V Česku kvůli slabé návštěvnosti přestalo promítat první multikino. Cinema City v pražském nákupním centru Novodvorská Plaza s pěti sály a kapacitou 850 diváků je první vlaštovkou, která by mohla signalizovat problémy kin.

 

Doposud byl trh kin druhé generace v rozpuku a letos má promítat 24 multikin. Přesto trh v krizi zatím není, tržby i podíl multikin na celém kinoprůmyslu rostou.

Společnost Cinema City Czech tak nyní v Praze provozuje tři a v Plzni jedno multikino. Ještě letos ale firma plánuje otevřít nový multiplex v Pardubicích.

 

Když se multikino na Novodvorské začínalo budovat, nabídka těchto zařízení v hlavním městě dávno převyšovala poptávku. Už v roce 2004 nebyl v metropoli o nové potenciální lokality pro výstavbu multiplexů žádný zájem.

A tak se původně navrhované projekty měnily k jinému využití, což postihlo například zábavně-obchodní centra v Edenu, na Chodově či na náměstí Republiky.

 

Zatímco loni nebylo v Česku otevřeno ani jedno nové multikino, tak letos jich bylo postaveno šest. Nová multikina byla otevřena v Mladé Boleslavi, Plzni, Zlíně, Jihlavě a Liberci. V prosinci přivítá první návštěvníky nový multiplex v Pardubicích.

 

Trh multikin ale v krizi není, lidé mají stále chuť na filmy do kin chodit. Loni Češi v pokladnách 19ti tuzemských multikin utratili za vstupenky na filmová představení rekordních 942 milionů korun, což ve srovnání s rokem 2006 bylo bezmála o 155 milionů korun více.

Počet návštěvníků multikin loni vzrostl na 8,2 milionu ze 6,95 milionu o rok dříve. Podíl multikin na celkové návštěvnosti biografů se v loňském roce zvýšil zhruba o 3,5 procentního bodu na 63,8 % a na tržbách o tři procentní body na 78,5 %.

 

Naopak konkurence multiplexů ničí tradiční malá kina. Liberecká Lípa a Varšava v lednu neotevřou. Tržby obou kin za listopad nedosáhli ani 100 tisíc korun.

Provozovatelé kin vidí důvod ve vstupu multiplexu CineStar do města.

„Růst počtu multikin se nezastavil, podíl na trhu tedy může růst ve prospěch multiplexů,“ je přesvědčen ředitel sítě multiplexů CineStar Jiří Bradáč. „Je to jasná zpráva o tom, kam divák chce chodit,“ dodal. „Funkční alternativou může být třeba Světozor nebo Aero.“

Reklama