Zdraví

Kolik tuku potřebujeme za den sníst?

Zajímá nás tématika řepkového oleje, tak jsme se rozhodli oslovit s několika otázkami odborníka na výživu a za jeho odpovědi mu děkujeme. Na otázky nám odpověděl RNDr. Pavel Suchánek z laboratoře pro výzkum aterosklerózy IKEM, člen FZV (www.fzv.cz)

 

Řepkový olej představuje nutričně velmi hodnotnou potravinu, a přesto není jeho význam českými spotřebiteli dostatečně doceňován, což vyplývá z dat o spotřebě řepkového oleje pro potravinářské účely.

 

Řepkový olej je využíván k přípravě pokrmů už dlouhá léta. V poslední době se začíná stále více zdůrazňovat jeho příznivé působení. Jsou k tomu nějaké nové důkazy?
Podle nejnovějších výzkumů snižuje řepkový olej množství tuku v oblasti břicha. Nedávno zveřejněná studie porovnávala působení různých druhů rostlinných olejů v rámci diety, jejímž cílem bylo snížit riziko onemocnění srdce a cév a zároveň tato dieta měla přispět k udržení vhodné tělesné hmotnosti. Výsledky studie byly zveřejněny 21. března 2013 v New Orleansu na zasedání American Heart Association. Studie prováděná na 121 dospělých osobách, ohrožených metabolickým syndromem, ukázala, že v porovnání s jinými rostlinnými oleji snižuje řepkový olej riziko vzniku metabolického syndromu, a to díky snížení množství tuku v oblasti břicha. Obvod pasu a tedy i množství tuku v této oblasti patří k jednomu z několika zásadních parametrů, které v kombinaci s dalšími rizikovými faktory přispívají ke vzniku metabolického syndromu. Ten postihuje v severoamerické populaci jednoho ze tří Američanů a jednoho z pěti Kanaďanů. V české populaci se metabolický syndrom vyskytuje u 25 % žen a 32 % mužů.  Výsledky studie ukázaly, že ti, kteří konzumovali řepkový olej po dobu 4 týdnů, snížili množství tuku v oblasti pasu o 1,6 % v porovnání s těmi, kteří konzumovali jiné druhy rostlinných olejů.

řepkový olej

Ve složení tuků se moc nevyznám. Můžete mi říci, čím jsou prospěšné ty propagované nenasycené mastné kyseliny?
Každý tuk, nebo olej je složený z mastných kyselin, jejich vliv na zdraví se však liší. Měli bychom omezovat škodlivé nasycené a konzumovat především prospěšné nenasycené mastné kyseliny, zejména pak ty, které jsou zařazeny do skupiny omega-3. Z hlediska prevence onemocnění srdce a cév, je pro středoevropskou populaci důležité zvýšit ve stravě právě podíl kyseliny alfa-linolénové (omega-3), které na rozdíl od kyseliny linolové (omega-6) konzumujeme málo. Dostatečný příjem kyseliny alfa-linolénové podle odborníků snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu a průchodnost cév i srážlivost krve, snižuje hodnoty krevního tlaku cév, předchází vzniku zánětů, posiluje imunitní systém, brání vzniku alergických reakcí. Doporučené denní množství omega-3 a omega-6 mastných kyselin je obsaženo v cca 100 ml řepkového oleje.

Podle naší babičky byla dřív řepka dobrá leda pro dobytek. V současné době je řepkový olej doporučovaný k použití ve studené i teplé kuchyni – co se změnilo?
Odrůdy řepky, pěstované v současné době, poskytují olej velmi ceněný a doporučovaný odborníky na zdravou výživu.  Olej ze současných odrůd řepky se svým složením blíží oleji olivovému a v některých parametrech jej dokonce předčí, hlavně díky vysokému obsahu omega-3 nenasycených mastných kyselin.

Kolik tuku potřebujeme za den sníst?
Tuky, zejména rostlinné oleje, do zdravého jídelníčku rozhodně patří. Omezování konzumace tuků se projevuje nedostatkem vitaminů rozpustných v tucích a ve slábnoucím imunitním systému. Odborníci se shodují na tom, že celkový příjem tuků by neměl být vyšší než 30 až 35 % celkového energetického příjmu (tj. přibližně 60 až 90 g tuků denně), přičemž z živočišných tuků by měla pocházet maximálně 1/3 tohoto příjmu. Tento podíl bývá velmi často vyčerpán již v rámci konzumace tak zvaných skrytých tuků, běžně přijímaných v mase, uzeninách nebo tučných mléčných výrobcích. Zbylé 2/3 by měly tvořit rostlinné tuky (např. margaríny) a oleje (zejména řepkový olej). Na druhou stranu, příjem tuků by neměl klesnout pod 20 % celkového příjmu energie. Správný jídelníček by měl zajistit potřebný příjem rostlinných olejů bohatých na omega-3 mastné kyseliny a to zejména na úkor živočišných tuků a zdrojů transmastných kyselin.  Ve světle nových vědeckých poznatků vychází jako zcela ideální zdroj omega-3 mastných kyselin řepkový olej, který je vhodný k pravidelné konzumaci. 

řepkový olej

Děkujeme za rozhovor RNDr. Pavlovi Suchánkovi z laboratoře pro výzkum aterosklerózy IKEM, členovi FZV (www.fzv.cz)

Řepkový olej představuje nutričně velmi hodnotnou potravinu, a přesto není jeho význam českými spotřebiteli dostatečně doceňován, což vyplývá z dat o spotřebě řepkového oleje pro potravinářské účely. Přitom hned za hranicemi, u našich německých sousedů, se stal v roce 2010 řepkový olej nejoblíbenějším rostlinným olejem mezi spotřebiteli. Tuto pozici v roce 2011 nejenom obhájil, ale s tržním podílem 37,3 % dokonce posílil.

Na podporu spotřeby řepkového oleje zahájil v září 2012 Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin informační kampaň „Řepkový olej – olej nad zlato“. Úkolem tříletého projektu podporovaného EU je zvýšit povědomí o nutričních vlastnostech řepkového oleje a zvýšit jeho spotřebu. Více informací k celému projektu je k dispozici na webových stránkách www.olejnadzlato.cz.

   
12.06.2013 - Zdraví - autor: odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [12] daska59 [*]

    Já používám všechno, podle chuti a podle toho, co je zrovna zapotřebí - ať už je to sádlo nebo olivový olej. Sml80

    superkarma: 0 12.06.2013, 21:07:44
  2. avatar
    [11] arminka [*]

    Sml16 ... používám jen olivový olej...

    superkarma: 0 12.06.2013, 20:51:24
  3. [10] Danulka K. [*]

    Já používám jen máslo a olivový olej. Článek je na mě moc vědecký.

    superkarma: 0 12.06.2013, 15:05:20
  4. avatar
    [9] Jindriska8 [*]

    Používáme máslo , slunečnicový olej a sádlo.Sml22

    superkarma: 0 12.06.2013, 14:13:40
  5. avatar
    [8] ekleinovka [*]

    tuky,tuky,tuky....používáme máslo,olivový a slunečnicový olej

    superkarma: 0 12.06.2013, 13:25:15
  6. avatar
    [7] Šidlinka [*]

    Já používám řepkový a olivový olej Sml58.

    superkarma: 0 12.06.2013, 12:01:05
  7. avatar
    [6] monkee [*]

    To jsou ty kotrmelceSml80 Před revolucí to byl běžně používaný olej. Pak začala média masírovat davy prospěšností slunečnicového a olivového oleje a, logicky, prodeje řepkového se snížily téměř k nule. Takže v současnosti "obroda".Sml24 Stejná "obroda" před časem proběhla u vajec.

    superkarma: 0 12.06.2013, 10:24:35
  8. avatar
    [5] terezalah [*]

    Na smažení používám rížový a na saláty ollivový...

    superkarma: 0 12.06.2013, 09:48:56
  9. [4] smailinka74 [*]

    Nejvíce doma používáme olej olivový. Sml67

    superkarma: 0 12.06.2013, 09:19:58
  10. avatar
    [3] Hanula [*]

    Sml16miluji olivový olej - používám ho na všechnoSml22

    superkarma: 0 12.06.2013, 08:46:16
  11. avatar
    [2] marde [*]

    Také ho používámSml16

    superkarma: 0 12.06.2013, 08:23:40
  12. [1] lidicka [*]

    Řepkový olej používám hodně častoSml22

    superkarma: 0 12.06.2013, 06:40:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme