Vztahy

Láska za všechny peníze aneb smlouva předmanželská

Svatba už je na spadnutí. V takové situaci si každý z nás začíná představovat společný život, jak bude vše po svatbě fungovat, jaké plány a sny budeme společně realizovat. Postupně se vynořuje spousta dalších otázek. A mezi ty podstatné patří i otázka společného majetku. A nemáme se za co stydět, pokud červík pochybnosti zahlodá a nás napadne „co kdyby..“ a „co potom“...

Při uzavírání manželství máme růžové brýle a vznášíme se na křídlech lásky. Ale období zamilovanosti přejde a často se objeví tvrdá realita a první rozpory. Majetkové a existenční problémy mohou rozbít i jinak velmi dobře fungující manželství. Nikdo z nás dopředu neví, zda se manželství vydaří a jaké problémy nás mohou potkat. Proč se však nepřipravit a neeliminovat možná rizika?

Problémům v oblasti majetku lze velmi účinně předejít již před uzavřením manželství. Pro tento účel má náš právní řád předmanželskou smlouvu.

Právně je zakotvena v občanském zákoníku. Uzavírá se před notářem formou notářského zápisu. Protože se jedná o oboustrannou dohodu, nelze k ní žádného z budoucích manželů nutit. Pokud se tedy jeden ze snoubenců rozhodne, že žádnou smlouvu neuzavře, musí druhý toto rozhodnutí respektovat.

A o co se v předmanželské smlouvě vlastně jedná? Majetek, který manželé získali do svého vlastnictví ještě před uzavřením manželství, zůstává výlučným vlastnictvím každého z nich. Stejně tak majetek, který jeden z manželů získal jako dar či dědictví. To platí i bez jakékoliv smlouvy. Ale všechny věci movité i nemovité, které si manželé pořídí za trvání manželství, se stávají součástí společného jmění manželů.

V předmanželské smlouvě lze jednak společné jmění rozšířit – i na věci, které jeden z manželů získal před uzavřením manželství – např. se chce s druhým z manželů rozdělit o rodinný dům či auto. Častěji však je tato smlouva naopak využívána ke zúžení společného jmění, tj. stanovení, který majetek nebude do společného jmění zařazen a zůstane ve vlastnictví jednoho z manželů. Právní řád dokonce stanoví možnost dohodnout se na datu, odkdy společné jmění manželů vznikne. Dokonce lze vznik společného jmění stanovit až na den zániku manželství, takže v praxi ke vzniku společného jmění vůbec nedojde a každý z manželů bude vlastnit majetek, který sám zakoupí. Tedy kromě běžného vybavení domácnosti, to bude ke společnému jmění manželů náležet vždy.

Ptáte se, k čemu je to dobré, a zdá se vám, že řešení problémů s majetkem se s láskou a manželstvím příliš neslučuje? Podezřívali byste partnera z postranních úmyslů, pokud by uzavření takové smlouvy navrhoval? Ale často mohou v životě nastat případy, kdy existenci takové smlouvy lze jen doporučit.

Helena se před sňatkem s Robertem o jeho majetkové poměry příliš nezajímala. Proč taky? Byla zamilovaná a mohla se spolehnout na podporu svých rodičů. A ti se skutečně vytáhli. Pomáhali mladé rodině, jak jen to šlo, a tak si po narození syna mohli Helena s Robertem pořídit i vlastní rodinný domek. Pak ale přišel osudový zlom. Robert si ještě s několika kamarády zařídil malou stavební firmu. Ze začátku vše vypadalo dobře, firma prosperovala a Helena se málo zajímala o kroky, které k financování rozjezdu podnikání manžel podniká. S postupem času však začalo zakázek ubývat a rovnoměrně s nimi ubývalo i peněz, které Robert nosil domů. Když navrhl, že s kamarády odjedou za oceán vydělat nějaké dolary, nebyla Helena moc nadšená, ale finanční situace rodiny ji přiměla přikývnout. Jaký byl však její šok, když přišla první upomínka, za ní druhá a nakonec i výhrůžky exekucí majetku. A Robert v telefonu jen krčil rameny. Nakonec Helena rozprodala vše, co jen mělo jakousi cenu a z větší části dluhy uhradila. Dnes i ze synem bydlí zpátky u svých rodičů a napjatě čeká, zda se Robert vrátí. Dalo se její situaci předejít?

Dalo, právě pro podnikatele jsou předmanželské smlouvy dobrým způsobem, jak zamezit dopadu finančního neúspěchu v podnikání na celou rodinu. Pokud si manželé upraví své majetkové poměry, závazky z podnikání se budou týkat jen majetku jednoho z nich a majetek druhého nemůže být předmětem exekuce.

Závěrem zbývá jen konstatovat, že majetek obou manželů lze touto smlouvou upravit kdykoliv v průběhu trvání manželství a že uzavřenou smlouvu lze také na základě vzájemné dohody i změnit.

Jaký je váš názor na tuto problematiku? Mají partneři již před vstupem do manželství kalkulovat s tak přízemními věcmi, jako je majetek, peníze a předem pomýšlet na případný rozpad vznikajícího svazku, nebo myslet jen na svou vzájemnou náklonnost a doufat, že láska překoná všechny problémy? Neváhejte a podělte se s ostatními čtenářkami o své názory i o případné zkušenosti.

   
09.03.2004 - Láska a vztahy - autor: Lída Řezníčková

Komentáře:

  1. avatar
    [33] Dášule [*]

    Mráček: Mráčku, je to vlastně jedno, jen to chce o všech těch financích vědět. Při dělení majetku není rozhodující, na kterém úččtu to je. Poznala jsem právníka, který své ženě, podnikatelce, započítal do společného majetku při dělení i peníze, které dávala na připojištění svým pracovníkům.

    superkarma: 0 15.03.2004, 11:18:03
  2. avatar
    [32] sarobrouk [*]

    Battmann: Jojo, společně, takže když dojde na dluhy, které se mají platit a chlap se zdejchne, tak je platí žena, přotože když jsou společné a on tu není, tak jsou její. Tak se to stalo mojí kámošce.

    superkarma: 0 10.03.2004, 09:49:27
  3. avatar
    [30] ginile [*]

    ja jsem kazdopadne pro manzelskou smlouvu, mela jsem ji pri prvnim manzelstvi a rozvedli nas pez protahovacek, taky napr. v nemecku jsou trosku jine zakony, co se tykaji vyzivneho, takze se muze stat,ze bez smlouvy, ten kdo vydelava po rozvodu vic, bude platit na toho druheho, chci vas videt, jak by se vam chtelo platit na chlapa, ktereho nemuzete ani videt, jen proto,ze nemuze snest, ze jste treba udelala karieru, ale i opacne, videla jsem tu nekolikrat, ze si Nemky nechaly udelat dite a rozvedly se a chlapik platil az polovinu sveho platu, dokud se zenska znovu nevda , smlouva ma proste chranit oba,

    superkarma: 0 09.03.2004, 22:09:24
  4. avatar
    [28] Lubar [*]

    Osobně si myslím, že předmanželské smlouvy příliš velký význam nemají - co bylo moje, to zůstane moje, co z toho, co bylo moje, pořídím, to zase bude moje, a co vydělám za manželství, to bude naše.
    Já manželství nechápu jenom jako společenství , ale i jako společnství majetku a společenství vzájemné zodpovědnosti.
    Je to hodně o vnímání - buď vnímám moje x tvoje, nebo naše. Když naše, tak prostě naše jednou rozdělím, protože to tak bude správný.
    Vzhledem k tomu, že to stejně chápe i , tak se neobávám, že bych zůstala na dlažbě ani nemám strach, že bych na dlažbu poslala já jeho.
    Možná je to taky tím, že sice majetek mám (a větší než ), ale nelpím na něm, víc lpím na pravidelným měsíčním příjmu a na ten bych po rozvodu stejně u nedošáhla.

    superkarma: 0 09.03.2004, 15:52:30
  5. avatar
    [26] werka [*]

    *Kotě*: Předmanželskou smlouvou lze upravit i rozsah SJM, pokud jde o věci nabyté v budoucnosti (viz § 143a obč. zák. - věta druhá), podle mého neměla vaše notářka pravdu.

    šája: Naopak do předmanželské mslouvy podle mého názoru nelze zahrnout "klauzuli o dětech", neboť tzv. předmanželská (tzv. proto, že ji lze uzavřít i až za trvání manželství) smlouva se týká rozsahu společného jmění manželů. A děti fakt za společné jmění manželů považovat nedají ...

    superkarma: 0 09.03.2004, 15:39:28
  6. avatar
    [24] sarobrouk [*]

    Lucylle: Jo, přesně tak to je.

    superkarma: 0 09.03.2004, 14:35:46
  7. avatar
    [23] Lucylle [*]

    Moc to nechapu-takze ja kdyz si v prubehu trvani manzelstvi nasetrim ze sveho vydelku na osobni konto(nebo knizku) urcitou sumu,tak z toho patri pulka manzelovi?
    A jeho dluhy jsou moje dluhy?No potes

    superkarma: 0 09.03.2004, 14:15:02
  8. avatar
    [22] *Kotě* [*]

    Lucimo: Přesně tak. Akorát položky v těch seznamech jsou poněkud nákladnější.

    Jen to, co šlo z mých peněz (a že jsem měla dost velké úspory), jako například zařízení do bytu, se do těch seznamů jaksi nevešlo...

    superkarma: 0 09.03.2004, 13:11:22
  9. avatar
    [21] Lucimo [*]

    *Kotě*: Seznamy? Jako Honza - narozeniny - mikina PF,vel. 48, vánoce džíny Wrangler...
    Aby věděl, co všechno dávají synovi abys to náhodou někdy nesbalila?

    superkarma: 0 09.03.2004, 13:07:50
  10. avatar
    [20] Aktij [*]

    Já už dnes předmanželskou smlouvu chápu. Mela jsem městský byt 2+1, nastěhoval se ke mě můj přítel, poté jsme se vzali. Do osobního vlastnictví jsme byt kupovali už jako manželé, no a teď, když odešel, požaduje půlku tržní ceny . A tak ve 40 začnu znovu, ale jsem ráda

    superkarma: 0 09.03.2004, 12:35:07
  11. avatar
    [18] *Kotě* [*]

    sarobrouk: máš pravdu, ale ta smlouva nejde uzavřít na věci budoucí dosud neexistující. To nám vysvětlili u notáře. Ćili nejde uzavřít smlouva typu "kdybychom někdy kupovali nový byt, bude patřit pouze manželovi". Musí to být na už existující věci. Jelikož náš současný byt patří oficiálně pouze , není ve společném majetku a smlouva se na něj uzavírat nemusí. Žádný nový ještě neexistuje a tudíž o něm nelze žádné smlouvy uzavírat. Teprve v okamžiku, kdy bude existovat, jej lze smlouvou vyjmout ze společného majetku.

    Můj superbohatý tchán se tak úzkostlivě třese, abych jeho synáčka, potažmo celou jejich rodinu snad o něco neošidila, až je mi z toho někdy blivno. On si píše i seznamy. Ale snažím se to ignorovat, jako že o tom nevím. S jsme si od nich za celou dobu, co spolu jsme, nevzali ani korunu, radši máme půjčku a tu splácíme. je v tom se mnou naštěstí zajedno.

    superkarma: 0 09.03.2004, 12:19:33
  12. avatar
    [16] Kacule [*]

    šája:To máš pravdu, naschvály si ti dva můžou dělat, i když je smlouva.Já doufám, že to bude moje první a taky poslední svatba

    superkarma: 0 09.03.2004, 11:23:13
  13. avatar
    [15] sarobrouk [*]

    *Kotě*2: Pokud já vím, tak jde uzavřít i smlouva o majetcích budoucích. Čili jestli tvůj drahý podniká, tak určit, že je firma jeho a prachy taky. Nebo co si kdy koupí. O tom už někdo psal na zene-in.

    superkarma: 0 09.03.2004, 09:54:33
  14. avatar
    [14] šája [*]

    Ono by to dnes mělo fungovat i tak, že pokud je smlouva, rozvedou vás na první stání, jinak se rozvod vleče. Hlavně je nutno do smlouvy zahrnout klauzuli o dětech...
    Kacule: Ne, nebudete nic půlit. Prostě se byt zase prodá nebo vymění za dva menší a rozdělíte se. Jenže pak už v tom hrají roli i vášně a city a nenávist a uražená ješitnost a lidi si většinou dělají naschvály, třebaže teď hrdě tvrdí, že v případě rozvodu se podělí. Pokud máte majetek před svatbou, smlouvu bych radila Ale ještě víc bych radila se nerozvádět

    superkarma: 0 09.03.2004, 09:44:42
  15. avatar
    [12] Luciš [*]

    Proč by to nemohlo tak být? Já o žádný cizí majetek nestojím. Vždy jsem měla jen, co jsem si sama vydělala. A pokud by se někdo zdráhal toto podepsat, tak by mě asi moc rád neměl. Bylo by to do očí bijící, že mu (jí) jde jen o prachy (ne v mém případě, spíš pokud by to žádal chlap od ženy). A kdyby nechtěl svou polovinou přispívat na děti, tak by byl útlum taky, nejspíš by se žádné nenarodili, předem se to dá taky poznat. Zatím jsem ale na takového nenarazila, zaplať bůh.

    superkarma: 0 09.03.2004, 08:44:17
  16. avatar
    [11] xantypa [*]

    Ja osobne pro manzelskou smlouvu jsem pokud bych mela nejaky velky majetek. Kdyz jsem to videla u sousedky ktera prisla s holym zadkem a pak svyho manzela ktery vsechnou nakoupil oskubala tak me to vuci nemu prijde sprosty kdyby meli smlouvu tak by utrela

    superkarma: 0 09.03.2004, 08:02:43
  17. avatar
    [10] Kacule [*]

    A co mám říkat já? Za půl roku se vdávám a nevíme jestli něco sepsat nebo ne. Máme menší byteček, který chceme prodat a koupit větší. Což ale půjde z peněz obou, protože tolik jich zas není . To bychom si jako potom ten byt rozpůlili ? Asi nic nesepíšem...

    superkarma: 0 09.03.2004, 07:57:43
  18. avatar
    [9] šája [*]

    A když jsou ty penízky na účtu v minusu, to jde taky ošetřit?
    Ne, vážně...co třeba takové životní pojištění? Můj má životní kapitálovou pojistku na trojnásobek částky, co já....pojistné se platí ze společných peněz. A když se rozejdeme, co udělat? Pojistky zrušit a peníze rozdělit? Nebo mě vyplatí po skončení pojištění, tj. za 30 let? To by asi nešlo... Raději se rozcházet nebudeme

    superkarma: 0 09.03.2004, 06:57:38
  19. avatar
    [7] Léthé [*]

    *Kotě*:já bych to dříve udělala podobně jako ty ,z tím rozdílem,že bych za svá záda při odchodu hodila odjištěnej granát.
    Dnes bych se již nedala .Udělala bych barikádu a bojovala bych. Munici v podobě hrnců,talířů a různého harampádí máme dost.Ani mě nesejde na nějakých krámech,ale bezdomáč bych být nechtěla .Ale mě tohle nehrozí u nás je vše společné.I manželovo trenýrky jsou ne jeho,ale naše .

    superkarma: 0 09.03.2004, 03:00:31
  20. avatar
    [6] Eva_CZ [*]

    *Kotě*: a vibrator!

    superkarma: 0 09.03.2004, 02:20:27
  21. avatar
    [5] *Kotě* [*]

    Léthé: já jsem furt proti jejich rodině holá prdel, ale je mi to fuk, jelikož mi na věcech vůbec nezáleží. Kdyby mě nedejbože někdy vyhodil, sbalím si tašku šatstva, krabici s knihama a počítač a bude vymalováno.

    superkarma: 0 09.03.2004, 02:18:19
  22. avatar
    [4] Léthé [*]

    *Kotě*: teď trotl asi musel koukat co? Patří mu to.

    superkarma: 0 09.03.2004, 02:11:14
  23. avatar
    [3] Eva_CZ [*]

    Léthé:

    Kramy, prachy...

    Nekdy je clovek rad, ze se toho zbavi - i kdyz si to s sebou vezme vsechno nezive. Deti zustaly - a co, zacit se da vzdycky....

    superkarma: 0 09.03.2004, 01:57:54
  24. avatar
    [2] *Kotě* [*]

    My jsme s chtěli podepsat předmanželskou smlouvu, respektive trval na tom tchán, asi se bál, abych já - holá prdel - jejich zazobané rodině něco neuzmula. Ale notářka mu vysvětlila, že skutečně zatím není o čem tu smlouvu uzavírat. Tak mu sklaplo.

    superkarma: 0 09.03.2004, 01:49:58
  25. avatar
    [1] Léthé [*]

    Patřím ke generaci,která šla do vztahu s holou prdelí.Takže žádná smlouva nám nechyběla.
    A jak se na to dívám s dnešním rozumem? Tak, že bych se určitě nikdy nevdávala

    superkarma: 0 09.03.2004, 00:36:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme