Domácnost

„Kupujete levné granule nebo krmíte psa zbytky? Pak jste špatný chovatel,“ říká Martin Pučálka

Dostalo se mi do ruky pár článků o výživě psů, které mi přišly dost zajímavé a v něčem nové. A protože jsem sama majitelkou psa a mnohé z vás, milé čtenářky, také, řekla jsem si, že bychom si mohly rozšířit obzory. Třeba i vám vrtá hlavou, jestli může být pes vegetarián, jak je to se syrovým masem či „jedovatostí“ čokolády.

U veterináře na takové otázky není nikdy čas, a tak jsem ráda, že si ho na mě udělal pan Pučálka a mohli jsme se sejít k následujícímu rozhovoru.

Když jsem v redakci navrhla, že bych chtěla udělat rozhovor o výživě psů, vzbudilo to i mezi „nepejskaři“ překvapivý zájem. V té době totiž vyšla příloha známých novin, která byla věnována „servírování“ jídla psům tak, jak je to zvykem u lidí. Pěkně naaranžované na „talíři“, aby se pejsek najedl i očima. Co tomu říkáte, není to už trochu moc?
(směje se) Myslím, že je jedno, jak to naaranžujete, důležité je, co v tom je. Zásadní je složení. Nemyslím si, že by pes jedl očima jako lidé, to je spíš takový úlet, který má připoutat pozornost. Jestli z toho má majitel psa lepší pocit, tak proč ne, ale tomu psovi je to celkem jedno. Daleko víc mu jde o to, co jídlo obsahuje, než jak vypadá. Pes jí spíš čichem než zrakem

Vy se zabýváte výživou a distribucí krmení pro psy (i kočky), takže předpokládám, že asi nebudete příznivcem vaření pro psy.
Příznivcem asi ne, ale ani zarytým odpůrcem. Byť prodáváme granule, tak těch způsobů, jak krmit psa, je celá řada, a tohle je jedna z možností. Ale vaření bych dnes neviděl jako výhodu. Dnes se to rozděluje na dva způsoby: granule, případně jinak upravená krmiva, jako jsou konzervy a syrové maso.

Může být pes vegetarián?
Může, a dokonce jsem se s psími vegetariány setkal. Existují i vegetariánské granule pro psy. Ale zase bych řekl, že je to spíš volba majitele než toho psa. Asi se nedá mluvit o psích vegetariánech ve smyslu, jak známe vegetariánství u lidí, ale jsou psi, kteří třeba nejedí syrové maso.

pes

To jste mne teda překvapil. Nechybí těm zvířatům živočišná bílkovina?
Chybí, protože psi hůř tráví rostlinné složky potravy. Na jejich trávení potřebují mít delší čas. Psi mají poměrně krátký trávicí trakt, proto hůře stravují rostlinné části. Neviděl jsem ještě žádného psa, který by byl dlouhodobě krmený vegetariánsky a prospíval. Dnes máte spoustu rostlinných produktů, které mají hodně bílkovin, třeba sója, ta má dokonce víc bílkovin než maso, takže se to dá nahradit, ale nefunguje to stejně. V tom se rozlišují granule, které mají třeba stejný poměr bílkovin, ale liší se jejich zdroj. Některé mají víc živočišných, jiné rostlinných bílkovin. Čím vyšší složka živočišných bílkovin, tím kvalitnější krmivo.

Takže veganská strava se podává spíš krátkodobě, když má pes nějaký problém. Teď jste mne přivedl na zajímavou otázku. Může mít pes alergii na maso?
Může. Jsou alergie na maso obecně, ale i na různé druhy. Většinou na nějakou bílkovinu v mase.

Jak se to projevuje?
Jsou v podstatě dva způsoby, jak se může projevit nějaký problém se stravou. První je právě alergie, která je často spojená s problémy se srstí a s kůží, takže se pes začne drbat a může se stát, že si postižené místo rozškrábe třeba až do masa.

Potom jsou potravní intolerance, kdy pes přecitlivě reaguje na určitou složku ve stravě, takže trpí průjmy nebo zvracením. Někdy se tyto potíže vzájemně prolínají. Řešení těchto problémů je stejné, protože i příčiny alergií nebo intolerancí mají většinou stejného „viníka“, a tím je nepřiměřená reakce organismu na nějakou složku v potravě. A tu je potřeba vyloučit.

A jak se to vůbec pozná, že je to stravou? Když se pes škrábe, nebo má průjem, tak s ním většinou jdeme k veterináři a ten dá pejskovi nějaké léky, které příznaky třeba zmírní, ale většinou nevyřeší. Ještě se mi nestalo, že by se mě ptal, co dávám psovi žrát.
Bohužel, tak to je. U alergií se léčí záněty kůže, ale nepřemýšlí se o tom, co je způsobuje. Řešením jsou tzv. holistická krmiva (v češtině se používá výraz celostní, i když ani to není úplně přesné). Je to založeno na principu, že když dáváte tělu to, co potřebuje, a nebude tam nic navíc, tak většinou předejdete těmto problémům. Takže neřešit problém práškem, ale snažit se najít jeho příčinu. Jinak se dostanete do začarovaného kruhu a ke krátkodobému řešení, které nikam nevede.

Není to vždycky stoprocentní a nemusíte na příčinu přijít, ale v oblasti trávení je to v podstatě jednoduché. Co do těla „nasypete“, tak bude fungovat.

Stejně jako u lidí, když jí člověk zdravě a pestře, tak má velkou šanci, že zdravý bude. Když se cpe levnými uzeninami a rohlíky, tak je jen otázkou času, kdy se to na jeho těle projeví. Začne to nejen  tím, že ztloustne, ale pokračuje to zvýšením krevního tlaku, hladinou cholesterolu nebo překyselením organismu a skončí to třeba kardiovaskulárním onemocněním nebo ještě něčím horším. Teď jsem to hodně zjednodušil a nemusí to platit vždycky, ale ta pravděpodobnost je určitě vyšší. A stejné je to u zvířat.

U psů je to jiné v tom, že jsou masožravci, a byť můžou vypít vodu z louže, tak zažívání mají mnohem citlivější než lidé.

To je zajímavé. Lidé si své psy bohužel občas pletou s odpadkovým košem… a k tomu se ještě dostaneme. Slyšela jsem, že některé potraviny jsou pro psy vyloženě jedovaté. Třeba čokoláda.
Je spousta věcí, které se nesou éterem, a já bych je určitě nedoporučoval zkoušet v praxi. V čokoládě je látka, která je pro psy opravdu jedovatá, ale mnoho lidí si neuvědomuje, že stejně nebezpečná je třeba sůl.

My obecně říkáme: nekrmte psy lidským jídlem. Pokud chcete psa krmit dobře, tak vybírejte profesionální krmiva, nebo neochucené a neosolené syrové maso.

Touto otázkou vás asi pobavím. Slyšela jsem názory, že syrové maso vzbudí v psovi krvelačné touhy… nebo dokonce agresivitu.
V pár dní poraženém zvířeti už nemůže být žádná krev. Což je zajímavá věc, protože zastánci syrového masa tvrdí, že je to nejpřirozenější způsob krmení psa. Ale podle mého názoru je to přehnané. Kdyby žil pes v přírodě, tak by to bylo něco jiného. Tam zabije svou kořist a okamžitě ji sežere. Maso způsobuje překyselení trávicího traktu, ale čerstvá krev, která je v něm obsažena, má ph neutrální, takže přirozeně neutralizuje kyseliny, a tím zajišťuje rovnováhu.
My ph rovnováhu v granulích řešíme pomocí bylinek. Přidáváme třeba vojtěšku alfa alfa, která vytváří v těle zásady.  A to funguje i u lidí.

pes

V čem je tak nebezpečné překyselení organismu?
Jsou vypracované studie o tom, že rakovinná buňka bují v kyselém, a ne v zásaditém prostředí. Buňka, která se nachází v kyselém prostředí, má tendence se obalovat tukem, aby se chránila. Takže když chce někdo zhubnout, měl by primárně vyřešit překyselení organismu.

Někdo to může považovat za šarlatánskou teorii, ale já tomu věřím.

No vidíte, to zní velmi zajímavě a já se přiznám, že jsem těmto teoriím také dost nakloněna. Přivedl jste mě k další zajímavé otázce. Co psi a obezita?
Nejprve je potřeba zjistit, jestli pes netrpí nějakou nemocí, ale jinak je to jako u lidí. Někteří psi mají k tloustnutí sklony, zvláště kastrovaní psi, starší psi, kteří už nemají tolik pohybu atd. Ale dá se to určitým způsobem korigovat, aby to měl jeho majitel pod kontrolou. Někdy stačí krmit menším množstvím a zvýšit pohybové aktivity. Pokud to nestačí, může podávat light krmivo s nižším podílem tuku. Ale vždycky je lepší prevence a řešit to raději na začátku a nenechat to dojít tak daleko.

Existují nějaké trendy v krmení psů? Mám pocit, že se vymýšlí všechno možné, aby měl spotřebitel pocit, že dává svému psovi to nejlepší. Krmiva pro štěňata, juniory, aktivní psy, březí feny, psí seniory apod.
Teď se od toho spíš ustupuje a dělá se jedna receptura, která je vhodná pro různé kategorie. Jen se  liší krmnou dávkou. Stejně jako v přírodě. Když si představíte psí smečku, tak všichni její členové jí to samé, ale v jiném množství. Štěně dostane víc, protože potřebuje více živin pro růst, senior míň, protože má pomalejší metabolismus. A takhle to můžete uplatnit i doma u svých psů,

Je to daleko přirozenější a také mnohem snazší. Když máte víc psů jako já, tak můžete mít jedny granule a sami si korigujete, kolik kterému psovi dáte.

Štěňata velkých plemen mají ale svá specifika v tom, že rostou dost rychle, takže potřebují víc bílkovin, víc vápníku, víc fosforu, víc vitamínu D, takže při nedostatku těchto složek v potravě se jeho pohybový aparát nevyvíjí tak dobře, jak by měl. Ale to je jediná výjimka, kdy bychom se měli za výživu takového psa zaměřit důkladněji a některé hodnoty víc hlídat. 

Kolikrát denně by se měl pes krmit?
Můžete zvolit jakoukoliv variantu, ale nejoptimálnější podle mě je dvakrát denně. Ale chce to dodržovat určitý princip a pravidla, aby se předešlo různým komplikacím.

Jakým například?
Pes by měl mít před jídlem klid a klid po jídle. U velkých plemen hrozí torze (přetočení žaludku), což je poměrně závažný problém, který může končit i smrtí psa. Takže po krmení nechte psa čtvrt hodiny, dvacet minut odpočinout, a pak teprve jděte na procházku. Stejně tak i naopak, když přijdete z venku, tak chvíli počkejte, než dáte psovi misku s jídlem. Nechte mu ji deset minut, a když všechno nesežere, tak mu ji odeberte. Nenechávejte na něm, aby si žral, kdy se mu zachce. Tady by měla být jasně daná pravidla.

Když podléháte požadavkům psa, třeba že mu dáváte od stolu, tak se dopouštíte velké chyby a můžete mu „rozhodit trávení“.  A pak se dostáváte do začarovaného kruhu a utrácíte zbytečně peníze za veterináře.

Mám otázku, která by mohla zajímat i milovnice koček. Co se stane, když dáte psovi kočičí žrádlo, a naopak - kočce psí. Může jim to nějak ublížit?
Receptury krmení pro psy a kočky jsou hodně podobné. Do kočičího krmiva se dává víc živočišné složky, trochu víc masa a tuků, takže u psů by mohl hrozit sklon k nadváze, ale když to nevyměníte záměrně a dojde náhodou k tomu, že pes sežere kočce misku granulí, tak se nic neděje.

Jak je to s kostmi? Které můžou psi konzumovat a které ne? Hrozí jim nějaké nebezpečí, když sežerou třeba rybí kosti?
Běžně se psům můžou dávat kosti, ale měly by být syrové, protože uvařené nebo pečené kosti zkřehnou a mají tendenci se lámat a můžou se zapíchnout.  Ale v principu se dávají spíš menší kosti třeba kuřecí skelety, které pes rozkouše úplně v pohodě.

 A otázka na závěr. V čem dělají lidé největší chybu?
Největší chybu dělají v tom, že se vůbec nezajímají o složení stravy pro svého psa. Buď ho krmí zbytky ze stolu, nebo kupují levné granule, a ani si nepřečtou jejich složení. Zkuste si představit suroviny, které jsou tam uvedené: např. kukuřičná moučka (tam by tam být vůbec neměla, protože ji psi špatně tráví), dehydratované hovězí, živočišné tuky atd., to jsou pojmy, pod kterými se může skrývat ledacos.

Třeba odpad?
Já jsem to neřekl, ale když si nedokážete fyzicky představit, co krmivo představuje, a výrobce mlží, tak je něco špatně. K tomu nepotřebujete žádné zvláštní znalosti.

Přiznám se, že jsem si složení krmiva také nikdy nekontrolovala a občas jsem i podlehla smutnému psímu pohledu a hodila mu kousek slaninky. Po tomto rozhovoru mám trochu výčitky a slibuji, že se polepším. Chci, aby můj pes tady byl s námi co nejdéle.

Čtěte další rozhovory o zvířatech:

   
18.02.2015 - Zvířátka - autor: Dana Haklová

Komentáře:

  1. [21] Pavla5 [*]

    Dobrý den, já kupuji našemu ovčákovi už několit let toto krmivo , pes je zdravý a plný energie, nikdy nebyly žádné problémy. Granule dávám jednou deně a k tomu dostává i jídlo navíc, nějaké maso, kosti atd. Tlustý rozhodně není, je v nejlepší kondici, i veterinář nám říkal, že je v perfektním stavu. Někteří lidé si myslí, že koupí psovi superprémiové granule a tím to hasne, podle mě je kolikrát důležitější aby se pes dobře cítil, měl dostatek pohybových aktivit a cítil lásku. Mnoho nemocí může vznikat stejně jako u člověka ze stresu a nedostatku péče. Náš pes je členem rodiny a podle toho se k němu také chováme, kdo má psa jen na okrasu zasloužil by také obojek. :)

    superkarma: 0 22.11.2015, 13:45:56
  2. [20] Locika889 [*]

    Dostala jsem typ na krmivo a zajímal by mne váš názor. Není tam kukuřice ani pšenice. Resp. nevidím na složení nic extra hrozného (vzhledem k ceně).

    http://www.krmivahulin.cz/ostatni-krmiva/pro-psy/krmivo-pro-psy-lisovane-za-studena-s-lososovym-olejem-1-kg.html

    Co si o nich myslíte vy?

    superkarma: 0 28.04.2015, 22:44:52
  3. [19] Izzy [*]

    Kupuji kvalitní granule, když jich koupím větší balení po několika kg, tak vyjde levněji, ale nechci na psovi šetřit. Potom se to projeví na jeho srsti a také vitalitě.

    superkarma: 0 14.04.2015, 11:56:35
  4. [18] JohaDlo15 [*]

    My krmíme těmito granulemi http://www.akvamex.cz/bon-dog-adult-large-breed-15-kg_id-32618.html a občas koupíme maso, každopádně zbytky a levný granule nikdy!

    superkarma: 0 23.02.2015, 15:33:50
  5. avatar
    [17] Linde [*]

    jsem ze staré školy, takže pro mne je sice pes přítel, ale pořád je to domácí zvíře, takže určitě nemám zapotřebí kupovat pouze nejdražší granule a speciální paštiky z jemného masa. Přece jen, priorita je co se výživy týče moje rodina a pokud je peněz nazbyt, tak opět rodina. Pes i kočka nebudou o hladu, ale nepřeháním to s cenou, kvalitou a značkou žrádla. Koneckonců, nikdy jsem nemusla u žádného zvířete doma řešit obezitu, protože zvířata jsou schopna se přežírat pouze dobrými věcmi. Granule má kočka i pes stále nasypané ad libitum a nepřežírají se. Nechřadnou, nehubnou, nevypadávají jim zuby a zdají se být v dobré kondici

    Mám obavy, že v drahém psím žrádle se kolikrát najdou kvalitnější suroviny, než v šunce pro děti Sml6

    superkarma: 0 18.02.2015, 21:14:11
  6. avatar
    [16] dagie [*]

    Moje pejsková odjakživa jí jen ty dražší, kvalitní granule a psí konzervy - paštiky z opravdového masa, ne ze soji. Složení kontroluji. jako pamlsky má jen psí tyčinky. Nikdy za svých 15 let neměla potíže s trávením. Je to jorkšír, takže výdaje za dražší stravu (denně 10 deka) nejsou nijak zatěžující. Teď ve stáří, byť má ještě všechny zuby, jí granule zaliju teplou vodou.

    superkarma: 0 18.02.2015, 11:22:33
  7. [15] free [*]

    Moje labradorka měla citlivé zažívání a než jsem se poradila s veterinářem, dost si vytrpěla. Rozhodně jsem ji nesměla dávat žádné "vynikající" krmení z televizních reklam, ale granule ze spec. obchodu... a za spec. cenu. Ve stáří mi bylo zděleno, že ji granula přesto zatěžují trávení a já poctivě vařila maso, zeleninu s rýží bo těstovinami. A ejhle fenečka zase ožila a byla za to vděčná.

    superkarma: 0 18.02.2015, 10:50:16
  8. avatar
    [14] Claire [*]

    U nás krmíme granulemi, a i vařeným masem s mrkví a rýží, dáme vejce, rybu, nechce vůbec ,,psí pochoutky", tak dostane piškot - za ten tancuje, cirkusák úplatnejSml16Sml16Sml16

    superkarma: 0 18.02.2015, 10:48:12
  9. avatar
    [13] Claire [*]

    Léthé — #12 Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 18.02.2015, 10:45:29
  10. avatar
    [12] Léthé [*]

    Ty levné kupuji jen manželoviSml22

    1. na komentář reaguje Claire — #13
    superkarma: 4 18.02.2015, 10:29:29
  11. [11] Dana Haklová [*]

    Rikina — #10asi máte pravduSml67

    superkarma: 0 18.02.2015, 08:52:37
  12. [10] Rikina [*]

    Dana Haklová — #9 Vždyť to v tom článku sama píšete a pan Pučálka zcela správně a podrobně odpovídá, že příčiny mnoha potíží psů - klouby, alergie - jsou ve žrádle. Sml80 Akorát to jeho holistické krmivo, co sem vozí z Velké Británie, je trošku luxus, a stejně by to asi neřešilo univerzálně všechno. Nicméně co se týká přístupu veterináře, je to služba, kterou platím, a tedy chci, aby to trochu vypadalo. Ne že jednou za rok píchne očkování a je vymalováno, a na psa se ani pořádně nepodívá. Dneska je veterinářů na každém rohu třináct do tuctu, takže není vůbec problém si najít takového, který se bude tím zvířetem zabývat.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #11
    superkarma: 1 18.02.2015, 08:42:26
  13. [9] Dana Haklová [*]

    Rikina — #7v podstatě chodíme k veterináři jen kvůli očkování a jednou nebo dvakrát jsme ho vyhledali kvůli nějakému úrazu a v tom případě se přece nebude ptát, co pes jí. Ale asi ho na to příště upozorním, aby něco nezanedbalSml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #10
    superkarma: 0 18.02.2015, 08:32:32
  14. avatar
    [8] amphora [*]

    gerda — #1 naprosto souhlasím.Náš kocourek má taky vytříbenou chuť a jen tak něco by nesnědl.Vždycky je to v té nejvyšší kvalitativní a cenové relaci, co mu chutná.Experimenty typu: tady jsem Ti koupila mňamku, je to novinka....očichá, s despektem na mě koukne , mňoukne svoje" si to sežer sama", zahrabe okolo misky a se zdviženým ocáskem odchází "AVE CAESAR" neboli ON.Takže kupujeme jen značkové, velmi kvalitní krmivo,kde je napsáno složení....Pěkný den Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59

    superkarma: 0 18.02.2015, 08:28:24
  15. [7] Rikina [*]

    Dana Haklová — #6 Přece nejde jen o zažívací problémy. Mnoho nemocí s různými projevy má svůj původ v nevhodné stravě, a co pes žere, to by mělo veterináře zajímat vždycky. Sml80

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #9
    superkarma: 3 18.02.2015, 08:20:44
  16. [6] Dana Haklová [*]

    Rikina — #3veterináře měnit nebudu, zatím neměl důvod se ptát, co pes žere, protože jsme u něj nebyli se zažívacími problémy. a doufám, že mu to tak vydrží co nejdleSml67

    ...a co se týká vojěšky, mám dojem, že ji pan Pučálka zmiňuje.

    1. na komentář reaguje Rikina — #7
    superkarma: 0 18.02.2015, 08:17:22
  17. [5] Dana Haklová [*]

    gerda — #1máme to s kocourem úplně stejně. žere jen jeden druh granulí jeden druh konzervSml30

    superkarma: 0 18.02.2015, 08:09:13
  18. [4] ZdenaZ [*]

    já mám kocourka Fifípky žere kapsičky granulky a křupíky, ale také umí být vybíravý to odejde od misky a jako by nadával,když neustoupím za chvíli příjde a sežere co dostal

    zdena

    superkarma: 0 18.02.2015, 07:54:45
  19. [3] Rikina [*]

    To zelené, co pán jmenoval, je tolice vojtěška, alfalfa je exotický název téhož, který se používá komerčně proto, aby to líp vypadalo, když se to prodává za drahé peníze. Vojtěška je totiž naprosto běžná pícnina, žádná drahá exotika. Sml57 Jinak bych doporučovala změnit veterináře - takový, který se nikdy nezeptal, co pes žere, není dobrý veterinář, a upřímně řečeno pochybuji, že by takový vůbec existoval. To je totiž první věc, kde se hledají problémy - v potravě psa. Sml80

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #6
    superkarma: 4 18.02.2015, 07:43:18
  20. avatar
    [2] margot [*]

    Velmi zajímavý a moc pěkně zpracovaný článekSml67Sml67 Jestli si někdy pořídím psa, budu vzorný chovatelSml16

    superkarma: 0 18.02.2015, 06:54:31
  21. avatar
    [1] gerda [*]

    Já krmím kočky granulemi, obě jsou dietářky, a je to velice pohodlné krmení. Stačí jim jen předložit ty, co chutnají. K nim mají misku s vodou a to je všecko. V opačném případě by radši umřely hlady. Teď už mají pořád tu samou značku, ale když jsem jim někdy hodně dávno zkoušela něco nového, stalo se, že při chrastění sáčku přiběhly, na misce očuchaly, podívaly se na mě jestli to myslím vážně, zahrabaly na podlaze na protest a s pohledem "to si sežer sama" odešly středem. Sml30 Pes je určitě vděčnější strávník, ten není tak vybíravý a zbaští všecko, takže to asi svádí k tomu podstrkovat mu dobroty z našeho stolu. O čokoládě vím, pes ji nedokáže zpracovat a velké množství mu může výrazně ublížit, až ohrozit na životě.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #5
    2. na komentář reaguje amphora — #8
    superkarma: 0 18.02.2015, 06:02:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme