Chtěla byste zhubnout, žádné diety nepomáhají a navíc jste ve věku, kdy vám už nadměrná fyzická zátěž působí problémy? Pokud chcete nějaké to nadbytečné kilo shodit a ještě něco udělat pro své zdraví a kondici, aniž byste na hřišti či v tělocvičně propotili hromadu triček, vydejte se na procházku. Kamkoliv a co nejdál.

Chůze je totiž výborným prostředníkem na protažení těla, spálení přebytečných kalorií, ale i provětrání hlavy. Ovšem – nesmíte se jenom tak šourat a zastavovat v každé osvěžovně, kterou potkáte. A čím nás takové obyčejné chození překvapí?

• protahuje svaly a udržuje jejich pružnost
• zlepšuje ohebnost těla a koordinaci
• zvyšuje hustotu a pevnost kostí
• odbourává tuky – organizmus při chůzi přepíná na
   jejich intenzivní spalování, ničí „zlý“ cholesterol HDL
• okysličuje se mozek a tělo vyplavuje do krve hormony
   působící dobrou náladu
• působí preventivně proti srdečním potížím a impotenci,
   zácpě, nemocem kostí a kloubů, posiluje imunitu

Zdravotní chůze má své zásady, které se vyplatí dodržovat:
♦ nasaďte ostřejší tempo, které držte, pokud budete mít pocit, že můžete jít rychleji, zrychlete!
♦ dbejte na správné držení těla – kráčejte rovně se vzpřímenou hlavou – nehrbte se!
♦ nezapomínejte pravidelně a zhluboka dýchat, pokud se začnete zadýchávat nebo nedokážete mluvit bez odmlk, trochu zpomalte!
♦ ideální denní dávka je hodinka chůze – tedy asi pět kilometrů


Když vás při vašem výšlapu začnou bolet nohy, uvědomte si, že se jedná o zdaleka nejpřístupnější a nejlevnější způsob zdravého „sportování“. Chůze má i další pozitiva: Zabírá rychle, v jakémkoliv věku, a je přitom univerzální. Uvidíte, jak se už po pouhém týdnu procházkového chození dostanete „do formy“.

Musíte ovšem dodržovat jednu podmínku: Procházejte se vždy jen na čerstvém vzduchu. Pětikilometrový výlet v hustém dopravním provozu a třeba i během inverze by vašemu zdraví a kondici rozhodně neposloužil. Ba právě naopak!


Najdete si i v této hektické době chvilku na procházku?
Kam nejraději vyrážíte? Do lesa, k vodě, do parku...
Máte pocit, že obyčejná chůze není sport, tělu zas tak moc nepomůže, a tak ji moc „nepěstujete“?
Chodíte raději všude pěšky, nebo zásadně nezvednete zadek z pohodlí automobilu?

Reklama