Reklama

Kritizovat je tak snadné, říkávala jedna moje kolegyně. A měla pravdu. Nikdo a nic není dokonalé a jen málokdy se stane, že nám skutky druhého přijdou adekvátní tomu, co očekáváme. Na druhou stranu – ruku na srdce – opravdu pochválíme vše, co nám naopak vyhovuje? Nepokládáme to tak trochu za samozřejmost?

Před časem jsem šla reklamovat prochozené boty. V podrážce se objevila po necelém roce díra skrznaskrz a mně přišlo zcela logické, že mi tuto nepříjemnost prodejce nějak vynahradí, resp. že uzná moji reklamaci a vrátí mi peníze, případně nabídne výměnou jiný pár bot. Nestalo se tak. V jeho reakci bylo uvedeno: BOTY SE MOC POUŽÍVALY.

žena

Cítila jsem (myslím, že právem) velmi ukřivděná a řekla jim pěkně od plic, co si myslím. Následně jsem všude ten konkrétní obchod kritizovala. Jistěže právem. Za tím si stojím.

Díky tomu jsem si ale uvědomila, že když jsem před lety reklamovala prošoupaný vnitřek jiné boty v jiném obchodě, proběhlo to bez potíží. A já si toho nijak zvlášť nevážila. Brala jsem to - jak už bylo řečeno výše - jako samozřejmost. A daný obchod rozhodně nějak významně nevychvalovala.

  • Tento článek není o reklamaci bot, i když bychom si na toto téma jistě dobře pohovořili, ale o našem vnímání světa.

Často máme při čtení nejrůznějších zpráv pocit, že prostředí kolem nás je zkažené a že už lépe bylo. Ovšem přiznejme si, že si to negativní vidění víceméně sami podporujeme. Když se nám něco nelíbí, hned se o to podělíme. Ať už kritizujeme napřímo zdroj nebo jej tzv. pomlouváme, tj. sdělíme svou špatnou zkušenost další osobě, což se jako varování chvályhodné, utvrzujeme se ve stavu nespokojenosti.

  • Samozřejmě je v pořádku se ohradit proti nekvalitním službám a upozornit na daný problém své okolí, ale je dobré se stejně stavět i k věcem, s kterými jsme spokojeni.

Jen tak bude náš svět v rovnováze.

Začala jsem si na to dávat pozor a musím říct, že svět se zdá hned hezčí. Stačí maličkosti. Pekaři pochválím rohlíky, protože jsou od něho vážně vždy moc dobré. Masérce, ke které chodím přibrzďovat své chátrání tělesné schránky, pochválím její šikovné ruce, protože mi skutečně vždy přinesou pocit úlevy, atd.

Nebudu zde dále vypisovat svoje věci, určitě vám udělá lépe, když zavzpomínáte na své zkušenosti a najdete v nich to pozitivní. A příště třeba pochválíte. Člověka to nic nestojí, a udělá hezký den nejen té dané osobě, ale také sobě. Funguje to...

Přečtěte si také: