auto eso

Aktuální situace v automobilovém průmyslu srazila ceny nových i bazarových vozů na minimum. Zejména ojeté vozy nižších tříd se tak staly dostupnými pro velkou část domácností. Náš průvodce hlavně ženám poradí, na co si dát pozor při výběru vozu z autobazaru.

Když žena kupuje starší auto bez profesionála

Při návštěvě autobazaru je dobré si předem prostudovat nabídku na internetu, což vám následně usnadní orientaci v samotném bazaru. Zužte si výběr a poté se zaměřte jen na několik konkrétních vozů. Při jejich prohlížení je vhodné si důkladně prohlédnout jak vnější, tak i vnitřní části vozu.

Obzvláště interiér vám může prozradit o stavu automobilu více, než byste čekala. „Nejjednodušší způsob je zaměřit se na volant, řadicí páku, pedály a čalounění,“ vysvětluje Martin Seidl, technický ředitel Auto ESA. „Podle nich poznáme nejen skutečné stáří vozu, ale i to, jak se původní majitel, nebo majitelka, ke svému vozu choval,“ dodává pan Seidl. Jestliže tyto části vozu vykazují nadměrné opotřebení, je dobré se mít na pozoru a věnovat prohlídce vozu zvýšenou pozornost.

Samozřejmostí je kontrola elektronických prvků uvnitř vozu. To může některým ženám znít komplikovaně, ale nic to není. Klimatizaci je vhodné vyzkoušet nejen za stání, ale i v průběhu testovací jízdy. Jednoduše můžete zkontrolovat světla. Prodejce by vám určitě měl umožnit se vozem svézt. Ti, kteří se vykrucují, jsou podezřelí a většinou něco skrývají. Po nastartování pozorujte kontrolky, které musí zhasínat postupně. Jestliže dojde ke zhasnutí dvou nebo více kontrolek najednou, došlo k zásahu do elektroniky a koupě takového vozu se stává rizikovou.

Stejným způsobem je indikováno poškození nebo dokonce absence airbagu. „Zejména u havarovaných aut z dovozu se stává, že po havárii nebyl již airbag do vozu znovu instalován,“ varuje Martin Seidl a doporučuje v takovém případě důkladně zkontrolovat místa, kde by airbag měl být. „Airbag je v pořádku v případě, že jeho kryt sedí přesně a střed je při zmáčknutí pevný,“ vysvětluje Seidl. Dále by na něm určitě nemělo chybět logo výrobce a nápis Airbag.

Co by neměla zájemkyně o ojetý vůz určitě opomenout, je kontrola původu vozidla. K tomu odborníkům poslouží tzv. VIN kód, který je jakýmsi rodným číslem každého vyrobeného vozu. Tento kód je vylisovaný nejčastěji na krytu tlumičů. „Ochraně zákazníka přikládáme velkou váhu a proto je Auto ESA v současné době jediným autobazarem, který plně využívá speciálních služeb systému Autotracer od společnosti CEBIA,“ říká Tomáš Svoboda, obchodní ředitel společnosti Auto ESA. Díky tomuto prověření má zákaznice jistotu, že nekoupí kradený vůz nebo vůz, na který je například uplatňováno zástavní právo.

Reklama