Slunce je energie a životabudič, ale také nebezpečný protivník, který umí potrápit naši pokožku. Nebezpečí ve sluníčku vnímá málokdo z nás. Přitom případů rakoviny kůže přibývá rok od roku a protekce kůže je relativně snadná. Přesto ji věnujeme tak málo. Touha po opáleném těle často vede k nezodpovědnému chování. Jaké to je?

Velmi důležitým aspektem je pak volba ochranného slunečního faktoru. Ke správnému pochopení významu údaje SPF (Sun Protection Factor) na balení jednotlivých produktů je zapotřebí vysvětlit pojem „minimální erytémová dávka“. Jedná se o čas, během kterého kůže vyčerpá svoji schopnost reagovat na slunce, aniž by došlo k jejímu začervenání. V momentě, kdy je erytémová dávka vyčerpaná, se začínají projevovat první známky spálení. Tento limit se u jednotlivých fototypů výrazně liší. Například nejsvětlejší fototyp 1 má práh začervenání přibližně 10 minut, zatímco nejtmavší fototyp 6 až 90 minut. SPF pak udává násobek času, o který je přípravek v ideálních podmínkách schopný vyčerpání minimální erytémové dávky oddálit. Pokud se tedy jedinec řadí mezi majitele kůže odpovídající fototypu 2, práh pro zčervenání se pohybuje mezi 10 a 20 minutami. Krém s faktorem 6 jej ochrání přibližně na jednu hodinu, oproti tomu faktor SPF 25 na více než 4 hodiny.

Tip pro Vás: Jaký jste fototyp, snadno zjistíte prostřednictvím jednoduchého testu na www.daylong.cz.

ochrana pokožky nemusí být pouze na povrchu krémy, jak jsme zvyklé. Chránit se můžeme i vnitřně užíváním kapslí s výtažkem beta karotenu nebo výtažků z kapradiny, které najdete v například v preparátu Heliocare Ultra-D. I ty umí bojovat a chránit pokožku před škodlivým UV zářením.

Ochrana dětské kůže

Je vědecky prokázáno, že na pravděpodobnost propuknutí rakoviny kůže má výrazný vliv právě opakované intenzivní spálení v raném věku. Kojenci a malé děti by proto neměly být slunečním paprskům vystaveny vůbec, větší děti pak pouze na minimální dobu a s využitím nadstandardních ochranných prostředků. Například v Austrálii, jedné ze zemí s nejvyšším výskytem zhoubného melanomu, se děti často pohybují na plážích oděné do speciálních rolákových oblečků s dlouhými rukávy, které jim poskytují ochranu při pobytu ve vodě. Doslova nezbytností je použití kvalitní fotoprotektivní kosmetiky určené výhradně pro děti.

kid

Věděly jste?

  • 90 % lidí má nedostatek vitamínu D
  • Muži jsou v mazání mnohem pečlivější než ženy (tedy, když maže muž ženu...)
  • Optimální množství krému, aby byla dostatečná protekce celého těla, je množství, jež záplní kávový hrnek
  • V ČR se lidé nejčastěji mažou SPF 10 a přitom ideální by bylo minimálně SPF 30
  • Nejčastěji se lidé mažou na ramenou a nosu – až 55 % těla zůstane ale nenamazáno
  • 50 cm pod vodou na nás působí ještě 40 % záření jako na hladině
  • V horách se počítá na 300 metrů výšky zvýšení UV záření o 4 %
  • Sníh zvyšuje sluneční expozici o 90 %, voda o 50 % a písek rovněž o 50 %
  • I přes mraky proniká až 80 % záření
  • 50 % slunečního záření na nás působí i ve stínu

Nezapomínejte na ochranu vlasů!

Sluneční záření zanechávají viditelné stopy na našich vlasech, které v tomto období mohou trpět. Výsledkem jsou suché, mdlé vlasy, vybledlá barva a roztřepené konečky. Expertem na péči o vlasy v létě je řada BC Sun Protect od Schwarzkopf Professional. Ta poskytuje jedinečnou ochranu před sluncem díky UV filtru, vitamínu E, technologii Amino Cell Rebuild a tahitského Monoï oleje. Díky tomuto složení zevnitř obnovuje poškozenou vlasovou strukturu a chrání vlasy před dalším zatěžováním.

sd

  • BC Sun Protect, Schwarzkopf Professional, od 249 Kč
  • BC Sun Protect Travel Set cestovní sada, Schwarzkopf Professional, 3x100 ml, doporučená prodejní cena 449 Kč

Na co si dát pozor?

Neschraňujte opalovací prostředky na příští rok!

Zbytky opalovacích krémů rozhodně neschraňujte na příští rok, spotřebujte je vždy během jedné sezóny. A pokud vám na konci léta nějaké zbydou, raději je věnujte těm, kdo se ještě někam za sluncem chystají. Hodnota UV ochrany se totiž postupně snižuje, při nevhodném skladování se pokles hladiny UV ochrany ještě zrychluje.  

Čtěte také:

Reklama