Známá tragédie od Shakespeara pojatá v modernějším duchu, nicméně bez přílišných kontroverzí a odchylek od dějové linie. Nečekejte nahého Třísku, ale geniálního Vlasáka, jehož herecký projev mrazí diváky v zátylku!

lear

Král Lear je jedním z nejznámějších Shakespearových dramat. Svědčí o tom i přejímání motivů této tragédie například do Kurosawova filmu Ran. Viděl jsem celkem tři zpracování, jedno jako televizní záznam divadelního představení se zlínským hercem Dušanem Sitkem v hlavní roli - to mi připadalo pojato poněkud komediálněji, snad aby byla těžká látka odlehčena. Podruhé na Shakespearovských slavnostech s Janem Třískou, kde se ikona českého herectví bezostyšně ve vypjatých scénách svlékala a poskakovala na stole, což bylo velice expresivní. Naposledy jsem zašel na Krále Leara do divadla ABC, kde jsem ho shlédl s Janem Vlasákem v hlavní roli. A jaký to byl zážitek? O tom už povypráví kamarádka Lucka, se kterou jsem představení navštívil...

Jak se Lucce líbil Král Lear v ABC: Trochu překouřený, ale fajn

Špičkové výkony hlavních protagonistů v čele s Janem Vlasákem byly podtrženy fantastickou hudbou a audiovizuálními efekty, které atmosféru na scéně pouze dokreslovaly, ale nijak ji nenarušovaly. Drobnou výtku bych měla k použitým vizuálním zkratkám, které mě, jakožto častého shakespearovského diváka, poněkud urážely. Mám na mysli zejména barevnou typologii Learových dcer, která mi přišla zbytečná, ale mohlo se jednat o výrazový prostředek, jehož význam jsem jen nedocenila. Drobná zaváhání byla také patrná při některých soubojových scénách, proti čemuž nepomohlo ani jejich nacvičování na jevišti během pauzy. Poslední jemnou výtku bych měla vůči kouřovým efektům, které sice navodily úžasně mlžnou atmosféru, ale současně přidusily několik předních řad v hledišti (hlavního strůjce těchto potíží bych však viděla spíše ve špatně fungující klimatizaci či vzduchotechnice).

lear

Douška

Lucčin názor plně zastávám. Obdivuji herce za to, jak mohli bez jediného zakašlání zvládnout takový nával kouře, jsou to prostě profíci! Z ostatních hereckých výkonů bych rád vyzdvihl ještě skvělého Viktora Dvořáka v roli na oko pomateného Edgara z Glostru a Radima Kalvodu ve vděčné roli šaška. Výtky některých recenzentů, že toto pojetí není dost bláznivé, jsou možná oprávněné, ale neřekl bych, že to představení škodí, ba naopak, naléhavost tragédie osobní i politické je v tomto zpracování daleko silnější.

lear

Celkově vzato se tedy jedná o představení mimořádně zdařilé a jeho návštěvu mohu každému vřele doporučit.

foto zdroj: www.divadloabc.cz

Reklama