Do kin míří první část poslední části filmové podoby knižní ságy Stmívání: Rozbřesk, kterou u nás očekává 900 tisíc fanoušků. Osudy hrdinů vrcholí v monumentálním snímku. Poslední kapitola upírsko-vlkodlačí ságy začíná...

Stejně jako před několika lety způsobil boom a šílenství v řadách filmových fanoušků Pán Prstenů či snad ještě větší Harry Potter, nyní vládnou světu upíři. Důkaz? Předchozí díly ságy Stmívání u nás v kinech vidělo přes 900 tisíc lidí. V prvním díle Rozbřesku jde sága do finále.

rozbreskrozbresk

Stephenie Meyerová, autorka knižní předlohy ságy (které se po celém světě prodalo okolo 116 milionů výtisků), napsala Rozbřesk jako jednu „tlustou bichli“. Filmaři proto řešili oříšek, jak se s látkou vypořádat. Zda knihu převyprávět celou a škrtat, nebo ji rozdělit do dvou dílů. Nakonec se rozhodli pro to druhé, ale vyskytl se nový problém. V knize jsou ale stejné události popisovány očima hlavní hrdinky Belly Swan (lidské dívky, zamilované do upíra) a Jacoba (vlkodlaka, který má za úkol upíry zabíjet, jenže je bohužel také Belliným přítelem, do které je - překvapivě - zamilovaný). „Hned ze začátku jsem musela ty dva příběhy rozbít na obrysy. Než jsme začali s další prací, museli jsme si být jisti, že to takhle bude fungovat. Kniha byla na dva filmy jen tak tak. Museli jsme to trochu rozšířit a byla to pěkná fuška, řekla o filmu scénáristka Melissa Rosenbergová.

Pěkná fuška to tedy nejspíš byla, ale dílo se nakonec podařilo a film Twilight Saga: Rozbřesk - 1. část právě míří do kin. Jeho česká premiéra je naplánována na sváteční den 17. listopadu 2011. Bude to revoluce ve filmu?

Příběh filmu...

Na konci předchozí části opouštíme Bellu a Edwarda Cullena (Bellin vyvolený upír) na louce, kde si povídají o nadcházející svatbě. Rozbřesk začíná tím, jak všichni známí už dostávají pozvání na svatbu. Bella a Edward jsou před obřadem každý v trošku jiném rozpoložení a pak už je tu svatba století.

„Zatmění končí v okamžiku, kdy Jacob Blacke (již zmiňovaný vlkodlak - pozn. red.) se zlomeným srdcem utíká do lesa. Bella se zaslíbí Edwardovi, který byl pro ni vždy jasnou volbou. Zatím co se oni vesele připravují na svatbu, tak Jacob míří na sever, kde žije pár měsíců jako vlk. Znovu se pak objeví, až na jejich svatbě 13. srpna, říká Stephenie Meyerová.

Po svatbě se přeneseme do místa Belliných a Edwardových líbánek - Brazilského Ria de Janeira, kde se konečně, stranou všeho a všech, mohou novomanželé naplno oddat své lásce.

Problémy nastanou, když Bella nečekaně otěhotní. Těhotenství s upírem pro ni totiž znamená fatální hrozbu. Čeká ji bouřlivý rok plný lásky, pokušení i ztrát. Musí se s konečnou platností rozhodnout, zda vstoupí do temného, ale lákavého světa nesmrtelných, nebo zda bude žít plnohodnotným lidským životem. Nevyhnutelnost tohoto rozhodnutí se vine celým Belliným příběhem jako červená nit, na níž visí osudy obou kmenů - upírů i vlkodlaků. A jakmile se Bella rozhodne, dojde k celému řetězu nečekaných událostí, jež mohou mít nedozírné následky. Na konci tohoto dílu, Bella již nebude svobodná a bezdětná lidská bytost, stane se matkou upíra!

Jak se nám film líbil aneb Krutá redakční kritika

rozbreskUpřímně řečeno, kdybych se v klidu koukal doma na Esmeraldu, Šeherezádu či jim podobné seriály, měl bych asi podobný zážitek. Akorát bez cestování mrazem do kina a v úspornějším provedení, co se velikosti obrazu týče.

Celý děj filmu by se dal odvyprávět jedním odstavcem, takže úplně nechápu, kde měla scénáristka problém. Kdybych to měl shrnout, tak Edward a Bella prožívají svatbu, líbánky a těhotenství, které přišlo nečekaně a je značně rizikové, protože Edowi nedošlo, že upír může mít dítě. No jo, chlapče, to je tak, když to děláš bez ochrany. I když kdo ví, jak by ochrana působila na zubaté vampíří spermie? Na svatbu přišel i vlkodlak Jacob a ztropil žárlivou scénu, protože Bella s ním v přechozích dílech měla pletky a on je do ní pořád paf. Pak se mu to ale rozleželo v hlavě, to když zjistil, že je Bella v jináči, přišel znovu a udělal: Bububu, jsem sice děsně drsnej a nebezpečnej, ale budu váš pejsek, haf! A začal Bellu, Eda a malé chránit před ostatními zlými vlkodlaky. Dítě se narodilo živé a zdravé, maminka šťastně umřela a stala se upírkou, takže idylka. Jen smečka vlkodlaků se mezi sebou trošku rozhádala, asi aby bylo na co v příštím díle navazovat.

Mnozí vizuální efektové byli, ale na stávající americkou produkci spíše průměrné až podprůměrné. Za zmínku stojí krvavý porod, kdy konečně filmaři pochopili, že miminko se nerodí dvouměsíční a umyté, tak použili jednoměsíční a napatlali ho kečupem. Holt Amerika...

A když se vrátím k té v úvodu zmiňované revoluci ve filmu, Rozbřesk jí rozhodně není. Opakuje zaběhnutá klišé z Wan Helsiga či Underworldu a stovek fantasy knížek, mísí je s principem rodinných telenovel a hraje na sladkobolnou vlnu propletenou s líbivým upírským motivem. Nic proti tomu, komu se tohle líbí, dostane do žil novou dávku krvavé mízy. Ostatní, řekl bych, nepochopí, což mi potvrdila i jedna z novinářek, která se po projekci hlučně bavila se svou kolegyní: „Čekala jsem, že se jí narodí šavlozubý tygr, tak nic, no...“

Verdikt: Máte-li ságu Stmívání rádi, jděte a nebudete zklamaní. Neříká-li vám upířina říznutá Esmeraldou nic, anebo očekáváte-li od filmu něco víc, než jen očekavatelné, za lístky raději neutrácejte.

• Hodnocení: 2,5 hvězdičky z pěti (Ten půlbod nahoru je za zvukové efekty, jinak bych dal dvojku.)

Twilight Saga: Rozbřesk - 1. část