Reklama

Na první pohled by se mohlo při návštěvě asijských velkoměst zdát, že nabízejí jen chaos a oko návštěvníka v nich nenajde chvíli klid. Když se ale zadíváte pozorněji, najdete mnoho krásných, zajímavých a fotogenických detailů, díky nimž se budete chtít vracet. Důkazem je třeba právě série fotografií nazvaná Cutting throught the chaos, kterou vytvořil v Tokiu fotograf značky Lukasz Palka jako součást kampaně ke 100. výročí značky Nikon. Nechte se unést krásou neobvyklého, pro nás Evropany bezesporu exotického způsobu života.

Tváře

NikonTy jsou v Tokiu doslova všude. Když se ale budete dívat trochu pozorněji, nejen přímo právě do obličejů, můžete je vidět v jiných zajímavých kontextech. Například tento pohled se fotografovi naskytl v momentě, kdy čekal na vlak a všiml si tohoto rozmístění dvou forem. Použil zoomový objektiv (AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR s fotoaparátem D5), takže stačilo pouze zvolit vhodný výřez a rychle pořídit snímek nejdelší ohniskovou vzdáleností.

Práce

V asijských velkoměstech je neustálý rozvoj zcela všudypřítomný. Pořád se staví, přestavuje, i bourá. Také pohled na pracovníky může být velmi zajímavý v kontrastu s jemnou exotikou nebo okázalým luxusem obyvatel. Zde můžete vidět působivou siluetu dělníka na geometrickém městském pozadí. Fotoaparát D5 a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR umožnily tuto fotku s využitím nejdelší ohniskové vzdálenosti.

Nikon

Betonová džungle

Ano, východní metropole mohou být skutečným pralesem. Každý zkušený cestovatel vám řekne, že když na vás začne padat úzkost ze všeobjímající zástavby, je čas vydat se nahoru a získat nadhled. To, co především nabízejí střechy, je jejich atmosféra – 10 pater nad uspěchaným městem vás pohltí klid.

Nikon

Klobouky

NikonPokrývek hlavy vidí návštěvník Asie také nepočítaně víc než kdekoliv jinde na světě. Tohoto mnicha fotografoval Lukasz celý den z různých úhlů. Získal dobré snímky, ale nic zvláštního. Nakonec se zastavil na široké hlavní ulici v Ginze a všiml si, že mnich má za sebou reklamu na klobouky – krásný kontext!

Kousek přírody

I když jsou uličky v Asii často úzké, zaplněné a chaotické, často se v nich prodere na světlo světa i kousek přírody, který jako by patřil do plánu. Na této fotografii vidíte lampiony v zadních uličkách Šindžuku, které se skví v pomyslné vrstvě mezi kabely a mnoha značkami nad hlavou a davy lidí dole. Pravý východní nádech jim dodává společnost květů třešní, právě na vrcholu období kvetení. Fotoaparát D7500 a objektiv NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR umožnily získat pěkný detailní snímek.

Nikon

Módní rozmanitost

Právě to, že se Asiaté nebojí divočejšího pojetí módy, jed jedním z nejdůležitějších prvků, poskytujících lidskému oku podívanou. Záplava různých barev, vzorů, materiálů a střihů je tím, co vstupuje do kontrastu s mnohdy jinak nevýrazným geometrickým prostředím některých novějších čtvrtí. U tohoto záběru uvolil fotograf ohniskovou vzdálenost 100 mm pro kompresi bílých čar přechodu na pozadí.

Nikon

Tradice

Tradice se v městech Asie chová jako klenot v celé své původní kráse, neovlivněný zcela odlišným, dynamickým prostředím. Díky tomu se nabízejí často až úchvatné minimalistické pohledy, jako na tohoto mnicha, který kráčívá o nedělích nahoru a dolů hlavní ulicí Ginzy.

Nikon

Rytmus

Když mluvíme o rytmu, máme nejčastěji namysli hudbu nebo pohyb. Jde však také o rytmické střídání či opakování určitých vizuálních prvků. Takového rytmu je Asie plná, snad jde o projev porozumění přirozenému rytmu života samotného. Na této fotografii vytvářejí takový rytmus lampiony ve svatyni v Kanda-Myōjin. „Před nimi se nachází zábradlí, a tak jsem vnesl do scény éterický prvek vyfotografováním jeho lesklého povrchu ohniskovou vzdáleností základního objektivu fotoaparátem Nikon D5 a objektivem NIKKOR 24–120 mm, abych zachytil odraz lampionů,“ říká fotograf Lukasz Palka.

Nikon

Giganti

Některé stavby prostě vyčnívají nad ostatními – svojí velikostí, majestátností, důležitostí pro společnost, která v asijských zemích přikládá budovám velmi hluboký význam. Tokijská věž je nejvíce ikonickou budovou v metropoli a tato fotografie ukazuje, že stojí za to vážit cestu na jiné vysoce položené místo a podívat se stavbě takříkajíc do tváře. Pro takové fotografie jsou nejlepší podobné večery s magickou „modrou hodinou“, kdy se město obalí mlžným závojem. Tímto způsobem teplé odstíny Tokijské věže pěkně kontrastují s mlžně modrými odstíny města.

Nikon

Mikrosvěty

Zapadlé uličky asijských velkoměst vás přenesou do kyberpunkového světa, který odstraní jakékoli hranice představivosti. Scéna zachycená na této fotografii by mohla být ve filmu Blade Runner – zchátralá, ale výrazná a plná barev. Díky nízké hladině osvětlení použil Lukasz fotoaparát Nikon D5 a objektiv NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR. Střední světelnost f/4 je snadno kompenzována vynikajícím systémem redukce vibrací, což znamená, že byl schopen zachytit většinu této bohaté a barevné scény s extrémní ostrostí bez ohledu na nízkou hladinu osvětlení.

Nikon

Hospůdky a krámky

Tato scéna se zaměstnaným šéfkuchařem grilujícím kuřecí špízy na dřevěném uhlí zachycená ve čtvrti Šindžuku je obrazově perfektní. Chcete-li fotografii s podobnou atmosférou? Zaměřte se na kompozici a zachycení rozsáhlosti a současně intimity scény. Lakaszovi se to povedlo díky objektivu NIKKOR 24-120 mm, u kterého zvolil mezní ohniskovou vzdálenost 24 mm.

Nikon

Transparentnost

NikonMetropole Východu jsou protkané průhlednými objekty. Úplně jiný efekt, než dokonale průhledné sklo, poskytují průhledné plastové deštníky, které se stávají jedním z ikonických objektů Tokia. Zkuste je zachytit na pozadí neonových světel, jako to můžete vidět na této fotografii z městské části Kabukičó. 

Přechody a křižovatky

Je těžké dokumentovat na snímcích Tokio a alespoň se nepokusit vyfotografovat přechod na křižovatce ve čtvrti Šibuja. Tato nejrušnější křižovatka na světě je zosobněním chaosu města. „Zde jsem chtěl zvýraznit jeden objekt mezi ostatními. Díky nízké hladině osvětlení byl přirozenou volbou fotoaparát D5, a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR mi poskytl mnoho možností při práci v takto rychle plynoucím a chaotickém prostředí“, doplňuje Lukasz Palka.

Nikon

Solitéři

Lidé v Tokiu připomínají při svém běžném každodenním životě ostrovy. Často můžete vidět lidi samotné a vyhýbající se jakékoli komunikaci s ostatními. Chcete-li zachytit tento pocit osamění ve městě, můžete se inspirovat tímto snímkem z haly tokijského mezinárodního fóra. Pro podobný efekt nadhledu neváhejte vystoupit na vyvýšené místo – zde jde o sedmé patro.

Nikon

Veřejná doprava

Veřejnou dopravu obklopuje chaos i řád. V Tokiu vlaky přijíždějí a odjíždějí ze stanic každou minutu, tisíce lidí zaplavují nástupiště, ale přesto vše nějak běží podle plánu. Tento snímek to přesně vyjadřuje tím, že zachycuje vlak jedoucí okolo osamoceného průvodčího. Jasná žlutá barva linky v Ginze byla pro tento snímek perfektní. 

Nikon