Bulvár

Kladenská uhlířina

Jestli chodíte do kina, tak vám nemusíme Jana Hřebejka ani moc představovat. Třiatřicetiletý český režisér „mladé“ generace na sebe upozornil především svými retro filmy Šakalí léta, Pelíšky a Musíme si pomáhat. Chcete o něm vědět víc?


Už na škole sbíral ocenění za studentské filmy Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít (1988) a L.P. 1948 (1989). Jako scénárista se poprvé představil spolu s Petrem Jarchovským v generační filmové komedii z prostředí letního pionýrského tábora Pějme píseň dohola v roce 1990.
O pouhé tři roky později už zazářil na českém filmovém nebi jako debutující režisér muzikálové retro komedie Šakalí léta, jež utržila spousty ocenění, mimo jiné Českého lva za režii (Hřebejk), nejlepší mužský herecký výkon (Abrhám), nejlepší původní filmovou hudbu (Hlas) a nejlepší film roku 1993.


A protože Jan Hřebejk prý rád cestuje časem, přišly krátce nato na řadu veleúspěšné Pelíšky, které tak dokonale vystřihly atmosféru šedesátých let, že se při nich „pamětníkům“ až tajil dech. Sehraná autorská dvojice Hřebejk-Jarchovský neskrývá, že při psaní scénáře vycházela hodně z vlastních vzpomínek a že chtěla věrně vyobrazit atmosféru té doby. Tu režisérovi pomohli poskládat jako puzzle i vynikající herci jako J. Kodet, M. Donutil, S. Stašová nebo E. Holubová. Podle Jana Hřebejka jsou v Pelíšcích nejdůležitější obecné zkušenosti, jako traumata a trapasy z doby dospívání, pocit, že rodiče "blbnou“, nebo rozpaky nad rodinnými rituály. „Rodina je závažné téma - je o ní i antická tragédie... Ať je to královská rodina u Hamletů v Dánsku nebo rodina z pražských Košíř," říká Jan Hřebejk. Sám režisér o Pelíšcích říká, že je to pro-ženský film, protože ženy zde představují jakousi pozitivní a samozřejmou protiváhu k občasným úletům svých mužských partnerů...


Jeho zatím posledním filmem je hořká komedie Musíme si pomáhat, zasazená do období druhé světové války s Bolkem Polívkou v hlavní roli.
Kromě filmů natočil Jan Hřebejk hudební klipy, nevyhýbá se ani reklamě či dokumentu (například o Dominikovi Haškovi pro FEBIO). V roce 1997 debutoval i jako divadelní režisér v divadle Pod Palmovkou režií hry Nebezpečné vztahy.


Jaký je ten nenápadný muž v brejličkách, který se tak rád ohlíží do minulosti? Jaké má sny a plány? Čím nás překvapí ve svém novém filmu? S kterými herci se mu spolupracuje nejlépe? Co pro něj znamenají ženy? To se dozvíte v on-line rozhovoru, který vám ve středu 12. července ve 12.00 hodin přináší magazín Žena-in a Novinky. Zeptejte se už teď a ve středu se těšte v poledne na odpověď!
   
10.07.2000 - Společnost - autor: Klára Hadererová

Komentáře:

  1. avatar
    [3] hubajda [*]

    Andula — #2 oba filmy jsou na Sml67

    superkarma: 0 20.09.2012, 19:14:02
  2. avatar
    [2] Andula [*]

    Pelíšky se mi celkem líbily, ale Pupendo jsem ještě neviděla, ani Musíme si pomáhat, pravda

    1. na komentář reaguje hubajda — #3
    superkarma: 0 06.12.2003, 19:52:43
  3. avatar
    [1] Ťapina [*]

    Netočí špatný filmy, zatím nezklamal.

    superkarma: 0 05.12.2003, 11:11:44

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme