Bulvár

Kristina: „Kancelářskou práci jsem vyměnila za práci s feťáky“

Když se řekne drogově závislý, mnoho z nás si představí osobu, kterou by označil jako součást spodiny společnosti, a ani okem o ni nezavadil. Najdou se však tací, kteří s těmito lidmi chtějí pracovat, a to především ku prospěchu nás všech. Vzorným příkladem je Kristina, která vyměnila pohodlí poklidné kanceláře za rizikovou práci s feťáky.

Kristino, odcházíš z našeho magazínu, kde jsi vykonávala především kancelářskou práci, a našla sis zaměstnání, které není až tak běžné. Mě to velmi zaujalo, řekni nám něco o tvém novém místě.
K této práci jsem se již dostala při studiu Vyšší odborné školy sociálně právní v Praze a nyní nastupuji na 1. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy obor adiktologie a rozhodla jsem se, že se tomu chci věnovat naplno. Čeká mě práce s lidmi, kteří jsou závislí na drogách, na tvrdých drogách. Náplní mé práce bude společně s naší organizací pomáhat závislým při hledání práce, poskytovat poradenství např. ohledně detoxu, měnit špinavé „nádobíčko“ atd.

Taková práce je svým způsobem i dost riziková, jak tě napadlo, že se chceš něčemu takovému věnovat?
Mně se právě na tom líbí, že je to jiné a rizikové. Mám ráda dobrodružství, přitom vím, že svým způsobem je to hazard se zdravím, stát se může cokoliv. Nikdy jsem ale neviděla nikoho, kdo by schválně ohrožoval nějakého pracovníka jehlou. Nejvíce mě na tom láká, že je to přímá pomoc lidem a není to klasická práce za počítačem. Poslouchám různé příběhy, setkávám se s různými osudy a můžu si pak udělat obrázek o celé této společnosti.

Když to řeknu na tvrdo, tak naše společnost feťáky spíše odsuzuje a nechce mít s nimi nic společného. Je to tedy tak, že ty s nimi nějakým způsobem sympatizuješ, když jim chceš pomáhat?
Nemůžu říct, že s nimi sympatizuju, ale na jednu stranu některé docela chápu. Neříkám, že všichni, ale většina pochází ze šílených rodinných poměrů, kdy nemohli získat správný pohled na svět od své rodiny, bloudili tak životem a nejednou začali experimentovat s drogami a propadli jim, což je velmi jednoduché. Není to, že bych je bránila, ale opravdu v některých případech oni za to ani vlastně nemůžou. Navíc tato práce není asi primárně zaměřena na to pomáhat závislým, ale spíše široké veřejnosti. Tím, že měníme jejich špinavé „nádobíčko“, vlastně eliminujeme výskyt žloutenky, HIV, různých infekcí, možnosti píchnout se o volně válející se jehlu, které sbíráme.

Já často chodím přes Florenc, tam je to samá použitá injekční stříkačka... můžu třeba já někde nahlásit zvýšený výskyt stříkaček, aby se někdo o to postaral?
Určitě to jde. Musí se to nahlásit na konkrétní úřad městské části, pak už je to ale v rukách daného úřadu, jak s informací naloží a jestli naváže spolupráci s nějakou organizací, která jejich ulici vyčistí.

Právě i volně se válející jehly jsou to, proč společnost bere feťáky jako neohleduplné, protože kdo asi vyhodí použitou a možná i infikovanou jehlu například na dětské hřiště?
Ano, oni většinou jsou neohleduplní a je jim to jedno, jestli se dítě nebo někdo jiný nakazí. Je to tím, že ztratili většinu sociálních návyků a nepřijde jim divné „šlehat si“ před lidmi a pohazovat jehly. Slyšela jsem však jednoho uživatele, který vyprávěl, jak viděl jednoho z nich, jak zahazuje jehlu poblíž dětského hřiště, že si na něj počkali a zmlátili ho. Právě tito lidé totiž mohou za to, že se lidé koukají na feťáky jako na úplnou špínu, a těm, co ještě mají nějakou soudnost, to samozřejmě vadí.

as

Pozn. red.: Tohle bylo první, čeho jsem si ráno všimla, když jsem vystupovala z auta, celkem tematické...

Jak funguje výměna špinavého „nádobíčka“?
Chodí se po různých místech, kde je zvýšená aktivita narkomanů, třeba Václavské náměstí, Hlavní nádraží atd. Vezmu si krosnu, které je naplněná tisícovkou čistých jehel, kontejner na špinavé jehly a procházím se. Oni už nás poznají, navíc vědí, že v určitý čas nás najdou na určitém místě.

Když se vrátím k drogové závislým, mě by osobně zajímalo, jestli mají vůbec zájem se léčit, a jestli je toto procento vysoké?
Zbavit se závislosti chtějí, na léčbu se ptají hodně, ale bohužel oni hrozně rychle zapomínají na to, že jim ta droga škodí. Zapomenou na to v momentě, kdy si opět „střelí“, a pak už se jim znova nechce podstupovat čekání na odvykačku, další auťáky atd. Takže zájem o to je, ale jen v tom případě, pokud se bude jednat o okamžitou pomoc, což tak ale nechodí. Všude je nával lidí, takže delší čekací doba, stejné je to i u těchto komunit. Podle posledních výzkumů je cca 25 % úspěšně vyléčených.

Ty jsi i zmínila, že jim pomáháte hledat práci. Je hodně zaměstnavatelů, kteří jsou ochotní vzít pod svá křídla drogově závislého?
Tak tady je asi nejdůležitější, jestli mají čistý trestní rejstřík. Někteří zaměstnavatelé s tím opravdu problém nemají, naštěstí. My jim rozhodně neříkáme, že tenhle je starý „herák“, ale ono je to poznat. Pokud se však zaměstnavateli zdá, že je dotyčná osoba pod vlivem, udělá se mu test na THC a další drogy a dále je to na zaměstnavateli, jak s tím naloží, jestli nějakou důtkou atd.

Jistě slýcháváš hodně příběhů, je nějaký konkrétní, který tě opravdu dojal?
Nedávno mi jedna má klientka vyprávěla, jak ji několikrát znásilnili, že nebyl hrozný až tak ten sex, ale pocit obrovského strachu, že ji zabijí. Já jsem se pak v noci přistihla, jak nad tím přemýšlím, jak to muselo být hrozné. Řekla jsem si, že takhle ne, nemůžu to takto brát, musím se to naučit vypouštět. Nemyslím to tak, že bych je neposlouchala, ale v momentě, kdy mi něco řeknou, brát to jako pouhou informaci, nesmím si to uložit do paměti, to bych se pak z toho asi zbláznila.

Co finanční stránka, dá se touto prací uživit, nebo ji děláš spíš pro dobrý pocit?
Pokud nemáte děti a drahý nájem, tak se tím uživit dá, ale v momentě, kdy máte nějaké větší finanční výdaje, tak to rozhodně chce další práci.

Ještě mi řekni, co na tvou novou práci říká rodina?
Moje máma je na to naštěstí zvyklá, takže mi do toho nemluví. Já jsem už ve čtrnácti měla oblíbenou knížku My děti ze stanice ZOO a ona z toho byla špatná :-), ale teď už je v pohodě. To spíš mé okolí nechápe a neustále slyším, proč to chci dělat, vždyť oni si pomoc nezaslouží atd. Já vždy budu tvrdit, že ano, pomáhám jim, ale více vlastně naší společnosti.

sdf

Čtěte také:

   
26.08.2015 - Rozhovory - autor: Markéta Škaldová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [55] Jitka-x [*]

    Je to fajn, když chce někdo pomáhat takto "postiženým" lidem. Chce to hodně odvahy. Já bych na to neměla ...

    superkarma: 0 08.09.2015, 06:41:45
  2. [54] MaVy [*]

    Mickey Mouse — #49hele až budeš 20 let sledovat několik svých milovaných jak se utápí v amfetaminu, jak ničí nejen sebe ale i tvé další milované a bohužel i tebe tak se vrať a pokecáme, jo?

    superkarma: 1 27.08.2015, 21:58:55
  3. avatar
    [53] Eva_CZ [*]

    http://www.alanon.cz/

    superkarma: 0 27.08.2015, 14:20:41
  4. avatar
    [52] Eva_CZ [*]

    Jeeeee, uz vim! Al-anon.

    superkarma: 0 27.08.2015, 14:17:38
  5. avatar
    [51] Eva_CZ [*]

    MaVy — #46 existuji terapeuticke skupiny pro rodice a pribuzne, ale ted si zaboha nevzpomenu na nazev a jsem totalne mimo. Vcera jsem absolvovala ustni operaci a neco do me nacpali, tak cekam, az vystrizlivim. Sml15

    superkarma: 0 27.08.2015, 14:17:05
  6. avatar
    [50] Eva_CZ [*]

    MaVy ano. Pomoct muzes jen nekomu, kdo o tu pomoc stoji. Kdyz o ni nestoji, aspon mu nabidnu cistou jehlu. Je to smutny, ale je to tak. Ale neznam JEDINYHO stastnyho zavislaka. Znam moc stastnych abstinujicich.

    superkarma: 0 27.08.2015, 14:14:35
  7. avatar
    [49] Mickey Mouse [*]

    MaVy — #48 Nejde o nějaký lepší pocit. Jde o to, že pomáháme-li jim, pomáháme tím významně také sobě. Když se o ty lidi nikdo nebude starat, pak feťáků přibude, bude víc konfliktů, zločinnosti a nakonec budeme muset z daní platit mnohem víc na řešení následků.

    vodilulu — #42 Povinné koncentráky pro feťáky jsou dost nelidský nápad, asi jak od Ády Hitlera. Je dost studií o tom, že když feťáky/alkoholiky někam zavřete proti jejich vůli, definitivně jim seberete jakoukoliv motivaci. Po propuštění se v naprosté většině vrací k fetu a mstí se společnosti za to, že byli zavření a k detoxu donucení. Čili jen stupňujete násilí a zločiny, kterých se tito lidé dopouštějí. Možná by pomohlo preventivně zavřít úplně každého obyvatele ČR do vězení. Tím by se předešlo úplně všem trestným činům - ovšem závisloti si lidé dokáží vypěstovat a udržovat i ve vezení nebo v blázinci. Někoho předělat proti jeho vůli prostě nejde!

    1. na komentář reaguje MaVy — #54
    superkarma: 1 27.08.2015, 12:59:35
  8. [48] MaVy [*]

    Mickey Mouse — #39pomáhejme každému, i když o to nestojí, díky tomu ale pak máme zase lepší pocit sami ze sebe, že?

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #49
    superkarma: 0 27.08.2015, 10:49:43
  9. [47] MaVy [*]

    Eva_Fl — #43 MaVy — #46 to je ta odpověď mi to nějak vypadlo

    já ani tak nemyslím organizace na pomoc rodinám, ale spíš zamyšlení se jak moc těmhle lidem pomáhat, ber to tak dřív jim nikdo na ulici nepomáhal a nestaral se, takže budto se aspoň trochu snažili žít normálně, nebo padli , dneska, když mu nabídnu- pojd vyléčíš se, budeš mít zase střechu nad hlavou, časem práci, tak mi odpoví, že mic nepotřebuje, lidé jako tato slečna s ním na úřadech vyběhají všechny peníze, doprovodí kam potřebují, v zimě jdou do nějakého centra, no a takhe více méně štastně si žijí, z našich daní, berou drogy, vaří je a prodávají roky a nechtějí nic mněnit Sml15

    superkarma: 1 27.08.2015, 10:30:02
  10. [46] MaVy [*]

    ahááá, tak to pardon, nic o nich nevím, ale o tom ostatním vím dost, nikdy mi nikdo pomoc nenabídl, jen jakás probační služba Sml80

    1. na komentář reaguje MaVy — #47
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #51
    superkarma: 1 27.08.2015, 10:13:40
  11. avatar
    [45] cherinka [*]

    Eva_Fl — #44 Jo, a bude u toho dýchat výfukové spodiny. Sml57

    superkarma: 0 27.08.2015, 07:38:39
  12. avatar
    [44] Eva_CZ [*]

    vodilulu — #42 to vis, ze jo! S tou splodinou to jinak nejde.

    1. na komentář reaguje cherinka — #45
    superkarma: 0 26.08.2015, 22:48:08
  13. avatar
    [43] Eva_CZ [*]

    MaVy — #40 nez neco tvrdis, over si to. Nemas pravdu, existuji organizace pro pomoc rodicum a rodinam vubec.

    1. na komentář reaguje MaVy — #47
    superkarma: 0 26.08.2015, 22:47:18
  14. avatar
    [42] vodilulu [*]

    nechapu proc nejsou fetky zavirany na detox povinně dokad se nevyleci. Znam hodne fetek tak vim ze dobrovolny detox a treba ambulantne nema zadny smysl, hlavne kdyz ten clovek nema kam jit a furt je s tou splodinou. Proste pochytat zavrit, prelecit aspon rok dva tri, pri tom povinne pracovat a nasledne propusteni do nejakeho startovaciho bytu s dohledem a stale aby ten clovek mel praci, jinak se do toho budou furt vracet.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #44
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #49
    superkarma: 2 26.08.2015, 20:33:13
  15. avatar
    [41] cherinka [*]

    Eva_Fl — #38 Asi jsem vyrůstala někde jinde, pivo ano, ale u nás (myslím moje spolužáky) jsem nikoho piluli polykat neviděla. Sml80Sml80Sml80

    superkarma: 1 26.08.2015, 19:19:26

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [40] MaVy [*]

    je škoda, že nikdo nepomáhá rodinám těch fetáků, oni totiž dokáží ničit nejen sebe, ale i své rodiče, sourozence, atd... mimo jiné těch, kteří se chtějí léčit je málo a ti to většinou zvládnou sami, ale tomu zbytku se pomáhá jen k lepšímu feťáckému životu a jejich rodinám k ještě většímu pocitu marnosti, tuhle stranu, ale nikdo vidět nechce Sml15

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #43
    superkarma: 2 26.08.2015, 17:49:11
  2. avatar
    [39] Mickey Mouse [*]

    ax — #36 ax — #23 To jsou tedy hloupé řeči! Pomáhat je nutné každému, kdo je ve svrabu. Ať se tam dostal vlastní vinou nebo dílem náhody.

    Neziskovky, které pomáhají lidem v nouzi (to jsou feťáci určitě také) mají nesrovnatelně nižší náklady, než kdyby tu samou činnost zajišťoval stát. A dotace těm neziskovkám jsou nesrovnatelně nižší než škody, které by stát musel řešit, kdyby se neziskovky feťákům nevěnovaly!

    Feťákem se člověk nestává z vlastního rozhodnutí. Nikdo nechce být závislý. Feťákem se člověk stává ze stejné blbosti, jako někdo jiný pije v hospodě, přebíhá přes koleje, leze po skalách a další třeba sedne za volant opilý.

    Je pravda, že je dnes více feťáků. Ale to se nevyřeší ani většími postihy feťáků, ani důraznějšími zásahy proti dealerům, ani žádným jiným represivním opatřením.

    Dříve jich bylo méně jen proto, že celníci a policie stihli kontrolovat každý dopis nebo balíček, který šel ze zahraničí. A že špehovali opravdu důkladně!

    1. na komentář reaguje MaVy — #48
    superkarma: 1 26.08.2015, 15:50:39
  3. avatar
    [38] Eva_CZ [*]

    ax — #36 jako si dite ASI nemuze za rakovinu, mozna si ASI nemuze za to, ze vlitne do zavislosti. Zavislost zpusobuje zmena na mozku, gen. Proto si nekdo v pohode dava cely zivot sklenicku, piluli, mozna si ze zvedavosti snupne koksu, ale nestane se zavislym. Muze toto vsechno zneuzivat a prece do zavislosti nespadne. Ja jsem do ni spadla v patnaci - mozna sestnacti. A nedelala jsem nic jineho, nez moji spoluzaci, obcas jsme zasli na pivo a ze zvedavosti ochutnali nejakou tu piluli. K dostani byla Algena, Neuralgen, velmi snadno dostupny byl Fenmetrazin atd. NORMALNI spoluzaci vedeli, kdy maji dost. Ja ne. Ja jsem tu klapku nemela. Sml23

    Rakovina - podivej se na nejake stranky celostni mediciny, mozna ji lepe pochopis.

    1. na komentář reaguje cherinka — #41
    superkarma: 3 26.08.2015, 15:32:50
  4. [37] slávenka [*]

    Milá Kristino, máte můj obdiv a dávejte, prosím, na sebe pozor.Sml72

    superkarma: 0 26.08.2015, 15:21:55
  5. [36] ax [*]

    Eva_Fl — #35 Samozřejmě, doporučuju jít tuto teorii prezentovat např. na dětskou onkologii. Sml15

    Já si myslím, že nikdo z nás tady nechtěl říct, že pohrdáme závisláky, anebo že nikomu z nás by se to stát nemohlo. Ale závislost je prostě druh nemoci, za kterou si člověk může víc než třeba za rakovinu (teď nemyslím rakovinu plic u lídí, kteří denně vybafnou krabičku), čemuž by taky měla odpovídat míra podílení se na nákladech léčby.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #38
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #39
    superkarma: 1 26.08.2015, 14:45:26
  6. avatar
    [35] Eva_CZ [*]

    ax — #33 kdybychom to braly uplne do dusledku, za vetsinu nemoci si clovek muze sam.

    1. na komentář reaguje ax — #36
    superkarma: 0 26.08.2015, 14:20:17
  7. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    Vy, ktere tady soudite, jste si nikdy nedaly sklenicku? Alkohol je tvrda droga a napily jste se taky dobrovolne. A hranice mezi konzumentem a zavislym je krehci, nez si mozna myslite. Kourite? Sml58Sml24 Prezirate se? Sml58Sml58

    Urcite byste hovorily jinak, kdyby do zavislosti spadlo vase dite. To byste se snad daly i na viru a prosily Boha o pomoc.

    superkarma: 3 26.08.2015, 14:19:34
  8. [33] ax [*]

    Eva_Fl — #27 Ale nemoc, za kterou si člověk může sám. Když pojedu autem v obci 120 km/h a napálím to do sloupu, následky taky budou strašné. Můžu si vymyslet sto důvodů, proč jsem jela rychle, ale nemění to nic na faktu, že si za to můžu sama.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #35
    superkarma: 1 26.08.2015, 13:34:08
  9. [32] bobani [*]

    tak tomu říkám výměna

    superkarma: 0 26.08.2015, 13:26:38
  10. [31] ax [*]

    amphora — #30 Jj, jakožto přizpůsobivá většina máš stejně jako já právo chodit do práce, odvádět daně, platit hypotéku, dodržovat zákony a držet hubu. Sml79

    superkarma: 4 26.08.2015, 13:17:03
  11. avatar
    [30] amphora [*]

    ax — #23 jo holka,povinnosti mají tihle závisláci dost !! MUSÍ si hlavně obstarat krádežemi prachy na fet,pak třeba oloupit babku o důchod, aby bylo i na nějaké "snad" jídlo, na chlast....to víš to dá práci to sehnat a nenechat se při tom chytit....ALE jinak velký souhlas s tím,jak se na tuto problematiku díváš.Je fakt, že s tím začli dobrovolně a dělat z nich chudinky není na místě !! A faktem je ,že všechny tyhle nepřizpůsobivé menšiny mají dnes větší a velká práva, než všichni ostatní, poctivě pracující lidé.A jaká práva mám já, coby nefetující, coby přizpůsobilý, coby platící nemalé daně, občan této země???? Nic moc, vlastně, můj vlastní názor je v podstatě nežádoucí,jestliže nelituje tyto" chudáky" To jsme to dopracovali.Sml80Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje ax — #31
    superkarma: 5 26.08.2015, 13:07:59
  12. avatar
    [29] cherinka [*]

    Eva_Fl — #26 Nebudu se s tebou o to přít, ale je to bohužel svobodné roznodnutí každého, že bude drogy brát. A vadí mi, že se u nás "léčí" zadarmo. Je spousta OPRAVDOVÝCH nemocí, za které nemocný nemůže a musí si draze kupovat léky aj.

    superkarma: 7 26.08.2015, 13:07:55
  13. avatar
    [28] gerda [*]

    Eva_Fl — #26No jo, Evi, ale tohle je nemoc přivolaná dobrovolně, nemusí být. Feťáka přece nikdo nenutí aby začal brát, dělá si to sám. Z blbosti, ze zoufalství, z touhy se zavděčit partě, přesto může odmítnout dokud je při smyslech...S výjimkou těch, které násilím zdrogují, aby byly povolné-í, a do závislosti se dobrovolně nedostanou. To je něco jiného, aspoň já to tak vidím. Ale tohle je moc těžké téma, nejsem odborník a můžu se mýlit.

    superkarma: 3 26.08.2015, 13:06:44
  14. avatar
    [27] Eva_CZ [*]

    Je to NEMOC, smrtelná, nevyléčitelná, zničující, pohlcující vše, na co jen můžete pomyslet.Ale je to také nemoc, kterou můžete zvládnout, když jí pochopíte a vyrovnáte se s ní, když se nevzdáte. Je potřeba jí porozumět a naučit se a používat spoustu věcí, aby jste se Vy, třeba takto nemocný člověk, mohl zařadit zpátky do běžného života, aby jste mohl zkrátka zase fungovat. Žít plnohodnotný život. Kde jste závislost získal, radši nezkoumejte, nehledejte odpověď na otázku PROČ JÁ?, ale radši konejte…

    1. na komentář reaguje ax — #33
    superkarma: 0 26.08.2015, 12:56:27
  15. avatar
    [26] Eva_CZ [*]

    cherinka — #22 zavislost JE nemoc.

    1. na komentář reaguje gerda — #28
    2. na komentář reaguje cherinka — #29
    superkarma: 1 26.08.2015, 12:55:27
  16. avatar
    [25] gerda [*]

    ax — #23 Sml22

    superkarma: 0 26.08.2015, 12:52:16
  17. [24] ax [*]

    gerda — #21 Sml67

    superkarma: 0 26.08.2015, 12:48:59
  18. [23] ax [*]

    v.poho — #12 OK, je-li cílem práce slečny ze článku ochránit zdravou společnost, pak to beru, ale to je pouze jedna z činností. Biopaliva řešit nehodlám, o těch snad tato diskuze není, ale opravdu si někdo myslí, že jediným nákladem té neziskovky jsou stříkačky? A co mzdy zaměstnanců (určitě ne ve výši mzdy minimální), nájemné apod.?

    Mně prostě vadí skutečnost, že kdejakého "chudáčka" (uprchlíka, závisláka, cikána) se okamžitě ujme neziskovka a začne nám tu předhazovat, jaké má práva a jak se mu musí pomoct (protože jeho osud tááák těžký). Ale že by ten člověk měl mít taky nějaké POVINNOSTI, to už mu nikdo neřekne.

    Každý je svého strůjce štěstí, nemůžu litovat někoho, kdo se ze svobodné vůle rozhodne brát drogy. To, že někdo sbírá stříkačky z ulice je určitě záslužná činnost, ale když by se toho neujala neziskovka, šlo by to dělat za zlomek nákladů.

    1. na komentář reaguje gerda — #25
    2. na komentář reaguje amphora — #30
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #39
    superkarma: 8 26.08.2015, 12:48:32
  19. avatar
    [22] cherinka [*]

    gerda — #21 Líp bych to nenapsala. A nelíbí se mi, že se o odnaučených píše jako o vyléčených. Není to nemoc. Sml80

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #26
    superkarma: 2 26.08.2015, 12:23:10
  20. avatar
    [21] gerda [*]

    Rikina — #18Od doby, kdy vyšla knížka My děti ze stanice ZOO a Mementa od Radka Johna uplynulo pár desetiletí. Co byla dřív ojedinělá senzace, je dnes tak běžné tak, že si toho už lidi nevšímají a berou to jako součást společnosti. V osmdesátých letech minulého století u nás narkomani oficiálně neexistovali, statistiky bylo zakázáno vést, ale jejich spolky byly policii dobře známy. Nikdo k nim nepřistupoval v rukavičkách, takže si to lidi víc rozmýšleli, než si něco vzali. Taky nebyly tolik dostupné drogy. Dnes se už nedá všecko svádět na režim, rozvrácenou rodinu a kdesi cosi - dnes má (bohužel-bohudík) každý možnost žít, jak chce. Bez mantinelů. Osvěta existuje, pomoc taky, ale když se nechce, nutit nikoho nemůžou a peníze se hážou do černé díry bez návratu. Dělat z narkomanů nějaké chudáčky a brát práci s nimi jako ušlechtilé poslání, je dost pošetilé. A hned po nich by měla nastoupit práce s bezdomovci, ti jsou taky zajímaví a mnozí si určitě pomoc zasluhují stejně tak, jako feťáciSml58.

    1. na komentář reaguje cherinka — #22
    2. na komentář reaguje ax — #24
    superkarma: 4 26.08.2015, 12:08:19
  21. avatar
    [20] samecka [*]

    Nedělala bych to - neměla bych na to. Knížku My, děti ze stanice Zoo bych zavedla jako povinnou četbu.

    superkarma: 0 26.08.2015, 11:55:16
  22. [19] iřka [*]

    Určitě záslužná práce,přeji hodně úspěchů.

    superkarma: 0 26.08.2015, 11:52:21
  23. [18] Rikina [*]

    Sml80 Jenže rozdávat čisté jehly, to je jako hašení požáru nošením vody v dvoudeckovém kelímku. Nic to neřeší ani ničemu nepomáhá. Podstatné je udělat něco pro to, aby ti lidé vůbec s drogami nezačali, aby neměli důvod. A když už začal někdo experimentovat z čiré hlouposti, nebo z nudy, tak ho z toho vyvést a ukázat mu něco smysluplnějšího. Což bohužel vůbec nefunguje a hodně organizací se ani nesnaží něco takového dělat. Je pravda, že je to sisyfovská práce. Člověk věnuje spoustu času, práce a úsilí, aby se pak díval, jak to všechno zmizí a výsledek je nula. Speciálně ty existence u pražského hlavního nádraží, případně Na Knížecí, tam už se asi nic jiného než měnit jehly nedá dělat. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #21
    superkarma: 3 26.08.2015, 11:40:07
  24. avatar
    [17] Kadla [*]

    Kristino, každá práce, kterou člověk dělá pro druhé, i kdyby jen chvilku, stojí za to... Držím palce.

    superkarma: 0 26.08.2015, 11:09:50
  25. avatar
    [16] RenataMor [*]

    Sml80

    superkarma: 0 26.08.2015, 10:40:14
  26. avatar
    [15] enka1 [*]

    Suzanne — #9 v.poho — #12 Sml22 a jiné, a jinéSml24

    superkarma: 0 26.08.2015, 10:03:57
  27. [14] free [*]

    v.poho — #12Souhlasím s tebou a navíc v tomto případě jsou ty částky zanedbatelné.... oproti dotacím na biopaliva a pod.

    superkarma: 1 26.08.2015, 09:44:42
  28. avatar
    [13] v.poho [*]

    Suzanne — #9 Sml22

    superkarma: 0 26.08.2015, 09:03:42
  29. avatar
    [12] v.poho [*]

    ax — #7Možná by tě ale skutečnost, že si feťák bude píchat čistou jehlou, dojímat měla. Pokud se totiž nenakazí žloutenkou, AIDS apod, je i nižší riziko, že nenakazí nikoho ve většinové populaci. A je naivní si myslet, že ty by ses s takovou troskou nikdy nevyspala. Stačí když to udělala předchozí partnerka tvého muže nebo syna. A sex na jednu noc je, jak nám je na ž-in pořád podsouváno, vlastně běžný.

    Mně teda daleko víc než peníze na čisté jehly vadí, že z peněz vybraných na daně podporujeme různé pseudodotace typu soláry nebo biopaliva a ještě se tváříme, že ano, bude líp.Sml68

    1. na komentář reaguje free — #14
    2. na komentář reaguje enka1 — #15
    3. na komentář reaguje ax — #23
    superkarma: 5 26.08.2015, 09:02:46
  30. [11] manislava [*]

    Sml59Sml67

    superkarma: 0 26.08.2015, 08:43:35

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme