.

KLM slaví výročí

Cestování

KLM slaví výročí

Přesně před sedmdesáti lety, 21. května 1946 se DC-4 vydalo z Amsterodamu na cestu do New Yorku, čímž se KLM stalo první evropskou leteckou společností, která nabídla své služby přes Atlantický oceán do Spojených států. Nyní, po sedmdesáti letech, je Severoatlantická síť linek stále jednou z klíčových bran mezi dvěma kontinenty. Je to skvělá příležitost k oslavě a podělení se o příběh z minulosti.

KLM

DC-4 z Rotterdamu letí do New Yorku poprvé

Samozřejmě sedmdesáté výročí je důležitý milník, ale KLM má i jiné destinace ve své síti, které obsluhovalo déle. Většina z nich je v Evropě a další jsou ve východní Asii. KLM se zpočátku drželo blíže domovu se svými lety do Londýna, Paříže, Hamburku a Stockholmu. Ale vždycky zde byly ambice spojit Holandsko s jeho koloniemi, což je nynější Indonésie. Proto počáteční pozornost byla směrována na Evropu a na východ. Výjimkou bylo působení KLM v západní Indii. Ale, opět hlavním cílem bylo spojit Holandsko s koloniemi v Karibiku a Jižní Africe. Nicméně tato představa se změnila během II. světové války a rozvinula se rychle v poválečných letech.

Diplomacie

Byl to dlouho střežený sen prvního prezidenta KLM, pana Alberta Plesmana, začít plánovat obsluhu mezi Amsterodamem a New Yorkem. Letecké společnosti v USA si vytvořily stupeň ochrany – vyjádřeno mírně – a nehodlaly přivítat outsidera jako KLM s otevřenou náručí. Nakonec, s pomocí určitého důležitého diplomatického talentu, se podařilo Holandskému a US vedení prodiskutovat dvoustrannou dohodu o civilním letectví, kterou povolilo KLM létat na lince Amsterodam – New York. V lednu 1946 spustilo KLM sérii zkušebních letů a 21. května téhož roku bylo připraveno na zahájení letů. DC-4, čtyřmotorový letoun s kapacitou 44 cestujících, odletěl ze Schipholu do New Yorku, vzdávajíc poctu vládním zmocněncům, novinářům, personálu KLM a jednotlivým podnikatelům.

Pero na kloboučku

První lety zahrnovaly mezipřistání v Glasgově a Ganderu, v Newfoundlandu. Navíc, museli připravit několik letišť pro změnu trasy tak, aby měli prostor na přistání v případě špatného počasí. Rychlost byla důležitá, ale bezpečnost byla vždy důležitější. Celková doba cesty dvacet pět a půl hodiny zahrnovala dvacet jednu hodinu letu. Služba začala dvěma lety každý týden. Ale linka se stala tak oblíbená, že v samotném roce 1946 bylo nutné přidat dalších třicet tři letů. V následujících letech se četnost letů zvýšila, a v roce 1950 KLM létala do New Yorku každý den v týdnu. Linka se ukázala být obrovským úspěchem a KLM získala skutečné pero na kloboučku.

KLM

Dva plakáty, propagující New York. Vlevo rok 1950, vpravo 1948

Zvýšení kapacity

V těch letech se civilní letectví měnilo plynule ale neúprosně. Také cestující se měnili. Letadla se zvětšovala a letecké společnosti mohly nabídnout větší kapacitu. Létání bylo drahou záležitostí. Ale, přesně se zavedením turistické třídy a později ekonomické třídy, se let stal dosažitelným pro širší skupinu lidí. KLM jako první zavedla nové třídy na této nejdůležitější Severoatlantické trase, kde rovněž použila nové typy letounů.

Jak sledujeme historii KLM, je na Severoatlantických linkách zřejmé pravidelné uvádění nových typů letounů. DC-8, první tryskový letoun KLM, letěl poprvé do New Yorku a totéž byl případ prvního Boeingu 747-200, prvního tryskového letadla KLM se širokým trupem. To přišlo ruku v ruce se zvýšením přepravní kapacity. Čas plynul a KLM znovu viděla možnost růstu Severoatlantické linky a počínalo si podle toho.

KLM

DC-8. PH-DCG a New Yorské mezinárodní letiště předtím, než bylo přejmenováno na mezinárodní letiště J. F. Kennedyho

Nové trasy, nová partnerství

Zpočátku počet destinací v Severní Americe nerostl působivě. V roce 1949 mezi destinacemi přibyl Montreal, v roce 1957 Houston a Anchorage jako zastávka na přeletu přes pól. V roce 1970 získala KLM práva k přistávání v Chicagu, Torontu a Los Angeles. Ale největší kroky podnikla KLM v letech osmdesátých a devadesátých. Největší průlom přišel, když Holandsko a US podepsaly dohodu o volné obloze. V roce 1993 Ministerstvo dopravy USA dopřálo protitrustovou imunitu, která zamezovala vzniku monopolu podél určité trasy, který by mohl být škodlivý pro cestující nebo konkurenci, a EU k tomu dala souhlas. Toto vše mnohem zjednodušilo užší spolupráci se  strategickým partnerem, Northwest Airlines (NWA). V roce 1997 KLM mohla rozvinout partnerství do společného podniku. V té době to byl společný podnik mezi dvěma leteckými společnostmi největší svého druhu na světě. V roce 2008 se NWA sloučilo s Delta Airlines, která měla již strategické partnerství s Air France. V roce 2009 došlo k vzestupu zaoceánských společných podniků mezi třemi aerolinkami. V roce 2010 se přidala Alitalia a skupina získala stávající podobu.

5th Avenue

Zpět do New Yorku, to je konec konců tam, kde to vše začalo. Od samého začátku, KLM viděla obrovský potenciál této trasy. Ano, byl to symbol prestiže, ale nejen to. Rozvoj Schipholu v poválečných letech a hospodářský význam spolupráce s USA soustavně získávaly na důležitosti. A tak nebylo divu že, po léta měla KLM svoji kancelář v New Yorku na 5th Avenue – jedné z nejprestižnějších ulic ve městě.

KLM

Velké otevření kanceláře KLM ve městě New York s Audrey Hepburnovou a Melem Ferrerem. Vlevo dr. J. H. van Royen

V roce 1959 se KLM přestěhovalo na roh 49. ulice a 5th Avenue, čímž dosáhlo toho, že mělo jako jediné největší kancelář, kterou kdy letecká společnost v New Yorku v té době měla. „Velmi svá“ Audrey Hepburnová, která měla zvláštní vztah k Holandsku a KLM – slavnostně otevřela novou kancelář. 5th Avenue byla dlouho známá pro své vánočně vyzdobené výkladní skříně a KLM nechtělo zůstat pozadu. Ve vánočních výkladech kanceláří KLM byla vystavena stavba z miniaturního Holandského města Madurodam, což velmi přitahovalo pozornost. KLM se uložilo do mapy Velkého Jablka. Skvělý způsob, jak udělat malou zemi slavnou!

KLM

Výkladní skříň kanceláře KLM v New Yorku rok 1969.

Zdroj text a foto se svolením blog KLM

Více informací o KLM najdete na www.klm.com/home/cz/en

   
22.06.2016 - Příběhy - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [4] Fussova [*]

    Sml67

    superkarma: 0 22.06.2016, 14:31:28
  2. [3] Klára Křížová [*]

    Sml67

    superkarma: 0 22.06.2016, 11:21:46
  3. [2] Andreadornova [*]

    Sml67

    superkarma: 0 22.06.2016, 08:20:43
  4. [1] bobani [*]

    zajímavé počtení

    superkarma: 0 22.06.2016, 07:24:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme