Zdraví

Klimakterium: otázky a odpovědi odborníka

woman

Rady doktora Miroslava Černého ohledně klimakteria: Přečtěte si odpovědi na zajímavé dotazy! Návaly horka, tabletky s hormony, řešení neúspěšné medikace, problémy při pohlavním styku...

Je mi 60 let. Po padesátce jsem brala cca 3-4 roky na klimakterium hormony. Kromě pocení a návalů jsem jiné potíže neměla. V posledních měsících mám velké bolesti kostí. Kolena, kotníky, atd. Je možné, že to souvisí s klimakteriem? Mám strach, že dochází k odvápnění. Co na to mám brát?
MUDr. Miloslav Černý:
Vaše obtíže mohou souviset s klimakteriem i odvápněním kostí. Nutné vyšetřit denzitometrií kostí a terapii určit podle výsledku.

Vážený pane doktore. Chtěla bych poprosit o radu. Od mých 48 let jsem užívala po dobu téměř 8 let kombinovanou hormonální substituční terapii. Před dvěma měsíci - únor 2010 - jsem léčbu přerušila, ale znovu se objevily problémy spojené s klimakteriem jako nepříjemné pocity návalů horka, nervozity, závratí, smutku atd. Co dál? Poradil byste nám „klimakteričkám“ nějaké jiné vhodné řešení? Děkuji a přeji hezký den, Renata
MUDr. Miloslav Černý:
Byla jste léčena správně, nyní bych doporučil preparáty na základě rostlinném, neboť HRT již není indikována.

Dobrý den, s klimakteriem jsem začala mít problémy před 40. rokem. Měla jsem strašné návaly horka. Šla jsem např. v zimním období po ulici a najednou mě polilo takové vedro a hned na to studený pot, že mi vše stékalo po obličeji, jako kdybych strčila hlavu pod vodu. Vlasy a celý obličej totálně promočený a do toho venku silný mráz. Silné bušení srdce a občas jsem padala. To jsem si to s klimakteriem užila! Když jsem šla ke svému doktorovi, sdělil mi, že je to příroda a že to na přírodě necháme. Dnes je mi 54 roků a takhle jsem trpěla v podstatě do 52 let. Teď už to jakž takž jde. Jen jsem se chtěla zeptat, beru na RA a alergii 15 mg Prednisonu 1xD, má užívání Prednisonu vliv na osteoporózu, když jsem již od 48 let po klimakteriu? Děkuji A.
MUDr. Miloslav Černý:
Myslím si, že vaše obtíže souvisely s předčasným nástupem klimakteria. V současné době bych proto doporučil vyšetření kostí (denzitometrie) k vyloučení osteoporózy. Přírodní preparáty jako je Minapent mohou zmírnit vaše problémy. Hormonální substituci bych v tomto věku již nedoporučoval.

Prevence před příznaky klimakteria: Dobrý den, mám prosbu. Gynekolog mi doporučil vzhledem k mému věku (46let) preventivně předcházet problémům, které s sebou přechod nese. Doporučil mi určité alternativy přírodní léčby. Máte s tím nějakou zkušenost? V lékárnách je několik druhů, který vybrat? Eva, 46 let.
MUDr. Miloslav Černý:
Preferujete-li přírodní preparáty, doporučuji Minapent - Balance. Lze s lékařem diskutovat i hormonální terapii.

Dobrý den pane doktore, do kolika let věku ženy mluvíme o klimakteriu? Děkuji Hana
MUDr. Miloslav Černý: Klimakterium je období vyhasínající funkce vaječníků. Může trvat různě dlouhou dobu - vymizení příznaků klimakteria je individuální.

Dobrý den pane doktore. Je mi 58 let, vloni na Vánoce jsem to měla poslední menstruaci, ale stále mě trápí návaly a nevím si rady. Už jsem brala na to léky a žádný výsledek. Poraďte prosím.
MUDr. Miloslav Černý:
Z vašeho dotazu není jasné, jaké léky jste brala, ale vzhledem k věku doporučuji úpravu životosprávy bez kávy, čaje, alkoholu a kouření! Dostatek vitaminů, dostatek pohybové aktivity a z přírodních preparátů například Minapent - Balance.

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je možné, že některé ženy po přechodu tak strašně ztloustnou? Je to tím, že začnou zadržovat vodu, nebo se jim zpomalí metabolismus? Dá se tloustnutí nějak vyhnout? Vysvětlete, prosím, ten mechanismus, proč to tak je.
MUDr. Miloslav Černý:
Přibírání na váze bývá nejčastěji součástí metabolického syndromu, který ve zvýšené míře přichází ve věku nad 40. Není pravda, že ženy po přechodu výrazně tloustnou, pokud mají adekvátní hormonální nebo přírodní terapii klimakteria.

Dobrý den, zajímalo by mě, na čem závisí to, že některá žena prožívá přechod tak dramaticky a jiná je v pohodě? Lze to předem odhadnout podle toho, jestli např. žena měla premenstruační syndrom a trpěla při menstruaci?
MUDr. Miloslav Černý: Premenstruační syndrom souvisí s citlivostí ženy na hormony druhé fáze menstruačního cyklu. To samo o sobě neudává příčinu dramatických prožitků v klimakteriu. Může se však projevit horší tolerancí k hormonální substituční terapii. Míra obtíží v klimakteriu je věc silně individuální a nelze ji spolehlivě předem odhadnout.

Dobrý den, pane doktore, je mně 45 a téměř rok trpím pocitem sucha v pochvě. Při styku musím používat lubrikační gel, jinak se mi spustí do tří dnů výtok. Ráno si aplikuji občas gel Tea-tree. Mám malý myom zvenku na děloze a fibroadenom v prsu, mohu případně užívat nějakou hormonální či substituční léčbu? Přednost bych však zatím dala bylinkám. Poradíte, prosím?
MUDr. Miloslav Černý:
Suchost v pochvě může bát způsobena úbytkem hormonů v premenopauze. O terapii se poraďte se svým gynekologem.

Dobrý den pane doktore, je mi 53 let a vloni v únoru jsem z důvodu problémů s inkontinencí podstoupila gynekologickou operaci s kompletním odstraněním ženských orgánů. Kromě opakovaných zánětů močových cest nemám žádné problémy. Mám však obavy, aby se mi neprojevily problémy s kostmi apod. Prosím, poraďte, jaké přípravky mám užívat a čeho se vyvarovat. Děkuji, S.
MUDr. Miloslav Černý:
Ve vaší situaci bych volil kombinaci lokálně (do pochvy) podaných estrogenních preparátů (dle rady vašeho gynekologa) a celkově některý z přírodních preparátů, například Minapent - Balance je vhodný i v případě urologických problémů.

Zdravím a prosím o informaci, jaký je vztah mezi klimaktériem, hladinou ženských hormonů a zájmem o sex? A případná hormonální léčba? Děkuji za odpověď.
MUDr. Miloslav Černý:
Pokles ženských pohlavních hormonů navozuje klimakterium. Tento stav u některých žen doprovází deprese, ztráta chutí na sex (není pravidlem!) a suchost sliznic. Případnou hormonální léčbou lze většinu těchto problémů minimalizovat.

Mám dotaz. Beru po operaci hormony (dva roky), ale kouřím cigarety, je to špatné? Děkuji za odpověď.
MUDr. Miloslav Černý: Pokud se jedná o doplnění chybějících pohlavních hormonů, kouření jednoznačně zvyšuje rizika této léčby - zejména riziko vysokého tlaku a cévních komplikací.

   
24.05.2010 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [6] klér [*]

    porďte se svým lékařemSml16Sml16, ono se mu asi fakt těžko radí, když nás nemůže prohlídnout

    superkarma: 0 25.05.2010, 08:01:55
  2. avatar
    [5] Léthé [*]

    Sml15

    superkarma: 0 24.05.2010, 23:58:37
  3. avatar
    [4] syrrit [*]

    no co co co? Minapent - Balance, přírodní zázrak vám doporučil, osoby jedny nevděčné!

    superkarma: 0 24.05.2010, 20:55:39
  4. avatar
    [3] átéčko [*]

    Eva_Fl — #1 To jo. myslím, že si tady poradíme samy líp svýma zkušenostma.

    superkarma: 0 24.05.2010, 13:24:43
  5. avatar
    [2] Alka1 [*]

    Eva_Fl — #1 Jsme tam, kde jsme byly...

    superkarma: 0 24.05.2010, 11:17:38
  6. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Sml15 to nam toho zase rekl.

    1. na komentář reaguje Alka1 — #2
    2. na komentář reaguje átéčko — #3
    superkarma: 0 24.05.2010, 00:22:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme