Reklama

Nevyjdete kopec bez toho, že byste se zadýchala? Lakujete si nehty pouze barevným lakem, protože bez něj by byly nehezky zažloutlé? A někteří z kolegů se od vás nepěkně odtahují po jedné z vašich kuřáckých pauz?

 

Asi jste se už někdy zamyslela nad tím, jaké by to bylo přestat kouřit. Od zamyšlení ale vede dlouhá cesta ke skoncování s cigaretami. Boj s cigaretami je náročný a dlouhý, ale dá se vyhrát. Zvlášť pokud se budete držet rad, které vám může dát lékař v ordinaci nebo na internetové poradně www.odvykanikoureni.cz.

 

Proč je odvykání kouření takový problém?

Každý, kdo se alespoň jednou pokoušel přestat kouřit, by vám mohl dát odpověď: abstinenční příznaky. Bolest hlavy, deprese, úzkost, nepřekonatelná chuť na cigaretu. 98 % z těch, kteří se pokoušeli přestat pouze pomocí své pevné vůle, se k cigaretám opět vrátilo. Abstinenční příznaky a chuť na cigaretu mohou být tak urputné, že dokáží zlomit jakkoli pevnou vůli. Dnes vám již naštěstí může kterýkoli lékař předepsat nový účinný lék, který abstinenční příznaky mírní a dává vám zhruba čtyřikrát vyšší šanci na úspěch.

 

Kouření není pouhý zlozvyk, kterého se dokážete zbavit stejně jako kousání nehtů, ale je to nemoc. Nikotin se váže na mozkové receptory, které po pravidelném příjmu této drogy začínají vysílat signál nutící vás kouřit další cigarety. Krátký šot vám přiblíží, jak vzniká a funguje závislost na nikotinu.

 

 

 

Právě abstinenční příznaky jsou důvodem, proč není odvykání kouření krátkodobou záležitostí. Nutkání kouřit můžete pociťovat i po deseti týdnech od zapálení poslední cigarety. Pokud se rozhodnete podpořit svoji pevnou vůli přípravky pro odvykání kouření, je zcela zásadní vytrvat v léčbě nejméně 12 týdnů. Při dřívějším vysazení podpůrných léčiv se mohou abstinenční příznaky objevit v síle, kterou jste díky lékům dosud nezažila, a přinutit váš mozek, aby zase začal vyžadovat cigarety. 

 

Jak přestat kouřit aneb kroky nutné k úspěchu

První krok, který ovšem musíte učinit, je rozhodnout se. To, že opravdu chcete a jste připraveni přestat kouřit, podporuje vaši silnou vůli a motivuje vás překonat chuť na cigaretu.

 

Druhý krok by vás měl nasměrovat k lékaři. I obvodní lékař nebo přímo odborník z centra léčby závislosti na tabáku  vám dá cenné rady a zejména doporučí, jakou léčbu vzhledem k síle vaší závislosti zvolit. Pokud si nejste jistí, zda patříte mezi mírné nebo naopak silné kuřáky, můžete se proklikat mezinárodně uznávaným Fageströmovým testem závislosti na nitkotinu .

 

Kromě lékaře nezapomeňte informovat o vašem cíli i své okolí – kolegové v práci, kamarádi, partner nebo děti – ti všichni vaše rozhodnutí ocení a mohou se stát jednou z vašich motivací, abyste ve chvíli vypětí opět nesáhli po cigaretě a nespustili celou závislost nanovo. Důležité je vytvořit si náhradní řešení situací, ve kterých jste byli zvyklí kouřit. Nedokážete si představit kávu bez cigarety? Vyměňte ji na dobu odvykání za čaj. Pracovní pauzy si užíváte pouze s cigaretou v ústech? Raději se běžte projít kolem bloku, chuť na cigaretu vás přejde a čerstvý vzduch osvěží.

 

Pokud máte ve svém okolí jiného kuřáka, který má za sebou alespoň rok úspěšné abstinence na cigaretách, požádejte ho o rady. Právě rady těch, kteří odvykají, pro vás mohou být cennou výzbrojí. Pokud se nikdo takový ve vašem okolí, zapojte se do diskuse na www.odvykanikoureni.cz, kde se sdružují odvykající kuřáci a vzájemně se podporují ve svém úsilí.

 

Pár tipů pro odvykání kouření:

- Místo cigarety žvýkejte ovocné žvýkačky nebo cucejte bonbony bez cukru.

- Ve chvíli silné chuti na cigaretu vypijte sklenici vody.

- Za každý den bez cigarety se odměňte.

- Ze začátku odvykání omezte pití alkoholu, který by vás opět mohl svést k zapálení cigarety.

- Změňte svoje návyky – najděte si nový koníček, který vás bude zaměstnávat, před spaním si místo obligátní cigarety zapalte raději vonnou svíčku, kávu vyměňte za čaj a pivo za víno.

- Naučte se relaxační cvičení a techniky. Pomohou vám překonat běžné stresové situace, které se budete muset naučit řešit bez cigarety.

- Nepřemýšlejte jako odvykající kuřák, ale jako nekuřák.

- Neustále se těšte na svůj život bez cigaret a zápachu a připomínejte si, že na světě přeci žije velké procento lidí, pro něž je zcela normální nekouřit. Tak proč by nemělo být pro vás?

 


Jaké máte zkušenosti s odvykáním kouření vy, milé čtenářky? Tím, že do DISKUZE pod článkem napíšete o svých pokusech, cestách od cigarety, můžete pomoci těm, kteří stále stojí na mrtvém bodě. Přinášíme vám šanci, jak najít někoho se stejným problémem. Odvykání podpořené kamarádkami je přeci mnohem příjemnější, než se do náročné zkoušky vůle vrhat sama! Pomozte si vzájemně právě zde!