Reklama

Novorozeně prospí až 20 hodin denně. Spánek je pro něj tedy tou nejpřirozenější činností, které se věnuje hodně a často. S postupujícím věkem se ale potřeba spánku snižuje, dítě je víc vzhůru a objevují se i spánkové problémy. Pojďme se podívat na ty nejčastější, a jak ke spánku dítěte přistupovat, aby byl kvalitní a vyspali se i rodiče.

Dítě ve věku 0 – 3 měsíce

Když se miminko narodí, jeho hodiny jsou nastavené tak, že kromě chvilek na jídlo spí vlastně pořád. Budí se jen, když pociťuje nějaké nepohodlí. To může být kromě hladu např. horko, nebo naopak zima, mokro, příliš volného prostoru či špatně oblečená tlačící košilka.

V prvních týdnech života kojenec prospí až 20 hodin denně a vůbec nerozlišuje mezi dnem a nocí. Schopnost rozlišit mezi denním a nočním spánkem je dána spánkovým hormonem melatoninem a získáváme ji až později.

Miminko se tedy zpočátku budí po cca 2 až 4 hodinách spánku a vyžaduje krmení bez ohledu na denní dobu. To může být pro novopečenou maminku, která si pořádně neodpočinula vlastně od porodu, velmi vyčerpávající a únavné, a není tedy divu, že se potřebuje někdy prospat i přes den, spolu s miminkem.

Jak předcházet spánkovým problémům

Nejčastějším problémem u takto malých miminek bývá to, že jsou z našeho bříška zvyklá na určité prostředí a podmínky, které se teď venku diametrálně změnily a pro dítě, které 9 měsíců neznalo nic jiného než prostředí naší dělohy to může být vskutku děsivé. Zpočátku je tedy vhodné snažit se co možná nejvíce napodobit prostředí, na které bylo dítě zvyklé již v naší děloze, a spustit tak tzv. utišující reflex, který dítěti pomůže při usnutí.

Pediatr a uznávaný odborník na vývoj dítěte Harvey Karp ve svých publikacích definuje metodu pěti zásad, která by měla miminku pomoci se spuštěním utišujícího reflexu.

Metoda pěti zásad

baby

1. Zavinování
Některé děti ho vyloženě vyžadují, pocit velkého prostoru kolem nich je totiž děsí. Zavinovat můžeme začít hned od narození a pokračovat v něm můžeme minimálně do 4 měsíců věku dítěte. Zavinovaček se dnes na trhu nabízí mnoho druhů, v mnoha provedeních, takže si určitě každá maminka vybere tu nejvhodnější. Více o zavinování zde.

2. Pokládání miminka na bok nebo bříško
Na bok a bříško pokládáme v tomto raném věku miminko vždy jen pod dozorem, když se ho snažíme uspat. Spát už by pak ale mělo (kvůli prevenci SIDS) vždy jen na zádech. Pokud ale chceme uklidnit plačící miminko, je nejlepší ho houpat v poloze přes naši ruku na bříšku (tzv. na tygra) nebo na boku. Teprve když se zklidní, položíme ho do postýlky na zádíčka.

3. Hlasitý bílý šum
Zapomeňme na mýtus o tom, že musí být ticho, aby mohlo miminko v klidu spát. Je tomu přesně naopak – miminko bylo od nás z dělohy zvyklé poslouchat velmi hlasité zvuky. Neustále ho také obklopoval hluk, který vydává hučení krve v našem cévním systému, nebojme se proto vyzkoušet bílý šum, který je zaručenou metodou, jak takhle malé dítě rychle uspat. Zkusme např. zvuk vysavače, fénu, nebo rovnou generátor bílého šumu. Ukázky jsou k poslechu i napříč internetem, můžeme si je tedy zkusit přehrát i z počítače. Výborně zabírají také zvuky přírody, jako je déšť, šumění vln, vodopád, nebo třeba i vichr. Všechny tyto monotónní zvuky nám v kombinaci s dalšími technikami pomohou miminko rychle uspat.

4. Houpání
Již naše babičky věděly, že houpání je nejlepším lékem na nespavost, takže většina miminek spala v kolébkách a byla spokojená. Dnes už se kolébky tolik nepoužívají, ale děti houpání samozřejmě milují dál. I na houpavý pohyb byly totiž z dělohy zvyklé. Proto, chceme-li miminko uspat, často nám nezbývá nic jiného, než ho houpat v náručí, poskakovat na velkém nafukovacím míči nebo drncat v kočárku po dlažebních kostkách. Některé děti vyžadují houpání a natřásání více, jiné méně, uspává ale spolehlivě všechny.

5. Sání
Poslední, ale rozhodně ne nejméně důležitou zásadou je sání. Není jednodušší cesta, jak zklidnit takhle malé dítě, než si ho přiložit k prsu. Sání mateřského mléka má kromě výživové funkce také funkci zklidňující a chuť teplého a sladkého mléka zvyšuje také množství endorfinů v mozku. Pro zklidnění, nebo jako pomoc při usínání můžeme dítěti nabídnout i dudlík. Dnes už se vyrábí kvalitní dudlíky ze silikonu, které jsou zcela bezpečné a nezávadné a můžeme je tedy dítěti s klidným svědomím nechat třeba i přes noc. Většina dětí si stejně chvíli „podumlá“, usne a dudlík pak vypadne. Pokud se tak stane, nemusíme mu ho už vracet.  

Pokud se naučíme používat a kombinovat tyto techniky, dítě bude spát i usínat lépe a i my si tím pádem trochu víc odpočineme. Pro zlepšení kvality novorozeneckého spánku je také vhodné nastavení denních rituálů. Každé dítě totiž potřebuje určitý denní stereotyp. Je to pro něj vlastně jediná jistota, na kterou se může spolehnout.

Vhodné je proto provádět denní činnosti s dítětem vždy přibližně ve stejnou dobu, dodržovat jejich pořadí a dávat dítěti najevo, že je to tak normální. Usínání je pro něj mnohem snazší, když ví, že nejdřív přijde koupání, pak jídlo, po kterém následuje pohádka a pusa na dobrou noc. Pokud tyto denní stereotypy pravidelně porušujeme nebo vůbec nezavedeme, házíme si tím vlastně sami sobě klacky pod nohy. S nimi je to totiž mnohem jednodušší.

Příště o spánku dětí od 3 do 12 měsíců

Máte zkušenosti s metodou pěti zásad? Co nejvíc zabíralo na vaše miminko? A co byl největší problém? Napište nám do diskuze pod článkem, jak spalo vaše dítě, když bylo v novorozeneckém věku. A jak jste spala vy?

Čtěte také: