Samozřejmě že vnější vliv na fungování e-shopu má obrovskou váhu a lze na něj svalit hodně viny. Paradoxně se ale do klinické smrti dostávají e-shopy vlastními chybami, tedy chybami těch, kdož jej provozují.

E-shop potřebuje lidi. Pokud jste ale samotář s životním postojem dědečka z cimrmanovské Hospody na mýtince, který neměl rád lidi, ale odjakživa toužil stát se hostinským, pak pro vás máme 10 „dobrých rad“, jak poslat e-shop spolehlivě k ledu.

shops

1. Hlavně moc nepřemýšlejte

Rozumí se samosebou před spuštěním e-shopu. Extra se nezaobírejte tím, co budete prodávat, komu, jak a proč by to daný člověk měl koupit právě od vás. Sortiment vybavte zbožím, kterému zhola nerozumíte. Pokud budou mít snad zákazníci dotěrné dotazy na zboží, o kterém nic moc nevíte, buď se zdržte odpovědi úplně, případně si něco vymyslete. A hlavně klid - však ono se to nějak koneckonců na internetu poskládá samo, no ne?

2. Spíchněte si e-shop na koleně

Ušetříte počáteční náklady a než vám nespolehlivý programátor připraví nefungující řešení za pár stovek, které bude o něco málo funkčnější, když vysolíte další částku, uběhne spousta času, ve kterém můžete přemýšlet, zda nebylo lepší si vsadit třeba na koníčky. Konečně, vážně by se vám chtělo být vystaveni náporu úspěšného e-shopu, ze kterého neustále přicházejí objednávky a musíte pořád něco řešit? Setrvejte v přesvědčení, že e-shop se vyvíjet nemusí. Proč by něco, co funguje dnes, nemohlo fungovat i za pět let, no ne?

3. Grafiku si udělejte sami

Už jste zaplatili za programátora a to by snad stačilo. Sedněte k Photoshopu, s návodem to určitě nějak zvládnete. Nějakou pěknou fotku, pár blikátek a hejblátek, ať je stránka pěkně dynamická a hurá s ní na internet.

4. Čarujte s cenami

Lidi jdou po ceně, že? Takže na vysokých cenách ten první milion zkrátka netrhnete. Musíte na to oklikou - zákazníkům nabídněte co nejnižší cenu, ale pořádně jim osolte poštovné. Konečnou cenu zákazníkům sdělte až na poslední chvíli a kdyby chtěli náhodou opustit objednávkový proces, pořádně jim to znepříjemněte. Konečně co s naštvaným a otráveným zákazníkem, když není svolný pustit nějakou tu kačku. Vracet se nebude a zřejmě přihodí nějakou tu špatnou referenci, ale však ono se vše v dobré obrátí.

5. Texty jsou k ničemu

Platit za copywritera, aby vám připravil dobré texty na web? Už toho placení bylo trochu příliš, co říkáte? Takže texty určitě neřešte, v ideálním případě tam nedávejte vůbec žádné. Název produktu a jedno foto stačí, no ne? Pokud jste zodpovědnější a zdá se vám to málo, rozhlédněte se po jiných e-shopech s podobným sortimentem zboží. Magická kombinace Ctrl + C + Ctrl + V vás zbaví problémů, jen se pak zřejmě budete muset vypořádat s nějakou tou žalobou na autorství textů. Anebo víte co? Najděte studentíka na nějakém diskusním fóru, maximálně padesátikačku za normostranu a máte to v kapse. Pravda - sem tam bude nějaká ta gramatická chybka, hrubka a překlepy, ale ruku na srdce - kdo z nás ještě umí pořádně česki, no ne?

6. SEO je sprosté slovo, zapomeňte na něj

Taky jste slyšeli ta cizí slova? Marketing, PR, copywriter, optimalizace pro vyhledávače, SEO? Zapomeňte na to, nic takového k provozu e-shopu potřeba není. Držte se toho, že zákazníci váš e-shop naleznou sami. Jak? To nechte plavat, to je konečně jejich věc, když něco hledají, no ne? Nebo nechte zařadit e-shop do velkého množství co nejméně důvěryhodných katalogů nebo přímo linkfarem. Můžete si být jisti, že odtamtud opravdu nikdo nepřijde.

7. Zkomplikujte návštěvníkům pohyb v e-shopu

Vytvořte nesmyslnou strukturu a navigaci, která je vyloženě matoucí. Třeba tak, že nelogicky pojmenujete kategorie, které neodpovídají produktům v nich. Dále po zákaznících striktně vyžadujte registraci, pokud budou chtít něco nakoupit. Čím delší formulář s více nepodstatnými údaji budou muset vyplňovat, tím méně návštěvníků opravdu nakoupí.

8. Automatizace? Nejsme snad v továrně!

Nástroje pro automatizaci jsou k ničemu. Nepotřebujete komplexní systém, který za vás udělá mnoho práce. Automatické vytváření faktur nebo exporty zboží nejsou potřeba, když to můžete udělat ručně. Koneckonců...proč dělat věci jednoduše, když to jde i složitě.

9. Všechno zvládnete sami

K čemu nějaká podpora, nedejbože snad zákaznická. Pokud se objeví problém, vyřešíte si ho sami nebo si za pár korun najmete někoho, kdo říká, že tomu rozumí.

10. Zákazník je tu pro vás, nikoliv vy pro něj

S tímto přístupem máte neúspěch na dosah ruky! A budete mít konečně klid 

Poznámka pro zvídavé:

Článek je samozřejmě psán jako ironie a nadsázka. Pokud by se někdo těmito radami řídil, jeho e-shop by opravdu skončil dříve než by byl spuštěn. Nicméně tyto negativní rady ilustrují chyby, kterých by se měl každý provozovatel e-shopu vyvarovat. Mnoho provozovatelů e-shopů bohužel spoléhá na one-man-show firmy, které již ze své podstaty nemohou konkurovat zavedeným větším firmám. Ani sebelepší programátor, pokud je sám, nedokáže obsáhnout práci týmu lidí, který dokáže vytvořit univerzálně použitelné a stabilní řešení, upravit stávající e-shop, vyvíjet rozšíření a modernizovat systém a k tomu se individuálně věnovat klientům. Investice do komerčního řešení, jako je například www.Shoptet.cz, se vrátí.

Reklama