Bulvár

Kvůli „chobotnici“ na Letné planou vášně

Bývá nazývána chobotnicí" nebo pudinkem" a architekti i politici se kvůli ní hádají – nová budova Národní knihovny na pražské Letenské pláni. Prvnímu českému prezidentovi Václavu Havlovi se návrh architekta Kaplického líbí. Jeho nástupce Václav Klaus chce po vzoru odpůrců Temelína bránit její výstavbě vlastním tělem. A co vy? Líbí se vám návrh studia Future Systems?

Ať už patříte k jeho obdivovatelům, nebo naopak odpůrcům, můžete se k němu vyjádřit také.

 

Na stránkách magazínu o občanské společnosti  OSNOVINY.CZ si přečtěte víc, a nejenom to - zúčastněte se hlasování o „chobotnici“.

 

 

   
23.05.2007 - Kultura - autor: Komerční článek

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [149] josefina [*]

    Osobně se mi líbil jiný návrh. Domnívám se, že v případě knihovny by na prvním místě měla být funkčnost a ochrana knih v případě nějaké katastrofy. To právě ale tady není. A také dobrá udržovatelnost, jak už bylo zmíněno v nějakém předchozím příspěvku. Jde přeci hlavně o knihy a ne o prezentaci autora.

    superkarma: 0 25.05.2007, 17:02:42
  2. [148] Jenka2 [*]

    Chobotnice na Letné by mi nevadila, ale někde jsem četla, že celý depozitář by měl být v rozporu se zadáním v jedné místnosti, bez příček, tedy v případě požáru by všechno lehlo popelem. Slovní přestřelka mezi architektem a prezidentem mě hodně baví, ješitnost obou je nebetyčná.

    superkarma: 0 24.05.2007, 10:01:08
  3. [146] Bellana [*]

    Sunsun: V tomto ti musím oponovat - expresívní vyjadřování a urážení oponenta není výsadou těchto stránek. Ve stejné nebo i větší míře se vyskytuje ve všech diskuzích na netu. Chybí hospodská kultura - po většině takových výpadů by dotyčný dostal na ústa a příště by svůj temperament krotil a snažil se použít argumenty místo urážek. Na druhou stranu - většinou přestřelek se bavím.

    superkarma: 0 24.05.2007, 08:36:14
  4. avatar
    [145] Vivian [*]

    Mickey Mouse: fakt byl požadavek i na omyvatelnost? To bych čekala spíš u dětské hračky...
    No ale nejsem odborník

    superkarma: 0 23.05.2007, 21:06:53
  5. avatar
    [144] Suzanne [*]

    Mně se to líbí.

    superkarma: 0 23.05.2007, 20:13:33
  6. avatar
    [143] OlgaMarie [*]

    V celé této celodenní diskuzi nejvíce hodnotím,že vůbec můžeme mít názor!

    superkarma: 0 23.05.2007, 17:04:07
  7. [141] luciela [*]

    Mickey Mouse: už jsem ventilovala, že jsem konzervativní a o tom, že se to do centra nehodí jsem nepsala ani čárku, to že se o Letné píše jako o tzv. širším centru je výmysl realitek. Jako pravověrná Pražanka křtěná Vltavou prostě říkám knihovnu ano, moderní ano, ale respektujme tvář Prahy a zachovejme linie. A proč by řekněme klasičtěji navržená knihovna měla být neútulná, nepřívětivá, nefunkční a neživá? Knihovna přeci nemůže být sklad knih, to není její účel, jak píšete a s tím i souhlasím. Jen prostě tvrdím, že to panorama naruší a to mi vadí. To že to nevadí jinému, je naprosto jeho věc. Každý máme právo se vyjádřit, nikdo z nás není arbiter vkusu.

    superkarma: 0 23.05.2007, 16:16:42
  8. avatar
    [140] Rybulka [*]

    Budova , diskuse Jediný, co mě na tom hřeje, že mám poprvé v životě s Vašíkem stejný názor

    superkarma: 0 23.05.2007, 16:11:42
  9. avatar
    [139] Mickey Mouse [*]

    oalison: Hledisko ekologie je u národní knihovny bohužel proti její funkčnosti. Bude to trvale klimatizované kvůli depozitáři, nějaká ta energie navíc se víceméně ztratí.
    Materiál je přesně to odborné hledisko, které tady diskutovat nelze, protože se volí podle technologie stavby a podle funkčních požadavků na tepelnou prostupnost, zvukovou prostupnost, stálobarevnost, omyvatelnost,... a desítek dalších. Takže sorry, to je mimo mísu!

    superkarma: 0 23.05.2007, 16:07:44
  10. avatar
    [137] oalison [*]

    Mickey Mouse neberu Ti Tvůj názor že se ti stavby líbí, jen neměl by už člověk začít stavět stavby, které jsou šetrné k životnímu prostředí? Tak například ten už jen barvami jedovatý nátěr a z jakéhopak materiálu to asi bude postavené, beton, plech, ocel, sklo? Brrrrrrr. Pochybuju že do takového tvaru budou dávat dřevo a cihly. A co energetická náročnost? vytápění atd.

    superkarma: 0 23.05.2007, 16:03:31
  11. [136] Bellana [*]

    Sunsun: A ještě něco - mně se ten projekt původně líbil, ale pak jsem viděla, jak je to obrovské a okázalé a neargumenty příznivců mě naladily opozičně.

    superkarma: 0 23.05.2007, 16:02:39
  12. avatar
    [135] Mickey Mouse [*]

    luciela: Tak tedy mně se na tom "chrchli" líbí právě to, že to není studená byrokratická starodávná "knihovna" jako sklad knih. Místo toho je to zvenku mírně nevážné, zábavné a uvnitř útulné, přívětivé, funkční a živé, jak bych si tedy já moderní knihovnu přál. A argument o tom, že se nehodí do centra neberu. Jako pražák vím, že právě tam prostě v okolí nic zajímavého, čemu by tahle věc překážela není! A ani do panoramatu Prahy to nijak nezasáhne. S Hradem nebo Karlovým mostem se to vůbec nepotkává v jednom pohledu, do Letenských sadů se naopak ta netechnická zelená stavba velmi hodí.

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:55:26
  13. avatar
    [134] oalison [*]

    Mě by se líbila kombinace dřeva a červených cihel, něco méně nápadného a hlavně kolem spoustu zeleně.

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:55:08
  14. [133] Bellana [*]

    Sunsun: S tím zubařem to není špatný nápad - ale uznáš doufám, že já rozhoduji o tom, kterého ze studovaných dentistů si vyberu, případně že k tomu, kterého mi doporučila švagrová (je zubařka, ale bydlí daleko) vícekrát nepůjdu, protože mi nevyhovuje. I když její názor je nepochybně více teoreticky podložen než můj. Opakuji - stejně bude postaveno cokoliv, co rozhodne někdo jiný a nikdo se nebude ptát na názor veřejnosti. Já bych se ani nevyjadřovala, protože jsem funkcionalistka a vkus ostatních nahlas nehodnotím, kdyby mě zastánci blobu neuráželi tím, že těm, kteří jsou konvenčnější, spílají do omezenců, čecháčků a kdyby nepoužívali ten slabomyslný argument s turisty.
    A občas se ráda nechám vyprovokovat, hlavně tehdy, když mi moje práce nejde od ruky.

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:38:26
  15. avatar
    [130] alko [*]

    Lilinka: To mi opravdu uniklo a nad tím výrokem spolu s tebou . Zejména mě nadzvedly ty pelargonie

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:13:45
  16. [129] Bellana [*]

    Sunsun: Ano, demokracie je vláda průměrných, bohudík. Vláda elit se jaksi přežila, že. Nebo chceš zpět vládu absolutistických panovníků či předvoje dělnické třídy?

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:11:08
  17. [128] luciela [*]

    alko: ne úplně na férovku, jen se inspirovat, nic víc, odborník, což nejsem, by asi věděl, měla jsem na mysli především tu lehkost, původní Alexandrijská knihovna, ne pyramidu přirozeně, koukni z Pláně dolů - neorenesance, klasicismus, to je především Praha, moderní architektura jasně, má svoje místo, ale jinde - viz Sazkaaréna, ale tady fakt ne

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:08:14
  18. avatar
    [127] Lilinka [*]

    alko: To je ze zdejší diskuze (Sunsun) omlouvám se, zapomněla jsem to napsat.

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:07:28
  19. avatar
    [126] alko [*]

    Lilinka: Koho to cituješ? To mi nějak uniklo.

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:06:47
  20. avatar
    [125] Kelly [*]

    Sunsun:

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:03:54
  21. [124] Bellana [*]

    Sunsun: Kdysi bylo krásné, že každý kraj měl svoji specifickou architekturu, svůj specifický kroj, své nářečí. Občas někdo z cest přivezl něco jiného, ale pokud to nebylo lepší než to, co místní znali, neujalo se to. Co je lepší architektura – valašská dřevěnice nebo dřevěný dům z Krásné Lípy? Teď je svět menší a připadá mi, že se stále více glajchšaltuje. Tím se o dost ochuzuje. Tato budova může stát kdekoliv a obsahovat cokoliv– sjezdový palác, hotel, zábavní centrum, nákupní cetrum,… Nijak neevokuje knihovnu. Nebo mi dokážeš srozumitelně vysvětlit, v čem je odkaz na tuto funkci? Proč bys to dělala, viď, s laiky se přece nemluví, těm se jen sdělí, že jsou hlupáci, čecháčci, že jejich názor není relevantní a že jsou povinni sednout na zadek a držet ústa a krok a hlavně zaplatit.
    A nechoď na mě s podnikatelským barokem. Nelíbí se mi, ale neberu lidem právo v tom bydlet. Secese se mi taky nelíbí, ale nevolám po spálení Muchových plakátů a zbourání domů.

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:03:19
  22. avatar
    [123] Lilinka [*]

    "Proto mi tady ta diskuse rádobyodborníků na vkus, kteří mají doma kýčovité krajkové záclonky, pelargonie v oknech a jejich představa o kvalitní architektuře se pohybuje v rovině obdivu katalogových domků (hlavně aby tam byly vykýřky a žlutá omítka) naprosto zbytečné."

    Na to můžu dodat snad jen

    superkarma: 0 23.05.2007, 15:00:45
  23. avatar
    [121] alko [*]

    Majucha: Já ne, ty!

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:52:10
  24. avatar
    [120] Vivian [*]

    Sunsun: vždyť tady nikdo nehodnotí kvalitu stavby jako takové, všichni akorát říkáme "líbí" nebo "nelíbí"...

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:48:13
  25. avatar
    [117] alko [*]

    luciela: A tenhle staroegyptský styl na Letné??

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:46:19
  26. [115] boon [*]

    luciela : tak to máš pravdu něco takovýho by se mi taky líbilo

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:42:37

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [114] luciela [*]

    Hlásím se do tábora, těch se co jim ten puding vadí, nejsem architekt, ani projektant, ale obyčejný maloměšťák, čecháček a úzkoprsá konzervativní stařena, co si myslí, že sídlo národní knihovny by mělo být důstojné svému obsahu - zlatému fondu knih, který máme - prvotisky, jediná vydání a další, mně osobně by se líbila stavba inspirovaná starověkem, staroegyptkým stylem - vzdušné sály, sloupoví a samozřejmě prošpikované moderní technikou. Prostě vhodně doplnit Letenské sady, Hrad a ne ten pohled z nábřeží a Karlova mostu zničit zelenofialovým chrchlem.

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:40:29
  2. [113] Bellana [*]

    Tfujtajfl, a ještě napíši i takovou hnusnou hrubku, stydím se, moc.

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:39:46
  3. avatar
    [112] Kelly [*]

    Sunsun: ... obávám se, že právě takoví lidé s názory, jako máš Ty, rozhodují o téhle stavbě a na názory ostatních - jelikož jsou pro ně "muší hovínka" - neberou ohled, i když se to vlastně nás všech týká. A pokud se mne někdo ptá na názor, jestli se mi něco líbí/nelíbí - neodpovím, že "respektuji". Respektuji pouze názory diskutujících.

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:36:43
  4. avatar
    [111] Vivian [*]

    gerda: tak to nevím, já nejvyššího moc nesleduju... :-)

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:36:17
  5. [110] boon [*]

    Jupíí architekt nevím ale projektant jo

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:35:41
  6. avatar
    [109] Jupíí [*]

    hele účastní se této profesionální diskuse nějaký aarchitekt nebo jsou to jen obvyklé plky ?

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:29:42
  7. [108] Bellana [*]

    Sunsun: Respektuji design, který mi není blízký, nezakazuji obrazy, představení, hudbu, které mě neosloví. Ale mám právo říci, že se mi to nelíbí. Mám právo nekoupit to. To je to, oč tu běží. Když si to financuje někdo jiný, ať si o tom rozhodne sám s odborníky, ale tohle financuji taky. Tak chci, abych mohla říci, že to nekupuji. A když bude víc těch, co to koupit chtějí, OK, většina rozhoduje. Autora neshazuji, ale jsem-li přirovnávána k mušinci, pak s potěšením podepíši petici proti, i když dříve by mě to ani nenapadlo. Jsem plebejec a elitářství mě vede k odporu a boji. To víš, mi pitomci už takoví jsme.

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:28:06
  8. avatar
    [107] gerda [*]

    Vivian: no přece....náš nejvyšší ! Teď mu zas vyšla kniha, tam to všecko je. Jednou se o něm budou učit děti v dějepise, že to byl nejslavnější muž své doby - RENESANČNÍ BYTOST!

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:26:53
  9. avatar
    [106] Vivian [*]

    Sunsun: jak říkám, jako laik můžu hodnotit pouze vzhled... Architekt opravdu nejsem, takže nemůžu říct nic k funkčnosti stavby a podobným věcem, čistě jenom to, jestli se mi líbí nebo ne...
    A co přesně bych si k tomu měla zjišťovat?

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:22:52
  10. avatar
    [104] Vivian [*]

    Luciš: ?

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:06:34
  11. avatar
    [103] Luciš [*]

    Vivian: že jo, co potom takovej Vašík, ten je asi odborník na vše, podle toho do čeho všeho kecá

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:05:44
  12. avatar
    [102] Vivian [*]

    Sunsun: (66) - Myslím, že zrovna tenhle argument je úplně mimo. Pokud chce člověk říct, že se mu něco líbí nebo nelíbí, tak přece nemusí být znalec v daném oboru. U líbení nebo nelíbení je to čistě otázka osobního vkusu. Neděláme (řadoví občané) žádné odborné posudky, nehodnotíme stavební a jiná odborná hlediska, prostě jenom říkáme, jestli se nám to líbí nebo ne. Myslíš si snad, že tady například kromě znalců umění nemá nikdo právo říct třeba "tenhle obraz se mi nelíbí"? Nebo že musíš nejdřív vystudovat na VŠ literaturu, abys mohla říct "tahle knížka se mi nelíbila"?? A na co potřebuju diplom architekta, když chci říct, že se mi nějaký barák líbí nebo nelíbí? Na to snad potřebuju akorát oči. A odvahu říct nahlas, co si myslím

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:02:58
  13. avatar
    [101] gerda [*]

    Vivian: podle mě je to schválnost. Třeba mu pražáci někdy v minulosti ublížili a on jim to přišel oplatit . Štěstí, že tohle v našem městě nehrozí. I když - podnikatelské baroko se tu taky rozlezlo kolem dokola jako mor a vadí mi možná víc, než to monstrum, co má stát na Letné. Ráda bych viděla výsledky upřímného průzkumu obyvatel těch satelitů, jestli už jim došlo, v čem žijí, a jestli by to tak chtěli znovu. Musí to být hodně blbý pocit investovat celoživotní (snad, většinou)peníze do něčeho, v čem budu do smrti předvádět svůj strašný nevkus a nevzdělanost.

    superkarma: 0 23.05.2007, 14:01:32
  14. [97] Bellana [*]

    Sunsun: Tak tohle je názor, za který bych vraždila. Lituji, sice tomu nerozumíme, ale je to placeno z našich peněz, proto máme právo do toho mluvit. Tyhle elitářské tendence tady měli bolševici, já doufala, že už jsou pryč. Pokud si ty kupuješ věci podle toho, co ti schválí designer, máš na to plné právo, já se řídím funkcí a svými představami.

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:49:43
  15. avatar
    [96] Vivian [*]

    gerda: když já si pořád myslím, že dům má vypadat (aspoň trošku!) jako dům, a ne jako když mi upadne na podlahu miska pudinku... Tohle je jak malůvka od chlapečka ze školky. Zdráhám se uvěřit, že to je vážně míněný návrh architekta...
    Do centra Prahy se to nehodí a snad ani neexistuje místo, kam by se to hodilo (leda snad Matějská pouť, kdyby to bylo menší). Pan architekt chtěl být nejspíš za každou cenu strašně originální a osobitý a hrozně moc se chtěl předvést, ale třeba harmonie stavby s okolním prostředím pro něho nebyla až tak důležitá...

    Chápu, že umění vnímají lidi různě, takže někomu se to líbí a jinému ne, ale mně se tohle prostě fakt nelíbí, takže se mi nelíbí ani to, že to má být veřejná budova a že má stát v tak exponované lokalitě...
    Ale co jsem už vůbec nepochopila, to je to, proč se do diskuse o téhle stavbě tahá nějaké "čecháčkovství" (?) a "malost" (?) a jánevímco všechno dalšího... Vždyť je to čistě otázka vkusu
    A taky nevím, proč příznivci toho "pudinku" pořád vytahujou jako argument, že Eiffelovka nebo sydneyská opera se ze začátku taky nelíbila a teď jo... Jako by to bylo nějaké pravidlo, že každá "kontroverzní" stavba se po x letech musí začít líbit. Některé stavby jsou prostě ohyzdné i po letech.

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:41:13
  16. avatar
    [95] gerda [*]

    Pentlička: no, a jak myslíš, že ho to napadlo?

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:32:56
  17. [94] boon [*]

    Sunsun : myslím si že nemáš pravdu v to m že nikdo z nás tmu nerozumí , jsem projektentkaa muj názor ježe je děs běs

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:30:42
  18. avatar
    [92] Gabi [*]

    Beruška1: tak jsem dala tu práci a změřila to - je to cca 340 m.
    MMCH: Tak, jak vypadá letná poslední od zboření Stalina, je fakt děs. Parkoviště, šapitó, špatné asfaltové cesty (+ davy bruslařů, cyklistů, kočárků a motajících se lidí), zeleň v nic moc udržovaném stavu ... A co říkáte plánovanému obřímu akvárku?

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:28:45
  19. avatar
    [91] Pentlička [*]

    Mně ten návrh připomíná plivanec, ať se na mě autor projektu nezlobí.

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:27:42
  20. avatar
    [90] gerda [*]

    Vivian: tady vidíš, jak jsi zpátečnická. Správně se ti to MÁ líbit! Nechápeš ducha doby, jojo, v tom to bude. Tady ti světový architekt nabízí něco mimořádného, a ty ofrňuješ nos.

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:19:39
  21. avatar
    [88] Vivian [*]

    Mně to pořád připadá jako nepovedenej vtip... Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že tohle snad nikdo nemůže myslet vážně, realizovat takový návrh a ještě k tomu na Letné a ještě k tomu do toho umístit Národní knihovnu...

    superkarma: 0 23.05.2007, 13:05:06
  22. avatar
    [87] elfos [*]

    Mně se návrh nové knihovny líbí moc a doufám, že ji někdy uvidím i "naživo".

    Modré z nebe (32) :-) ano, je to možný. Taky jsem hlasovala "líbí". :-)

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:59:41
  23. avatar
    [86] Beruška1 [*]

    Majucha: Stromovka je snad tam, co se koná vždycky Matějská a pokračuje až někam k Vltavě směr ZOO, alespoň jak mám znalosti Prahy, takže bych netvrdila, že jedno jsou.

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:53:27
  24. avatar
    [85] Gabi [*]

    Jen tak mimochodem: myslím, že naše české knihovny i nakladatelství jsou sto let za opicemi, jak v odborné literatuře tak v beletrii. Málo výtisků jedné publikace, značné mezery v doplňování novinek, o cizojazyčné literatuře nemluvě, odborná literatura se v originále do českých knihkupectví nakupuje sporadicky, pokud se překládá je to na léta (což je u technických novinek poněkud problematické) ... Hlavně, že všude mají Viewegha!

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:47:06
  25. [84] Rikina [*]

    Gabi: Majucha: no já jsem takový detailista, že i 500 m vidím jako rozdíl.

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:46:09
  26. [83] Rikina [*]

    Ohledně knihovny, na první kouknutí jsem si říkala "to je ale vošklivej barák". Jenže pak se vzedmuly vášně v tisku, začalo se bouřlivě diskutovat, a tak jsem se začala zajímat, cosi kdesi přečíst, a podívat se na ten návrh blíž, a taky na ty druhé, co nevyhrály... a dneska už se mi to nezdá jako hrůza největší. A kdyby to mělo znamenat, že se tam změní i širší okolí a na Letné to začne trochu líp vypadat, tak nakonec proč ne. Jako funkční knihovna to zevnitř vypadá, a na ten venkovní pohled si lidi časem zvyknou...

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:44:36
  27. avatar
    [81] Gabi [*]

    Rikina: no asi 500 m

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:40:31
  28. [80] Rikina [*]

    Majucha: na tvrzení, že jedno jsou, poněkud dost. Pohlédni na plán Prahy.

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:35:33
  29. [78] Rikina [*]

    Majucha: to bych si dovolila nesouhlasit. Stromovka jest od Letné poněkud vzdálena.

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:32:54
  30. avatar
    [77] pajda [*]

    Mickey Mouse: pokud vím, tak nejpodstatnější výhradou je to, že jsou všechny knihy na jednom místě a tedy v případě ohrožení se přijde opravdu o všechny - což navíc odporuje zadání. A v tom se knihovníci shodují bez výjimky všichni.

    superkarma: 0 23.05.2007, 12:31:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme