Všude čteme, co by měla nastávající maminka jíst, co pít. Kolik kterého vitamínu obsahuje to či ono ovoce či zelenina. Velmi důležité jsou však i rady, co nejíst, čeho se v těhotenství vyvarovat.

pregnancy

Existují potraviny, které byť patří k oblíbeným pochoutkám, v těhotenství by se jich měly ženy vyvarovat. Určité potraviny totiž obsahují látky, které mohou plod i poškodit.

Měkké a plísňové sýry

Tyto sýry obsahují bakterie, které mohou způsobit listeriózu, jež může být i příčinou samovolného potratu. Proto si tyto sýry během těhotenství raději odpusťte.

Syrové a nedovařené maso

Syrové nebo nepropečené či nedovařené maso může obsahovat parazitní prvoky způsobující toxoplazmózu. Tato infekce není nebezpečná, pokud se ovšem nepřenese na dítě. Tomu může způsobit řadu vážných problémů, včetně poškození očí a mozku.
Také ihned poté, co práci se syrovým masem skončíte, je potřeba si dobře umýt nejen ruce, ale i plochu, na které bylo maso zpracováváno.
(Tito parazité se objevují také v psích a kočičích výkalech, proto je potřeba dbát na zvýšenou hygienu, a pokud se například mění kočce stelivo, je dobré si ihned umýt ruce, případně i nosit rukavice. Těhotné ženy by si měly mýt ruce po každém kontaktu se zvířetem.)

Nemyté ovoce a zelenina

Toxoplazmózou se lze nakazit i z nemytého ovoce a zeleniny. Proto se nedoporučuje rovnou trhané ovoce jíst, ale předem důkladně omýt. Pozor na zbytky hlíny ze zeleniny.

Burské oříšky

Stále více dětí má alergii na burské oříšky. Existují i názory, že děti získávají alergii na burské oříšky již v děloze. Má-li nastávající maminka alergii na potraviny, sennou rýmu, ekzém nebo astma, je dobré se načas vyhnout právě burským oříškům.

Potraviny nebo nápoje bez výživové hodnoty

Do této skupiny patří především sušenky, popcorn, cukroví, chipsy, instantní polévky a různé slazené limonády. Neobsahují vitaminy, minerály a další výživné látky. Vedou pouze k velkému přírůstku na váze, ale rozvoji plodu nijak nepřispívají.

Syrová vejce

Kvůli nebezpečí salmonelové infekce je doporučováno vyhýbat se jakýmkoliv jídlům ze syrových vajec.

Kofein

Kofein je obsažen v kávě, čaji, cole a čokoládě. Narušuje vstřebávání potřebného železa, působí pálení žáhy. Může negativně působit na vyvíjející se plod, zrychlovat jeho srdeční činnost. Častá konzumace zvýšeného obsahu kofeinu má také vliv na nízkou porodní hmotnost novorozenců. Ohrožena jsou přitom více miminka žen, které mají rychlý metabolismus. Lékaři stanovují jako maximální doporučenou dávku 300 miligramů.

Bylinkové čaje

Řada čajů není pro těhotné vhodná, proto vždy pečlivě přečtěte příbalový leták.

Stále však ještě zbývá hodně „pro“, a je jich rozhodně více než „proti“.
Zdravé miminko za tu malou úlevu rozhodně stojí.

Zdroj: Fiona Wilcock , Těhotenská kuchařka, nakl. Kosmas 2008

Reklama