Rodina

Křtít, či nekřtít dítě?

bab

Přibližně před třemi týdny byl internet plný informací o křtu Margarity Paroubkové. Měla jsem dojem, že nejvíce prostoru bylo věnováno oblečení přítomných osob. Copak je ale křest o tom, co si kdo oblékne? O čem vlastně křest je nebo má být a proč rodiče, i nevěřící, křtí své děti?

Křest, a zvláště pak u malých dětí, je pro mne velmi citlivou otázkou. Ze zkušeností vím, že rodiče křtí dítě z nejrůznějších důvodů, ale na ten hlavní a nejdůležitější důvod často zapomínají.

Křest by měl být vyznáním víry. V případě křtu miminka se jedná o vyznání víry rodičů a jejich slib, že dítě budou vychovávat ve víře k Bohu. Křtem je člověk (ať už dospělý, či dítě) uváděn do společenství věřících, do církve. Křest by měl být svátostí, jakousi pečetí víry.

Ale mnohdy bohužel není. Křtít děti nechávají i nevěřící rodiče. Slavnostní slib o vedení dítěte k víře v Boha nemyslí vážně. Přijdou, odkývou, co mají, udělají spoustu fotek, natočí video, užijí si rodinnou oslavu. A konec. Tím to hasne.
Proč to vlastně dělají? Proč slibují něco, co nechtějí a nemohou splnit?

Copak je křest dítěte jen „dobrou“ záminkou pro uspořádání rodinné estrády?

Mám bohužel dojem, že mnohdy ano. Důvody pro křest miminka jsou u každé rodiny trošku jiné. Rodiče křtí děti, protože je to hezký zvyk - sejde se celá rodina, dítě dostane dárečky... Rodiče křtí děti, protože kdyby náhodou Bůh existoval, tak to u Něj chtějí mít „posichrovaný“. Rodiče křtí děti na přání prarodičů. (Můj známý - farář byl osloven nevěřícími rodiči s prosbou o křest dítěte. Babička jim za to totiž slíbila 5000 Kč! Bylo to v 80. letech, takže pěkná sumička...)

Přiznám se, že sama v otázce křtu dětí nemám příliš jasno. Myslím si, že křes by měl být aktem víry, neměl by se odehrávat ze zvyku či kvůli umlčení babiček. Ale zda křtít už miminka, nebo až dospělé, to je otázka.

Kojence křtí nejen Římskokatolická církev, ale i Československá církev evangelická, Církev bratrská a další, především velké církve. Malé a relativně „nové“ církve zase prosazují až křest v dospělosti a novorozencům jen žehnají. Jedná se např. o Apoštolskou církev, Bratrskou jednotu baptistů. Přestože křest je uznáván napříč církvemi, můžeme se u některých církví, například Apoštolské, setkat s překřtíváním.

V Bibli lze nalézt verše podporující oba tyto tábory

Pro křest dětí mluví například toto:
Mt 19,14: Ježíš však řekl: „Nechte děti a nebraňte jim jít ke mně; neboť právě takovým patří království nebeské!“ (obdobně i v Lk 18,15-18,16)
V Bibli se také často mluví o křtu celých rodin a domácností, přičemž nelze vyloučit, že s dospělými nebyly pokřtěny i děti. Navíc křest dětí byl běžnou praxí od vzniku prvních církví a nikdo ho po mnoho století nezpochybnil.

Proti křtu v dětství lze nalézt oporu například zde:
Mk 16,16: Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen. (Předpokladem je tedy nejprve víra, a až poté křest.)
Dítě se křtem stává členem církve, v níž je pokřtěno, a to bez svého souhlasu. Není neobvyklé, že pokud dospívající dítě uvěří, rozhodne se vstoupit do jiné církve. V mém okolí je nemálo těch, kteří byly jako děti pokřtěni v katolické církvi, ale v dospělosti vstoupili do jiné, často protestantské církve. (A někdy se v dané církvi nechali i znovu pokřtít.)

Ovšem i církve, které křtí děti, považují za důležité, aby dospělý (či dospívající) člověk veřejně vyznal svou víru a před církví vyslovil své přání žít s Bohem a podle Božích nařízení. Proto mají římští katolíci biřmování a evangelíci konfirmaci.

Ať už je vaše víra a váš postoj ke křtům dětí jakýkoli, za jedno bych se přimlouvala. Křtěte děti, jen jste-li věřící rodiče a křest dětí je běžnou praxí vaší církve. Křest by měl být něčím svatým, obřadem, kde vyslovovaná slova jsou míněna vážně, upřímně a s vírou. Nekřtěte děti jen kvůli babičkám či pro rodinnou slávu...

   
12.02.2010 - Děti - autor: Markéta Matlová

Komentáře:

  1. avatar
    [27] kometa [*]

    je to každého věc

    superkarma: 0 24.11.2011, 21:51:00
  2. avatar
    [26] honzik101 [*]

    Já jsem poktřtěná, mé děti (dnešní čtyřicátníci) ne. nikomu neberu víru, ale já nevěřím. Věřím tomu, že kdyby žil Pánbůch na Zemi, tak už by mu lidi dávno vymlátili okna. Moji dceru nemohl mít rád víc než já .........

    superkarma: 0 24.11.2011, 11:54:48
  3. avatar
    [25] jiti [*]

    Nedala jsem malého pokřtít, nemám ráda náboženství do kostela nechodím a nikdy jsem nechodila. Když budu chtít rodinnou estrádu, udělám ji i bez kostelů.

    superkarma: 0 16.02.2010, 09:45:32
  4. avatar
    [24] peetrax [*]

    Vivian — #20 jo, líp bych to neřekla. Sml67 Kostel je zkrátka in.

    superkarma: 0 14.02.2010, 12:57:00
  5. avatar
    [23] peetrax [*]

    richada — #19 no, ono se totiž u křtu něco slibuje, takže to není jen o tom, že "to nikomu neublíží". Dokud to lidi budou brát takhle... Sml80

    superkarma: 0 14.02.2010, 12:55:04
  6. avatar
    [22] peetrax [*]

    schnaxy — #9 Taky jsem křtěná v roce 1981, roky předtím ani potom křty nikdo netajil. Sml80

    superkarma: 0 14.02.2010, 12:52:17
  7. avatar
    [21] peetrax [*]

    lalica — #11 Ano, právě proto by nevěřící neměli své děti křtít. Ať se děti rozhodnout v životě co dál, znamená, aby se nechaly pokřtít až v dospělosti, pokud tak budou chtít učinit. Sml24

    superkarma: 0 14.02.2010, 12:50:33
  8. avatar
    [20] Vivian [*]

    No každopádně je to náboženský akt, církevní záležitost, takže je nesmysl, když si dítě nechá pokřtít někdo, kdo není věřící... Rodinná sešlost se snad dá uspořádat i bez toho. Ale v novinách vypadají líp fotky z kostela než fotky z restaurace, to zase jo... Sml54 Ale dnes je to hlavně asi v módě. Podobně jako svatby v kostele. Kostel je prostě romantika Sml24

    1. na komentář reaguje peetrax — #24
    superkarma: 0 13.02.2010, 12:10:47
  9. avatar
    [19] richada [*]

    Já si myslím,že křest nikomu neublíží ale dítě by si až dospěje mělo samo vybrat,zda bude chodit do kostela nebo ne.Měla by to být jeho volba.Víra nikomu neublíží ale církev,to je jiná písnička!

    1. na komentář reaguje peetrax — #23
    superkarma: 0 13.02.2010, 08:31:00
  10. [18] Anime Otaku [*]

    U nás je asi pokřtěná máma (neví se to jistě). Protože babiččina tchyně ji prý nechala tajně pokřtít na zlost babičce. Babi je totiž nevěřící a církev nesnáší, protože právě kvůli církvi se jí v životě přihodilo mnoho zlého...

    superkarma: 0 12.02.2010, 16:45:49
  11. avatar
    [17] OlgaMarie [*]

    Altamora — #15 Komouši uměli dělat ze života lidem peklo. Např. po civilním sňatku na radnici v sobotu, tvrdili, že tam není žádný úředník, který by dal potvrzení pro kněze do vedlejší vesnice, že byl civilní sňatek uzavřen. Kdyby jim kněz udělil svátost manželskou bez potvrzení, byl by mu odňat státní souhlas sloužit mše. Takto se likvidovali kněží.

    superkarma: 0 12.02.2010, 15:13:08
  12. avatar
    [16] catcat [*]

    jsem pokřtěná a dceru jsem nechala pokřtít taky, a to ještě za totáče. Tak nějak se mi zdálo, že dcera potřebuje ještě silnější ochranu do života, než jen moje náruč...l

    superkarma: 0 12.02.2010, 14:57:39
  13. avatar
    [15] Altamora [*]

    schnaxy — #9 Proč to nikdo nesměl vědět? Moje kamarádky křest svých dětí neskrývaly a nikdo se nad tím nepohoršoval a neříkaly, že by s tím měly nějaké problémy. Spíš měli problém ti, kteří nedali dítě pokřtít a jejich rodina byla hodně nábožensky založená. Jedna jedubaba odmítla přijmout děti svého syna, protože je nedal pokřtít.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #17
    superkarma: 0 12.02.2010, 13:36:37
  14. [14] hindin [*]

    Já jsem byla křtěná v osmi letech, protože v době mého narození našeho kněze zrovna zavřeli a pak byl prý problém někoho sehnat. Tehdy křtu v pozdějším věku předcházela povinná účast na třítýdenních náboženských táborech a to teda pro mě byly muka! Sml15Neměla jsem tam žádnou kámošku, nesnášela jsem ,,služby", kdy jsem musela přede všema mluvit o mém vztahu k Bohu atd., takže jsem byla fakt šťastná, když jsem jela domu. Samotný křest byl pak krásný, bylo nás asi 10 dětí a připadaly jsme si jako malí andílci, co budou moci mluvit se samým pánem Bohem. Sml22 Byla jsem tak nějak pyšná, že jsem se rozhodla to podstoupit a přede všemi slíbit, že se pokusím chovat, jak nejlépe to dokážu. Opravdu mám na to krásné vzpomínky, a přestože s církví od té doby nemám nic společného, s Bohem si promlouvám sama a vím, že tu pro mě je a bude i bez ní. Křest vnímám jako svůj oficiální souhlas s uznáním Boha a své děti bych také chtěla nechat křít, až jim bude asi tolik, jako mně tehdy. Je to nejlepší. Pro nevěřící je vítání občánků a s křestem bez víry nesouhlasím. Partner je nevěřící, takže nevím, jak to budeme řešit.. Sml80 Snad se děti rozhodnou samy nejlíp. Sml24

    superkarma: 0 12.02.2010, 11:51:09
  15. avatar
    [13] Lukáš Čejka [*]

    navia — #12 U katoliku to je trochu jinak - kmotrem muze byt pravoslavnz krestan, ale jedine spolecne s katolikem, jinz nekatolik muze bzt jen svedkem viry, ad. civilni manzelstvi - je to jen jeden priklad - obecne kmotr nesmi byt v cirkevnim trestu Sml24

    superkarma: 0 12.02.2010, 11:40:02
  16. avatar
    [12] navia [*]

    Autorce článku děkuji..vidím to přesně stejně.  Bála bych se v kostele slíbit výchovu k Bohu a pak se na to vykašlat. O křtu Margarity Paroubkové si myslím své..  Nevíte někdo jestli je v husitské církvi běžné, že kmotr může být jiného vyznání? (Myslím, že uváděli, že kmotra je pravoslavná) Já vím, že u katolíků musí být kmotr katolík, dokonce biřmovaný a nesmí žít v civilním manželství...

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #13
    superkarma: 0 12.02.2010, 11:16:05
  17. avatar
    [11] lalica [*]

    Já jsem pokřtěná a také naše děti jsem nechala pokřtít.Ani za komunistů jsem s tím neměla žádný problém a děti jsou pokřtěny u nás na Moravě.Pro co se děti rozhodnou dál v životě , je čistě na nich....

    1. na komentář reaguje peetrax — #21
    superkarma: 0 12.02.2010, 11:06:36
  18. avatar
    [10] vladka006 [*]

    kozicka — #7 To jsem si zrovna při čtení článku říkala. Na co dělat takovou "opičárnu" pro příbuzenstvo, když je můžu pozvat na vítání. Nejsem věřící, tak na co bych nechávala dítě křtít, když ho ani náznakem nebudu nutit, aby věřilo?

    superkarma: 0 12.02.2010, 09:56:56
  19. [9] schnaxy [*]

    Jsem křtěná,moje dcera také,tu jsem nechala tajně pokřtít ,když ji bylo šest let na Slovensku v r.1981 Manžel to věděl,ale nikdo jiný to nesměl tehdy vědět. Sml25Sml25Sml25

    1. na komentář reaguje Altamora — #15
    2. na komentář reaguje peetrax — #22
    superkarma: 0 12.02.2010, 09:54:24
  20. [8] Bébina [*]

    Kdyz ja nemam flandaky radaSml80. U nas je krtena akorat mama a to pouze z vypocitavosti dedecka, ktery schvalne vstoupil do husitske cirkve, aby mohl ziskat misto v kolumbariu ve Farskeho ulici. Ale ja fakt, ze ten kostel, co je ve Farskeho, je neco uzasneho.

    superkarma: 0 12.02.2010, 08:58:08
  21. avatar
    [7] kozicka [*]

    pro věřící je krest, pro nevěřící vítání občánků

    1. na komentář reaguje vladka006 — #10
    superkarma: 0 12.02.2010, 08:51:37
  22. [6] Tee.. [*]

    Pro mě bylo náboženství vždycky jedním velikým obchodem, který hold někdo perfektně vymyslel.. Sml30 .. a týrat malé děti v chladných kobkách kostelů a ještě na ně lít ledovou vodu...brr..Sml30Sml30

    superkarma: 0 12.02.2010, 08:46:27
  23. avatar
    [5] RenataP [*]

    denkas — #1 mešní víno je zrádná mrcha....Sml57

    Jo jo, křest buď lidi myslí upřímně nebo je to jen snobárna.

    superkarma: 0 12.02.2010, 08:38:50
  24. avatar
    [4] RenataP [*]

    denkas — #1 mešní víno je zrádná mrcha....Sml57

    Jo jo, křest buď lidi myslí upřímně nebo je to jen snobárna.

    superkarma: 0 12.02.2010, 08:38:49
  25. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    Dávají-li rodiče křtít dítě, zavazují se k principům, v jakých  chtějí dítě vychovávat.

    Svátost křtu je svátost a smečka fotografů na křtu malé Paroubkové tento akt hrubě znevážila. znesvětila.  Pokud by pan Paroubek principy křesťanství myslel upřímně, nedovolil by to.  

    superkarma: 0 12.02.2010, 08:18:35
  26. [2] ILONESA [*]

    U nás víru nevyznáváme a tak ani nikdo pokřtěný není, myslím jenom můj tatínek. Je to věc každého, ale myslím si, že se z toho stává tak trošku atrakce. Je to asi to samé jako mít svatbu v kostele když nejsem věřící, jen pro tu atmosféru Sml80.

    superkarma: 0 12.02.2010, 07:03:58
  27. avatar
    [1] denkas [*]

    Jednou sem byla na křtu a ten farář byl opilej! Vše motal! Jméno mu museli říct dvakrát,než to řekl správně. No děs!!Sml80

    1. na komentář reaguje RenataP — #4
    2. na komentář reaguje RenataP — #5
    superkarma: 0 12.02.2010, 01:14:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme