Milá redakce,

jelikož pracuji v chemickém výzkumu, nemohu nereagovat na Vaše dnešní téma. Předem slibuji, že budu mluvit česky a pokusím se zodpovědět většinu Vámi položených otázek.

Co se týče alkoholu a naší kultury – nevím, jestli se popíjení piva a kouření cigaret dá říkat „kultura“, ale vzhledem k umístění naší republiky v žebříčku konzumace alkoholu k nám alkohol prostě a jednoduše patří. Jde teď jen o to zodpovědět si otázku, zdali je to dobře, či ne. Byla jsem na několika konferencích, kde se stále opakovala myšlenka toho, že střídmé pití alkoholu tělu prospívá. Nicméně!!! Teď jde o to, jaká je ta pravá dávka pro každého z nás. Bylo potvrzeno, že vhodnou denní dávkou je 30 – 40 gramů alkoholu na den. Pokud však požijete více než 60 gramů alkoholu, zvyšuje se riziko poškození jater, slinivky, nervového systému (samozřejmě pokud je tato dávka u Vás pravidelná). Dokonce jsem vyslechla dětské lékařky, které doporučují dávat pivo i malým dětem (avšak v malém množství a pokud možno co nejméně alkoholické).

Musím zbrzdit – vypadá to, že dělám reklamu alkoholu. Sama jsem jej poprvé okusila až před 18. narozeninami, do té doby jsem byla abstinentkou. Pak jsem si ale uvědomila, že malá dávka alkoholu při společenských akcích je potřeba. Nemám pocit, že potřebuji být opilá, abych se bavila, ale alkohol jsem se naučila pít spíš z důvodů opakovaného a mnohdy trapného  vysvětlování, proč si nedám ani sklenku. Alkohol tedy piju při oslavách, případně jedno pivo na žízeň.

Ačkoli jsem se sama ještě nikdy nezvládla opít, opilé lidi jsem viděla mnohokrát. Nemám z takových situací dobrý pocit, neb se dotyční chovají nepředvídatelně a mohou být i suroví. Pokud se to někomu líbí, být opilý, nezakazovala bych mu to, ale ať neohrožuje ostatní.

Nevím, do jaké míry by Vás třeba zajímalo, jak alkohol působí na naše organismy. Pokusím se Vám to stručně shrnout. Alkohol má vliv na krevní destičky – a to tak, že snižuje krevní srážlivost a tím brání vzniku sraženin v tepnách a tedy i vzniku závažných zdravotních komplikací (jen teď nevím, jak to působí na lidi se špatnou srážlivostí krve – snad jim rozumná dávka nemůže uškodit). Ve výše doporučovaném množství 30 – 40 gramů/den (1 až 3 piva) funguje alkohol jako ochrana před rozvojem ateriosklerózy, vznikem ischemické choroby srdeční, odbourává stres a napětí, příznivě ovlivňuje metabolismus tuků. Při pravidelném požívání vyšších množství (>60 g alkoholu/den) však hrozí závislost a možné poškození zdraví. Jistě bych mohla psát mnoho dalších závěrů studií, které jsou velmi populární – ale myslím, že nejlepší bude udělat jednoduchý závěr:

„Jedno pivo je lepší než žádné pivo. Dvě piva jsou lepší než jedno. Čtyři piva však nejsou dvakrát více prospěšná jako piva dvě!“

PS: Pro milovníky vína – i víno má své příznivé účinky (viz. francouzský paradox popisující účinky látky resveratrolu = při sklence vína denně mají Francouzi i při velké konzumaci tučných výrobků menší výskyt chorob kardiovaskulárního systému).

bokul


Tak už máme i autorku - omlouváme se za zmatky a děkujeme za článek :)

Reklama