V těhotenství sice jíme za dva, ale myslet bychom na to měly spíše s ohledem na kvalitu stravování, než na jeho kvantitu. S tím souvisí i množství kilogramů, které by nastávající maminky měly přibrat. Máme pro vás přehled toho, kolik váží těhotenství.

těhotenství

Některé ženy přiberou sedm kilogramů, jiné i přes dvacet. Kolik kilogramů je vlastně nezbytných pro narození potomka?

  • Samotné miminko váží zhruba 3,3 až 4 kilogramy.
  • Placenta má 750 gramů.
  • Plodová voda vydá přibližně na 1 kilogram.
  • Kilogram váží i vaše děloha.
  • U prsou je to individuální, ale průměrně se během těhotenství zvětší o 0,5 až 1 kilogram.
  • V těhotenství narůstá i objem krve, a to až o 40 %. Stejně tak i plazma. Její objem se u menších žen zvětšuje asi o 20 %, ale u vysokých žen až o 100 %. Průměrné zvětšení objemu plazmy je asi 50 %, tedy až 1 400 ml. Krev a další tělní tekutiny tak celkem zvýší vaši tělesnou váhu o 3,5 až o 4 kilogramy.
  • Nezbytný je i tukový polštář, který je přípravou na kojení po porodu a celkové vytížení novopečené maminky, aby měla z čeho čerpat. Ideálně by měl tvořit 2 až 5,5 kg.

Když všechny položky výše sečteme, dostaneme se na 12 až 17 kilogramů. Jsou to ovšem jen průměrné hodnoty a vždy záleží na konkrétní ženě a jejím miminku.

Co bylo před těhotenstvím?

Ideální váhový přírůstek se odvíjí také od toho, v jaké kondici se nastávající maminka nacházela před početím potomka. Lékaři proto někdy počítají průměrný doporučený přírůstek podle takzvaného BMI indexu.

  • Pokud má žena hodnotu nižší než 20 BMI, a tedy podle tabulek podváhu, měla by přibrat ideálně 12 -18 kilogramů.
  • S normální váhou, tedy tabulkovou hodnotou 20 - 25 BMI, je to už jen 11 - 16 kilogramů.
  • Má-li žena dle výpočtů nadváhu, což je při hodnotě 26 - 29 BMI, měl by činit její váhový přírůstek mezi 7 - 12 kilogramy.
  • Ženy se silnou nadváhou (nad 29 BMI) by se měly držet ještě více zkrátka a přibrat jen 7 - 9 kilogramů.

Ačkoli můžete a máte výši svého váhového přírůstku ovlivnit, neměla byste to přehánět. A to ani v jednom směru. Uškodit vám i vašemu miminku může nízký příjem kalorií, stejně jako nezřízené přejídání se. Vsaďte raději na zdravý rozum, než strohé tabulky.

Čtěte také:

Reklama