Zdraví

Kouření dětí- v Česku legální

 

 

KOUŘENÍ DĚTÍ – V ČESKU LEGÁLNÍ

KOUŘENÍ NENÍ ZLOZVYK – JE TO ZÁVISLOST

 

Každý den kolem nich chodím do práce. Stojí před školou a kouří. Pokud čekáte, že půjde o „puberťáky“, mýlíte se. Je jim kolem desíti let. Kuřáky se stávají z několika důvodů – nuda, dostatek peněz, vzor v rodičích, snaha vyrovnat se kamarádům. V tak nízkém věku už u nich vzniká závislost. Bezpochyby může být kouření závislost ojedinělá, spousta lidí kouří a nenaruší se vývoj jejich osobnosti. Hodně jich vydrží jen u kouření. Ale mládež, která je citově a sociálně nezralá, nemá potřebnou výchovu, podlehne lákadlům a svodům drog. A pokud se pak kouří v hospodě, připojí se alkohol. A záhy se mohou otevřít dveře dalším drogám – dnes není problém je sehnat.

Bohužel dle průzkumů kouří více dětí než dospělých. Jsou především ovlivněny reklamou a fotografiemi známých osobností – jejich vzorů či idolů – s cigaretou v ruce. Kouření vidí ve filmech, v reality show. Neuvědomují si, že je to něco škodlivého. Dítě nedělá žádný vážný krok v životě. Jen plynule přejímá to, co vidí na televizní obrazovce, v časopisech, ve svém okolí. Paradoxem našich zákonů je, že cigarety se dětem a mladistvým prodávat nemohou, ale kouřit děti legálně mohou. Nikdo jim to nezakáže, nelze je postihnout. Přitom 90 % nových kuřáků je mladších 18 let.

 

Samotné kouření a drogy jsou ale především otázkou výchovy. Důležité je, aby dítě mělo v rodičích autoritu a oporu, mohlo za nimi kdykoliv přijít a poradit se. Dnes už se taková pomoc vytrácí. Máma se dívá na telenovely, táta na hokej, babička a děda jsou o generaci jinde a dítě se se svými problémy obrací k vrstevníkům. Poučování dospělých je spíše marné. Děti dají spíše na názory a zkušenosti vrstevníků. Přednášky ve škole se míjejí účinkem, i když je tu východisko. Postavit před ně vyléčeného drogově závislého člověka, se kterým mohou diskutovat, ptát se ho. Studenti ho přímo vidí a jeho slova lépe pochopí. Může být pro ně příkladem, co se může vyvinout z jedné cigarety po ránu. Jenže co zmůže školská a rodičovská výchova proti masivnímu nátlaku reklamy?

 

A my dospělí? Začali jsme většinou dříve, než k nám v devadesátých letech pronikl mediální trh. Znali jsme soudružské ředitelské porady z černobílých obrazovek, kde přes kouřovou clonu nebylo ani vidět na odbarvenou vnadnou sekretářku. Vlk z dětského seriálu, věčně se otravující s drzým zajícem, nám byl sympatickým svým „žvárem“ věčně visícím z tlamy. Připadalo nám to naprosto přirozené – tak jak to připadá naprosto přirozené dnešním dětem.

 

Je to pro nás přirozené i dnes? Pokud se zeptáte 100 dospělých kuřáků, 75 vám odpoví, že chce s kouřením přestat. Proč to neudělají? Odpovědí je jedno slovo: závislost. Závislost na nikotinu. Závislost psychická - tradiční rituály, jako je ranní káva, sledování televize – to vše samozřejmě s cigaretou. Závislost drogová – nikotin se dostává do plic, odtud krví do mozku, kde způsobuje stejné změny jako jiné drogy (heroin, kokain). I když jde o pomalejší proces, poškození mozku je nevratné. Odtud už je krůček ke vzniku chorob tak typických pro kuřáky. Nádorového bujení, ucpávání cév, s ním spojená mozková mrtvice a srdeční infarkt. Zvyšuje se hladina cholesterolu, dochází k rozvoji cukrovky, samozřejmým příznakem je vysoký krevní tlak.

Mnozí tato rizika zlehčují – uvádějí případy dědečků, sousedů, kteří celý život kouřili a byli zdraví jak řípa. Ženy zase využívají vlastnosti nikotinu, pro ně výhodné. Cigaretový kouř vyvolává pocit sytosti, pomáhá hubnout. Ale za jakou cenu? Stárnutí kůže, šedá pleť, vrásky, ale i křečové žíly a ekzémy. Rozhlédněte se po okolí a místo těch dědečků hledejte lidi, jejichž vzhled poznamenalo kouření. Naleznete jich hodně.

Podle statistik zemře ročně v Česku na následky kouření asi 18 000 lidí. Naše planeta Země čítá asi jednu miliardu kuřáků. Chceme, aby mezi nimi byly naše děti? Chceme, aby naše děti byly závislé?

 

 

   
10.11.2005 - Zdraví - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [49] Serena21 [*]

    Kouření dětí je především způsobeno výchvou jejich rodičů. Já přestala kouřit před pěti lety, ale začínala jsem už v 15. Dneska vím že to byla blbost.

    superkarma: 0 22.07.2014, 07:16:23
  2. [48] Martina59 [*]

    Informace o vodních dýmkách seženete všude

    superkarma: 0 15.02.2013, 12:51:09
  3. avatar
    [47] _Lucky [*]

    No, ve skutečnosti kuřáci státu ušetří docela hodně peněz.
    Proběhl (myslím, že velmi seriózní) výzkum ve Švédsku
    a výsledkem bylo, že vpodstatě každý poslední 2roky života
    spotřebuje stejné množství peněz, ale kuřáci ušetří obrovskou částku z důchodového fondu, protože jejich 2roky přijdou o 10let dřív.

    superkarma: 0 14.11.2005, 15:44:39
  4. avatar
    [45] Vivian [*]

    mmruzkova: omyl, jde to pouze z kapes lidí platících zdravotní pojištění

    superkarma: 0 12.11.2005, 23:08:28
  5. avatar
    [44] svetluszka [*]

    mmruzkova: ....a až nebude nikdo kouřit, pít a brát drogy, tak nám pojišťovny snížej platby, jo...?...... ... ..tak houby... budou kasírovat dál,stavět si ještě lepší paláce, a až ti onemocní dítě, budeš dělat sbírky na jeho léčbu......

    superkarma: 0 12.11.2005, 14:35:14
  6. avatar
    [41] Vivian [*]

    Luciš: s městskýma mám bohužel stejnou zkušenost (s tím nočním klidem), ale myslím, že pokud kouření dětí nezakazuje nějaká vyhláška či zákon, tak s tím policie těžko může něco dělat. A stejně si myslím, že zákazy jsou tady absolutně k ničemu. Máme zákaz prodeje alkoholu a cigaret mladistvým pod 18 let a k čemu to je, když to málokdo dodržuje? Spousta kuřáků si klidně zapálí i na místech, kde se kouřit nesmí, kašlou na to a nikdo to nekontroluje a nepokutuje... Takže můžeme klidně přijmout milión dalších zákazů a stejně to bude naprd, dokud se odmalička nebudeme učit zákony respektovat. A výchova dětí je podle mě věcí rodičů (a /až/ v druhé řadě škol) .

    superkarma: 0 10.11.2005, 15:23:32
  7. avatar
    [40] Luciš [*]

    Dorlay: na městský mám stejnej názor a přidávám, že otravujou po parku babky s bezzubýma trpasličíma pudlama a jezevčíkama, kontrolujou jim známky a náhubky. Na ochlasty před nádražím s vlčákem pitbulem a cigoše s nepřivázanýma velkýma psama si netroufnou. Podvyživenej koček plnejch svrabu máme u parku snad třicet. Posprejovaný fasády, nablito, dopravní značky v Moravě. Na nic nemají pravomoce. Dopravní přestupky, cyklisty nemůžou řešit, když je zavoláte na rušení nočního klidu nebo po obtěžování bezdomovcem, zkouknou a odjedou, že nic nemůžou. Taková tchýně v bledě modrým, na nic to dobry není a zbavit se toho nedá

    superkarma: 0 10.11.2005, 14:17:06
  8. avatar
    [39] kemy [*]

    Dorlay:

    superkarma: 0 10.11.2005, 14:06:13
  9. avatar
    [37] kemy [*]

    Dorlay: no to je docela sranda. všichni policajti, který osobně znam, normálně kouřej trávu, sou ve službě občas vožralý. už hodněkrát se mi stalo, že když sem seděla na lavičce na opěradle, dostala sem pade pokutu. ale oni pokutu nedostanou, když je já potkam třikrát za noc na benzině na kafi anebo u pole, kam si jezdí při noční schrupnout.

    superkarma: 0 10.11.2005, 13:56:25
  10. avatar
    [35] kemy [*]

    GENERACE, ne gebnerace

    superkarma: 0 10.11.2005, 12:55:14
  11. avatar
    [34] kemy [*]

    bh: jasně, že ganja je škodlivá. ale když si vezmeš, kolikrát se stalo, že se třeba člověk otrávil alkoholem.. je známo hodně případů, kdy třeba děti na tyhle následky umřely. nebo se ožraly a dělali takový pí*oviny, že se stalo neštěstí. na světě neni znám jedinej případ, kdy by někdo zemřel na následky po kouření marihuany nebo byl tak zkouřenej, že by se zabil tim, že na sebe nedával pozor. co mi řekneš na tohle? myslim si, že pokud je povolenej alkohol, měla by bejt povolená i tráva. háček je v tom, že chlast je droga dobře zdaněná, ale trávu si pěstuje každej druhej hulič svojí. řiká se, že tráva je přechod k tvrdejm drogám, což je blábol. stejně tak by se za ten počátek braní drog mohlo brát kouření nebo chlast. v holandsku gebnerace starší než sou mý rodiče hulila za mlada taky a maj tam míň lidí závislejch na heroinu apod. než třeba my. já řikam LEGALIZOVAT

    superkarma: 0 10.11.2005, 12:53:40

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [33] bh [*]

    Puberťáci, na rozdíl od generace svých rodičů, běžně kouří trávu a vědí, kde toto zboží získají. Já ne.
    Věčné debaty o legalizaci a léčebných účincích je utvrzují v tom,že to není škodlivé

    superkarma: 0 10.11.2005, 12:41:38
  2. avatar
    [32] kemy [*]

    Midsummer: pěknej obrázek

    superkarma: 0 10.11.2005, 12:34:42
  3. avatar
    [31] Midsummer [*]

    Blý je (v 29.) má být: BLBÝ JE

    superkarma: 0 10.11.2005, 12:10:19
  4. avatar
    [30] kemy [*]

    neuděláš nic

    superkarma: 0 10.11.2005, 12:07:41
  5. avatar
    [29] Midsummer [*]

    Blý je, že je to sice problém celý společnosti, ale umírají na to konkrétní lidi. Co mají v hlavě mozek, a vědí, že jim to škodí a že je to zabíjí. Jenže člověk je asi opravdu jedinej živočich (tím nechci nikoho urazit), kterej prostě dělá různé věci, kterými sám sobě ubližuje, a to dokonce vědomě. Vždyť je to i jedinej živočišnej druh, kterej hubí jedince svého druhu.

    superkarma: 0 10.11.2005, 11:58:48
  6. avatar
    [27] Aja [*]

    Kocicka: To je ale problém společnosti

    superkarma: 0 10.11.2005, 11:23:08
  7. avatar
    [26] Kocicka [*]

    aja: něco jiného je zkusit si cigaretu....ale to o čem píše autorka článku je o něčem úplně jiném, je to o závislosti, dítě které ve svých deseti letech vytáhne krabku cigaret denně to není zkoušení.....!!! A rodiče kde jsou, jejich výchova, autorita a zájem....!!!Je mi z tohodle na blití! Kdysi jsem ráda, chodila bruslit,ale od té doby co na večerním bruslení od 20,30-21,30 chodí sotva osmileté děti a tam se perou mezi sebou o cigarety a nikdo si toho nevšímá...přímo na ledě, tak na tohle nemám žaludek, ani nervy. A modlím se abych svoje děti, které jednou tomudle budou taky vystavení dokázala dobře vychovat a vše jim vysvětlit!

    superkarma: 0 10.11.2005, 10:48:25
  8. avatar
    [25] Trinii [*]

    Jediné co je mi líto na tom, že už nekouřím je, že jsem ztloustla (vím, že to není jen tím,ale částečně taky) a to jsem byla krásně štíhlá ovšem kuřačka.

    superkarma: 0 10.11.2005, 10:47:50
  9. [24] a.... [*]

    Děsně mě štve, že cigarety dětem prodají vlatně v každý trafice..opravdu by bylo žádoucí, aby ty cigára nebyly pro ně tak snadno dostupný, jinak srovnat si dítě, aby nekouřilo, to je samozřejmě výhradně na rodičích.
    Alenka0010: myslím si, že jsem benevolentní, ale koukám, že jsem tyran

    superkarma: 0 10.11.2005, 10:28:32
  10. avatar
    [23] Aja [*]

    Děti kouřily vždycky. Prostě to zkusit musí Připadá mi urážlivé psát, že je to tím, že jsou citově a sociálně nezralí a nemají pořádnou výchovu To s tím kor moc nesouvisí

    superkarma: 0 10.11.2005, 10:14:00
  11. avatar
    [22] Alenka0010 [*]

    savlickova:ono je to v dnešní době strašně těžké odhadnout, jak být tvrdý ve výchově. Já si myslím, že my s manželem nejsme tak hrozní, když to porovnávám, jaké rodiče a výchovu jsem měla já. Ale dcera mi často říká, že je to u nás doma jako v koncentráku . Co jsem tak měla možnost vysledovat, jsou dnes rodiče až moc benevolentní. Dcera i syn studují na gymnáziu a jejich spolužačky už od 15 let běžně navštěvují noční bary a získávají sexuální zkušenosti s o 10 let staršími muži, které rodiče (těch holek) nechají doma i přespávat . Takže si občas říkám, že to s těmi mými dětmi ještě není tak ztracené.

    superkarma: 0 10.11.2005, 10:02:33
  12. [21] apina [*]

    svetluszka: jo s příspěvkem č.2 souhlas

    superkarma: 0 10.11.2005, 09:51:10
  13. [20] Rikina [*]

    Mně se nelíbí ten nadpis - že kouření není zlozvyk, ale závislost. To jako by naznačovalo, že chudáčci závislí za to vlastně nemohou, že kouří, ono se jim to tak nějak stalo, a potřebují ohledy a pomoc. Nic takového, kouření je zlozvyk, bezohledný, a každý si za něj může sám. Nikdo mu cigaretu do pusy násilím nenacpal.

    superkarma: 0 10.11.2005, 09:42:12
  14. avatar
    [19] *Kotě* [*]

    Midsummer: u nás je kuřáctví těžce protěžováno i v zákonech i ekonomicky díky silné tabákové lobby. Firmy jako Philip Morris si kupují naše zákonodárce mimo nátlakových akcí a úplatků i tím, že sponzorují mnoho bohulibých charitativních projektů, a dokonce (podržte se!) pořádají ve školách osvětu pro děti, aby nekouřily!!! (samozřejmě pod logem té správné značky )

    Pak u nás nemá kouřit skorem každý, podchytí si to už v dětství

    superkarma: 0 10.11.2005, 09:32:36
  15. avatar
    [18] arjev [*]

    Rodiče mají vychovávat a škola pouze dovychovávat,případně spolupracovat s rodiči.Mnoho rodičů nemá zájem o to, co dělají jejich děti.Současná mládež má "navrch" nad učiteli, to dali písemně naši zákonodárci - dali jim svobodu a hlavně demokracii.Dohra by měla být ta,že každý kuřák by si měl platit lékařské výdaje spojené s kouřením,to by mělo platit i pro alkoholiky,neboť kolik takových je v plném invalidním důchodě.Pak se TI nahoře diví, že není peněz a jaká ta mládež je. Všechno souvisí se vším.

    superkarma: 0 10.11.2005, 09:29:38
  16. [16] benik-31 [*]

    Bohužel jsem načapala mojí dceru kouřit to jí bude teprve 14let.Je to hrozný nemá kapesné,ale oni jí holky dají od sebe.Bojujeme stím,ale zatím marně no i když trochu polevila.Musím být tvrdá ve výchově,ale to bohužel mě nějak nejde.Bojím se toho,že by se mě pak třeba nevrátila domů.

    superkarma: 0 10.11.2005, 09:16:15
  17. [15] Rikina [*]

    Alenka0010: podobný problém mám taky, ačkoli nekouřím, mí synové ano, ale začali s tím oba až po 18.narozeninách, s tím, že už jsou dospělí a tudíž jim do toho nemůžu mluvit. Doma nesměli, tak nebyli líní chodit ven. Ani těžce vydělaných peněz jim nebylo líto dát je za cigarety. Mluvit můžu horem dolem, jak je to nezdravé - nezájem. Asi budu muset počkat, až jim to nějak docvakne samo

    superkarma: 0 10.11.2005, 09:15:50
  18. avatar
    [14] svetluszka [*]

    Midsummer: .... ...to je ono, on totiž žádnej stát ani nepotřebuje, aby lidi nekouřili, nepili alkohol a nebraly drogy. A to samí s pohonejma hmotama... včichni vědí, jak jsou škodlivý spalovací motory, válčí se jenom kvůli ropě atd. A nikdo na světě mi nevymluví, že nějací frajeři někde ve výzkumáku už dávno nevymysleli něco levnýho a ekologickýho, na co by se dalo jezdit.
    Ale ekonomika celýho světa stojí právě jen ne ropě, tabáku, alkoholu a drogách....bohužel....

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:49:01
  19. avatar
    [13] Alenka0010 [*]

    Pardon, samozřejmě nechceme, aby kouřily.

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:48:57
  20. avatar
    [12] Alenka0010 [*]

    Já mám za to, že škola by neměla suplovat rodičovskou výchovu, tak jak to bývalo za totáče, škola by měla především učit, připravit děti na budoucí povolání. Od toho přece školy jsou. Vychovávat by měli rodiče, a to se vším všudy. Je opravdu těžké trestat dítě za kouření, když kouří rodiče. Zvláště dnes, kdy spousta dospěláků ještě patnáct let po sametu nechápe, co to vlastně ta demokracie je. A sama si myslím, že to bude trvat ještě móc dlouho, pochopí to možná až naše vnoučata. Já mám dva puboše, syna a dceru ve věku 18 a 16 let. Přesto, že s manželem ani jeden nekouříme, oni kouří oba, ne ovšem doma. A můžu nadávat, vysvětlovat, zakazovat, nepomůže stejně nic. Dcera má argument, že když má nervy, tak ji to uklidní, syn mi řekne, že kouří ve třídě všichni kluci a jak by vypadal. A co teď s tím? Rozhodně jsem to nenechala být, mluvím o tom pořád, jak je to škodlivé a tak, ale to je tak všechno, co můžu udělat. Musí na to přijít sami. A pokud nechceme, aby nám 10-ti leté děti nekouřily na veřejnosti, musí to nějak ošetřit stát zákonem. To je můj názor.

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:47:04
  21. [11] Hanule [*]

    U nás před školou je také zákaz kouření. Samozřejmě to platí i pro rodiče čekající na své děti, ale stejně si tam zapálí.

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:44:53
  22. avatar
    [10] Midsummer [*]

    NiKina: nikdy nezničíš nic, v čem jsou "těžké" peníze. Páč bohužel, vše je o penězích: cigarety, alkohol, jiné drogy, hamburgry, atd., atp. Každej ví, že je to škodlivé, každej ví, že to zabíjí. Ale jede to pořád dál: pár zbohatlickejm parchantům to těžce nese a na druhé straně světa to drží při životě miliony chudáků - jako jediná pracovní příležitost. A miliony jinechj to zase likviduje.

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:42:05
  23. avatar
    [9] RenataP [*]

    je to drsný a je mi těch dětí líto.
    Až budou ve třiceti chrblat jak tuberáci, tak bude pozdě.....o rakovině nemluvím...
    Je to hrozný a napadá mě jen jedno nereálné řešení - založit teroristickou skupinu a zničit veškerý tabákový průmysl a tabák jako rostlinu vymýtit ze světa..........

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:32:31
  24. [8] louže [*]

    kukyna:
    Myslím, že nikdo neháže odpovědnost na učitele, ale platí zákaz kouření v budovách a prostorech přináležejících ke školám, takže učitel, který vidí kouřit žáka má zakročit. Rodič to udělat nemůže, protože je v tu dobu v práci.. Doma (a před rodičema) děti většinou nekouří, né?
    U nás to tedy funguje, jsme nekuřáci a naše děti to nesnáší, učitelka ve škole je také tvrdě proti kouření, protože se jedná o sportovní plaveckou školu. Učitelka nebyla nevšímavá a dokonce sama zašla do kavárny, kde si kluci kupovali kusovky a zakročila. Takže to jde, jen se musí chtít!

    superkarma: 0 10.11.2005, 08:09:49
  25. avatar
    [7] svetluszka [*]

    kukyna: ..... ...to myslíš vážně..?..... I sebevíc drzej puberťák si před svýma rodičema nezapálí..... .....a bude si hrát na nevinnýho, i když mu v kapse najdeš cigarety.
    Tohle není o tom, jestli má učitel vychovávat....ale jestli děcka vyletí po vyučování před školu a nacpou si cigára do pusy a zapálí si, tak je nejpravděpodobnější, že to budou právě učitelky, kdo je uvidí...... a kapku zasáhnout by mohly..
    Dneska se každej bojí dětem cokoliv říct...a každej se stará jen sám o sebe. Ne že by to bylo všechno špatně, ale nic se nemá přehánět....

    superkarma: 0 10.11.2005, 07:58:47
  26. avatar
    [5] *Kotě* [*]

    Asi před rokem jsem seděla v jedné pražské kavárně, do kuřácké sekce přišli tři tak 10-12 letí kluci, všichni si zapálili... když mi číšník přinesl jídlo, povídám mu "vám nevadí, že ti malí kluci tu kouří? Vy je necháte?" Povídá mi na to: "No a co mám dělat? Když je vyhodím na ulici, budou kouřit tam. Ty cigára si u mě nekoupili, takže s tím nemůžu nic dělat..."

    superkarma: 0 10.11.2005, 07:20:14
  27. avatar
    [4] svetluszka [*]

    Midsummer: .... ....... pár facek od učitelky mívalo kdysi něco do sebe..... ...dneska si ještě přijdou rodiče stěžovat do školy....

    superkarma: 0 10.11.2005, 07:20:08
  28. avatar
    [3] Midsummer [*]

    A ještě jednou: školní výlet 6. třídy do "vodního světa". Všichni už nastupují do autobusu, jen jeden žáček chybí. Paní učitelka: "Ještě chvilku počkáme, on tamhle na rohu kouří, hned přijde." No co dodat?

    superkarma: 0 10.11.2005, 07:12:06
  29. avatar
    [2] svetluszka [*]

    ......to že děcka v 10ti letech zkouší kouřit není podle mě žádná novinka... ...to tu bylo vždycky. Rozdíl je v tom, že před 20ti lety by si tohle nikdy nedovolily na ulici, před školou nebo obchodem. Protože okamžitě by se našel někdo, kdo by jim při nejmenším vynadal..... .....
    Je to hrozný, že kouří už i tak malé děti.

    superkarma: 0 10.11.2005, 07:05:55
  30. avatar
    [1] Midsummer [*]

    Zrovna nedávno jsem vylezla ze sámošky a na chodníku seděli tři kluci tak 8 -10 roků. Zaslechla jsem jen kousek rozhovoru: "To víš že se nestydím, nevim proč bych měl. Ty se snad stydíš?" A druhý na to: "Co bych se styděl. U nás kouří máma, táta, ségra, prostě všecky. Proč bych se měl stydět, že kouřim taky?"

    superkarma: 0 10.11.2005, 06:50:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme