Cestování

Klient si spletl sejf s mikrovlnkou – aneb co musí ustát delegát cestovní kanceláře

Nepřítel číslo 1 na dovolené? Podle spousty Čechů delegát cestovní kanceláře. Kdo jiný by přeci mohl za to, že moře není klidné a na pláži je spousta lidí! Podívejme se ale i na opačnou stranu barikády. O své zážitky, které jsou mnohdy velmi úsměvné, se podělila delegátka, která působí v Turecku pro jednu velkou českou cestovní kancelář.

cestovani

Čechů letos do Turecka vyrazí zase a trochu víc, v roce 2009 jich přitom bylo už 83 tisíc.

Mám na pokoji ve skříni mikrovlnku! To ji klidně můžu používat?´ zeptala se mě jedna z klientek. ´Mikrovlnku?´ divila jsem se nejdřív, až pak mi došlo, že na pokojí jsou malé sejfy,“ dá hned na úvod k dobru jednu z historek.

Sedm let mezi turisty

Za těch sedm let, co působí jako delegátka, zažila bezpočet situací, kterým se teď s odstupem směje a dává je k dobru. I když samozřejmě s drobnou nadsázkou. Její destinací je Turecko, kam každoročně létají desetitisíce Čechů. V roce 2009 jich bylo asi 83 tisíc, letos cestovní kanceláře zaznamenali kvůli nepokojům v Egyptě a Tunisku rapidní nárůst.

„Pravidelně každý rok nám sem přilétají jak cestovatelé ,nováčci´, tak staří zcestovalí vlci, kteří jsou zde již po desáté a letoviska jako ,Análie a Sajd´ (Alanye a Side) znají lépe než delegát zde působící,“ charakterizuje na úvod s úsměvem některé své klienty.

cestovani

Čisté moře, které se bude „chovat“ tak, jak klient chce - i to by si mnozí přáli jako součást all inclusive.

A jak říká, v každém turnusu se najde velká skupina těch, kteří jsou překvapení z toho, jak je Turecko zelené a moderní. Cestou z letiště tak obvykle padají první předsudky a stereotypy a bohužel se často objevují už i první stížnosti a rozladění. Proč?

Vždyť máme přeci „all exkluzive“!

„Někteří klienti si totiž pod ,all exklusive´zájezdem, jak často říkají formě stravování all inclusive, představují téměř nemožné - osobního nosiče kufrů, ohromné bufetové stoly, nádherné orosené sklenice s koktejly, které jim budou roznášet exotické dívky, pláž, kde se moře bude chovat tak, jak si klient přeje, a tak dále,“ s nadsázkou líčí představy Čechů.

Pokud není všechno podle velmi často přehnaných představ klienta, hledá se viník. A obvykle je objevený právě v podobě delegáta - to je protivník, nepřítel číslo jedna, který dělá všechno proti tomu, aby si člověk užil zaslouženou dovolenou!

„Velmi často proto musím vysvětlovat, co znamená program all inclusive a že je velký rozdíl, jestli se jedná o all inclusive ve tří nebo v pětihvězdičkovém hotelu. Obvykle se nejvíce oklamáni cítí klienti, kteří si svůj tříhvězdičkový hotel koupili na tzv. last minute za 9.900. Musím pak vysvětlovat, že v ceně není jen hotel, ale i zpáteční letenka, která rozhodně není za hubičku,“ říká delegátka a pokračuje:

cestovani

Práce delegáta rozhodně neobnáší opalování a povalování na pláži. Musí se starat o pohodu klientů.

„Rozzlobený klient dost často argumentuje tím, že není jeho věc, jak ho cestovní kancelář na destinaci dopraví a kolik za to zaplatí, to si máme prý vyřešit s leteckou společností. Po půlhodině přesvědčování, že hotel opravdu odpovídá standartu tří hvězdiček a po výměně několika pokojů, kdy jeden vypadá úplně stejně jako druhý, začíná již samotná schůzka.“
Během ní delegát vysvětlí, jak probíhá stravování, jak se posílají pohledy a kam se může klient dostat místní autobusovou dopravou (přestože ví, že většina klientů do místního autobusu dobrovolně nesedne). Pak je čas na dotazy. A ty občas prý stojí za to.

Kolik jazyků znáš...

„Setkala jsem se třeba s dotazem, proč je v Turecku tolik holubníků a proč musejí ty holubi vyhánět každé ráno ven s takovým rámusem,“ směje se při vzpomínce na klienta, kterému pak musela vysvětlovat, jak je to v Turecku s minarety a se svoláváním k ranní modlitbě.
Problémem občas bývá i jazyková bariéra. Ne každý klient totiž ovládá třeba základy angličtiny. „Paní delegátko, je to možný? Chtějí tady po mě pořád nějaký rum!´ přišla za mnou jedna z klientek,“ vzpomíná dál. Jako ostřílený delegát prý ale hned věděla, odkud vítr vane, a dala se do vysvětlování, že „rum“ je v angličtině „room“, což znamená pokoj.

cestovani

Čechy prý mají v Turecku rádi. Jsme tišší a nedemolujeme pokoje.

Recepční ani číšník se tedy nedožadovali oblíbeného českého destilátu, ale jen se snažili zjistit číslo pokoje klientů. Vždycky se prý potom objeví někdo, kdo zabručí: „Tak ať se laskavě naučí česky! Můžou být rádi, že sem vůbec jezdíme!“

Čechy nikde nechtějí!... Opravdu?

„V tomhle hotelu nemají rádi Čechy! Na recepci mají velký nápis, kde píšou, že máme vypadnout ve 12 hodin!´ udeřila na mě nedávno jedna dáma,7 pokračuje ve veselém vyprávění delegátka. „Přiznám se, že i když mám za sebou leccos, netušila jsem, o co jde, a vyrazila na recepci.“
Tam potom visel nápis „Check out 12:00“ - tedy sdělení pro všechny klienty hotelu, že v den odjezdu musí hotel opustit nejpozději do dvanácti hodin.

cestovani

Nebojujte s delegátem - je tu od toho, aby vám pomohl, ne naopak!

Podobných, mnohdy ale i nepříjemnějších, zážitků má prý v zásobě ještě spoustu. „My, delegáti, ale nechceme být pro klienty protivníky. Naopak, jsme na jejich straně a svojí práci děláme opravdu rádi. Je nám jasné, že si sem lidé přijíždí na dovolenou odpočinout a nechtějí řešit žádné problémy. Moc nás potom těší, kdy si s námi při odjezdu potřesete rukou a slibujete, že se do téhle destinace vrátíte,“ říká a na závěr dodává:
„A ještě jedna věc - česká klientela je v Turecku , a nejen tam, oblíbená. Nejsme hluční, neničíme pokoje a snažíme se navázat s místními lidmi vztah. A hlavně se zajímáme o jejich památky, zvyky a historii - za to si nás váží. Začněte si proto věřit a zbavte se pocitu, že nás, Čechy, nikdo nemá rád a pouze se nás snaží obelstít a okrást.“

Autor: Lucie Štěrbová & FIRO-tour


Cestovní kancelář FIRO Tour, odborník na dovolenou v Tunisku, Turecku, Egyptě, Řecku, Španělsku a dalších oblíbených destinacích, vybírá ze své nabídky Turecko.

cestovaniHotel Majesty Club Tuana
Nerušený odpočinek, spousta zábavy a sportovního vyžití uspokojí nároky klientů všech věkových kategorií. Ideální místo pro rodinnou dovolenou v nádherném prostředí.

cestovaniHotel Izer Beach Club
Příjemný hotel tvoří dvě části, jedna blíže k pláži a bazénu, druhá pak v klubové části s velkým bazénem s tobogány. Vhodný pro mladší klientelu a rodiny s dětmi.

cestovaniHotel Kleopatra Ada
Novinka v naší letošní nabídce. Zcela zrekonstruovaný hotel v těsné blízkosti pláže Kleopatra Beach, který vás přivítá ve svých nových prostorách. Vhodný pro klienty všech věkových kategorií.

Zdroj foto: FIRO-tour

   
19.08.2011 - Zahraničí - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme