Rodina

Kojit? Kdy a kolik?


Mám dítě budit na kojení, když je spavé a u kojení usíná?

Děti, které jsou spavé, je nutné na kojení budit. Miminko má pít alespoň 8–10krát denně. Jelikož tvorba mléka závisí na četnosti kojení a jeho množství klesá při nedostatečném a krátkém kojení, doporučuje se přikládat novorozence 12–15krát denně, a to na dobu od 5 do 40 minut. Dítě se techniku kojení teprve učí, a proto potřebuje delší dobu na získání potřebného množství mateřského mléka. Při usínání během kojení zkuste vyměnit prs za druhý nebo miminko mezi výměnou nechat odříhnout nebo i přebalit. Děti, které se nedají ke kojení vzbudit, můžete před krmením vysvléci a otřít mokrou žínkou. Nepoužívejte dudlík, ten by potlačil potřebu kojení a ovlivňuje i způsob sání.

Teprve v průběhu 4. až 6. týdne po porodu si miminko vytvoří v krmení pravidelnost, ale stále má být kojeno dle své potřeby, každé dítě má jiný rytmus sání a u starších dětí se délka přiložení zkracuje.

 

Při kojení mi vytéká do mléka krev z trhlinek na bradavkách. Kojím přes klobouček. Nevadí to?

Chápu, že máte obavy z kojení, pokud z prsu z trhlinek vytéká krev a dítě ji polyká. Kojení přes klobouček váš problém jen zhorší. Chyba je opět ve špatné technice kojení. Děťátko neodstavujte a pokuste se spojit co nejdříve s laktačním poradcem, který opraví techniku sání.

Prozatím kojení začínejte u prsu, který je méně bolestivý, a před kojením prs prohřejte teplým obkladem. Pro změkčení a lepší vytvarování bradavky a pro správné přisátí dítěte postačí odstříkat jen trochu mléka, např. do pleny. Zkoušejte kojit bez kloboučku a upravujte polohu při kojení tak, aby krvácející trhlinka byla v koutku úst. Neomezujte dítě při kojení ani v jeho délce. Bradavky a dvorce v době mimo kojení ponechte co nejčastěji volně na vzduchu a ošetřujte po kojení mateřským mlékem a hojivou mastí na prsa, lanolinem.

Krev, která se dostane do žaludku dítěte, neublíží. Nicméně je pravdou, že při vyšetření pediatrem může být výsledek zkreslený díky příměsi vaší krve ve stolici nebo zvratcích dítěte. Je nutné daný problém co nejdříve vyřešit.

 

Mám tříměsíčního syna. Dosud byl hodný, hodně spal a budil se jen ke kojení. Teď se dožaduje krmení co hodinu, pláče, nespí. Mám slabé mléko?

V tomto věku, ale také v 3 až 6 měsících, se většina maminek bojí, že mají řídké mléko. Miminka mají období rychlého růstu (období růstového sportu) a podvědomě cítí větší potřebu pít. Proto se dožadují kojení i v době, kdy dříve spaly. Jde o normální projev chování dítěte a ne o slabé mléko. Kojte dál dle jeho potřeby, během kojení prsa i několikrát vystřídejte, tím podpoříte tvorbu mateřského mléka a situace se po několika dnech zlepší. Čím častěji bude děťátko u prsu a ten se více vyprázdní, tím více se mateřského mléka vytvoří.

 

Je nutné po kojení mléko odstříkat, aby se prsy vyprázdnily?

Není to nutné po každém kojení, ale v některých situacích je nutné mléko odstříkat. Odstříkání mléka po kojení je nutné při jeho nadbytku v prsou nebo při jeho nedostatku, aby se tvorba mléka podpořila. Také při zadržování (retenci) mléka, případně před kojením pro uvolnění bradavky a dvorce, když je prso velmi nalité mateřským mlékem.

 

Mám krmit v pravidelných intervalech, např. po 3 hodinách? Jak dlouho bych měla kojit při jednom krmení?

Četnost kojení by se měla řídit potřebami dítěte. Pokud kojíte ze dvou prsů u jednoho sezení, je důležité kojit z jednoho prsu déle.

 

Magdalena Mikulandová –Kniha Nejčastěji kladené otázky a odpovědi – Těhotenství, porod a šestinedělí

   
26.04.2007 - Těhotenství a porod - autor: Odborný článek

Komentáře:

  1. [33] Kadlička

    No prostě ji nech vyřvat, chce to pevný nervy a prostě ji nedat to prso pod čumáček. Chvíli řve, ale pak jí už nic nezbude – je to drsný, ale funguje to. Jen musíš mít nervy a vůli ze železa... No a na ty vitamíny – zkus třeba Pregnium, můj lékař mi řekl, že je tam jen to co obě potřebujeme, žádná chemie a navíc mořský řasy s jodem a hořčíkem pro rozvoj nervové soustavy, štítný žlázy a očí a kýho výra dalšího.

    superkarma: -1 22.04.2009, 18:38:08
  2. [32] vannila [*]

     

    Ahoj, ještě teď kojím (skoro sedmý měsíc) a nemá to konce, ta moje divoška si ne a ne odvyknout .) Poradíte? Jo a je problém brát při kojení vitamíny? Jaký byste doporučily? superkarma: 0 21.04.2009, 16:03:14
  3. [31] inka35 [*]

    nekojila jsem a přiznám se že jsem tomu byla moc ráda.Neumím si představit že jak se píše v článku bych měla kojit 12-15 krát za den někdy i 40minut-hruza.Syn je nedonošenec,ale kojení mu nechybí.Je mu 11 a nikdy nebral antibiotika a nebyl nijak nemocen(ani nachlazení)

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:20:50
  4. [30] Rikina [*]

    Zlatý flašky a sunar. Jak já měla jednoduchý život...

    superkarma: 0 26.04.2007, 22:49:44
  5. avatar
    [29] olafka [*]

    To teda nevím, proč je kojení s kloboučkem horší . Mladá odkojila nejmladší jen s kloboučkama neb mám vpáčené bradavky a byly obě v pohodě

    superkarma: 0 26.04.2007, 17:38:38
  6. avatar
    [27] Gabi [*]

    mindulinka: to není kojením, ale spíš hormonálníma a objemovejma změnama, který se týkaj i nekojících matek

    superkarma: 0 26.04.2007, 14:35:40
  7. avatar
    [26] závislá na čokoládě [*]

    Sara: kamarádka je na tom stejně jako ty a kojil abez problému asi půl roku. Asi opravdu záleží, jak ti to provedli a věř, že dobře. Hodně štěstí

    superkarma: 0 26.04.2007, 13:42:01
  8. [25] mindulinka [*]

    Sara*: já sice implantáty nepotřebuju, ale potřebovala bych pořádnou "zvedačku" zatím zvedám podprsenkama, ale jak dlouho to zvládnou toť otázka. Kdybych náhodou měla odkojit druhý dítě, abych neskončila s prsama u kolen

    superkarma: 0 26.04.2007, 13:10:26
  9. [24] mindulinka [*]

    A to když byl malýmu měsíc, tak mi dětská doktorka doporučila dudlík, že moc přibírá. 1,5 kg za měsíc. V půl roce už mě podezírala, že přikrmuji sunarem. Naštěstí nejen přibíral, ale i rostl.

    superkarma: 0 26.04.2007, 13:05:51
  10. [23] mindulinka [*]

    Kojila jsem každé dvě hodiny ve dne v noci a trvalo to 20 minut. žádné trhlinky jsem neměla - ani jednou. Malýmu vyrostly zuby už ve 4 měs.,ale kousnout si nedovolil. Ve 20 měs. jsem začala odstavovat, že jsem každých 14 dní ubrala jedno kojení. V noci jsem kojila jen jednou,ale stejně se budil asi 7x - fakt hrůza. Ale odstavil se úplně v pohodě a bez řevu. Teď mu jsou 2,5 a teprve teď začíná spát a budí se max. 1x za noc. Takže se konečně trochu vyspím.

    superkarma: 0 26.04.2007, 13:03:44
  11. avatar
    [22] Dájka [*]

    Myslím, že to chce být trochu tvrdší na sestry. V brněnské fakultce nutili kamarádku kojit dítě přesně po dvou hodinách ať chtělo nebo ne a běda, když to zkusila častěji. To bych si teda líbit nenechala...

    superkarma: 0 26.04.2007, 12:41:34
  12. avatar
    [21] vininka [*]

    Lídy: proboha, jak je to dlouho a kde je porodnice s takovým přístupem?????

    superkarma: 0 26.04.2007, 12:25:14
  13. avatar
    [20] Lídy [*]

    S kojením mám nejhorší vzpomínky na porodnici, kde nás nutili krmit dle jejich harmonogramu a na mimča nikdo nebral ohledy . Když zrovna mrně spalo, brutálně ho sestra budila - tahala za uši, štípala do tvářiček... , dokud se malej nerozbrečel. Pak mu násilím rvala hlavu k bradavce a běda, když nechtěl pít! Zažila jsem to u obou dětí. U druhýho když mi ho poprvé přinesli, sestra postála ani ne minutku a zkonstatovala, že "se nechytne" a jde pro klobouček . Než se vrátila, už jsme pili... A po to všem ta úleva, když nás konečně pustili domů a já mohla krmit tak, jak to mrně potřebovalo!

    superkarma: 0 26.04.2007, 12:05:43
  14. avatar
    [18] Gabi [*]

    Sara*: řekla bych, že záleží na způsobu provedení vlastní operace. Obecně nevadí, implantáty se vkládají pod mléčnou žlázu nebo pod prsní sval. Teď se všechny kliniky pyšní, že to na kojení vliv nemá. Ale nikoho, kdo toto podstoupil a kojit neznám.

    superkarma: 0 26.04.2007, 11:33:46
  15. avatar
    [16] Z_U_Z_U [*]

    Ještě dodám, že na kojení jsem ho nebudila, když měl hlad, budil se sám a krmil se taky ne v určených intervalech, ale když měl hlad.

    superkarma: 0 26.04.2007, 10:58:34
  16. avatar
    [15] Z_U_Z_U [*]

    Já se neřídila ani ligou, ani zkušenými, našla jsem kompromis v tom, co vyhovovalo mně a malému. Z počátku se kojil třeba třicet minut a to poctivě sál a nikdy jsem neměla problém. Žádné nahřívání, občas jsem odstříkala, před a po kojení opláchla prsa a můžu říct, že jsem potíže neměla. Jednou mi docházelo mlíko, ale nalila jsem se bílým kafem a do rána bylo zas krmení dost. Malého jsem kojila do roka a kousek a nelituju

    superkarma: 0 26.04.2007, 10:57:52
  17. avatar
    [14] Gabi [*]

    Abychom to skrnuly: je dobré si najít předem informace z různých zdrojů, protože to vždycky bude lepší, než to, co nám poskytne střední zdravotnický personál většiny našich neonatologických pracovišť a většina praktických lékařů pro děti a dorost. ALE, chce to zdravý rozum, sebedůvěru a podporu od partnera (ostatní příbuzné neberu, protože si myslím, že jim do toho nic není). Záleží také jaký jsme typ člověka - někdo není líný myslet a poradí si, jiný čeká, co mu kdo poradí resp. přikáže - problém začne, když se (jako často v případě kojení) příkazy diametrálně liší.

    superkarma: 0 26.04.2007, 10:38:16
  18. avatar
    [13] Jeremi [*]

    No nevím - zrovna odpověď na první otázku jde proti tomu, co propaguje většina porodních asistentek a laktačních poradkyň. Donošené a zralé novorozeně, které není extrémně spavé třeba kvůli žloutence, se budit nemá. A přikládat 12-15x za den (pokud si teda tolikrát neřekne dítě samo!) považuju za hovadinu.
    Souhlasím s medvědem, že kloboučky netřeba démonizovat. Já mám na levém prsu bradavku výrazně menší, dcera si ji jako novorozeně nedokázala správně vytáhnout a natvarovat, takže jsem z tohohle prsa kojila asi dva a půl měsíce přes klobouček. Na internetu jsem se dočetla šílené předpovědi laktační ligy, že se dítě buď odstaví anebo se bude dožadovat (ó, jaká hrůza ) kojení přes klobouček i z druhého prsu. Nestalo se ani jedno. A jak Kebule poporostla, zvládá to i bez kloboučku. Jen jsem se těma kecama LL nechala v šestinedělí zbytečně rozhodit.

    kareta: Holt každému dítěti vyhovuje něco jiného. Moje děti v prvních měsících potřebovaly k nasycení dvacet minut. A celou tu dobu opravdu poctivě sály. Syn se živil v pravidelných tříhodinových intervalech, které mu přešly do krve z doby, kdy jako nedonošený musel být na jídlo burcován, si něco takového nenechala vnutit ani omylem. I teď, kdy je jí 7,5 měsíce se občas dožaduje kojení po hodině a půl - pokusit se to natáhnout na tři by znamenalo snášet hodinu a půl hladového řevu. Nevidím důvod proč.

    No, a růstový sport je samozřejmě blbost. Kdopak dělal korekturu? Že by Richard, který toho o kojení z pochopitelných důvodů moc neví?

    superkarma: 0 26.04.2007, 09:53:02
  19. avatar
    [11] liva99 [*]

    medved:

    superkarma: 0 26.04.2007, 08:59:18
  20. avatar
    [10] medved [*]

    nechapu, proc se porad tak demonizuji kloboucky ja pres nej kojila vicemene tri mesice nez mela dcera silu si prso natvarovat sanim a nebyl to zadny problem...stejne tak mam v okoli more holek, ktere ho zezacatku pouzivaly a v pohode...diky bohu za nej...holt kazdy nema bradavky dlouhy jak tejden pred vejplatou, aby to dite spravne drazdilo

    superkarma: 0 26.04.2007, 08:48:19
  21. avatar
    [9] kareta [*]

    chvilku

    superkarma: 0 26.04.2007, 08:45:19
  22. avatar
    [8] kareta [*]

    Lesana: Gabi: ony by i moje děti žužlaly, ale to už nebylo kojení, to byl fetiš. Najezení byli během 2 minut, dala jsem jim ještě chcilku a konec. U syna jsem tu blbost udělala, byl přisátý i 20 minut, pak jsem udělalla zkratku a bylo to mnohem lepší- oni nebyli žádní drobečci- v 6 m 8,5 kg bez příkrmů, tak co?

    superkarma: 0 26.04.2007, 08:44:13
  23. avatar
    [7] Kuře [*]

    kareta: Obě moje děti pily poctivě minimálně 20minut. Jajda dlouho pila každou hodinu - max hodinu a půl. Ve dne v noci. Po třetím měsíci se to samo zlepšilo, ale nikdy přes den nezvládla víc, jak dvě hodiny odstup. Dokud nepřešla aspoň částečně na pevnou stravu.
    Kuba byl jinej, sám si zavedl tříhodinové intervaly, v noci začal už v porodnici kojení vynechávat... Byl zlatíčko, jak ve spaní, tak v jídle.
    Ale u obou jsem začala s příkrmama tak v půlce šestýho měsíce, prostě byli hladoví a já nehodlala začínat s nočním kojením nanovo.

    superkarma: 0 26.04.2007, 08:43:48
  24. avatar
    [6] Gabi [*]

    kareta: většina novotozenců tak rychlá není , naopak se mi líbí, že se konečně uvádí široký interval a ne 5-10 min a dost jako jediný správný. Ale na to si musí každá maminka přijít s tím konkrétním miminkem, co je pro ně oba lepší.

    superkarma: 0 26.04.2007, 07:48:39
  25. avatar
    [5] Lesana [*]

    kareta: no, já mám pocit, že mi děcka visela na prsu snad furt, nejstarší jsem kvůli tomu v šestinedělí dokonce nosila doma v šátku, jak se vůbec nechtěla pustit, ale trhlinu jsem měla jenom jednou jednu (a díky ní jsem se naučila přikládat ). Vlastně dvě, podruhé, když mě třetí malej skřet hryznul. Je mi jedno, jak často nebo dlouho kdo kojí, jenom to je taková poznámka k tomu, že po 40 minutách by měl ragády i hroch - no, nevím, jestli hroch, ale já ne, takže dlouhé kojení automaticky nemusí být na závadu

    superkarma: 0 26.04.2007, 07:46:04
  26. avatar
    [4] liva99 [*]

    Při růstovém sportu? Mně povídali, že je to růstový spUrt... tak nevím... Jinak první týden jsem se zapírala nohama o zeď, Když jsem měla kojit - šílená bolest - a nepomáhaly zlepšovací techniky... až potom jsem já blbá zkusila klobouček a bylo to super, a pak jsem pomaloučku přecházela na kojení bez... A šlo to! Ono taky v noci hledat, kde jsem ho zas nechala bylo fakt blbé.

    superkarma: 0 26.04.2007, 07:41:39
  27. avatar
    [3] kareta [*]

    Po 40min kojení by mél ragády i hroch- ze začátku max 15 min a postupně zkracovat- děti se do 2 týdnů naučily nakojit do 5 min U prvního jsem se řídila ligou a otročila dítěti- přikládala jsem ve dne v noci asi po hodině u druhého zkušenými kamarádkami, zavedla režim po 3 hodinách, v noci po 5ti a světe div se- fungovalo to!!!

    superkarma: 0 26.04.2007, 07:16:03
  28. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Gedžitka: máš pravdu, někdy tělo (nebo dítě) reaguje nestandardně. A když odborník neví, proč se tak děje, potřebuje to alespoň nějak vysvětlit. Už jsem s tím pod jedním článkem o kojení na z-in bojovala

    superkarma: 0 26.04.2007, 02:04:27
  29. avatar
    [1] Gedžitka [*]

    Pouze nesouhlasím, že trhliny se dělají jen nesprávnou technikou kojení, někdo má holt blbou kůži a trhliny se mu dělají i když kojí správně. Bojovala jsem s tím celou dobu, co jsem kojila.

    superkarma: 0 26.04.2007, 00:25:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme