Bulvár

Kulturní 2 in 1 - Bittová a Mozart spolu

Češi mají rádi Mozarta. Mají rádi i Giovanniho, vždyť ho také napsal Praze. I to připomněla v úvodním vstupu s houslemi Iva Bittová v představení projektu Don Juan in Prague. Na jevišti stálo posprejované sloupořadí umístěné na zrcadlové ploše. Už tak sugestivní kulisy doplňovaly dvě nadživotní fotografie do pasu vysvlečené ženy, která si do úst míří pistolí. Scéna tak trochu připomínala kulisy výtvarně velice zdařilého filmu Romeo a Julie s Leonardem di Capriem v hlavní roli.

Podobnost ale zašla i dále, tento Don Giovanni se podle programu a pistolí v rukou protagonistů odehrával v současnosti. Podle kostýmů už nikoli – ty, i přes to, že byly variacemi, vycházely z klasického pojetí. V podstatě můžeme říci 50 %-50 %.

Iva Bittová už zpívala v New Yorku Její pastorkyňu, takže to, že zpívá operu klasickou, zase není takové překvapení. Pastorkyňu u nás ale nikdo neslyšel, takže publikum netušilo, co má očekávat. Donna Elvíra je postavou tragickou a tou zůstává i v podání Bittové, která ji však podává se svým neodolatelným charismatem a se všemi svými hudebními manýrami zakomponovanými do operního projevu. Osobitá Bittová a k tomu „strýček“ Mozart – tedy 50 %-50 %.

Ostatní zpěváci zpívají zcela po klasickém způsobu. Rozhodně nezpívají špatně. Navíc Giovanni Christophera Schaledenbranda je skutečně démonický, famózní byla Lisa Hopkins v roli Donny Anny, Zerlina Amelie Watkins byla také dobrá, ale na můj vkus byl na roli její hlas až příliš plný (postava také). Ottavio (Matthew Chellis) bude nudný, ať ho bude zpívat, kdo chce, Leporello (Matt Boehler) zase bude vtipný, ať ho hraje kdokoli.

Part komorního orchestru (zcela smyčcového) byl z 90 % Mozart a ze zbytku David Chambers. Dirigoval Petr Kofroň. V přízemí byl zvuk obstojný (až na statické poruchy v reproduktorech), ale na galerii se zdála intonace poněkud podezřelá, což si neumím vysvětlit, ale na zážitku to moc nepřidalo. Umělé hudební dodělávky sice nerušily, ale že by se to bez nich neobešlo... Zase je to tak 50 %-50 %.

A jak je to s tím moderním zpracováním? Nijak. Jen je v opeře dopsáno pár výstupů pro Ivu Bittovou a její hlas s houslemi, kteréžto jsou kvalitní, ať už vycházejí přímo z opery, nebo z hudební praxe samotné zpěvačky. Jen když jsou přímo dohromady a zároveň, je to něco, na co by si museli posluchači zvyknout (a to i ti, kteří mají rádi Mozarta i Bittovou). Jinak není provedení vůbec ničím výjimečné, nebo nedejbože převratné. Ba naopak.

Režie je tak statická, až to zaráží. Vzhledem k minimalismu, který na jevišti vládne, je skutečně pozoruhodné, že režisér nechává zpěváky po starodávném způsobu stát (zvláště v početnějších scénách) a zpívat svoje party. Možná si myslel, že mu pomůže zrcadlová podlaha, ale odraz herců k uzoufání mrtvou scénu nezachrání. Tady už to ani těch 50 % na 50 % není.
Nápad se tedy může jevit jako „zajímavý“, pěvecké výkony jsou dobré, jako bonus dostane divák úplně celou Ivu Bittovou, ale výsledek je zejména kvůli režii absolutně nedotažený. Nuda, nuda, šeď, šeď. Pochopitelně říci něco takového o fantastickém Mozartově díle je troufalost, ale Češi Giovanniho znají a viděli ho v mnoha provedeních. Když si navíc tento projekt dává za cíl bořit hranici mezi žánry, měl by to dělat tak, aby byl skutečně zajímavý, a nestavět pouze na osobě jedné výjimečné zpěvačky.

Stránky festivalu naleznete ZDE.

   
24.10.2006 - Kultura - autor: Richard Klíčník

Komentáře:

  1. avatar
    [24] *Kotě* [*]

    a....: máš pravdu, ostatně můj muž, velký milovník opery, po pobytu v New Yorku, který si zpestřil řadou návštěv Metropolitní, už na české inscenace oper chodit odmítá.

    superkarma: 0 24.10.2006, 16:13:02
  2. [23] a.... [*]

    Myslím, že není hlavní problém aktualizace opery ano či ne. Hlavní problém je to, že u nás v Čechách neumějí divácky přitažlivou operu zinscenovat. Kdo shlédl nějakou operu třeba jen v provinčním městě v Itálii, pochopí ten diametrální rozdíl.
    No ale nejsem odborník, tenhle umělecký žánr mě nija zvlášť neoslovuje a pár let ho už taky nesleduju.

    superkarma: 0 24.10.2006, 15:37:55
  3. avatar
    [22] stasha [*]

    Aktualizace klasických děl mi vůbec nevadí. Naopak. Důvěrně známé hry, opery apod. ráda zhlédnu v novém pojetí. Třeba zmiňovaný Romeo a Julie se mi asi nejvíc líbí od Luhrmanna. A nedávno jsem viděla Smrt Hipoodamie v režii Pitínského a to měla ke klasice taky daleko. A bylo to úžasné.

    superkarma: 0 24.10.2006, 15:20:38
  4. avatar
    [21] *Kotě* [*]

    K aktualizacím starých děl do moderní doby: jsou aktualizace a aktualizace. Shakespeare napsal několik "antických" dramat, řadu "středověkých" her, a všechny se v jeho době hrály v běžném alžbětinském oblečení. V době baroka zase v barokním oblečení. Na "autentičnost" ve smyslu kostýmů a dekorací "z té doby" se začalo hrát až na konci 19. století.

    Mozart je totéž v bledě modrém. Únos ze serailu se rozhodně v době svého vzniku nedával v orientálním oblečení. Tudíž já nevidím nic nepatřičného na tom, když se Macbeth nebo Kouzelná flétna hrají v současných kostýmech.

    Něco jiného jsou tematické aktualizace, které jsou někdy zajímavé, ale většinou sporné. Otázka je, jestli bez určité aktualizace by hrám či operám, tak jak byly napsány a ve své době hrány, někdo dnes rozuměl.

    superkarma: 0 24.10.2006, 13:53:33
  5. [20] Bellana [*]

    Klarchen: Taky mám Bittovou ráda a kdykoliv si ji ráda poslechnu. Neviděla jsem to představení, takže se k němu vyjadřovat nemůžu. Viděla jsem ale některé současné inscenace klasiků, plné vulgarity a neartikulovaně řvaných veršů a z těch mi šla hlava kolem tak, že jsem to vzdala a šla o přestávce domů. Netrvám na renesančních kostýmech a realistické scéně, spíše naopak, ale samoúčelná hrubost mě odpuzuje. Líbila se mi třeba inscenace Krále Leara s Janem Třískou.

    superkarma: 0 24.10.2006, 12:59:37
  6. [19] Bellana [*]

    tornado-lou: Ale to je docela jiný příběh - don Giovanni nikoho neznásilnil, ale docela obyčejně svedl. Tedy nic, co by v dnešní době volalo po pomstě. Transkripce do dnešní době by musela být hodně drsná a hlavně s jinou hudbou. Znásilnění v rytmu menuetu je pěkně komická představa.

    superkarma: 0 24.10.2006, 12:51:17
  7. avatar
    [18] gerda [*]

    tornado-lou: a co teda s těmi postavami? Kamenný komtur je pořád kamenný komtur, i kdyby měl na sobě chemoprén.

    superkarma: 0 24.10.2006, 12:40:14
  8. [17] tornado-lou [*]

    gerda: prave ze kamenyho komtura mi neuveri, ale pribeh o mladym floutkovi, ktery znasilni divku, zabije ji otce, nema vubec vycitky svedomi, ale nakonec stejne dostane co si zaslouzi, je prece univerzalni. tak proc hrat univerzalni pribehy porad ve stejnych kulisach? to se prece deje porad tak proc se na to nepodivat soucasnyma ocima, proc z toho delat muzeum?

    superkarma: 0 24.10.2006, 12:36:48
  9. avatar
    [16] Klarchen [*]

    jé to nemělo být ale ...

    superkarma: 0 24.10.2006, 12:34:33
  10. avatar
    [15] Klarchen [*]

    Tak já sem vnesu opačný hlas Bittovou mám moc ráda, ale samozřejmě nevím jak působí zrovna tohle představení... operu Don Giovanni jsem viděla v moderním provedení před pár lety ve Stavovském divadle a úplně mě to nadchlo - vlastně mě to k opeře přilákalo , chodím občas do Státní opery a většinou se mi líbí spíš moderně pojaté scény, než klasika, ale samozřejmě rozhodující je vždycky hudba...je ale fajn, že se dělá obojí a každý si přijde na své ...

    superkarma: 0 24.10.2006, 12:33:54
  11. [14] Bellana [*]

    gerda: Rádo se stalo . Víš, já mám ráda i současné drama, třeba i drsnější pokud je o něčem, co mě osloví nebo je to zajímavé zpracováním. Ale z mnoha současných inscenací klasiků mám pocit, že dramaturgové neumějí poznat dobré současné drama nebo ho autoři neumějí napsat, a tak alespoň zničí dílo toho, kdo se už nemůže bránit. Ostatně soudím, že Shakespeare by v dnešní době psal seriály a Mozart muzikály . Ve své době to byli komerční autoři, tenkrát si ještě na umění nehráli, prostě uměli. Dnes si autoři často hrají na umění, ale neumějí.

    superkarma: 0 24.10.2006, 11:57:18
  12. avatar
    [13] gerda [*]

    Bellana: ó, díky za podporu! Už jsem se bála, že jsem se svým názorem sto let za opicema. Naprosto souhlasím: když Romeo, tak v renesančním kostýmu pod balkónem, když ze současnosti, ať si pro svou vyvolenou klidně přijede na Harleyi. Ale ať to prosím nemíchají - Romeo v té době by taky nemohl lítat na ultralightu, kdyby se tehdy Shakespeare zadíval správně do budoucnosti a inspiroval se.

    superkarma: 0 24.10.2006, 11:27:30
  13. [12] Bellana [*]

    gerda: Chápu, jak to myslíš. Taky nemám moc ráda tzv. převod starých autorů do dnešní doby. Uvěří někdo, že Romeo a Julie se bez svolení rodičů vezmou proto, aby se spolu mohli vyspat? Já tedy ne. Současná Julie by zkrátka utekla s Romeem a co nejrychleji by vybrali kreditky, než je rodiče zablokují .(Aktualizace tohoto příběhu pro mě je třeba West Side Story, Petr a Lucie, Romeo, Julie a tma.) Vidím to tak, že mladé to do divadla nepřiláká, protože z těchto aktualizací pitomost dost často čiší na první pohled, a tradiční diváky to odradí. Ale můžu se mýlit, třeba je přirozené, že Romeo jezdí na motorce, má revolver, a pak jde do souboje s kordem .

    superkarma: 0 24.10.2006, 11:13:10
  14. avatar
    [11] gerda [*]

    tornado-lou: no dobře, ale kdo z moderních lidí ještě uvěří v kamenného komtura, který stáhne Dona Juana do pekel, že jo... - a tak to myslím.

    superkarma: 0 24.10.2006, 10:56:47
  15. [10] tornado-lou [*]

    gerda: moderni oppery se pisi, nezene. pocinaje napr Naganem . ale fakt myslim, ze i klasicky veci jde delat jinak. ne v modernich kulisach za kazdou cenu, ale podivat se na pribeh, rozmyslet si, co nam jeste dneska rika a jit po pribehu. ta "modernizace" musi byt dobre promyslena a mit smysl, ne samoucelne nacpat stary pojeti do modernich kulis.

    superkarma: 0 24.10.2006, 10:53:05
  16. avatar
    [9] gerda [*]

    tornado-lou: a proč rovnou nesložit moderní operu, když už? Kdo stojí o modernizaci za každou cenu?

    superkarma: 0 24.10.2006, 10:35:57
  17. [8] tornado-lou [*]

    proc by se podle vas mely delat opery klasicky? shakespeara taky dneska nikdo nehraje tak, jak je napsany, tak proc by se tak mely hrat opery? ja bych zatracene rada videla moderne udelanou operu. ale bohuzel to chce neco vic nez jen moderni kulisy.

    superkarma: 0 24.10.2006, 10:30:26
  18. avatar
    [7] Aja [*]

    A znáte něco "normálního" režírovaného Davidem Chambersem?

    superkarma: 0 24.10.2006, 09:35:04
  19. [6] Rikina [*]

    gerda: velmi souhlasím. Také bych raději viděla zmíněnou operu v klasickém provedení bez zrcadel, posprejovaných sloupů a dopsaných scén.

    superkarma: 0 24.10.2006, 09:34:22
  20. avatar
    [5] gerda [*]

    Žížala: myslíš to dobře, ale jenom aby to nedopadlo opačně. Na Mozartových operách je přece krásné i to kostýmní provedení! Muzika je krásná sama o sobě a právě Mozartovy věci se dají i jen tak prozpěvovat, má to řád. Divočina se mi hodí spíš k takovému Stravinskému.

    superkarma: 0 24.10.2006, 09:06:48
  21. avatar
    [4] Žížala [*]

    gerda: já proti tomu vůbec nejsem, zase si myslím že to tu tvorbu přiblíží i těm lidem, kteří by na klasiku nešli.

    superkarma: 0 24.10.2006, 09:03:05
  22. avatar
    [3] gerda [*]

    Žížala: to zas já si klasickou slavnou operu nedám pokazit avantgardním pojetím - všecko má svůj čas a místo. Tak, jako nemám ráda Vanessu Mae, tak si myslím, že Mozart, kdyby mohl, tak by se proti tomuhle modernímu pojetí taky hlasitě ozval. A on by to určitě udělal, a to dost ostře, jak jsem ho z životopisu poznala.

    superkarma: 0 24.10.2006, 08:56:06
  23. avatar
    [2] Žížala [*]

    Operu nemusím vůbec, já si radši zajedu začátkem listopadu na Harlem Gospel Choir

    superkarma: 0 24.10.2006, 08:34:00
  24. avatar
    [1] gerda [*]

    Operu oper si dám líbit v klasickém provedení. Posprejované kulisy skutečně nemusím.

    superkarma: 0 24.10.2006, 08:28:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme