Rodina

Kojení a kouření, jak se to rýmuje?

Děsíte se představy kojící matky s cigaretou v ústech? Odsuzujete kojící matku, která si jde tajně zapálit? Ano, kouření a kojení k sobě opravdu nejde, ale přiznejme si: není to jev, který by vůbec neexistoval. Co mají dělat ženy, které se nedokážou vzdát cigarety? Mají raději přestat kojit? Ne. Při troše dobré vůle a sebekázně to jde skloubit.

smoke

Jste překvapené? Taky jsem byla, když jsem otázku kouření versus kojení položila naší laktační poradkyni Haně Strejčkové. 

Ženy-kuřačky, které otěhotní, většinou přestanou. Buď se jim pach kouře vyloženě zprotiví, nebo jdou do sebe a nechají cigaret kvůli miminku. Ale jsou i takové, které se své cigárko prostě nedokážou odepřít. Co mají dělat? Vzpomněla jsem si na totiž doby, kdy jsem na JIP v Krči piplala svoje dvojčata. Se mnou tam bylo pár matek, které chodily tajně kouřit na balkon. Přiznám se, že jsem se na ně tenkrát dívala s opovržením. Jak k tomu přijde chudák dítě, když ho vlastní matka přes své mateřské mléko učí kouřit?

Neměly by raději přestat kojit, když už potřebují kouřit? Co vy na to?
Také se s nimi v praxi setkávám. Každá maminka je jiná, každá vedla jiný život před otěhotněním a těžko po ní můžete chtít, aby své návyky změnila ze dne na den. Kojení je na rozhodnutí maminky, a pokud ho má spojeno jen se samými zákazy a omezeními, může se cítit svázaná. Tím rozhodně neobhajuji kouření.

V případě, že si opravdu nedokážou cigaretu odepřít, by měly vědět, že nikotin způsobuje zpomalení laktace, ovlivňuje chuť mléka, ovlivňuje i vůni maminky, kterou dítě vnímá. Pokud si toho všeho jsou vědomy, a přesto se nedokážou cigarety zříct, je třeba jejich počet radikálně omezit na maximálně pět cigaret. Zapálit si až po kojení, a mít v zásobě odstříkané mléko.

To samé je i v případě alkoholu. Pokud má třeba chuť na skleničku vína, měla by si ho dát až po kojení a zapít ho velkým množím vody. Když jde třeba na nějakou oslavu, kamarádce na svatbu, může si dát skleničku, ale měla by mít v zásobě „čisté“ mléko, kterým bude své dítě krmit.

Alkohol ani kouření se s kojením rozhodně neslučují, ale pokud se dodrží přísná pravidla, nemusí se s kojením přestat.

Čtěte také:

Hana Strejčková: Kojení začíná už těhotenství

Máte nějaké dotazy, které se týkají kojení? Napište nám je buď do diskuze pod tento článek, nebo pod heslem KOJENÍ přímo na redakční e-mail: redakce@zena-in.cz


5j12s21C

   
09.02.2012 - Děti - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [57] meli.i [*]

    Dobrý den, moje kamarádka kouřila celé těhotenství a i ted´ při kojení. Dítě se jí narodilo zdravé a je velmi klidné. Já jsem nekouřila a narodil se mi syn v 30 týdnu a byl na tom velmi špatně.

    Takže nemohu posoudit jestli kouření v těhotenství a kojení je špatné. Do mateřskéhoo mléka moc škodlivosti není. Spíše vůbec. Mléko je z velké části z tělních tekutin. Jsem pro at´ si matka zapálí 3 hodiny před kojením, protože škodlivé látky budou minimální.

    superkarma: 0 05.05.2015, 20:13:28
  2. [56] housenkam [*]

    obecně bych kouření a požívání dalších škodlivých látek v těhotenství nedoporučoval, ale když si nemůže někdo pomoct,tak aspon vstřebávat nikotin šetrněji, jak je například popsáno v tomto článku.

    superkarma: 0 30.12.2013, 13:04:34
  3. [55] Serena21 [*]

    zastávám názor, že kouřit zdravě (e-cigarety) nebo nezdravě se prostě v těhotenství a na mateřské nemá. neprospívá to dítěti ani maminkám

    superkarma: 0 22.10.2013, 18:47:53
  4. [54] Martina59 [*]

    Já používám e-cigarety a je to OK

    superkarma: 0 23.04.2013, 13:02:23
  5. [53] Martina59 [*]

    V těhotenství cigaretu nikdy kouřila jsem jen vodní dýmky

    superkarma: 0 15.02.2013, 12:54:42
  6. [52] sdrawa [*]

    Je nebezpečné kombinovat kojení a kouření, ale pořád je lepší kouřit například elektronické cigarety

    superkarma: 0 08.01.2013, 11:08:00
  7. [50] jasnenkam [*]

    Já nevím, asi bych nevolila ani tu elektronickou cigaretu při těhotenství. Však e-liquid obsahuje nikotin. Ten není tak škodlivý? :-) Taky se bojím, že až budu těhotná, tak neukojím svou touhu po nikotinu :-(

    superkarma: 0 30.07.2012, 19:29:20
  8. avatar
    [49] kebulkaevulka [*]

    Já jsem kuřák,kouřím ráda,a v těhotenství,nevím proč,jsem kouřila dvakrát tolik,děti mám zdravéSml80Jinak doma nekouřímeSml23

    superkarma: 0 29.05.2012, 13:01:22
  9. [48] angeloo123 [*]

    Fuj, hnus chudák dítě kouření při kojení je fakt hnusné...

    superkarma: 0 28.05.2012, 16:07:34
  10. [47] patricie-lee [*]

    Dobrý den, mám dotaz, který se netýká kouření, ale kmenových buněk. Ráda bych se zeptala na kmenové buňky, které jsou obsažené v mateřském mléce. Jakého jsou typu, jakou mají funkci a jaký mají vliv na miminko?  Děkuji za odpověď.

    superkarma: 0 28.05.2012, 14:30:31
  11. [46] machos [*]

    Souhlasím s tím, že v těhotenství by se určitě běžné cigarety neměli kouřit. Myslím, že ale e cigareta by takovým problémem již nemusela být.

    superkarma: 0 27.05.2012, 10:50:26
  12. [45] kathrina17 [*]

    V těhotenství by se kouřit nemělo a při kojení také NE!

    superkarma: 0 22.05.2012, 10:32:31
  13. avatar
    [44] pecci91 [*]

    nevim jestli zvládnu nekouřit při těhotenství i když mi to přijde hnusný

    superkarma: 0 13.03.2012, 12:07:36
  14. avatar
    [43] Lubička [*]

    nikdy jsem nekouřila,když jsem kojilaSml22

    superkarma: 0 01.03.2012, 12:47:48
  15. avatar
    [42] LudPa [*]

    V těhotenství a při kojení NEKOUŘIT, o tom žádná!!!

    superkarma: 0 10.02.2012, 21:20:56
  16. avatar
    [41] PBD [*]

    jithule — #36 tak to máš naprostou pravdu!

    superkarma: 0 10.02.2012, 07:21:14
  17. avatar
    [40] Lucimo [*]

    RosaGloriaDei — #34 Ano, jako v krvi, tak i v mléku. Tzn, že když budeš mít v krvi dvě promile i v tvém mléku budou dvě promile. Tedy méně, než v nealkoholickém pivu.Sml58

    superkarma: 0 09.02.2012, 21:16:21
  18. avatar
    [39] honzik101 [*]

    také jsem nekouřila v těhotenství a několik let potom, ovšem dnes bych chtěla přestat a nejde to

    superkarma: 0 09.02.2012, 21:15:47
  19. [38] pinokio [*]

    Já jsem v těhotenství přestala kouřit,ale ke kouření jsem se po třech letech vrátila.Doma nekouřím,buď na terase nebo v kotelně.

    Mám ráda nekuřácké restaurace,nesnáším jíst ve smradu.Sml67

    superkarma: 0 09.02.2012, 17:42:04
  20. [37] free [*]

    Všechny kuřačky, které znám, v těhotenství kouřit přestaly, že jim nechutná.  Některé už potom nezačaly.  Přijde mi to jako vědomé ubližování dítěti.

    superkarma: 0 09.02.2012, 15:53:28
  21. [36] jithule [*]

    nejhorší jsou napravení kuřáci

    1. na komentář reaguje PBD — #41
    superkarma: 2 09.02.2012, 15:43:43
  22. [35] Miroslava Gregorová [*]

    Zatím mě nic netrklo a jak to tak vidím asi ani netrkneSml52

    superkarma: 0 09.02.2012, 14:39:11
  23. avatar
    [34] RosaGloriaDei [*]

    patřím k těm, co si rády dají sklenku dobrého vína...v těhotenství a první týdny po porodu jsem samozřejmě nepila vůbec, pak jsem se ale začala pídit po tom, jak se vlastně alkohol z mléka odbourává...je to tak, že podobně jako z krve? kolik alkoholu v krvi, tolik v mléce? našla jsem to správně?

    1. na komentář reaguje Lucimo — #40
    superkarma: 0 09.02.2012, 14:20:11
  24. avatar
    [33] řinka [*]

    dasena — #29 Ach jo ti vyléčení nekuřáciSml52

    superkarma: 0 09.02.2012, 13:15:37
  25. avatar
    [32] PBD [*]

    Altamora — #31 já se ale nikde netvrdila,že kouření neškodí..jen jsem napsala,že nic není jen černé nebo bílé..nic víc,nic míň..tak proč mám dojem,jako kdyby si mi reagovala na to,že jsem právě napsala,že je kouření ok a že neškodí?

    superkarma: 0 09.02.2012, 13:07:53
  26. avatar
    [31] Altamora [*]

    PBD — #14 Každý kuřák nedostane rakovinu plic a žádný nekuřák není před rakovinou plic chráněný na sto procent. Pokud ale primář patologie řekne, že devadesát procent lidí, které pitvá po rakovině plic, jsou kuřáci, tak nemám důvod domnívat se, že kouření neškodí. Jinak je mi jedno, jestli někdo kouří nebo ne, pokud nekouří v mé přítomnosti a pokud s ním nemusím sedět v jedné místnosti a čichat smrad z jeho vlasů a oděvu. Kuřáky do pěti cigaret denně poznám jen těsně po cigaretě, ty za kuřáky ani nepovažuji.

    1. na komentář reaguje PBD — #32
    superkarma: 0 09.02.2012, 13:05:19

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] martasko [*]

    o těch příkladech ... u nás taky naši nekouří, jen já a brácha. Já přestala před 4 rokama, když jsme začali plánovat mimčo a teď už máme 2 princule a já doufám, že už nikdy nezačnu ... ikdyž chuť mě občas pěkně honí :). No a brácha ten je v pasti, nemá tenhle "bič" a tak se snaží občas přestat, ale nikdy mu to dlouho nevydrží :(, asi to bude věčnej kuřák, chudák :(

    superkarma: 0 09.02.2012, 12:55:53
  2. avatar
    [29] dasena [*]

    fuj, toto smrdíSml31

    1. na komentář reaguje řinka — #33
    superkarma: 0 09.02.2012, 11:48:13
  3. avatar
    [28] Vera.Macík [*]

    O to více pak mrzí, když dva nekuřáci ani svým příkladem nezapůsobí a synek kouří a když chce přestat, po létech, nejde mu to. Sml68

    superkarma: 0 09.02.2012, 11:46:15
  4. avatar
    [27] PBD [*]

    magic11 — #26 tak že ho zdravím,jede na stejné vlně jak my:)

    No my máme zasklené lodžie,ale i tak je spotřeba menší,než třeba na jaře,ale zas větší,než když jsou tropy:))

    superkarma: 0 09.02.2012, 11:30:57
  5. [26] magic11 [*]

    Sml67 PBD — #25 taky má kouřácký koutek na balkoně a teď v těch mrazech má i menší spotřebuSml54

    1. na komentář reaguje PBD — #27
    superkarma: 1 09.02.2012, 11:28:29
  6. avatar
    [25] PBD [*]

    magic11 — #24 no,to se mu nedivím:) mám to takhle taky nevadí:) My nekouříme ani doma.Máme na jedné lodžii kuřácké posezení a chodíme tam:) Nejen že nám to doma nesmrdí,ale máme i daleko menší spotřebu,než kdyby jsme kouřily doma.protože hodněkrát zvítezí lenora nad chutí na cigárko:)

    1. na komentář reaguje magic11 — #26
    superkarma: 0 09.02.2012, 11:26:17
  7. [24] magic11 [*]

    PBD — #23 manžel je taky kuřák a nevadí mu jít si zakouřit před restauraci, Taky mu nevoní ten nahromaděný kouř, pěkně si "zahulí" na čerstvém vzduchu Sml30Sml67

    1. na komentář reaguje PBD — #25
    superkarma: 0 09.02.2012, 11:21:08
  8. avatar
    [23] PBD [*]

    magic11 — #22A to se mi práve libí,že je u nás čímdál více nekuřáckých restaurací..Asi to zní blbě,když jsem kuřák..Ale myslím,že každý by měl mít možnost volby:)A je fakt,že když jdeme na večři,tak chodíme i do nekuřáckých..protože nejsme z tech,co bez cigarety nevydrží ani dvě hodinky nebo tak:)

    1. na komentář reaguje magic11 — #24
    superkarma: 0 09.02.2012, 11:14:22
  9. [22] magic11 [*]

    Kuřáci mi vadí, ale nekecám jim do toho, protože vím, jak je to dokáže vytočit. Ale miluji restaurace bez kuřáků, je pohoda vrátit se večer domů a nesmrdět jak nádražní putyka. A není pravda, že kvůli tomu, že se v restauraci sníží tržby a zmizí klienti. Ba naopak, u nás otevřeli jednu, nahrnulo se tam lidí, že se musí objednávat místa, teď druhou a opět je narváno.

    1. na komentář reaguje PBD — #23
    superkarma: 0 09.02.2012, 11:03:00
  10. avatar
    [21] PBD [*]

    Dana Svobodová — #19 abych byla upřímná,tak já si myslím,že životospráva sice má vliv na naše zdraví-ale ne tak velký,jak se jí přikládá..jak jste psala,i nekuřáka muže skolit rakovina plic..a stejne tak se človek,co jí jen zdravě,nemusí dožít 50 ti let a človek odkojený na bůčku tu bude do 100..Prostě si myslím,že co máme v genetickém kodu můžeme jen okrajove ovlivnit..A to nepíšu proto,že kouřím,to píšu proto,že kolem sebe vidím to co vidím..

    superkarma: 0 09.02.2012, 10:39:18
  11. avatar
    [20] PBD [*]

    Dana Svobodová — #19 já se nerozčiluju:) Já jen prostě nemám rada,když si někdo myslí,že já zhynu na raka jen proto,že kouřím,a on-nekuřá,ne..víte jak to myslím:) Je zajimavé,že se někteří lidé domnívají,že kuřaci mají automaticky ko plíce a nekuřáci ok-ale už je třeba nenapadne říct,že mají lidé co pijí alkohol ko játra a ti co ne,že je mají ok..víte jak to myslím:)

    superkarma: 0 09.02.2012, 10:36:48
  12. [19] Dana Haklová [*]

    PBD — #18 Tak už se nerozčilujteSml79, jasně, že nic není černé nebo bílé. Uznávám, že i zapřísáhlý nekuřák může zemřít na rakovinu plicSml31

    1. na komentář reaguje PBD — #20
    2. na komentář reaguje PBD — #21
    superkarma: 0 09.02.2012, 10:23:21
  13. avatar
    [18] PBD [*]

    Dana Svobodová — #17 a já se snad snažím omluvit kuřáky? já prostě jen napsala,že nic není jen černé nebo bílé a domnívat se,že nekuřák má plíce automaticky ok a kuřák ko je naprostá hloupost..

    1. na komentář reaguje Dana Svobodová — #19
    superkarma: 1 09.02.2012, 09:57:33
  14. [17] Dana Haklová [*]

    Dýchání jakéhokoliv "svinstva"neospravedlňuje kuřáky

    1. na komentář reaguje PBD — #18
    superkarma: 0 09.02.2012, 09:52:37
  15. avatar
    [16] ekleinovka [*]

    Jsem nekuřák,takže bez problému.Ale astma mám - alergií vyvolávané

    superkarma: 0 09.02.2012, 09:49:18
  16. avatar
    [15] Lucimo [*]

    Klára Wimmerová — #12 Jsem kuřák a asi vždycky budu. Chutná mi to, voní mi to, líbí se mi to... Ale v těhotenství a po dobu kojení pro mě bylo samozřejmostí nekouřit. Tak, jak se snažím neotravovat svým kouřením lidi kolem sebe, bylo pro mě nepřípustné otravovat toho prcka ve mně.

    superkarma: 2 09.02.2012, 09:48:21
  17. avatar
    [14] PBD [*]

    Altamora — #9 ne,tím chci říct,že myslet si,že nekuřák má zdravé plíce,je naprosto naivní..

    1. na komentář reaguje Altamora — #31
    superkarma: 2 09.02.2012, 09:43:17
  18. avatar
    [13] PBD [*]

    Klára Wimmerová — #12 ne,lekař na plicním mi to řekl v době,když jsem těhotná nebyla!

    já v těhotenství přestala kouřit zcela,asi třetí nebo čtrtý  den po tom,co jsem to měla oficiálně potvrzené. 

    Stavěla jsem se k těhotenství co nejzodpovědněji..jak radil lekař,co jsem vyčetla v knihách,co poradila mamka či kamarádky..

    Snažila jsem se..ale někdy je i to málo:(

    superkarma: 0 09.02.2012, 09:42:17
  19. avatar
    [12] Klára Wimmerová [*]

    PBD — #7 A to řekl ten lékař na plicním, aby jako omluvil těhotné nebo kojící matky-kuřačky? Tak to tedy žasnu, to snad ani není možné. Sml31

    Já nechápu, že se někdo nedokáže zbavit takového zlozvyku ani DOČASNĚ, když ví, jak moc tím to dítě ohrožuje. Tomu říkám mateřská láska.

    1. na komentář reaguje PBD — #13
    2. na komentář reaguje Lucimo — #15
    superkarma: 0 09.02.2012, 09:39:02
  20. avatar
    [11] lenagirl [*]

    jj rýmuje ale asi moc nejde dohromady Sml68

    superkarma: 0 09.02.2012, 09:22:03
  21. avatar
    [10] vmarta [*]

    Taky jsem kouřila v těhotenství.....doktor nic neřekl.

    superkarma: 0 09.02.2012, 09:16:09
  22. avatar
    [9] Altamora [*]

    PBD — #7 Sml80Tím chceš říci, že kuřáci nestojí ve špičce na přechodu a nedýchají to svinstvo? Že je lepší mít v organismu dvojnásobek svinstva než nekuřáci, kteří se pohybují ve stejných místech? Sml80

    1. na komentář reaguje PBD — #14
    superkarma: 1 09.02.2012, 09:13:08
  23. [8] Dana Haklová [*]

    Suzanne — #2 Souhlasím, myslím, že přestat úplně je lepší, než to jenom omezit...

    superkarma: 0 09.02.2012, 08:47:39
  24. avatar
    [7] PBD [*]

    Mě doktor tenkrát řekl,že přestávat uplně nemám,ale že to mám omezit na dvě,tři deně..že je to pro mimi menší zlo,než kdybych přestala kouřit uplně..

    a škodlivost kouření je fakt,ale jak mi řekl lékař na plicním-když stojíte ve špičce na přechodu,nadýchate stejně sajrajtu,jako kdyby jste vykouřila krabičku-ono není nic černé nebo bílé..

    lituju,že jsem ten článek četla,ted mě to vratilo tam,kam nechci:(

    1. na komentář reaguje Altamora — #9
    2. na komentář reaguje Klára Wimmerová — #12
    superkarma: 0 09.02.2012, 08:28:59
  25. avatar
    [6] Žofie [*]

    řinka — #1  Taky mi jedne těhule říkala, že kouří pořád, že prý jí doktor radil, že když teď přestane, že to bude pro tělo šok! Tak nevím, asi tomu nerozumím.  Já si vždycky myslela, že kouření škodlivé je - pro každéhoSml80

    superkarma: 0 09.02.2012, 07:37:31
  26. [5] dadma [*]

    Kouřit by se nemělo vůbec.Ale otravovat s tím ještě nenarozené děti a nebo miminka je nezodpovědné.

    superkarma: 0 09.02.2012, 07:21:59
  27. [4] czempkova [*]

    před těhotenství jsem kouřila a hned jak jsem se dověděla,že jsem v jiném stavu ,jsem přestala

    superkarma: 0 09.02.2012, 06:56:30
  28. [3] lidicka [*]

    Naštěstí v rodině  nikdo nekouří - jsme nekuřáci

    superkarma: 0 09.02.2012, 06:48:09
  29. avatar
    [2] Suzanne [*]

    řinka — #1 Co má taky říkat? Ví, že baba nepřestane, tak se ji snaží alespoň nestresovat. Jinak nekouřit je vždycky lepší, to se neokecá.

    1. na komentář reaguje Dana Svobodová — #8
    superkarma: 0 09.02.2012, 00:33:37
  30. avatar
    [1] řinka [*]

    U nás Mudr taky říkal omezit,že přestat je blbost,stejně je to v těle a trvá dlouho než se to srovná.Kouřit by se ale nemělo Sml24

    1. na komentář reaguje Suzanne — #2
    2. na komentář reaguje Žofie — #6
    superkarma: 0 09.02.2012, 00:23:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme