jsou také podstatně ochotnější připlatit si za objednávání na konkrétní hodinu než obyvatelé ostatních regionů ČR. V Praze se tedy zřejmě jedná o problém delších čekacích dob na ošetření u praktického lékaře nebo vyšší potřeby být u lékaře „odbaven“ co nejdříve. Zejména pražští lékaři tak mohou uvažovat o poskytování služby objednávání na konkrétní hodinu.

„19 % Čechů je s čekáním u svého praktického lékaře natolik nespokojeno, že by bylo ochotno si i připlatit. Vezmeme-li v úvahu obecnou neochotu Čechů připlácet si za cokoliv, není 19 % respondentů až tak málo,“ říká Hilbert. Devatenáct procent populace starší 16 let představuje přibližně 1,5 milionů lidí.

Objednávání k praktickému lékaři může být řešeno i tím, že lékař bude mít své ordinační hodiny rozděleny pro různé typy pacientů. Zatímco například akutní problémy bude řešit ráno, na kontroly a prohlídky bude zvát pacienty odpoledne. Podobně může mít vyhrazeno několik hodin v týdnu pro návštěvy zaměstnanců, které bude brát přednostně.

„Z výsledků výzkumu můžeme soudit, že dnešní mladí lidé si daleko více uvědomují, že za nadstandardní služby je v pořádku si připlácet. Pokud tedy lékaři uvažují o poskytování nadstandardních služeb, měli by se orientovat především na služby, které ocení jejich mladší pacienti,“ uzavírá Pavel Hilbert ze společnosti lekari-online.cz.

   
30.10.2008 - Zdraví - autor: Komerční článek

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [90] kareta [*]

    záleží na manažerských schopnostech sestry- akutní případy si doktor vymezí čas v ranních hodinách, kdy nemá moc objednaných lidí a pak má sestra přehled o pacošech a objednává na MINUTY- tolik moje kamoška ze zubního

    superkarma: 0 31.10.2008, 13:19:13
  2. avatar
    [89] Louisa [*]

    Jistě, organizace práce je také třeba, ale jsou věci které neovlivním. Jen si neumím představit, jak pacientovi, který má zub napůl venku a ještě navíc zkolaboval vykládám, že v čekárně čeká někdo objednaný, případně jak někomu s oteklou pusou vysvětluji, že ho nevezmu, protože by se mi posunul harmonogram. A když přijdou s bolestí 3 pacienti, na každém je práce na 1/2 hodiny - asi těžko to pujde. Ale 7 hodin u nás nikdo nečeká. Max. hodinu, a to jen občas. A pro ty co nemají děti - na zubním má ditě přednost, ať se vám to líbí nebo ne. Je to proto, že je OŠETŘITELNĚJŠÍ než po hodinovém čekání.
    Jen se divím, že když se vám něco nelíbí, že to neřeknete, nezeptáte se, nesnažíte se o změnu. A jen nadávate...

    superkarma: 0 31.10.2008, 11:30:30
  3. avatar
    [88] Ťapina [*]

    ivap: A víš kolikrát já už jsem nešla na oběd, protože byl ještě v poledne někdo v čekárně? Jenže já bych si prostě nedovolila před očima svých klientů odkráčet středem čekárny na žvanec.

    superkarma: 0 31.10.2008, 10:56:50
  4. avatar
    [87] Meander [*]

    Rikina: No tak to je vážně divný

    superkarma: 0 30.10.2008, 23:30:32
  5. [85] Rikina [*]

    Meander: však tohle taky žádný specialista výhradně na levou zadní, nebo tak něco, není. To je normální ortopedická ambulance, kam se jde, když například jednoho bolí za krkem, a praktický doktor mu na to napíše doporučení. U specialisty v Motole jsem nečekala ani 20 minut, a ani jsem objednaná být nemusela, aniž bych si snad platila nějaký nadstandard. Vůbec nechápu, jak to tedy vlastně ve zdravotnictví funguje.

    superkarma: 0 30.10.2008, 22:39:00
  6. avatar
    [84] Meander [*]

    Rikina: A proto jsem byla nucena jít k "erárnímu" ortopedovi na polikliniku, nikoliv ke specialistovi. A beztak mi to bylo na prd, musím na revmatologii, která je co do obsazenosti čekáren ještě šmakóznější

    superkarma: 0 30.10.2008, 22:26:23
  7. avatar
    [83] tyrkys [*]

    Rikina: Na ortopedii, jako jediné, taky čekám. Ale to je v ÚVN a doktor je holt občas odvolaný k akutní operaci.

    superkarma: 0 30.10.2008, 22:14:16
  8. [82] Rikina [*]

    Louisa: za prvé by mě pravděpodobně ostatní pacienti vynesli v zubech, kdybych zdržovala vyptáváním se, za druhé - ono mě to ani moc nezajímá, proč to tak je. Z hlediska pacienta očekávám nějaký servis, a je mi jedno, jak si to doktor zařídí. Minimálně by nemuseli objednávat několik lidí na stejnou hodinu a minutu, neb je zjevné, že se to nedá stihnout - vyšetřovat čtyři lidi současně zvládá jenom televizní dr.House. Mně by ani nevadilo počkat si hodinu či dvě, jsem vycvičený pacient, na hodně zvyklý. Ale na té ortopedii jsem jednou čekala 7, slovy sedm hodin! A to nedošlo k nějaké mimořádné události, hromadné nehodě, kam by museli běžet všichni doktoři v okrese... to byl normální běžný provoz. Zrovna na ortopedii, kde čekají lidi s francouzskýma holema, o berlích, lidi, které bolí záda, a čučet dlouhé hodiny v čekárně jim fakt není příjemné. A pak se chce pochopení a zamyšlení, jaké to je z druhé strany...

    superkarma: 0 30.10.2008, 22:10:08
  9. avatar
    [81] Meander [*]

    ivap: Vypsání receptu předpokládám tak dlouho netrvá Btw. měla by mít polední pauzu uvedenou v ordinačních hodinách.

    superkarma: 0 30.10.2008, 22:01:43
  10. [80] ivap [*]

    možná,že ta p. doktorka kdyby nešla přesně ve 12 tak by už na oběd nesměla, má vyhrazený čas od do a pak šlus

    superkarma: 0 30.10.2008, 21:53:05
  11. avatar
    [78] Ťapina [*]

    Louisa: No, nicméně vyprávěla mi nedávno kamarádka, jak čekala v plné čekárně jen na recept, načež paní doktorka vyšla, oznámila, že je 12 hodin a tudíž jde na oběd, a na hodinu zmizela. To si nedovedu představit, že bych udělala.

    superkarma: 0 30.10.2008, 19:27:17
  12. avatar
    [77] átéčko [*]

    Louisa: Někdy je to v nešikovné sestře. Bývají u praktiků a zubařů, ale na ty mám štěstí. U praktika moc dlouho nečekám a u zubaře vůbec ne.
    Praktik to má velmi dobře zorganizované, přestože k němu chodí spouta pacientů.
    Zubař si objednává tak, aby stíhal.
    Chodila jsem na specializovaná pracoviště, kde lékaři nedodržovali pracovní dobu a byli pak nerudní, protože měli objednáno sedm lidí na 8:00.

    superkarma: 0 30.10.2008, 19:06:35
  13. avatar
    [76] átéčko [*]

    Rikina: Tohle znám, je to i u nás. Některých specialistů je málo

    superkarma: 0 30.10.2008, 19:01:12
  14. avatar
    [75] kareta [*]

    Ch.Z. Kochanská: to jo, ale já jsem taky neomalená, takže si rozumíme

    superkarma: 0 30.10.2008, 18:30:33
  15. avatar
    [74] Ch.Z. Kochanská [*]

    kareta: Moc žereš House.

    superkarma: 0 30.10.2008, 18:14:34
  16. avatar
    [73] Louisa [*]

    Dočetla jsem ze zvědavosti všechny příspěvky, a docela bych vás všechny, které si stěžujete na čekací doby chtěla vidět v roli těch v ordinaci. Bohužel, zdravotníci pracují s lidským tělem a mnohdy nelze dopředu odhadnout co se bude pacientovi dělat a jak dlouho to bude trvat. A i když se sestra i lékař snaží, leckdy to nejde. A buďte si jisté, že ani personál není nadšen z plné čekárny, pracuje se potom ve stresu. Chtělo by to trochu pochopení a zamyšlení se, jaké to je z té druhé strany. A pokud máte nějaké řešení, sem s ním, proti dobrému nápadu nic nemám, naopak, ráda vyzkouším.

    superkarma: 0 30.10.2008, 18:02:01
  17. avatar
    [72] Louisa [*]

    Rikina: a ptala ses´ proč to tak je?

    superkarma: 0 30.10.2008, 17:56:45
  18. [71] Rikina [*]

    Objednávací systém je na dvě věci, když funguje tak stupidně jako u nás na ortopedii. Člověk se 14 dnů předem telefonicky objedná, řeknou mu v 17.15. No dobře, podivná hodina, ale budiž. Přijde tam a v čekárně je dalších 20 lidí taky objednaných na 17.15, přičemž je evidentní, že do konce pracovní doby doktor stihne tak tři pacienty. Bez objednání se tam ale přijít nedá, to se s nikým vůbec nebaví. Za posledních 15 let se tento stav nezměnil, a ačkoli je to v celém městě všeobecně známo, lidi tam chodí dál, protože kam mají jít jinam? Ortopedické ambulance nejsou na každém druhém rohu.

    superkarma: 0 30.10.2008, 17:52:13
  19. [70] Josephine [*]

    Platit kvůli chození na čas k praktikovi mi zavání tím, jak lakály holčiny kolemjdoucí na to, aby se přehlásili pod jedno centrum, kde budou mít prý nadstandard od 7-19 a nebudou čekat. Samozřejmě za členský roční poplatek... No nevím, kdy by to byl dům, kde by měli i ostatní specialisty/tky, tak bych o tom uvažovala, ale platit členský poplatek jen pro praktika, kam zase tak často nechodím... Ve finále to byl nějaký divný podnik, který měl mít ordinaci v nákupním centru. No možná by někteří, co jsou v Tescu pečení, vaření uvítali, že mohou jít ještě k doktorovi. Já ne.

    superkarma: 0 30.10.2008, 17:49:00

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [69] Bébina [*]

    Petunie: Zato tyci v MHD se drzis a pritom je na ni urite vic bacilu . Kdyby si na prkenko sedaly vsechny damy a nesnazily se ukocirovat proud moci v polosede vravorajic nad hajzlikem, nebylo by pochcanych verejnych zachodku.

    superkarma: 0 30.10.2008, 16:17:28
  2. avatar
    [68] Meander [*]

    Ťapina: S dovolením si budu stát za tím, že Mejchar je špička v oboru. Lepší, než většina těch, u kterých jsem mohla skončit

    superkarma: 0 30.10.2008, 15:47:23
  3. avatar
    [67] kareta [*]

    tyrkys: i s profláklým hulvátem lze v pohodě vyjít, mně dokonce vyhovují, obvyklë bývají odborně na výši

    superkarma: 0 30.10.2008, 15:47:23
  4. avatar
    [66] tyrkys [*]

    Ťapina: Taky nečekám, nesnáším to.

    superkarma: 0 30.10.2008, 15:23:46
  5. avatar
    [65] Ťapina [*]

    tyrkys: Kupodivu chodím ke všem doktorům k těm prvním, na které jsem narazila. Nejsou hulváti a nejsou podle mého ani blbci, a letos už mi nikdo nemůže tvrdit, že je to tím, že mi nic nikdy nebylo A ještě u nich nečekám hodiny a hodiny.

    superkarma: 0 30.10.2008, 15:14:47
  6. avatar
    [64] Petunie [*]

    Bébina: tak prkénka na veřejném WC bych se nedotkla ani tyčí.

    superkarma: 0 30.10.2008, 15:07:30
  7. avatar
    [63] tyrkys [*]

    Ťapina: Dobrý, ve smyslu schopný, je jedna věc. Další a pro mě třeba neméně důležitá věc, je jeho chování a přístup k pacientům. Když je někdo hulvát, nejdu k němu.

    superkarma: 0 30.10.2008, 15:01:03
  8. [62] Bébina [*]

    Evikus: Muj gynekolog ma v cekarne zachod. Cisty, s umyvadlem, papirem, papirovymi rucniky a jeste mu tam hraje hudba. Zna nekdo nekoho, kdo se nakazil necim prokazatelne na verejnem zachode? Ja chodim na verejny zachod skoro vsude a o muj boze, dokonce si i sedam na prkenko, pokud neni zrovna pochcane a zdrava jsem jak ripa.

    superkarma: 0 30.10.2008, 14:40:24
  9. avatar
    [61] Ťapina [*]

    Meander: Věříš, že je ve městě jeden dobrý doktor, ke kterému lezou všichni, a kdo ne, ten je blázen a riskuje život? Já si myslím, že idiot je stejně vzácný jev, jako génius, a většina normálních doktorů je normálně dobrých. Taky jelikož jsem z příbuzného oboru, je mi jasné, že každému do jednoho se tu a tam stane průšvih, a že je někdo vyhlášený, vypovídá tak možná o tom, že se mu už dlouho nestal. Tím spíš se mu brzy stane

    superkarma: 0 30.10.2008, 14:40:04
  10. avatar
    [60] Meander [*]

    Ťapina: Já na toto rozdělení věřím a docela ráda. Moje bývalá doktorka byla pytcha a zůstat u ní, nejsem už pravděpodobně naživu

    superkarma: 0 30.10.2008, 14:36:49
  11. [59] stehlicek [*]

    Holky, nemate nahodou nektera zkusenosti s retezcem Moje Ambulance? Nebo Moje Ordinace - ted nevim. Tam pry se objednava presne na cas... (?)

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:46:00
  12. avatar
    [58] Evikus [*]

    Manx: Meander: Tak to jsem ráda, že nejsem sama

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:36:34
  13. avatar
    [57] Ťapina [*]

    Manx: Můj gynekolog sídlí na poliklinice a má speciální WC pro svoje pacientky, aby nechodily na stejný, jako pacienti jiných oddělení. Nikdy jsem na něm nebyla Ale taky není potřeba, přijdu a jsem na řadě, čekám maximálně pár minut. Holt asi nebude kapacita v oboru, když se na něj nestojí fronty, ale já naštěstí rozdělení doktorů na machry a nemehla nevěřím, takže mi to nevadí.

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:34:07
  14. avatar
    [56] Meander [*]

    Evikus: Klid. Já taky. A je jedno, u jakého doktora čekám. Na záchod musím i u očaře

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:33:06
  15. avatar
    [54] Evikus [*]

    Manx: No děkuju pěkně, že mě pasuješ na úchylku na veřejný záchodky
    Já taky chodím nerada na záchod někde na veřejný WC, ale u týhle doktorky to mám asi nějak psychicky - musím jít vždycky, i když vím, že jsem nedávno před tím byla doma (nebo v práci).
    Teď když si to po sobě čtu tak to fakt vypadá jako nějaká moje úchylka

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:26:25
  16. avatar
    [52] Evikus [*]

    Manx: Já jdu na záchod v čekárně vždycky, nevidím v tom problém

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:05:40
  17. avatar
    [50] Meander [*]

    gerda: Ať si ho s sebou berou, ale ať se nechovají, jako by byla svatá povinnost bezdětné slepice se jejich děckem zabývat, hýkat na něj, nebo ho dokonce obdivovat To mu nemůžou dát rohypnol?

    superkarma: 0 30.10.2008, 13:04:44
  18. avatar
    [49] gerda [*]

    Manx: od čeho jsou hygienické kapesníčky? S tím teda problém nemám a co gyndař nemá rád, tak plný močák u pacientky.

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:59:45
  19. [47] Andrejka82 [*]

    Taky v čekárně na gynekologii pořád potkávám matky s uřvanými dětmi a ony se vždycky tváří, že je má člověk pustit, i když přišly o dost později

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:26:39
  20. avatar
    [46] gerda [*]

    Meander: no jo, jenomže někdy ty matky nemají jinou možnost, než vzít dítě s sebou. Když nemají hlídání, musí být s ním i v ordinaci, u sestry. Pro vlastní potěšení to zcela jistě nedělají, každá tam jde radši sama bez dětí.

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:20:16
  21. [45] mindulinka [*]

    Ale zase je dobrý, že se na gynekologii chodí na prevenci už jen 1x za rok. A pro recept na HA si zavolám dopředu a pak zaťukám na sestru, která mi ho hned dá.

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:17:04
  22. avatar
    [43] ToraToraTora [*]

    Jak mám vědět, jestli jsem s ním spokojená, když jsem ho devět let neviděla??

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:06:54
  23. avatar
    [42] Meander [*]

    Žábina: Nebyl to šok. Bylo to nesnesitelné. Nechápu, proč si ty Matky myslí, že jejich haranti někoho zajímají. Kór v čekárně na gynekologii
    aja22: Moje zubařka je strašně hodná, šikovná a fajn, ale nemá v čekárně víc než jednu lavičku a vůbec žádné časopisy. Tam by se plazma hodila.

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:05:44
  24. [41] kat [*]

    jak já bych ráda změnila praktického lékaře..ale nikdo nepřibírá obvolala jsem už co se dá, a mají všude plno. Fakt mě nebaví být celý den v čekárně, neb spadám pod obvod plný důchodců, kteří si tam chodí vykecávat játra či co...a když si jdu jen pro recept a trávím tam celý den...tak jsem fakt otrávená

    superkarma: 0 30.10.2008, 12:00:52
  25. avatar
    [39] Žábina [*]

    Meander: tak to já mám asi kliku, když už tak sedím s těhulema ale malý dítě jsem tam ještě nezažila, natož 3
    to věřím že musí být pro tebe šok

    superkarma: 0 30.10.2008, 11:54:05
  26. avatar
    [38] Meander [*]

    aja22: Je to pokaždé stejné, pokaždé nahlas a pokaždé tam čekám o dvě hodiny déle, než bych dle objednání měla. Můj doktor je úžasný, ale s tímto mě nesmírně sere.

    superkarma: 0 30.10.2008, 11:49:41
  27. avatar
    [37] Meander [*]

    Evikus: Já to udělala už dvakrát. Poprvé, když se mnou v čekárně seděly tři kvílející puberťačky. To nešlo

    superkarma: 0 30.10.2008, 11:49:01
  28. avatar
    [35] Evikus [*]

    aja22: Ano, jsi lajdák
    Meander: To příště zkusím, protože někdy je to tak strašně nahlas, že mě to ruší i u čtení

    superkarma: 0 30.10.2008, 11:45:51
  29. avatar
    [34] Meander [*]

    Žábina: Nekecám. Já už ty inkontinenční vložky, cvičení v těhotenství, mastičky na hemeroidy, polohy při porodu, hormonální antikoncepci, odsávačky mléka a hlenů a správnou techniku kojení nemohla vydržet Jako by nestačil ten dětský koutek, tři vřešťani a 4 partneři v čekárně.

    superkarma: 0 30.10.2008, 11:45:08
  30. avatar
    [33] Žábina [*]

    u zubaře ani na gyndě nečekám nikdy déle než 15 minut, tam to funguje, u praktické podle toho kolik je lidí přede mnou...ale tam moc nechodím
    zrovna dnes jsem byla se synem u jeho dětské, čekali jsme asi 20 minut, to šlo, jindy se tam čeká daleko déle

    Meander: no nekecej

    superkarma: 0 30.10.2008, 11:41:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme