Bulvár

Láska podle CIA

Kde jsou ty časy, kdy tajné službě nekecala veřejnost do práce, povzdechne si jistě nejeden agent při výslechu podezřelého. Vždyť jde o životy!

Práva vězňů nebo civilistů?
A v tom je právě ten problém – na jedné straně tady máme jedince – podezřelé nebo i usvědčené z terorismu, ale někdy také nevinné – kteří možná vědí něco o chystaných teroristických akcích. A na druhé straně je civilní obyvatelstvo, které, pokud tajná služba nezíská dostatek informací a teroristické akci nezabrání, možná zemře. Nebýt těch možná nevinných podezřelých, byla by situace zřejmě z morálního hlediska snazší, ale ochránci lidských práv brojí i za viníky.

 

 

Výslechové metody, využívané CIA

  • Simulované topení – metoda podobná středověkému mučení vodou – vězeň je obvykle položen hlavou níže než zbytek těla a poléván takovým proudem, že nabude dojmu, že se topí. Vypovídá pak obvykle ze strachu o život, ale i z hrůzy z dalšího podobného zážitku.
  • Odpírání spánku – nedostatek spánku vede ke zvláštním stavům vědomí, v nichž je jedinec snáze ovlivnitelný. Jinou variantou této metody je uzavření jedince do místnosti s pouze umělým osvětlením a bez hodin. Postupným zkracováním času bdění a spánku pak docílíme toho, že je vězeň naprosto dezorientován v čase a domnívá se, že strávil v zajetí mnohem větší dobu.
  • Ohlušování agresivními zvuky, vynucené dlouhodobé stání na nohou, uzavírání do těsných prostor a jiné metody na hranici fyzického týrání s sebou nesou bolest a vyčerpání, před nimiž se vězeň snaží uniknout. Hlavní myšlenkou moderního fyzického mučení je v podstatě to, aby nezanechalo viditelné trvalé následky.
  • Vysvlečení donaha, ponižování a neustálé pozorování, i při vyměšování, vede ke zlomení hrdosti zajatce. Vědomí naprosté závislosti na vězniteli vede ke vzniku specifického vztahu jakési pokřivené lásky, kdy je vězeň vděčný za sebemenší projev náklonnosti a pochopení. V důsledku toho roste jeho ochota ke spolupráci.

CIA využívá celou řadu dalších metod, které jsou založeny především na psychologických poznatcích. Doposud nebylo prokázáno, že by byli vězni mučeni elektrickým proudem nebo že by byli vystaveni účinkům drog kromě tišících, ani tyto „klasické“ postupy však nemůžeme vyloučit.

Sporné metody
A co že to vlastně jde? O výslechové metody. Dávno už nežijeme nejen ve středověku, ale ani v letech studené války a moderní morálka i právo nám velí přistupovat k zadrženým – ať už podezřelým z terorismu či z jiných zločinů, jako k ostatním lidem – použití násilí je tedy zcela vyloučeno a použití nátlakových psychologických metod je považováno za sporné.

Pod kritikou psychologů
Americká CIA se však, možná naštěstí pro mnohé civilisty, ještě nevzdala myšlenky, že účel světí přinejmenším některé prostředky. Teď se ale její metody dostaly pod ostrou palbu kritiků z řad jejich znalců a mnohdy i tvůrců – psychologů. Asociace amerických psychologů (APA) se rozhodla vyloučit ze svých řad každého, kdo by se na nátlakových výslechových metodách podílel. Dokonce usilovala o zákaz práce psychologů v místech, kde jsou tyto metody používány, s touto myšlenkou však neuspěla. Přítomnost psychologů například ve věznici na Guantanamu totiž považují jiní odborníci za nezbytnou pro přežití vězňů, pro které je situace mnohdy neúnosná.

Jak to bylo s Karlem?
Vlády USA, Ruska a ČR se rozhodly otestovat, kdo má lepší agenty. Tři agenti byli uzavřeni v celách bez jídla a pravidelně voděni k tvrdému výslechu. Agent USA se zlomil po týdnu a prozradil státní tajemství. Agent Ruska vydržel jen o týden déle. Jenom agent ČR stále mlčel.

Čas plynul a vyslýchající přitvrzovali – situace už byla vskutku napjatá, ale Karel Novák stále neprozradil ani slovo! A tak se vyslýchající rozhodli zjistit, jaké je tajemství jeho nezlomnosti. V noci se přikradli k cele a nahlédli do ní.

Agent stál u zdi, bil do ní hlavou, zoufale vzlykal a opakoval si: „Karle, no tak Karle, vzpomeň si, dyť oni tě zabijou!!!“

Co si o výslechových metodách CIA myslíte? Zakázala byste je? Nebo byste byla pro tvrdší přístup? Do čích rukou takové metody patří a za jakých okolností jsou akceptovatelné? Co třeba policie, vyslýchající únosce dítěte, které bez pomoci brzy zemře?

   
29.08.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [58] ivana.kuglerova [*]

    Nyotaimori: Protože principem moderních psychologických výslechových metod je vytvořit ve vyslýchaném jakýsi poněkud zvrácený pocit, že vyslýchajícího miluje

    superkarma: 0 30.08.2007, 08:58:12
  2. avatar
    [56] Meander [*]

    Asellus:
    http://www.acsczech.cz/zprav/59/osel.jpg

    superkarma: 0 29.08.2007, 16:35:37
  3. avatar
    [54] Meander [*]

    Asellus: Oslíku, ty jsi holčička?

    superkarma: 0 29.08.2007, 16:09:56
  4. avatar
    [52] Meander [*]

    tyrkys: Aha. To jsem nedokázala ani proletět. Neudělalo se mi volno.

    superkarma: 0 29.08.2007, 15:20:46
  5. avatar
    [51] tyrkys [*]

    Meander: asi mozeček

    superkarma: 0 29.08.2007, 15:11:07
  6. avatar
    [50] Meander [*]

    ivana.kuglerova: To jsem asi úplně vedle. Já nevím, o jaký článek jde.

    superkarma: 0 29.08.2007, 15:03:55
  7. avatar
    [49] ivana.kuglerova [*]

    Meander: To seš o článek vedle

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:56:31
  8. avatar
    [48] Meander [*]

    Modré z nebe: Jojo. Aspoň by bylo co jíst.

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:38:14
  9. avatar
    [47] Modré z nebe [*]

    Meander: ... a taková trojčátka třeba ...

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:33:14
  10. avatar
    [46] Modré z nebe [*]

    gwen: Jo, tak taťkové z klipu jsou šikulové, ovšem ten náš byl poněkud šikovnější. Naštěstí.

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:31:37
  11. avatar
    [45] Meander [*]

    Modré z nebe: Ztuhly mi prsty hrůzou.

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:29:55
  12. avatar
    [44] gwen [*]

    Modré z nebe: Cha cháá, roztomiloučký jo? A jak někteří tatínci rádi přebalují
    http://www.youtube.com/watch?v=iSYGSk4gFX8

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:28:46
  13. avatar
    [43] Modré z nebe [*]

    Meander: A tohole dohole!

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:27:59
  14. avatar
    [42] Meander [*]

    Fuj, vystříhat...

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:18:49
  15. avatar
    [41] Meander [*]

    Modré z nebe: Jo, tohole se taky hodlám vysříhat. Takovéto mluvy.

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:17:25
  16. avatar
    [40] Modré z nebe [*]

    ... ale takový ... jak to mrká! To je jostomijoučtýýý!

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:15:22
  17. avatar
    [39] Modré z nebe [*]

    Meander: Ale jo, já to béřu. Lepší tak, než se do něčeho nutit a pak litovat.

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:10:52
  18. avatar
    [38] Meander [*]

    Modré z nebe: Klídek. Mladá až tak moc nejsem a tento názor mě drží od dětství.

    superkarma: 0 29.08.2007, 14:05:39
  19. avatar
    [37] Modré z nebe [*]

    Meander: Jsi zřejmě mladá a názor změníš ...

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:53:23
  20. avatar
    [36] Meander [*]

    Modré z nebe: Já zase říkám, že chudýho lidu je dost.

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:47:11
  21. avatar
    [35] Modré z nebe [*]

    Meander: Jedna moje kolegyně taky nehodlá mít děti a tvrdí "Copak není svět už tak dost přelidněnej?" ... vy jste ale, teda!

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:45:37
  22. avatar
    [34] Meander [*]

    Modré z nebe: Hehe, nemám v úmyslu mít svoje. Nechci umřít a nechci případně skončit ve vězení.

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:41:39
  23. avatar
    [33] Modré z nebe [*]

    Meander: Ále ... to všechno přijde, až budeš mít svoje! Děti jsou starost, ale i radost a věřím, že i ty budeš jednou dobrá máma

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:38:14

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] femme [*]

    Tee..: no ještě aby se týrání zvířat neodsuzovalo čím jsou asi ta zvířata vinna???

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:37:39
  2. avatar
    [31] Meander [*]

    Modré z nebe: Roztomilá jsou koťátka. Nebo třeba takový malý gekon, ten je roztomilý. Na dětech není roztomilého lautr nic, jsou nebezpečné.

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:33:41
  3. avatar
    [30] Modré z nebe [*]

    Meander: Aha, tak klackem? Ale jdi ty, děti jsou i roztomilé ... teď už Adámek neřve, je mu 5, a je s ním už docela řeč a hlavně psina.

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:29:57
  4. avatar
    [29] ivana.kuglerova [*]

    Tee..: Zvířata jaksi nepáchají teroristické útoky a masové vraždy, že...

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:29:33
  5. avatar
    [28] Meander [*]

    Modré z nebe: Kdepak, k dítěti bych se nikdy takhle nepřiblížila.

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:15:24
  6. [27] Tee.. [*]

    Tohle je omezování osobní svobody a to ať se jedná o masového vraha,nebo teroristu..CIA a celá USA si myslí,že jsou králové světa a že mohou dělat cokoliv a s kýmkoliv,co chtějí..týrání zvířat se odsuzuje a tohle lidem nevadí??..

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:09:18
  7. avatar
    [26] Modré z nebe [*]

    Meander: Á, tak to jsi byla ty, co v nestřeženém okamžiku skákala mému dítěti po hlavě?

    superkarma: 0 29.08.2007, 13:01:48
  8. avatar
    [25] Meander [*]

    Modré z nebe: Já se kvůli takovému Adámkovi přestěhovala. Jinak bych asi jednoho dne šla a do kočárku jim nalila kyselinu sírovou. Velmi, VELMI špatně snáším agresivní zvuky a na odpírání spánku jsme obzvlášť citlivá.

    superkarma: 0 29.08.2007, 12:51:03
  9. avatar
    [24] femme [*]

    kareta:

    superkarma: 0 29.08.2007, 12:07:26
  10. avatar
    [23] Modré z nebe [*]

    Manx: Jestli to bude holčička, tak to snad tak urputný nebude.
    kareta: Výhoda samoty - manželské radovánky v soukromí nikoliv panelákovej grupáč.

    superkarma: 0 29.08.2007, 12:06:53
  11. avatar
    [22] kareta [*]

    Modré z nebe: my raději postavili na skorosamotě, to můžu řvát i já

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:59:57
  12. avatar
    [20] Modré z nebe [*]

    kareta: Jojo, znám. Mně říkávala sestřička už v porodnici "Už na chodbě poznám toho vašeho křiklounka!" ... ostatní děti dělaly jenom takové uéééé uéééé a Adam UUUUUUUUUUUEEEEEEEEEEEEEEEEE UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUEEEEEEEEEEEEEEE ... a taky bydlíme v paneláku, takže mi všichni sousedé říkávali rádoby vesele, jaký je to "zpěváček" a měli přitom od nervozity tik v oku a od nevyspání kruhy pod očima!

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:54:55
  13. avatar
    [19] Kassy [*]

    Z cluster: Ten psycholog se jmenoval Philip Zimbardo a tenhle svůj nejznámější experiment prováděl na Stanfordské univerzitě, proto se mu říká Stanford prison experiment (Stanfordský vězeňský experiment). Stačí něco z toho napsat do Googlu a informací se najde spousta. Třeba tady: http://www.bbc.co.uk/czech/scitech/story/2005/10/051004_cz_zimbardo_pckg.shtml nebo tady: http://www.cs-magazin.com/2005-12/view.php?article=articles/cs051209.htm

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:51:00
  14. avatar
    [18] kareta [*]

    ivana.kuglerova: a to se člověk ani nemůže bránit, aby ho nezavřeli za týrání svěřené osoby.

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:47:20
  15. avatar
    [17] ivana.kuglerova [*]

    kareta: Tak to je síla . Ale je fakt, že mě včera v metru, kterým jsem naneštěstí jela s nějakým enormně uřvaným fakanem, taky napadlo, že by se k mučení daly použít ječící děti .

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:43:04
  16. avatar
    [16] kareta [*]

    Modré z nebe: dokonce mě i pozorovali při vyměšování, jinak byli schopní řvát. Když odcházel manžel do práce, syn hodinu i dvě vřeštěl u dveří (bydleli jsme v bytě a v celém baráku to bylo slyšet). Když přišel z práce a zavřel se na záchod, řval "tatínku nečůrej, tatínku nekakej". Bavili jsme všechny partaje- naštěstí jen 4

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:37:46
  17. avatar
    [15] Modré z nebe [*]

    kareta:

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:11:25
  18. avatar
    [14] cmelda [*]

    ivana.kuglerova: tak jako vzdy je to zneuzitelne, ja to myslela obecne k tematu vyslechu, ne konkretne k CIA ale verim, ze tim predesli urcitemu mnozstvi nejakych utoku apod.

    superkarma: 0 29.08.2007, 11:03:05
  19. avatar
    [13] kareta [*]

    Odpírání spánku, agresivní zvuky- to znám z útlého dětství mých robátek. Týrali mě NĚKOLIK LET

    superkarma: 0 29.08.2007, 10:59:34
  20. avatar
    [12] Modré z nebe [*]

    Já nesnáším jakékoliv ponižování (pokud tedy jaksi není žádoucí, ale to je zase z jiného soudku ). Odsuzuju podobné metody, protože mezi vyslýchanými bývají i nevinní ...

    superkarma: 0 29.08.2007, 10:40:25
  21. avatar
    [11] Mickey Mouse [*]

    Z cluster: ivana.kuglerova: Ano, souhlasím s Vámi. Je rozdíl mezi soudem, kde jde o pravdu, a výslechem, při kterém primárním cílem je získat neznámé informace. Ty (protože jsou neznámé) nelze vyslýchanému vnutit a jejich neznalost může znamenat riziko ohrožení mnoha dalších lidí.
    Z cluster: IMHO extrémisti nejsou reakcí na "policejní" stát. Zaměňuješ příčinu a následek.

    superkarma: 0 29.08.2007, 09:36:11
  22. avatar
    [10] Z cluster [*]

    ivana.kuglerova: tak já si nechám zajít chuť a žrát nebudu, jelikož částečně souhlasím. Krátkodobě tahle taktika asi funguje, dlouhodobě to ale IMHO vytváří klima "policejního státu" a atmosféry špiclování. Extrémisti nejrůznější politické orientace a náboženského přesvědčení tak mají svého "satana" a důvod pro svoji existenci, čímž se tak roztáčí kolotoč násilí

    superkarma: 0 29.08.2007, 09:13:37
  23. avatar
    [9] Rybulka [*]

    Podle mě takovýhle jednání akceptovatelný není.

    superkarma: 0 29.08.2007, 09:02:20
  24. avatar
    [8] ivana.kuglerova [*]

    cmelda: CIA tyhle metody nepoužívá proto, aby usvědčila pachatele, donutila ho k přiznání a mohla ho odsoudit (narozdíl od vyšetřovatelů StB v ne zas tak dávných letech ), nejde o získání nějaké "pravdy", ale o zabránění teroristickým útokům - a jestli šlo o "pravdu" se obvykle rychle potvrdí nebo vyvrátí - třeba nálezem výbušnin...

    Podle prohlášení CIA tekhle už zabránili nejméně 10 teroristickým útokům, které by stály stovky životů.

    Ale jejich prohlášení samozřejmě nemusíme věřit...

    To ovšem nic nemění na tom, jestli je násilí na člověku přípustné v případě možnosti (ne jistoty!), že se tak zabrání smrti dalších lidí.

    A teď se od Vás nechám sežrat : já si myslím, že ano. Že evropané už dovedli respekt k právům podezřelých do extrému, kdy ohrožuje životy potenciálních obětí.

    superkarma: 0 29.08.2007, 08:44:53
  25. avatar
    [7] Suzanne [*]

    Z cluster: Jo, to jsem četla. Docela drsárna. V té souvislosti si vzpomínám na film Pán much - podobná vize. Ovšem u policie, která je placená z peněz daňových poplatníků, by člověk očekával profesionální jednání.

    superkarma: 0 29.08.2007, 08:38:36
  26. avatar
    [6] Z cluster [*]

    v souvislosti s tímto článkem mě napadl jeden zajímavý experiment, který provedl jistý psycholog (bohužel si nemohu vzpomenout na jméno) se skupinou vysokoškolsky vzdělaných, psychicky vyrovnaných ("normálních") lidí. Šlo o to, že je umístil do izolovaného prostředí, kde vykonávali funkci bachařů, kteří měli kontrolovat vězně (další skupina dobrovolníků). Po krátké době "otrkání", se u nich začaly projevovat téměř u všech klasické příznaky sadistikcého chování. Experiment pak musel být urychleně zrušen neboť se "herci" začali do svých rolí docela vžívat . Takhle přesně ten experiment sice neprobíhal, ale jde tu o princip. V člověku se prostě mohou nekontrolovatelně při "vhodné" stimulaci (zde prostředí věznice) probudit stinné stránky osobnosti a psychopatologické chování bez ohledu na dosažené vzdělání a výchovu.

    superkarma: 0 29.08.2007, 08:32:34
  27. avatar
    [5] cmelda [*]

    Vynucena pravda - do jake miry to pravda je? Kdo to posoudi? Kdo to "rozhodne"? Na to musi mit ti lide fakt uzasny svedomi ...

    superkarma: 0 29.08.2007, 07:55:29
  28. [4] meme [*]

    Musím přiznat,že článek mnou docela otřásl.V případech,jako únos dítěte,atp.souhlasím.Ještě,že jste závěr odlehčili vtipem.

    superkarma: 0 29.08.2007, 07:44:26
  29. avatar
    [3] Evikus [*]

    Nyotaimori: Suzanne: Nemohu napsat nic jiného než že s oběma naprosto souhlasím

    superkarma: 0 29.08.2007, 07:12:09
  30. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Podle mě takto mučený vězeň přizná i to, že zprznil vlastní babičku, čili odpovídám
    1 že je to nepřípustné
    2 ano
    3 ne
    4 do žádných
    5 ať použijí vědecké metody, kterých je dost. Takhle usvědčí "pachatele" i přes to, že nic nespáchal.

    superkarma: 0 29.08.2007, 03:06:16

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme