Bulvár

Kvůli odškodnému pro Filipa se zavře škola

V Cizkrajově na Jindřichohradecku dnes nadšení z jedniček na vysvědčení nezavládlo. Zdejší základní a mateřská škola bude totiž ode dneška uzavřena. Důvodem je patnáctimiliónové odškodné, které musí škola rozhodnutím soudu vyplatit rodině dvanáctiletého Filipa Němce za těžký úraz, který jej trvale připoutal na invalidní vozíku. 
Pro obec je to velká ztráta, ale nic s tím nenaděláme. Nikdo ani nedokáže odhadnout, co bude dál," řekl starosta Cizkrajova Vít Krušina.

Filip Němec se v červnu 2003 málem utopil, když se během školního výletu koupal se svými spolužáky v bazénu v Jemnici na Vysočině. Pod vodou zůstal asi deset minut. Kvůli poškození mozku zcela ochrnul a je ve stavu bdělého bezvědomí odkázán na pomoc druhých.
Vše zavinil podle třebíčského soudu nedostatečný pedagogický dohled a nedodržení bezpečnostních předpisů. Pedagogy soud za úraz před čtyřmi roky potrestal podmíněnými tresty.

Tím ale případ neskončil. Rodiče se obrátili na soud s požadavkem na odškodné, z něhož by hradili péči a náročnou léčbu dítěte. Patnáct miliónů jim nejdříve přiřkl Okresní soud v Jindřichově Hradci a jeho verdikt následně pravomocně potvrdil i Krajský soud v Českých Budějovicích.
Cizkrajovská škola prostředky na odškodné nemá, a tak končí. Nestačí ani obecní rozpočet, který je ročně zhruba pětimiliónový. Řada rodičů zdejších dětí obviňuje ze zániku školy rodinu Němcových a novináře.
Můžete za to i vy," vykřikovala emotivně na skupinu novinářů jedna z matek. Ředitelka školy už dlouhodobě komunikaci s médii odmítá. Filipova matka Martina sice emoce chápe, kroky rodiny ale brání. Každá matka by pro své dítě udělala vše, co je možné," uvedla.

Odškodné chce chlapcova rodina použít na experimentální léčbu kmenovými buňkami. Zvažovala transplantaci v Dominikánské republice, nyní jedná o léčbě také v evropských zemích.
Starosta Cizkrajova se k situaci staví zcela realisticky. Po písemném doručení rozsudku budeme mít povinnost uvedenou částku do tří dnů zaplatit. To samozřejmě nedokážeme. Budeme proto žádat o pomoc ministerstvo a kraj. Případné dovolání musejí zvážit právníci, každopádně ale nemá odkladný účinek," poznamenal Krušina.

Děti z Cizkrajova začnou od nového školního roku dojíždět do okolních škol. Školáci dokáží sami jezdit autobusem, ale ještě větší problém budou mít rodiny předškoláků. V obci současně zanikne část veřejného společenského života, na němž se škola aktivně podílela," konstatoval Krušina.


Ošklivý případ. Matka je evidentně v právu a nelze se jí divit, že se snaží o léčbu bojovat, dokud je sebemenší naděje. Cena je ale hodně vysoká...
Myslíte si, že měla rodina morální právo zlikvidovat školu? Nebo by to měl zatáhnout" stát?

   
29.06.2007 - Společnost - autor: Eva Jedelská

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [52] Amálie [*]

    Jihočeský kraj je pojištěn a to velmi dobře, včetně škol, vozového parku, veškerého majetku, atd...proč to nešlo z pojistek....? Že by do této pojistné smlouvy JH nepatřil?

    superkarma: 0 04.07.2007, 14:36:52
  2. [51] babunka [*]

    Myslím si, že rodiče, co mají zdravé děti si vůbec neumí představit jaké to je, starat se o postižené dítě...není to náročné jen fyzicky ale hlavně psychicky...a ostatní lidi z té vesnice musí být pěkně sobecký, když nadávají paní Němcové, že jejich chudinky dětičky budou muset dojíždět. Můžou být rádi, že vůbec jezdit můžou...to malý Filip těžko. A ty učitele bych zavřela...vyvázly z toho moc lehce..vím, že je to možná nepřiměřenej trest,ale jak k tomu přijdou ty rodiče. Hrůzaa....

    superkarma: 0 02.07.2007, 09:31:30
  3. avatar
    [50] monacha [*]

    ad.astra: jasne z dani lidi, kteri tam bydli a nemaji s tim nic spolecneho. Vyjde mi na stejno, jestli nadavame vsichni, ze to platime my, nebo jen obyvatele te vesnice. No, ale ja tomu nerozumim.

    superkarma: 0 01.07.2007, 20:03:34
  4. avatar
    [49] ad.astra [*]

    monacha: ano, to je v rámci těch 5 mil, o kterých mluví. pak mají nevíc, co si vydělají...

    superkarma: 0 01.07.2007, 17:59:59
  5. avatar
    [48] monacha [*]

    ad.astra: obec ziskava prece take penize z dani, ne?

    superkarma: 0 01.07.2007, 17:57:25
  6. avatar
    [47] ad.astra [*]

    IMI: ¨tady se píše o rozpočtu 5 mil, ale za loňský rok měli příjmy téměř 10 mil. Ono se do majetku obce, byť je malá, musí připočítat jen budova obecního úřadu a hasičárny, popř. školy, ale také další majetky (louky, lesy, další obytné budovy. Úvěr, který by mohli vzít a zajistit ho majetkem není nutné splatit do 3 let - jsou i dlouhodobé úvěry. Omezit investice a nedůležité výdaje (bagrování bahna z rybníčku, dláždění chodníků, nedat si prémie a různé odměny...atd.)
    Rozpočet mají těch 5 mil, to mají takovou jistotu, co jim přijde zhora a z daní od obyvatelsva, ale ty kapitálové příjmy mají z podnikání s obecním majetkem. Ony by se ty finance našly, jen o tom trošku popřemýšlet.
    Jinak ta škola se asi nebude zavírat kvůli tomu, že by obec měla platit za tento prohřešek, ale kvůli tomu, že nebudou mít naplněný stav žáků. Jinak mi nejde na rozum, jaký vliv by zavření školy mělo na to odškodné...
    Beruška1: proč by to měl zaplatit stát (reps. my všichni), když jsme žádnou chybu neudělali? Zřizovatelem je obec a ta je zodpovědná za to, co se stalo, tak, jako každý jiný člověk musí za své chyby platit.

    superkarma: 0 01.07.2007, 17:13:55
  7. avatar
    [46] monacha [*]

    Dášule: taky si myslim, ze to neni cernobile a na exkurzi, na vylet nebo do bazenu bych s detmi nesla ani za milion. K tem zidlim bych je prikurtovala (nikdy nevis, jestli nespadnou a nerozrazi si hlavu o topeni)a zidle zalila do betonu. A stejne bych si nebyla jista, ze jsem udelala vse pro jejich bezpecnost.Rodicum, kterym vznikly komplikace s dojizdenim, se nedivim. Nemeli by byt ale nastvani na pi. Nemcovou, ale na system v tomto state.

    superkarma: 0 01.07.2007, 14:02:48
  8. avatar
    [45] Dášule [*]

    Mě by zajímalo, jestli to byl opravdu bazén s plavčíkem, jestli byla nějaká dohoda s vedením bazénu o dozoru a co měly děti dovoleno a co ne. Nejsem si tak zcela jista, že opravdu za to mohou jen ty kantorky. Já být kantorkou, tak dnes s dětmi nevytáhnu paty ze třídy, okna nechám zamřížovat a do tříd a na záchody dám kamery. Tu rodinu chápu, zejména pokud ty peníze přinesou zlepšení zdravotního stavu, ale co je mi nepochopitelné je to, že žijeme ve státě, kde se zavírá škola, protože obec na ni nemá peníze, kde obec dostane dotaci, protože se určitý počet lidí přihlásí, že budou vytápět plynem a po zdražení plynu to logicky odmítnou a obec musí dotaci vrátit. A velká města zatím žijí i z daní těch lidí na vesnici.

    superkarma: 0 01.07.2007, 09:19:49
  9. avatar
    [44] Beruška1 [*]

    Jako matka chápu paní Němcovou, také bych chtěla odškodné a to co nejvyšší. Ale jinak zastávám názor, že ty miliony měl zaplatit stát, vždyť škola je státní instituce. A když má stát na stále se zvyšující platy poslanců, senátorů, ministrů a jiných darmožroutů, na léčbu všelijakých narkomanů, alkoholiků a jiných líných závisláků, určitě by těch 15 milionů také někde našel.

    superkarma: 0 01.07.2007, 09:09:54
  10. avatar
    [43] Eelči [*]

    Mám 2 děti,starší má už plavecký kurs za sebou,mladšího plavání teprve čeká.A pokud by se mě něco podobného stalo,jednala bych stejně jako paní Němcová..

    superkarma: 0 30.06.2007, 17:57:48
  11. avatar
    [42] IMI [*]

    ad.astra: ale pokud jsem cetla dobre, tak celkovy rocni rozpocet obce je 5 milionu. I kdyby se omezili jak to jen jde, (z realneho zivobyti male obce vim, ze tam jim patri tak maximalne hasicarna, budova skoly a obecniho uradu a zadne monstrozni investicni akce nedelaj, pac na ne obec nema) Nemuzou na 3 roky zrusit veskery provoz obce, obecni urad, verejne osvetleni a ja nevim co obec jeste plati


    ja osobne kdyby mi ze zdraveho 12leteho kluka udelali vozickare bez jakychkoli reakci, udelam to same a zodpovedne osoby by mohly byt rady, ze maj zdravou kuzi a "jen" zaplati 15 mil.

    superkarma: 0 30.06.2007, 17:49:32
  12. avatar
    [40] monacha [*]

    Je to strasny, ale muze se to stat kdekoliv, kdykoliv a taky komukoliv. Mne je i docela divny, ze si ty ostatni deti nevsimly, ze je pod vodou.

    superkarma: 0 30.06.2007, 16:40:05

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [39] drobek [*]

    Takže kdyby to ten chlapec nepřežil, škola by by byla nucena zaplatit případným pozůstalým mnohem nižší částku, protože náklady na pohřeb jsou nestovnatelně nižší než na život s postižením? Pochopila jsem to správně? Ježíšikriste, kde to žiju...

    superkarma: 0 30.06.2007, 12:58:07
  2. avatar
    [38] ad.astra [*]

    Já na tomto článku především nechápu, proč školu zavřeli - to nebyla třeba. Potom se tedy nedivím, že v městečku (obci) panuje takováto nenávistná nálada. Není pochyb, že vinou nedostatečného dozoru přišlo zdravé dítě k újmě a te´d je doživotně poškozené a péče o něj bude stát nemalé peníze. Soud správně rozhodl, že odškodnění má zaplatit zřizovatel školy - tj. obec, nechápu tedy, že někdo chce, aby to zaplatil stát? Proč bych já měla zaplatit za škodu, co udělal někdo jiný? protože stát jsme my všichni. Já, pokud někomu udělám škodu, také to budu muset uhradit ze svého a nežádám stát, aby to za mě zacálovat.
    Ohledně zavření školy - to bylo to nejjednodušší, co radní vymysleli - zavřeme školy a ušetříme peníze, které by jinak padly na provoz školy - a tím naštvali veškeré obyvatelstvo obce, protože budou mít zvýšené výdaje s tím, že děti budou dojíždět do vzdálenějších škol, nehledě na to, že při cestě se jim může něco přihodit. Přitom by stačilo, aby představitelé obce přehodnotili plán rozvoje , prostě jednoduše některé investice odložili na pozdější dobu, každá obec má majetek, tak ten vložili jako zástavu a 15 milionů od bynky by získali. Tady jde hlavně o tom, že asi nikdo nepřemýšlel, tady se koukalo na to, že by si museli odtrhnout od huby, takže to vyřešili tím, že zavřou školu.
    Takže zamkli dvěře od školy, a ono se jim na chodník vysypalo 15 melounů? Ne. takže tím nic nevyřešili, jen rozeštvali obyvatelsvo a dopadne to možná tak, že ta rodina, která na tom je teď právě nejhůř, bude i vyštvána rozlíceným davem ven z domova.

    superkarma: 0 30.06.2007, 11:00:44
  3. avatar
    [37] paníliška [*]

    eva.jedelska: Jestli měla rodina morální právo zlikvidovat školu? Rodina přece školu zlikvidovat nechce, chce usnadnit život dítěti, které tahle škola zmrzačila. Ta škola snad měla právo nechat toho kluka málem utopit a zničit mu zdraví? Kdyby se to stalo, nedejbože, mně, rozcupovala bych je na kousky.

    superkarma: 0 30.06.2007, 09:40:59
  4. avatar
    [36] idiska [*]

    Příběh jsme slyšeli už mnoholrát, ale chybí mi vyjádření onoho "pedagogického dozoru"! Který by měl, mimochodem, nést i zodpovědnost...a to i finanční!

    a taky k těm obyvatelům oné vísky...asi tam žije jen jedna matka, paní Němcová, protože jinak si neumím vysvětlit tu nenávist.....každá matka by bojovala za své dítě...a to, že se zruší škola, kde zmrzačili zravého kluka...no radši bych taky posílala děti jinam...ale kdo mi zaručí, že se to nestane i jinde...někteří učitelé berou svou práci zodpovědně...ale bohužel většina (z vlastní zkušenosti) to bere jako nevděčnou práci za málo peněz...to je mi líto...učitel je totiž hlavně posláním...

    V tomto případě vidím jen jediného viníka...a to ty učitelé...nikoli matku Filípka...věda jde dál a naděje umírá poslední...a taky cena, ketrou bude muset rodina platit celý život za to, že pustili kluka na bazén, je nesrovnatelná s 15mil., které jsou jen kapkou v moři

    superkarma: 0 29.06.2007, 21:17:43
  5. avatar
    [35] Z_U_Z_U [*]

    eva.jedelska: já bych to tak brala taky, kdyby se na začátku pan řetitel nepostavil pevně za učitelky. Vím že kolegialita atd. zafungovala, ale z pohledu rodiče by mi to vadilo, neumím to vysvětlit

    superkarma: 0 29.06.2007, 17:37:16
  6. avatar
    [34] sanvean [*]

    eva.jedelska: Kéž by tomu tak bylo. U nás v aquaparku se utopil další kluk na té samé atrakci jako loni...

    superkarma: 0 29.06.2007, 17:20:57
  7. avatar
    [33] kareta [*]

    beruška2: to mi připomnělo film Muž, který žaloval boha

    superkarma: 0 29.06.2007, 17:17:52
  8. avatar
    [31] cmelda [*]

    Z_U_Z_U: pokud by tam ty zminene ucitelky jiz neucily, tak bych tam dite posilala, vzdyt ani skola (resp. ten ,kdo je prijimal) nemohla vedet, ze dotycne osoby se zachovaji tak nezodpovedne

    superkarma: 0 29.06.2007, 15:49:54
  9. avatar
    [30] Z_U_Z_U [*]

    Vivian: to mi nedošlo... asi jsem divná, ale pro mne by bylo přijatelnější, aby moje dítě dojíždělo, než aby docházelo někam, kde učitelky svou chybou už zmrzačily jeho spolužáka I když samozřejmě nevíš, jestli na nové škole nemůže dojít k podobnému pochybení, je to pořád důvěryhodnější než tam, kde už k němu došlo

    superkarma: 0 29.06.2007, 15:46:49
  10. avatar
    [29] beruška2 [*]

    Na učitelech to opět může škola vymáhat jen do výše pětinásobku jejich průměrného platu. To asi 15 miliónů nebude.

    superkarma: 0 29.06.2007, 15:30:48
  11. avatar
    [28] Tanzi [*]

    http://www.nova.cz/tvarchiv/?238d=30.05.2007&238m=p&238p=OCI&238v=78529
    tady to máte shrnuté v archivním pořadu Novy "Na vlastní oči"

    superkarma: 0 29.06.2007, 15:29:40
  12. avatar
    [27] beruška2 [*]

    Škola možná pojištěná je, ale jestli došlo k nějakému zanedbání z její strany, jakože jo, pojišťovna zřejmě nemusí celou částku vyplatit. Tak to aspoň funguje u povinného pojištění zaměstnavatele. Poslední slovo má poišťovna a pokud nebyla nějaká povinnost dodržená, nemusí proplatit nic, ikdyž zaměstnavatel pojistku řádně platí...

    superkarma: 0 29.06.2007, 15:28:57
  13. avatar
    [26] Vivian [*]

    Z_U_Z_U: ten případ je starý 4 roky, škola celou tu dobu fungovala a na výlety se asi jezdilo... taky by mě zajímalo, jestli rodiče pouštěli děti normálně, nebo měli strach... Já bych se asi bála :)

    superkarma: 0 29.06.2007, 14:57:18
  14. avatar
    [23] Meander [*]

    To je ještě malá cena...

    superkarma: 0 29.06.2007, 14:50:45
  15. avatar
    [21] femme [*]

    cena že je hodně vysoká??? no to snad nééééééééééééééééé

    superkarma: 0 29.06.2007, 14:34:15
  16. avatar
    [20] arjev [*]

    Majucha: jo,zž jsem to stihla,ale tak,tak .Už jsem se nemohla odlepit ze židle
    Myslím si,že tu nedošlo ke komunikaci více stran.Učitelé jsou tak dost potrestáni a rodině by měl pomoci stát.Kantoři to lehké nemají,nezastávám se jich,lehké to nemají.Pan ministr financí nechť sáhne do bezedné studny...
    Děvčata,přeji vám všem i klukům,pokud tu jsou skryti krásný víkend.Jedu na chatu .Mějte se.Jestli se neutopím,tak zase v pondělí

    superkarma: 0 29.06.2007, 14:14:31
  17. avatar
    [18] Z_U_Z_U [*]

    Víte co by mne zajímalo? Kolik z těch rozhořčených rodičů by s těmi učitelkami pustilo děti do bazénu nebo na výlet, kdyby škola fungovala dál...

    superkarma: 0 29.06.2007, 14:01:57
  18. avatar
    [17] arjev [*]

    Majucha: nepíši,že to udělali schválně,ale v této situaci by mohl pomoci stát a je mi jasné,že rodina prachy potřebuje.My to tady nevyřešíme,pouze můžeme diskutovat a nech mě jít na WC nebo se poču....

    superkarma: 0 29.06.2007, 14:01:05
  19. avatar
    [16] kareta [*]

    Učitelky sice nepochybily schválně, ale být to jiné etnikum, rozthali by je na cucky Vyvázly hodně lacino!

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:59:32
  20. avatar
    [14] Evikus [*]

    Je blbý, že kvůli pochybení učitelek za to zaplatí celá obec, a všechny ty matky, jejichž děti teď "chudáci malí" musí dojíždět nadávají rodině postiženého chlapce a né těm učitelkám, které za to můžou. Je mi jasné, že je to velká zodpovědnost uhlídat skupinu dětí, ale já jsem četla, že měli správně pouštět děti do vody po 10 aby je uhlídali a že se na to vykašlali a pustili tam všechny.
    Podle mě na zajištění celoživotní péče a operace a dalších pomůcek atd. je tato částka nízká.

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:55:50
  21. avatar
    [13] hanika [*]

    Majucha: souhlasím, učitelé resp. škola musí zajistit řádný dozor při těchhle akcích a možná být těma ostatníma rodičema, uvědomovala bych si,že to mohlo být moje dítě a důvěru bych k těm učitelům asi už neměla

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:55:32
  22. avatar
    [12] kareta [*]

    Já se jen divím, že nebyla škola a učitelé pojištění

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:53:50
  23. avatar
    [11] arjev [*]

    Luciš: zodpovědní jsou pedagogové,ale pomoci by měl stát,viz přísp.9

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:53:15
  24. avatar
    [9] arjev [*]

    Majucha: kdo řekne pravdu,jak to doopravdy bylo? My obyčejní to neposoudíme,rodina peníze potřebuje,ale zhuntovat školu není vpořádku. Rozhodně by měl stát pomoci plnou výší.Když státní představitelé umí rozhazovat plnými hrstmi,proč nepomohou rodině?Pedagog.dozor určitě neudělal schválnost.Bohužel,když se zmýlí...

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:51:44
  25. avatar
    [8] Z_U_Z_U [*]

    cmelda: my chodily se školkou cca s 15 dětma dvě učitelky, dokážeš si představit haldu čtyřletých raubířů. Nebylo ale možné, aby jsme je spustily z očí, o tom, že by jsme je hned jak vylezly z bazénu nepřepočítaly a i tak ještě nesjely očima bazén. I když s nimi pracoval plavčík, nemohl je mít na očích všechny a dvakrát jsme jedna nebo druhá lovily prcka, co se napil a začal zmatkovat.
    Jinak s odškodným naprosto souhlasím, dítěti to sice zdraví nevrátí, ale rodičům to umožní mu v tomhle stavu život zpříjemnit a pokusit se o zlepšení.

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:49:41
  26. avatar
    [7] Luciš [*]

    Určitě by měl být někdo odpovědný za to, co se stalo a nemyslím tím stát

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:48:43
  27. avatar
    [5] gerda [*]

    Bojím se, že ani 15 milionů tomu chudákovi nepomůže. V tomto výjimečném případě měl stát přece jenom pomoci, doplatí na to další děti.

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:29:31
  28. avatar
    [4] cmelda [*]

    by me taky zajimalo, co je mysleno nedostatecnym pedagogickym dozorem. zkusili ti zakonodarci hlidat tridu raubiru?
    rodicum toho kluka se nedivim, ale v techto pripadech by opravdu mel nejak zasahovat stat

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:29:03
  29. avatar
    [3] AnoliV [*]

    já si myslím, že by to za školu měl zaplatit stát, je naproto zbytečný zrušit kvůli tomu školu, na druhou stranu matka má na ty peníze nárok a nikdo nemůže čekat, že na tak drahou léčbu bude vydělávat po brigádách když zrovna syn spí ... rodiny dětí ze zrušené školy si musí uvědomit, že vinnou učitelů je dítě mrzák, což prostě rodiče nemůžou bez povšimnutí přejít ... sami by reagovali stejně

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:29:02
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    To se asi dalo čekat, že vesnická škola patnáctimegové odškodné neustojí...

    superkarma: 0 29.06.2007, 13:25:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme