Také jste si dali novoroční předsevzetí, že tu čadící smradlavou tyčinku už nevezmete do úst? Pozor! Rozloučit se s cigaretou není vůbec snadné, ale možné to je. Všechno záleží na vaší pevné vůli. Musíte chtít především vy sami a dobře se na odvykací kúru připravit.

Kouření není zlozvyk, ale závislost na nikotinu. O co jednodušší je s kouřením začít, o to složitější je pak přestat. Na nikotinu, podobně jako na droze se staneme závislými.
Tabák ročně zabije jen v České republice na 22 tisíc občanů, což znamená 60 lidí denně! Přesto u nás kouří přibližně 32 % mužů a asi 22 % žen. Kouření zkracuje průměrný věk o deset až patnáct let a úmrtnost kuřáků je až o 50–80 % vyšší než u nekuřáků.


Pár kroků, jak na to:
• Musíme mít motivaci
Bezpochyby existuje  mnoho vážných důvodů. Především – když kouříme – zkracujeme si život. U kuřáků je také 4–10 x častější výskyt karcinomu plic. Každý druhý z těch, kteří kouřili už jako mladiství, zemře ve středním věku. A není na místě se utěšovat, že nás se to netýká. Statistika totiž nelže. Cigaretový kouř navíc škodí  našim blízkým. V rodině, kde je jeden kuřák, jsou na tom ostatní členové stejně, jako kdyby sami vykouřili zhruba dvě cigarety denně.

• Dobře se připravíme
Stanovíme si přesný den, kdy s kouřením skončíme. Nejsnadnější to bývá o víkendu, během dovolené nebo třeba při nachlazení, protože v tu dobu cigarety chutnají přece jen méně. Se svým odhodláním seznámíme rodinu, přátele a kolegy v zaměstnání a požádáme je o pomoc. Možná, že se nám dokonce podaří přemluvit někoho známého, aby s námi odvykání podstoupil. Zamysleme se také, v jaké chvíli a v jaké situaci nejčastěji sáhneme po cigaretě a co můžeme udělat pro to, aby se tak nestávalo. Jestliže kouříme proto, abychom se uvolnili, možná nám bude stačit procházka. Jestli proto, abychom se povzbudili, pak stejný efekt přinese cvičení. Napišme si na lísteček výhody, které získáme tím, že přestaneme kouřit. Například uchráníme před onemocněním děti, budeme se cítit lépe, ušetříme peníze… Na druhý lísteček si poznamenáme negativa, která jsou s kouřením spojená. Například páchnoucí dech a oblečení. Lístečky umístíme na místo, kde trávíme přes den nejvíc času. V neposlední řadě se zbavíme všech popelníků a zapalovačů.

Předčasné smrti se dočká polovina z kuřáků. Především jsou ohroženi plicními chorobami, zvláště nádory, dále srdečními a cévními chorobami. Na tom není nic divného, vždyť cigaretový dým obsahuje 4000 chemických sloučenin, z toho 40 karcinogenních. Děti rodičů, kteří kouří, jsou častěji nemocné a trpí alergiemi.

• Den „D“
Nejlépe je skončit s kouřením ze dne na den. Jestliže cítíme, že nebudeme schopni přestat naráz, zkusíme postupně snižovat množství cigaret. Nesmí to však trvat déle než dva týdny a musíme skončit tak, že nám jednoho rána zbude jediná cigareta. Tehdy si ji zapalme, ale potáhněme jen pětkrát. Pokaždé dým vykašleme a zároveň se přitom pozorujme v zrcadle a přitom si opakujme: „Kouření u mě vyvolává kašel! Cigaretový kouř mě škrábe v krku, dráždí mi nos. Při kouření se mi dělá špatně od žaludku.“ Nakonec si ještě řekněme: „Nedovolím, aby mě nikotin ovládal. Cigarety – sbohem!“ Poté uhasíme nedopalek, zahodíme ho do záchodu a vyčistíme si zuby, abychom se zbavili nikotinové pachuti.

• Život bez cigarety
První den budeme trochu nesví z toho, že pocity, provázející konec kouření, budeme vnímat poměrně málo. Další den už ale bude hůř. Projeví se podráždění, neodbytné myšlenky (jedna cigareta snad tolik neuškodí) a potíže s koncentrací. Hlad po nikotinu v souvislosti s mírou závislosti, nás může trápit dokonce i několik měsíců, ale den ode dne bude slábnout. A co když nás zachvátí nepřekonatelná chuť si zapálit?

Zkusme některý z následujících triků:
– chroupejme mrkev, jezme slunečnicová semínka, žvýkejme
– zařaďme do svého denního programu uklidňující dechová cvičení – otevřeme okno a zhluboka vdechujme nosem a vydechujme ústy – třikrát opakujme
– vypijme bylinkový čaj připravený z meduňky nebo heřmánku
– vyčistěme si zuby pastou s mátovou příchutí
– osprchujme se, případně si omývejme tvář studenou vodou

Pokud jsme kouřili příliš často, je možné, že budeme muset využít podpůrné terapie. Časem jich budeme třeba muset vyzkoušet i několik, než najdeme tu, která pomůže.

Kouříte? Proč? Uvědomujete si možná zdravotní rizika? Je správné, že na veřejných místech začíná platit zákaz kouření? Myslíte si, že byste dokázala přestat ze dne na den? Už jste někdy zkoušela s kouřením přestat? Co takhle začít hned teď?

Reklama